In urma cu doi-trei ani, romanii descopereau un mod nou de a se distra dupa o zi de munca. Aparusera asa-numitele escape rooms. Pentru cei care nu au avut ocazia sa le calce pragul, aceasta sunt un fel de jocuri video coborate in offline, care-ti dau prilejul sa-ti folosesti priceperi de tot felul pentru a iesi din camere. Din camere greu de iesit.
Este un tip de entertainment care, se pare, a prins pe piata din Romania. Cat de bine a prins si cum a evoluat el? Incercam sa aflam in saptamanile urmatoare de la ownerii si managerii unor astfel de business-uri.
Daniel Dragomirescu este Managing Partner la RealEscapeRoom, iar astazi ne-a raspuns catorva curiozitati. Ii are alaturi pe Ovidiu Isaia si Brindusa Balas, asadar este o afacere-triumvirat, cum el insusi o numeste. Au inceput treaba in urma cu circa trei ani, investind mai intai timp in research, iar apoi cateva zeci de mii de euro in proiect. O astfel de investitie se recupereaza greu pe o piata atat de vioaie, alcatuita din multi jucatori, ne spun ei.
RealEscapeRoom a inceput cu 4 camere de escape, intr-un moment cand doar intr-un singur loc in Romania mai puteai gasi asa ceva. Astazi, cea mai mare provocare a genului asta de afacere sta in felul in care reusesti sa inovezi. Creativitatea este cheia, spunde Daniel.
Triumviratul
Undeva prin septembrie-octombrie 2014, citind un articol dintr-un ziar, mi s-a parut foarte interesanta ideea unui escape room. Asa ca am pus-o in dezbatere in triumvirat (suntem 3 prieteni implicati trup si suflet in acest business) si, cu unanimitate, a devenit noul nostru puiut. Nu as spune ca suntem fani adventure games, dar suntem o echipa - eterogena si curioasa si ne plac provocarile mentale, combinate cu distractia.
Echipa
Asa cum am mentionat si mai sus, suntem 3 prieteni implicati in acest business - Daniel Dragomirescu, Ovidiu Isaia si Brindusa Balas, cu experiente prin multinationale/nationale si prin alte proiecte antreprenoriale. Doi dintre noi ne ocupam cu administrarea business-ului de zi cu zi, dar deciziile strategice le luam in trei.
Ce a urmat: research, investitii
Research-ul nu a fost unul foarte amanuntit, dar suficient cat sa ne ofere o imagine a pietei si a optiunilor pe care le avem. Am facut niste incursiuni si prin afara, mai exact in Budapesta (cel mai mare hub de escape rooms din Europa) si UK.
In urma acestor peripluri am ajuns la o rascruce in luarea unei decizii: a cumpara o franciza sau a crea propriile camere, iar castigatoare a fost prima varianta. Din mai multe considerente, cele mai importante fiind: business deja testat, rapiditate in a deschide.
De la idee la forma am parcurs cativa pasi destul de repejor pentru a nu rata o oportunitate. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa mergem sa jucam un joc, sa vedem daca ne prinde. Si ... ne-a prins :) Din analiza initiala, am observat ca existau cateva escape-uri in piata, dar nici pe departe cate urmau sa se deschida in perioada imediat urmatoare.
Investitia a fost una destul de consistenta, de ordinul zecilor de mii de euro, recuperarea fiind una mai greoaie. Conditiile de piata sunt cele care sunt. Foarte aproape de momentul in care am deschis deja aparusera peste 40 de escape rooms in Bucuresti, ceea ce insemna peste 100 de camere, iar lumea nu era familiarizata cu conceptul de escape room.
Diferentierea pe piata
Se poate face prin multe aspecte, dintre care mentionez pe cele mai importante: cat de bune sunt camerele (din punct de vedere al design-ului, al conceptului, al calitatii materialelor folosite). Apoi, marketingul si inovatia.
Cu acest ultim aspect am raspuns si la intrebarea voastra legata de inovatie. Da, exista inovatie si este absolut necesara daca iti doresti sa evoluezi si sa oferi clientilor experiente cu adevarat spectaculoase.
Camerele de inceput
Am inceput din start cu 4 camere, in conditiile in care doar un alt escape mai oferea acelasi numar de camere. Asta ne-a oferit un important avantaj competitiv (petreceri, teambuilding-uri). Nu am avut angajati, preferand sa fim noi cei care se ocupa de intregul business, de la cap la coada.
Piata s-a mai maturizat, concept awareness-ul fiind mult mai mare. Multe escape-uri au inchis portile. Altele, mult mai bune, le-au luat locul. Clientii sunt mai pretentiosi, vor camere din ce in ce mai bune. Daca nu inovezi, mori.
De altfel, cele mai mari provocari stau in a tine pasul cu inovatiile din domeniu. Sa creezi noi camere din ce in ce mai bune, sa-ti intelegi clientii si ceea ce-si doresc.
Recomandari
Rusia este o mare surpriza la capitolul inovatie mod de business. Exista colo un escape room care a fost votat de revista Forbes "Cea mai profitabila franciza din Rusia". Este unul dintre cele mai mari escape-uri din lume. Au peste 155 de scenarii de camere, cu puzzle-uri originale, fara duplicare, sunt prezenti in 11 tari si peste 30 de orase. E o intreaga industrie.
Planuri
Urmeaza sa mai deschidem 2 camere noi in viitorul foarte apropiat, cu niste povesti extrem de captivante.
Piata isi va continua evolutia si va ajunge sa se maturizeze in cativa ani. Conceptul va ajunge, speram noi, la fel de cunoscut ca si Coca-Cola si atunci vom privi cu mandrie inapoi, bucurosi ca am contribuit la acest lucru si am fost niste trend setters.