[Scapa cine poate] Cosmin Bucataru (Inchis.ro): In ultimii doi ani, la Iasi s-au deschis in total 10 locatii cu Escape Rooms. Acum mai suntem doar doua

[Scapa cine poate] Cosmin Bucataru (Inchis.ro): In ultimii doi ani, la Iasi s-au deschis in total 10 locatii cu Escape Rooms. Acum mai suntem doar doua

Escape Room-urile (ER) sunt o afacere care se bucura de succes nu doar in Bucuresti, ci si in orasele (mari) ale tarii. Insa succesul initial trebuie dublat de atentie si inovatie. Este cazul Iasiului, care nu demult avea 10 astfel de ”huburi de distractie”, iar acum are doua doua. 

Una dintre aceste doua afaceri este Inchis. Despre povestea din spatele camerelor incuiate ne spune mai multe Cosmin Bucataru. El este co-ownerul, managerul si game master-ul camerelor ”Inchis”. Echipa este formata din opt bacauani, fiecare aducand cu el o bucatica din expertiza proprie pentru a pune umarul la succesul unui business in capitala Moldovei.

Investitia initiala a fost de 10.000 de euro si a fost recuperata in circa 18 luni. In viitor, pe langa lansarea unei camere noi, echipa ”Inchis” pregateste si un asa-numit un Treasure Hunt, care va avea scop caritabil. Puteti afla mai multe in continuare din interviul pe care ni l-a dat Cosmin.

 

Inceputul

Cam acum 3 ani am aflat prima data de Escape Rooms cand o amica, colega la INCHIS, era manager la unul din primele ER din Bucuresti. De atunci sunt un mare fan al jocurilor de acest gen.

Ne-am decis sa deschidem un ER in Iasi acum 2 ani jumate, din cauza ca acest tip de jocuri nu existau pe-aici. Am vorbit cu cativa prieteni buni, am contribuit fiecare si ne-am apucat de treaba. Ei bine, pana ne-am organizat noi, se deschisesera doua locatii de genul asta. Presupun ca lor le-a venit ideea mai devreme. Cat despre piata, oamenii au fost receptivi,
dar conceptul de Escape Room era o enigma pentru majoritatea.

 

Si apoi?

Pe partea de research am avut noroc din nou de Flavia, mentionata mai sus, care avea deja foarte multa experienta in domeniu. Atat pe partea de creare a camerelor, cat si pe partea de administrare a unui ER. Ea era in domeniu deja de 2 ani si asta i-a oferit ocazia sa mearga in mai multe tari sa incerce o sumedenie de camere.

 

Echipa

Noi toti suntem din Bacau. Colegi de scoala, frati sau doar prieteni, veniti in Iasi la facultate.

Sabin e pe marketing. El se ocupa de tot ce inseamna website, retele de socializare, materiale promotionale, grafica pentru toate ideile noastre. Pe langa asta, el este si cel care motiveaza, cu foarte multa energie si putine ore de somn.

Flavia este cea ce se ocupa de crearea conceptelor de camere si jocuri. Este foarte creativa si distractiva. De asemenea, ea este persoana la care apelam cand vine vorba de partea de PR. Experienta ei este un mare atu pentru noi.

Ioana si Claudia sunt mintile din spatele articolelor noastre, venind mereu cu perspective si idei proaspete. Ele ofera oamenilor pasionati de Escape Rooms cate ceva de citit amuzant si interesant.

Adi este persoana care primeste 5 apeluri, 3 mesaje si 2 email-uri simultan de la noi atunci cand de exemplu nu merg camerele. Un om pe care te poti baza mereu ca te ajuta, cu talent de a te binedispune indiferent de situatie.

Cristi si Alex sunt oamenii ce ar putea lucra cu usurinta in entertainment si ar avea succes. Ne putem baza oricand pe oricare din ei ca sunt obiectivi si vin cu idei bune.

Eu sunt cel care este prezent mereu in locatie - fie ca supraveghez echipe, fie ca ma ocup de partea de management. Suntem o echipa mare. Fiecare contribuie in functie de know-how-ul pe care il are si cat ii permite timpul. Cu exceptia mea, toti au si un job.

 

Distractia clientilor

Prima camera deschisa am vrut sa fie una destul de usoara dar interesanta. Camera a fost una basic, cu jocuri, coduri si lacate cu cifre si cate un “twist” pe ici, colo, gandindu-ne ca pentru o piata necunoscatoare o astfel de camera este potrivita.

Conceptul camerelor, la noi cel putin, este un proces in care Flavia face un draft, il discutam, il analizam pe toate partile, aducem idei si asta duce la urmatoarea varianta, care trece din nou prin acest proces pana obtinem o camera care sa ne placa. Ne asiguram astfel ca oferim clientilor nostri camere de calitate.

Absolut totul este construit de noi. Am invatat cum sa punem rigips, cum sa construim circuite electrice si sa decoram. Cand e gata camera, aducem echipe de test, ajustam si
iteram pana ajungem acolo unde ne dorim.

Conceptul dureaza cam 4 zile, cumparaturile doua-trei saptamani, comenzile de pe amazon, ebay si alte site-uri de genul dureaza destul de mult. Constructia camerei cam 2 saptamani. Echipele au la dispozitie 60 de minute pentru a evada.

Noi mergem pe aceasta varianta desi sunt camere unde ai la dispozitie 90 sau 120 minute, fiind camere foarte dificile. Acest tip de camere nu se potrivesc audientei noastre, unde avem foarte multe echipe incepatoare si care isi pot pierde interesul dupa mai mult de 60 de minute.

 

Cum testati camerele?

Folosim prietenii pe post de cobai :) De obicei este nevoie de 3-4 echipe pentru a ajusta o camera. Testele sunt pentru a ne asigura ca 60 de minute sunt suficiente pentru a rezolva jocurile si ca acestea functioneaza corespunzator.

Adaptam jocurile atunci cand echipele de test au o problema comuna. Daca un joc este neclar sau un element incurca toate echipele il regandim. Obisnuim sa stam mai mult la discutii cu fiecare echipa de test, analizand fiecare detaliu, si apoi comparam parerile echipelor.

Partea mai funny este atunci cand trebuie sa le intrerupi jocul fiindca ceva nu functioneaza asa cum trebuie, pentru noi nu este amuzant dar pentru echipele de test este hilar. Aici sunt cateva faze faine adunate de noi de la alte escape room-uri.

 

Cel mai important este...

Sa ai camere de calitate!!! Nu pot sa spun in cuvinte cat de important este asta atat pentru business-ul nostru, dar si pentru dezvoltarea pietei. Daca un grup merge prima data intr-o camera proasta, sansele sa mai incerce altele sunt mai mici.

Cat despre inovatie, nu stiu ce sa spun sincer, fiindca ne-am intalnit deseori cu situatia in care credeam ca facem ceva unic si mai apoi sa aflam ca in alta parte, in alt colt al lumii, cineva deja a facut-o. Dar asta nu ne opreste.

Customer care, camere de calitate si promovare adecvata sunt 3 ingrediente pentru a creste. Pentru a intari cele spuse mai sus, in Iasi, pe parcusul a 2 ani, s-au deschis in total 10 locatii cu Escape Rooms. Acum mai suntem doar 2.

 

Business-ul

Am inceput cu o camera basic si mult entuziasm. A 2-a camera am deschis-o dupa primul an in care am fost atenti la cerintele clientilor nostri. Acum urmeaza sa deschidem a treia camera.

Busniess-ul a evoluat pe masura ce am cunoscut mai mult piata de aici, aceasta fiind diferita fata de cea din Bucuresti. Am crescut numarul grupurilor ce ne viziteaza, ne-am marit
numarul de parteneriate cu multinationale dornice de un astfel de team-building, asociatii, dar si parteneriate de promovare cu diverse mici intreprinderi.

Am inceput 10.000 de euro, iar investitia a fost recuperata putin peste 1 an jumatate. Piata a crescut in Iasi, in sensul in care acum jocurile de Escape Room sunt din ce in ce mai cunoscute, iar dorinta de participare la o astfel de activitate a crescut considerabil pentru toate categoriile de varsta.

Initial am crezut ca cea mai mare provocare va fi numarul mare de asociati. Asta a devenit cumva cel mai mare avantaj. Orice idee este foarte bine dezbatuta, contestata si imbuntatatita. A fost foarte greu sa deschidem a doua camera. Este dificil sa pastrezi clientii sau sa ii aduci inapoi cu un singur Escape Room. Am avut nevoie de multa rabdare. De acum va fi din ce in ce mai usor sa ne extindem.

 

Promovarea

Website, vouchere, radio, evenimente de orice fel. Echipele afla de noi prin site-ul nostru inchis.ro, pagina de facebook, recomandari sau tripadvisor (turistii).

Avem o intelegere si cu alte escape room-uri sa ne trimitem echipe intre noi. Asta functioneaza daca toate partile tin la calitate. Altfel, mai bine nu.

 

Recomandari

Romania are camere foarte bune, unele poate mai bune decat in afara. Pot sa recomand cu caldura 3 exemple din Bucuresti:

- Black Pearl (Trapped)
- Batman: The Batcave (Breakout)
- Cabin in the woods (Escape Central)

Escape Room-uri foarte bune ar fi in Londra si Atena. Un search pe TripAdvisor poate ajuta la gasirea celor mai bune camere.

 

Funny

Pai era o echipa de patru persoane parca, si cineva s-a asezat in cap cu picioarele in aer. Cica asa gandeste mai bine. Mai amuzant a fost ca ceilalti nu au avut nicio reactie. Ca si cum totul decurge conform planului. Oricum, au avut un timp foarte bun in final.

Am si una un pic ciudata. A venit o echipa, si nu sunt sigur nationalitatea acestora. Cum au intrat in lounge, s-au descaltat. M-am simtit foarte ciudat sa stau incaltat langa sosetele lor albe imaculate. Asa au stat tot jocul. Am fost si eu in cateva camere Escape, dar nu m-am descaltat pana acum. O sa incerc sa vad cum reactioneaza operatorul.

E foarte interesant sa fii Game Master vezi oamenii cum poate nu i-ai vedea in alte circumstante.

 

Planuri

Deocamdata pregatim lanseara unei camere noi. Va fi total diferita fata de ce a fost pana acum in Iasi. Speram odata cu aceasta sa activam interesul iesenilor pentru acest tip de activitate. Noi lucram mereu cu diverse asociatii si impreuna cu una dintre ele, pe la sfarsitul lui aprilie, vom organiza un Treasure Hunt caritabil, mai multe detalii vor aparea in acea perioada pe pagina noastra de Facebook.

In plus, noi dorim sa ne extindem dorind sa facem mai multe camere in Iasi, dar si in alte orase. Pe alta parte, dorim sa cream si alte forme de adventure games destinat team building-ului in companii.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related