De 19 ani exista si de 15 fac CSR, chiar daca nu l-au definit intotdeauna asa. Companie romaneasca, FAN Courier isi propune sa se implice in comunitati - mici sau mari - si sa produca schimbari pe termen mediu si lung. Spun ca o companie care face altfel nu are cum sa se dezvolte.
Strategia lor urmareste trei domenii principale: educatia, antreprenoriatul si sportul. Lucreaza in-house, se declara modesti - adica nu promoveaza actiunile de CSR prin PR - , prefera parteneriatele pe termen lung, dar nu se feresc de actiuni one-shot (la ei, in proportie de 20%). KPI-ul la care sunt atenti? Rata de succes in comunitatea in care se implementeaza proiectul.
Magda Cristescu, CSR Coordinator FAN Courier, ne spune totul pe larg.
Prima campanie de CSR
Este sinonima cu primii ani de activitate ai FAN Courier, asadar primul proiect de CSR a avut loc acum 15 ani. Desi pe atunci nu se numea asa si poate ca etapele erau mult simplificate, istoria FAN Courier a fost cladita pe principii si valori bine definite, printre care si acela ca nu poti cere fericire fara sa oferi. Am returnat comunitatii inca de la inceput, in diverse forme.
Ce nevoie (mai) e de CSR in 2017
CSR-ul a fost intotdeauna necesar, iar in 2017, cu atat mai mult, pentru ca noi ne dezvoltam si lumea in acelasi timp cu noi. Astazi, fara o componenta bine definita de CSR, nicio companie nu isi poate considera misiunea completa. O companie care nu se implica in comunitatea extinsa sau restransa din care face parte, la nivel global sau local, nu este un organism sanatos si nu cred ca va avea o dezvoltare armonioasa.
Misiunea noastra de CSR o putem rezuma la o implicare activa si constanta in viata comunitatii, in care compania noastra, FAN Courier s-a dezvoltat. Ne dorim o Romanie, in fiecare zi, mai buna decat cea de ieri. Punem zilnic umarul la evolutia economiei prin zecile de milioane de colete pe care le transportam anual. Pentru ca tinem Romania in miscare si o singura zi de „stop” ar cauza probleme majore.
Evolutia campaniilor noastre de CSR a constat in a transforma proiectele punctuale in proiecte mai mari cu impact social pe termen mediu si lung in comunitatile in care ne implicam. Dar toata evolutia a venit cumva firesc, odata cu dezvoltarea noastra ca si companie si oameni.
Strategia: pe un an sau mai multi
Strategia noastra este impartita in doua segmente de timp. Primul segment inseamna strategia pe termen lung si defineste zonele in care ne implicam majoritar: educatia, antreprenoriatul si sportul.
Cel de-al doilea segment reprezinta selectionarea si dezvoltarea de proiecte in zonele noastre de interes, proiecte pe care le gandim pentru un an de zile si dintre care, pe o parte, in functie de impactul pe care il au, le dezvoltam si pe termen mediu si lung (3-5 ani).
Domeniile urmarite
Sustinem predominant educatia, antreprenoriatul si sportul. Sunt cei trei piloni prin care FAN Courier a ales sa se puna in interesul public si economic al Romaniei, prin implicarea in proiecte ale caror rezultate nu vor inceta sa apara.
Proportia de cereri onorate
Nu stiu daca putem vorbi de un procentaj de “da” si “nu”, acesta difera de la an la an.
Mai important ar fi poate sa analizam ce plus valoare aduc proiectele pe care alegem sa le sustinem. Pe masura ce am crescut si am ales sa ne concentram pe proiecte care schimba pozitiv comunitati si sa privim cu atentie in viitor, am reimpartit bugetul de asemenea natura incat sa facem loc pentru proiecte cat mai bine definite.
Criterii de selectie a unui proiect de CSR
Criteriile de preselectie sunt: domeniul proiectului, durata sa, estimarea gradului de impact in comunitatea caruia i se adreseaza.
De selectia si monitorizarea implementarii, se ocupa coordonatorul de CSR.
Sigur ca avem actiuni de tip “one-shot”. De obicei le alocam cazurilor de sanatate si anumitor proiecte sportive, care oricum se desfasoara punctual.
Proportia ar fi 20% one-shot, 80% proiecte pe termen mediu si lung
Compania se bazeaza pe creditul fiscal de 20% in stabilirea bugetului pentru acest tip de actiuni.
Campaniile noastre de CSR sunt facute exclusiv pentru a schimba in bine viata unor comunitati mai mici sau mai mari, si a ajuta atunci cand e nevoie.
Campaniile sunt dezvoltate in-house si trebuie sa aiba un singur obiectiv: rezultate vizibile in segmentul social.
50 de fundatii, asociatii si cazuri de mecenat. Dintre acestea, am dezvoltat sase proiecte mari pe educatie si antreprenoriat, cu rezultate cuantificabile in 2017.
Parteneriatele pe termen lung vs. actiuni one-shot
Ca in orice alta relatie, parteneriatele pe termen lung cu parteneri stabili, cu o capacitate dovedita de a construi un proiect si a il duce la bun sfarsit sunt intotdeauna o solutie foarte buna, dar asta nu inseamna ca evitam noi parteneri, din contra. Suntem deschisi la toate propunerile pe care le primim si le analizam la fel de atent ca si pe cele venite din partea partnerilor traditionali.
Sigur ca avem actiuni de tip “one-shot”. De obicei le alocam cazurilor de sanatate si anumitor proiecte sportive, care oricum se desfasoara punctual.
Proportia ar fi 20% one-shot, 80% proiecte pe termen mediu si lung.
Procentul bugetului de CSR
Bugetul de marketing influenteaza in mica masura actiunile de CSR. Compania se bazeaza pe creditul fiscal de 20% in stabilirea bugetului pentru acest tip de actiuni.
Agentiile si modul de lucru cu ele
Campaniile noastre de CSR sunt facute exclusiv pentru a schimba in bine viata unor comunitati mai mici sau mai mari, si a ajuta atunci cand e nevoie.
Campaniile sunt dezvoltate in-house si trebuie sa aiba un singur obiectiv: rezultate vizibile in segmentul social.
Suntem genul de companie proactiva, nu asteptam sa se implice ba sectorul de stat, ba sectorul privat. Noi ne implicam atunci cand identificam ca e nevoie de noi si putem ajuta.
Daca media doreste sa priveasca spre noi, credem ca are ce vedea, noi nu investim in bugete de PR menite sa ne creasca vizibilitatea pe acest segment si sa satisfaca orgolii, pentru ca orice ban alocat acestor campanii vine de fapt din bugetul de CSR, pe care noi preferam sa il investim 100 % in lucruri care conteaza si care vor face viata multor oameni un pic mai buna.
Noi facem campanii de CSR de 15 ani, suntem modesti pe aceasta tema, dar daca cineva vrea sa povesteasca despre proiectele noastre, credem ca are despre ce scrie.
Masurarea unei campanii bune de CSR
Suntem axati pe implicare sociala in zona de „grassroots”, adica la baza problemelor, asadar KPI-ul nostru principal este rata de succes in comunitatea in care se implementeaza proiectul.
De exemplu, daca luam proiectul de educatie remediala pe care il dezvoltam impreuna cu Edusfera in satul Cojasca, Dambovita, in 2017 si care se adreseaza unui numar de 40 de copii, vom masura rata de succes in rezultatele la examenul de capacitate si cresterea mediei generale scolare.
Campanii de CSR in 2016
In 2016, am sustinut peste 50 de fundatii, asociatii si cazuri de mecenat. Dintre acestea, am dezvoltat sase proiecte mari pe educatie si antreprenoriat, cu rezultate cuantificabile in 2017.
Cea mai ampla
In 2016, am sustinut Fundatia Romanian Business Leaders si mai ales proiectul RePatriot – un proiect de repatriere prin antreprenoriat adresat romanilor din Diaspora, prin care se atrage atentia asupra rolului activ pe care Diaspora il poate juca in dezvoltarea economica a Romaniei , un program care isi propune sa convinga romanii sa revina in tara si sa investeasca.
In cadrul programului, se construiesc instrumente de sprijin, se ofera consiliere, mentorat, educatie de afaceri, se coalizeaza forte institutionale importante alaturi de personalitati si societatea civila.
Ca implementare, in afara de sustinerea financiara, oferim suport la toate conferintele de prezentare RePatriot din afara tarii, unde vectorul nostru de comunicare este Felix Patrascanu, care are experienta, know how-ul si motivatia necesara de a convinge beneficiarii sa acorde o noua sansa Romaniei.
Tendinte pentru anii viitori
La nivel global, dar si local, cred ca vor fi cam aceleasi tendinte precum: ecologia, educatia, inegalitatea sociala, dezvoltarea de intreprinderi sociale ca spin-off din companii mari.