Solutii concrete la probleme complicate. Despre Banometrul care face educatie financiara

Solutii concrete la probleme complicate. Despre Banometrul care face educatie financiara

Educatia financiara e un concept mai mult teoretic decat practic, la noi. De ea ajung sa aiba nevoie mai ales persoanele cu credite care, din diverse motive, raman in urma cu platile sau nu mai pot sa le faca deloc. Banometru e proiectul cu servicii de educatie financiara care vine in ajutorul acestora.

A fost lansat in noiembrie 2015, la initiativa ING Bank, in colaborare cu Asociatia pentru Relatii Comunitare. E gratuit si nu impune restrictii. La proiect lucreaza 6 persoane, si de la ING, si de la asociatie. E impartit in doua tipuri de solutii: un atelier introductiv si sedinte de consiliere 1 la 1. Se tin si in Bucuresti, si in Cluj-Napoca, acolo unde asociatia are birouri, dar anul asta au de gand sa se extinda si in alte orase.

La branding au lucrat cu Pygmalion, site-ul e facut de Transylvania Consulting. In octombrie, au lucrat cu Headvertising si Zenith Media pentru o campanie punctuala, in urma careia s-au inscris 100 de persoane. Stategia de comunicare se definitiveaza din mers, dar ce au invatat din experienta de pana acum e ca onlineul - site si Facebook, pentru ei - e solutia potrivita pentru a ajunge la posibilii beneficiari. Mai multe detalii ne da Roxana Dumbrava, Project Manager.

 

Asociatia pentru Relatii Comunitare, carte de vizita

Dupa 15 ani credem ca treaba noastra are de-a face cu increderea. Credem ca daca exista incredere se poate produce schimbare in comunitati. Mai specific, la ARC lucram cu oameni care fie cauta resurse pentru proiecte care schimba lumea, fie cu cei care au de dat resurse. Ii ajutam sa ceara sau sa dea cu maxim de impact, ii aducem impreuna sau construim impreuna cu ei instrumente si legislatie pentru ca munca tuturor sa fie mai usoara, mai eficienta si cu rezultate mai clare.

Cu noi v-ati intalnit daca ati fost la un curs de atragere de fonduri, daca ati semnat un mandat de debit direct sau ati donat prin SMS.

 

Echipa Banometru

Suntem 6 oameni in echipa de proiect, atat oameni din ARC, cat si din ING. Dar azi v-as vorbi despre 3 dintre noi. Roxana, Roxana si Cornel.

Roxana Colisniuc este Corporate Social Responsibility Officer la ING si as spune ca este omul care si-a dorit foarte mult ca acest proiect sa se intample. As mai spune despre noi doua ca suntem mamele proiectului, ne asiguram ca pe langa nevoile de baza ii asiguram si un viitor, si facem tot ce este posibil ca lucrurile sa se si intample. Experienta vasta a Roxanei, a lucrat de ambele parti ale baricadei, si in mediul ONG, dar si in corporatii, da multa greutate atunci cand ne lovim de diverse situatii mai complicate.

Functia mea, Roxana Dumbrava, este de Project Manager, adica omul care se asigura ca lucrurile se intampla. Am mai facut proiecte de educatie financiara si ce m-a atras la acest program a fost ca poti lucra direct cu oameni care sunt interesati sa-si schimbe viata.

Genul acesta de abordare nu a mai existat insa. Este un program pe care l-am construit de la zero si apoi am testat daca ipotezele noastre functioneaza in realitate. Munca de conceptie a fost in mare parte rodul muncii colegei mele Ioana Szatmari. Am trecut prin multe situatii neasteptate, munca mea de pana acum m-a ajutat sa reactionez rapid si sa ne putem adapta.

Nu l-as uita pe Cornel Ionescu, el lucreaza direct cu beneficiarii nostri si ajunge sa isi petreaca zile intregi incercand sa dezlege ecuatiile financiare ale celor care apeleaza la noi. Cornel spune despre el, atunci cand se recomanda beneficiarilor, si imi place foarte mult replica asta, pentru ca il descrie foarte bine, ca este economist de profesie si trainer din pasiune.

 

Nevoia de la care a pornit

Ideea proiectului a venit din nevoia pe care cei din echipa ING au identificat-o. De multe ori, persoanele care isi fac un credit ajung in imposibilitatea de a-si mai plati ratele sau au intarzieri foarte mari. Sunt cateva motive: o gestionare gresita a finantelor proprii, o scadere a salariului, astfel incat, venitul pe care il aveau la contractarea creditului nu mai acopera nevoile actuale, pierderea serviciului, etc.

 

Din toate aceste motive enumerate, nevoia unui program de educatie financiara care sa ajute oamenii ajunsi intr-o asemnea situatie a venit firesc. Aproape fiecare dintre noi a ajuns intr-un moment al vietii intr-un impas financiar si atunci ai sentimentul ca nimeni si nimic nu te mai poate ajuta, nu mai poti sa vezi nicio solutie. Ce nu stim atunci, dar descoperim in momentul in care am depasit situatia respectiva, este ca e doar o faza, exista mereu solutii si oameni care ne pot ajuta, totul este sa vrem sa facem pasii necesari.

Asta face Banometru, este mana intinsa de un prieten care te poate ajuta sa vezi lucururlie clar, sa-ti intelegi problema si cauzele si sa poti incepe sa faci pasi concreti pentru a o rezolva.

 

Ce-si propune sa faca

Cu Banometru ne-am propus sa venim in ajutorul celor care au nevoie de o solutie care sa raspunda exact nevoilor lor, as spune ca este un proiect „tailor made”. Nu avem raspunsuri generale, care sa se aplice oricui, mergem in profunzime si incercam sa oferim un plan de iesire din situatia de urgenta.

Cum facem asta? Prima data organizam un atelier introductiv, invitam oamenii care cred ca au nevoie de noi, la o sesiune de doua ore, in care explicam, discutam, incepem sa vedem care ar fi solutiile de iesire din impas. Intalnirea aceasta functioneaza, din feedback-urile pe care le-am primit de la participanti, ca un fel de "AHA moment". Au fost persoane care au inteles ca ce le lipsea pana in acel moment era organizarea si perseverenta.

Altii au simtit nevoia de mai mult si au cerut sedintele de consiliere 1 la 1. Pentru ca aceste sedinte sunt cel de-al doilea pas pe care il poti face odata intrat in program. Lucram cu 3 consultanti: 2 dintre ei se ocupa de partea de educatie financiara, iar cel de-al treilea ofera sprijin pe partea de consiliere profesionala.

 

Participantii

Proiectul nostru se adreseaza tuturor persoanelor care au ajuns intr-un impas financiar. Este un program gratuit si nu impunem niciun fel de restrictii, nu conteaza institutia financiara la care ai rate de platit, mai ales ca termenul de datorii poate sa fie foarte larg - putem vorbi de intarzieri la plata impozitelor, a intretinerii, imprumuturi facute la prieteni, etc.

 

Am ales sa lucram initial in Bucuresti si in Cluj, am oferit cursurile si sedintele de consiliere catre diverse tipuri de posibili beneficiari. Cel mai clar ne este acum ca programul functioneaza pentru cei care constientizeaza ca au o problema si isi doresc sa o rezolve. Oamenii carora le este teama sa admita ca au o problema, care aleg sa nu si-o asume sau care nu pot sa discute despre situatia lor financiara nu sunt inca pregatiti sa intre in program.

 

Construirea proiectului: pasii de lucru

Proiectul Banometru a implinit un an in noiembrie 2016. Pana la sfarsitul anului 2016, a fost un program pilot.

Primul lucru pe care l-am facut a fost sa cream echipa, sa alegem oamenii care sa ne ajute sa ducem mai departe toate ideile pe care le-am conturat cu echipa de la ING si care sa ne ajute sa cream o metodologie.

Al doilea pas a fost alegerea unei agentii care sa ne ajute sa gasim un nume, un logo, sa ne ajute pe partea de branding - Pygmalion si Transylvania Consulting.

Urmatorul pas firesc a fost cresterea prezentei online, ne-am dat seama ca oamenii prefera sa se informeze, sa aleaga daca vin sa ne cunoastem si cand daca au un meniu online mai degraba decat daca discutam la telefon. De asemenea, a functionat cresterea prezentei in social media, in retelele de incredere unde oamenii isi iau informatia si deciziile in baza recomandarilor prietenilor si colegilor.

 

Implicarea ING

Asa cum spuneam, ideea proiectului apartine celor de la ING, ei au venit spre noi, ei identificasera nevoia. Lucram foarte bine impreuna. ARC-ul nu este la prima colaborare cu cei de la ING, poate acesta a fost si motivul pentru care "ne-am ales" unii pe altii.

Deciziile mari le luam impreuna, cele care tin de directia pe care vrem sa construim, de beneficiari si de noi parteneri; altfel, implementarea propriu-zisa e in curtea ARC-ului, noi ne ocupam de munca de zi cu zi.

 

Partenerii de implementare

Partenerii nostri sunt alte doua ONG-uri: Asociatia Educatie pentru Viata Reala si Fundatia pentru Dezvoltarea Popoarelor. Lumea ONG-urilor este o lume mica, colaborarile sunt importante, fie ca suntem parteneri in diferite proiecte, fie ca ne intalnim la conferinte si evenimente, fie ca ne unim fortele in cauze comune. Astfel, a fost usor sa identificam organizatiile care ne pot ajuta sa crestem ideea proiectului.

AEVR este o organizatie destul de mica si relativ tanara, care are ca principal scop sprijinirea oamenilor in recapatarea controlului asupra propriei vieti, prin educatie financiara. Au deja la activ 3 proiecte de educatie financiara.

Ei sunt cei care au venit cu conceptul ateliereului introductiv, pe langa asta, prin intermediul celor doi consultanti, asigura partea de consiliere 1 la 1 in zona de educatie financiara.

FDP-ul este un ONG cu experienta de peste 19 ani in zona de integrare profesionala, are mai multe filiale in tara si a ajutat mult sa avem alaturi de noi profesionisti care sa ne ajute si sa contribuie activ in dezvoltarea proiectului. Concret, ne-au ajutat sa dezvoltam metodologia si ne asigura componenta de consiliere profesionala, prin consultantul desemnat sa lucreze cu beneficiarii interesati.

 

Logo, brand, site

Logo-ul si site-ul nu au fost create de acelasi furnizor. Pe partea de branding am lucrat cu cei de la Pygmalion, iar pentru site am lucrat cu o firma din Cluj, Transylvania Consulting.

Strategia de comunicare este un work in progress. In octombrie, cand am promovat in online proiectul timp de o luna, am lucrat cu Headvertising si cu Zenith Media. Ei ne-au ajutat sa cream si sa plasam bannere, sa realizam doua filme scurte cu doi beneficiari ai proiectului si sa ajungem la niste rezultate frumoase. Am reusit in urma acestei campanii intensive sa lucram cu peste 100 de oameni, care au trecut prin ateliere intorductive si sedinte individuale.

 

 

Promovarea

Pentru ca am putut testa mai multe variante si pentru ca vrem sa stim ce se potriveste cel mai bine si cum putem ajunge cat mai repede si mai usor la oamenii interesati, am ales sa promovam in online proiectul. Pe viitor ne propunem sa avem o strategie care sa cuprinda si zona de offline.

 

 

Ateliere si consiliere one on one

Este foarte simplu. Sa presupunem ca sunt o persoana care are datorii si aud despre Banometru. Primul lucru pe care trebuie sa il fac este sa intru pe banometru.ro si sa ma inscriu la unul din ateliere (ele se desfasoara de doua ori pe luna, in prima si ultima marti), care dureaza 2 ore, dupa amiaza, incepand cu ora 18.00.

In aceasta intalnire, la care pot participa maxim 20 de persoane, poti afla informatii de baza despre situatia ta financiara - venituri, cheltuieli, datorii, despre cum poti sa iti cresti venitul, despre cum poti plati datoriile anticipat si care este ordinea corecta. Daca te-am convins ca te putem ajuta, poti opta pentru o sedinta de consiliere individuala, in functie de nevoile tale. Unii benenficiari au ales sa treaca prin ambele tipuri de consiliere, educatie financiara si consiliere profesionala, pentru ca de multe ori, cele doua, sunt intr-o stransa legatura.

Din acest moment, poti beneficia, gratuit, de 4 sedinte gratuite cu unul din consultanti. Intalnirile se stabilesc de luni pana vineri, intr-un interval orar care convine ambelor parti, dureaza maxim 1 ora jumatate si se desfasoara, la alegere, la sediul ARC sau la sediul celor doua organizatii partenere.

Prima sedinta este cea de cunoastere, consultantul trebuie sa inteleaga care este problema si are nevoie de o privire de ansamblu asupra situatiei. Incepand cu cea de-a doua sedinta, se contureaza un plan de actiune si se trece la treaba. Este foarte important de precizat, toate informatiile pe care beneficiarul le dezvaluie consultantului au caracter strict confidential.

Sunt oameni care au avut nevoie de 1 singura sedinta, fiindu-le suficient volumul de informatie primit pana in acel moment. Au fost oameni care au depasit cele 4 sedinte, avand o situatie mai complexa. Si pentru noi a fost un continuu proces de invatare.

 

Legatura Bucuresti–Cluj

Am ales Bucuresti si Cluj-Napoca dintr-un motiv foarte simplu, ARC-ul are birouri in cele doua orase, astfel ne-a fost mai usor sa gestionam persoanele care alegeau sa intre in program.

Sesiunile, in acest moment, nu se desfasoara concomitent, dar face parte din planul nostru pe termen mediu si lung, atunci cand vom incepe sa implementam in mai multe orase din tara, astfel incat vom avea un consultant in fiecare din orasele in care vom activa.

 

Planuri

2017 este anul in care vrem sa crestem, sa ajungem cu programul la cat mai multi beneficiari. Pentru asta, o sa mai fie cateva schimbari si recalibrari in strategia noastra.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Zenith

Zenith este The ROI Agency. Printr-o combinatie unica de date, tehnologie si specialisti in domeniu, facem fata chiar si celor mai complexe provocari si contribuim activ la cresterea business-urilor clientilor... vezi detalii »

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related