E posibil sa fi auzit de Adapostul temporar de noapte ODESA, de care s-a ocupat Asociatia Carusel iarna asta. De la ce a pornit? De la problema bancii-partener: oamenii strazii care se incalzeau in zonele de selfbank, pentru care au cautat o solutie concreta.
Roxana Colisniuc, Corporate Social Responsibility Officer la ING, ne explica scurt si la obiect cum lucreaza ei. Au ca piloni educatia financiara, antreprenoriatul, dezvoltarea urbana si cauzele sociale. Strategia lor a fost construita in 2013 si e aceeasi de atunci, pentru ca au obiective pe termen lung - si, implicit, proiecte si investitii de aceeasi natura.
Va mai servim un aperitiv si va invitam sa va bucurati de restul:
Aplaud cu putere moartea dezbaterii „CSR vs PR” si masurarea rezultatelor de CSR prin numarul de aparitii in presa.
Background
Lucrez in domeniu din 2007, cand eram editor la ResponsabilitateSociala.ro. Dupa o oprire de trei ani intr-un ONG, am continuat in echipa de sustenabilitate a Petrom, unde am implementat campanii de CSR timp de un an. Din 2013 coordonez programele de CSR ale ING in Romania.
Ce nevoie (mai) e de CSR in 2017
CSR-ul este necesar in tarile in curs de dezvoltare, unde probleme sociale sunt multe si mari.
La nivel international, in tarile dezvoltate, CSR-ul a fost inlocuit cu programele de sustenabilitate – in care te uiti mai mult la impactul pe care il ai tu, companie, decat la problemele sociale ale comunitatii in care iti desfasori activitatea.
Proiectele de CSR ale ING urmaresc doua scopuri: sa raspunda provocarilor ariilor de interes ale bancii (aici dezvoltam proiecte de educatia financiara si antreprenoriat) si sa creeze comunitati mai bune pentru stakeholderii principali ai bancii – angajati si clienti – aici dezvoltam proiecte sociale, de educatie, sanatate si dezvoltare urbana.
Despre evolutie – pare ca cei care dezvolta proiecte de CSR au inceput sa aiba in vedere obiective pe perioade mai lungi de un an. Totodata, aplaud cu putere moartea dezbaterii „CSR vs PR” si masurarea rezultatelor de CSR prin numarul de aparitii in presa.
Strategia: pe un an sau mai multi
Urmarim rezultate pe cel putin trei ani.
Directii pentru 2017
Ca sa ai impact, e nevoie sa investesti constant, o perioada lunga de timp. Strategia de CSR a ING este aceeasi din 2013, de cand a fost construita. Sa sustin proiecte de educatie financiara, antreprenoriat, dezvoltare urbana si, ca sa raspundem asteptarilor angajatilor ING, sustinem cauze sociale. Ce am schimbat, insa, a fost abordarea – am redus numarul initiativelor sustinute si am dezvoltat cate un proiect principal pentru fiecare directie, a carui impact este mai mare.
Asadar, pentru educatie financiara, am dezvoltat impreuna cu Asociatia pentru Relatii Comunitare proiectul Banometru, pentru a ajuta oamenii cu datorii.
Alaturi de Impact Hub am dezvoltat Startarium.ro – platforma care ajuta antreprenorii sa isi creeze sau sa isi dezvolte afacerea.
Alaturi de The Institute, cautam cele mai bune proiecte de dezvoltare urbana, prin competitia Urbaniada.
Proportia de cereri onorate
E dificil sa fii obiectiv si transparent cand accepti cereri de sponsorizare punctuale. De exemplu, pentru proiectele sociale, anual organizam Adopta un proiect – e o competitie de proiecte depuse de angajati in numele ONG-urilor in care cred. Colegii le voteaza pe cele pe care le considera cele mai potrivite, proiectele cu cele mai multe voturi primind finantare din partea bancii.
In afara competitiilor de proiecte, nu (mai) finantam alte cereri de sponsorizare.
Criterii de selectie a unui proiect de CSR
Pentru competitiile pe care le organizam, in criteriile de eligibilitate si evaluare pe care le afisam in Regulamente punem accent pe relevanta problemei abordate in contextul local, pe impactul proiectului si sustenabilitatea lui.
Parteneriatele pe termen lung
Da, preferam parteneriatele pe termen lung pentru ca schimbarile (si rezultatele) pe care le asteptam sunt sistemice – rezultatele proiectelor noastre de CSR sunt vizibile (si masurabile) in ani.
Actiunile one-shot
Incep ca actiuni one-shot, dar se transforma in parteneriate. :) Asta se intampla doar pentru proiectele sociale – vezi Adapostul temporar de noapte ODESA, dezvoltat de Asociatia CARUSEL cu sprijinul ING.
Am pornit de la o problema a bancii – oamenii strazii care se incalzeau in zonele de selfbank – am vrut sa cautam o solutie pentru ei si am creat un proiect prin care incercam sa scadem numarul celor care traiesc pe strada.
Proportia long-term/one-shot
95% proiecte pe temen lung / 5% one-shot (din care 3% devin parteneriate pe termen lung).
Relatia global-local
Proiectele de CSR sunt initiate la nivel local, adaptate insa obiectivelor macro ale Grupului (am aici in vedere proiectele de educatie financiara si antreprenoriat – directii mandatory la nivel de Grup).
Agentiile si modul de lucru cu ele
In general, lucram doar cu ONG-urile – acestea fiind in charge cu implementarea, comunicarea si masurarea proiectelor. Si cred ca este de dorit sa fie asa, caci ONG-urile, fiind la firul ierbii, pot intelege mai bine decat oricine problemele pe care ne dorim sa le rezolvam.
Sunt insa si momente (rare) cand colabram cu agentiile de comunicare ale ING.
Masurarea unei campanii bune de CSR
Din punctul meu de vedere, nu exista campanii, ci programe de CSR, unde KPIi tin de schimbari sociale, numar de beneficiari versus grupul impactat si de ce nu, costul pe beneficiar.
Campanii de CSR in 2016
3 proiecte majore de CSR derulate in 2016 (de fapt, sunt initiate in 2015 si vor continua cel putin alti 3-4 ani). Ele se adauga altor 20 de initiative sustinute anul trecut.
Cea mai ampla
Doua exemple: Startarium si Banometru. Doua proiecte in stransa legatura cu activitatea de baza a bancii – antreprenoriat si, respectiv, educatie financiara. Ambele au pornit de la dorinta ING de a dezvolta ariile in care isi desfasoara activitatea. Ambele initiaitive sunt implementate si crescute de doua organizatii minunate: Impact Hub si Asociatia pentru Relatii Comunitare, care lucreaza excelent nu doar cu CSR officer-ul ING, ci si cu celelalte departamente ale bancii implicate in derularea proiectelor.
Fiind lansate anul trecut, rezultatele pe care le-am urmarit au avut in vedere numarul de beneficiari si schimbarile imediate in viata acestora.
Integrarea CSR-ului in comunicara globala
De anul asta ne-am propus ca si ING sa comunice proiectele de CSR printr-o strategie integrata. Pana acum, de comunicare s-a ocupat fiecare partener in parte (ma refer la comunicarea proiectului).
Nu avem obiective de awareness pentru proiectele de CSR. Scopul comunicarii (trecute si viitoare) este de engagement.
Promovarea actiunilor de CSR
Simpla comunicare pe canelele bancii: social media ING, site, newslettere.
Fiecare proiecte insa are un buget de comunicare separat, administrat de partenerii nostri, in concordanta cu obiectivele proiectelor respective.
Tendinte pentru anii viitori
La nivel global nu se mai vorbeste despre CSR, ci despre sustenabilitate. Ma astept ca local cat mai multe companii sa faca aceasta trecere - de la CSR la sustenabilitate.
Tot local, ma astept ca cei care deruleaza de ceva timp proiecte de CSR, sa inceapa sa le si masoare si sa le raporteze conform standardelor internationale.