[CSR-ul lui 2017] Angela Galeta, Fundatia Vodafone Romania: Tot mai multe companii aleg domeniile in care se implica in urma unor studii de piata, tinand cont de asteptarile si nevoile comunitatii

[CSR-ul lui 2017] Angela Galeta, Fundatia Vodafone Romania: Tot mai multe companii aleg domeniile in care se implica in urma unor studii de piata, tinand cont de asteptarile si nevoile comunitatii

Inainte sa fie Vodafone, a fost Connex, tineti minte, da? Asta era in 1997. In 1998, aparea fundatia, entitatea independenta de actiunile comerciale ale companiei, prin care se finanteaza proiecte care sa se rezolve probleme din comunitatile locale.

Numai anul trecut au finantat 86 de proiecte in colaborare cu 72 de ONG-uri. Domeniile in care investesc sunt sanatatea, educatia, serviciile sociale si voluntariatul. Angela Galeta, directorul Fundatiei Vodafone Romania, ne zice mai multe despre cum functioneaza si proiectele lor. Inclusiv cum se face bugetul. Sau cum aleg proiectele. Sau cum promoveaza actiunile de CSR. Sau despre ce au observat in tot timpul asta, cum ar fi:

Daca in urma cu cativa ani era predominanta, la nivelul companiilor, abordarea reactiva, in care companiei ii era solicitata o sponsorizare si aceasta respundea la solicitare, acum se dezvolta o abordare proactiva, in care compania observa o problema in comunitate, cauta un partener ONG si incearca impreuna sa gaseasca o solutie pentru rezolvarea problemei identificate.

 

Prima campanie de CSR

Proiecte de CSR derulam inca din 1998, cand a luat fiinta prima fundatie corporativa din tara, Fundatia Vodafone Romania.

Primul proiect dintre cele derulate de noi care a beneficiat de o campanie de promovare mai ampla a fost implementarea primei solutii de telemedicina din Romania, pe ambulantele SMURD, in 2005.

Opt ambulante SMURD din judetul Mures au fost dotate atunci cu echipamente medicale care, prin intermediul transmisiei de date Vodafone, au permis monitorizarea semnelor vitale ale pacientilor si transmiterea acestor informatii in direct catre unitatea de primiri urgente (UPU) a spitalului judetean Mures. 

De atunci, proiectul a fost extins, astfel incat in 2010 solutia de telemedicina a fost implementata la nivel national, iar in 2012 a fost extinsa si la transmisia video. Ambulantele SMURD din Bucuresti si din 26 de judete au fost dotate cu echipamente video care permit paramedicilor sa transmita catre dispeceratul central si catre spitalele de urgenta atat imagini video cu pacientii, cat si parametri medicali ai acestora. Anual, solutia de telemedicina este folosita in peste 35.000 de interventii.

 

Ce nevoie (mai) e de CSR in 2017

CSR-ul nu se poate face din obligatie, chiar daca vor exista legi in acest sens. Este ceva in care crezi sau nu, in care te implici pentru ca iti pasa de ceea ce se intampla cu oamenii si vrei sa-i ajuti sa aiba o viata mai buna. In plus, atunci cand ai succes comercial si oamenii au incredere in produsele si serviciile tale, este firesc sa inapoiezi ceva comunitatii care a contribuit la succesul tau.

Ma bucur sa vad o tendinta de crestere in ceea ce priveste calitatea programelor de CSR dezvoltate in ultimii ani in Romania. Daca in urma cu cativa ani era predominanta, la nivelul companiilor, abordarea reactiva, in care companiei ii era solicitata o sponsorizare si aceasta respundea la solicitare, acum se dezvolta o abordare proactiva, in care compania observa o problema in comunitate, cauta un partener ONG si incearca impreuna sa gaseasca o solutie pentru rezolvarea problemei identificate.

Implicarea in comunitate a Vodafone Romania se realizeaza prin Fundatia Vodafone Romania, entitate distincta si independenta de actiunile comerciale ale companiei. Fundatia Vodafone Romania este activa de 19 ani – suntem prima fundatie corporativa din Romania – si urmareste cu consecventa misiunea pe care si-a asumat-o inca de la fondarea sa, aceea de a mobiliza schimbarea in comunitate si de a imbunatati viata oamenilor aflati la nevoie.

 

Strategia: pe un an sau mai multi

Inca din anul 1998, cand am luat fiinta, ne-am propus sa schimbam atitudini si mentalitati, iar pentru aceasta ne implicam pe termen lung in patru domenii strategice: sanatate, educatie, servicii sociale si voluntariat.

Tinand cont de nevoile identificate in comunitate si de prioritatile din domeniile noastre de implicare, ne stabilim anual strategia, obiectivele si selectam proiecte care contribuie cel mai bine la indeplinirea misiunii fundatiei pentru a le finanta.

 

Directii pentru 2017

De la infiintarea sa si pana in prezent, Fundatia Vodafone Romania a investit peste 26 de milioane de euro in comunitati din toata Romania. Alaturi de aproape 700 de organizatii neguvernamentale, am dezvoltat peste 1.000 de proiecte in beneficiul a peste 1,5 milioane de romani aflati in situatii critice si am construit 186 de locuinte sociale.

In ultimii ani, ne-am concentrat si asupra proiectelor care valorifica inovatia in tehnologia mobila pentru a schimba in bine viata oamenilor bolnavi sau defavorizati, prin programul "Connecting for Good".

In 2017, vom finanta proiecte in domeniile sanatatii, educatiei, serviciilor sociale si voluntariatului, vom lansa cea de a treia editie a programului "Investitie in mediul rural", vom continua programul "Connecting for Good", vom organiza zeci de activitati de voluntariat si nu numai.

Fara indoiala, cel mai mare proiect al nostru in 2017 va fi cel de renovare si modernizare a Sectiei de Neonatologie si Terapie Intensiva Nou-Nascuti de la Spitalul Judetean Constanta.

In sud-estul Romaniei, mortalitatea infantila este cea mai mare din tara si de trei ori mai mare decat in Europa. Nou-nascutii din patru judete ajung la Spitalul Judetean Constanta, care nu a mai fost renovat din 1968, anul constructiei sale, si unde sectia de terapie intensiva e de fapt un salon cu opt paturi. Aici sunt tratati anual 1.000 de copii nascuti prematur sau cu probleme medicale grave. Spatiile existente sunt insuficiente si improprii, aparatura este depasita. 50 dintre copiii internati aici in 2015 au murit inainte de a implini o luna. Implementarea unei solutii de telemedicina si la Constanta, dupa modelul celei din spitalul Marie Curie din Bucuresti ar permite imbunatatirea calitatii actului medical, iar acest lucru este posibil doar daca sectia este renovata si adusa la standardele secolului XXI.

 

Proportia de cereri onorate

Selectia proiectelor se face prin runde de finantare, anuntate public si la care organizatiile neguvernamentale pot aplica online.

Iata doar cateva dintre rundele de finantare pe care Fundatia Vodafone Romania le organizeaza anual:

  • Connecting for Good: selectam proiecte care folosesc tehnologia pentru rezolvarea unei probleme in comunitate
  • Fondul pentru Fapte Bune: pentru proiectele in oricare dintre domeniile noastre de implicare
  • Voluntar de profesie: se adreseaza persoanelor care doresc sa faca o schimbare in cariera si sa se implice in activitatea unei organizatii neguvernamentale

Anul trecut la Fondul pentru Fapte Bune am avut 173 de aplicatii din care am ales sa finantam 7 proiecte, in valoare totala de peste 400.000 de euro. La Voluntar de profesie am primit 157 aplicatii si am selectat 6 castigatori.

 

Criterii de selectie a unui proiect de CSR

Pentru a fi siguri ca raspundem nevoilor reale ale comunitatii si ca ne implicam in acele proiecte care aduc schimbari majore, suntem foarte atenti la evaluarea proiectelor finantate inca din faza de selectie, dar si in timpul derularii proiectului si, nu in ultimul rand, dupa finalizarea acestuia.

Evaluarea aplicatiilor este realizata de catre o echipa formata din membri ai consiliului de administratie si ai echipei fundatiei, pe baza formularelor de aplicatie completate de aplicant si a documentelor insotitoare solicitate. Membrii juriului acorda fiecarei aplicatii un punctaj de la unu la cinci, iar evaluarea finala a aplicatiei este data de media punctajelor obtinute, urmata apoi de o evaluare in teren a organizatiei si a necesitatii proiectului.

Criteriile de evaluare a proiectelor sunt mentionate in regulamentul fiecarei runde de finantare. Iata doar cateva dintre acestea: respectarea cerintelor rundei de finantare, sustenabilitate, originalitate si impact, existenta unei legaturi logice intre nevoile identificate, obiectivele propuse, lista de activitati din proiect si planificarea lor in timp, resursele pe care aplicantul le aloca pentru proiect, buget realist si transparent, rezultatele asteptate clare (pot fi evaluate si masurate), experienta aplicantului in lucrul cu beneficiarii propusi.

 

Parteneriatele pe termen lung

Punem accent pe calitatea proiectelor, si nu pe numarul lor; vom cauta acele proiecte cu adevarat valoroase, care vizeaza nevoi reale, care genereaza schimbare si efecte sociale clare, masurabile, pe termen lung asupra comunitatii si nu in ultimul rand proiecte care pot deveni sustenabile si nu se bazeaza exclusiv pe finantarea noastra.

Una dintre greselile pe care le poate face un ONG este aceea de a crea un proiect de dragul finantatorului, ceea ce este complet nesustenabil. Calea logica este: identificarea problemei, gasirea unei solutii si apoi gasirea unui partener potrivit pentru implementarea proiectului care va rezolva problema, fie pe termen scurt, fie pe termen lung.

 

Actiunile one-shot

Avem proiecte pe care le finantam un an, doi sau chiar trei ani sau proiecte cu investitie majora, cum este renovarea/modernizarea de sectii din spitale – in care implicarea noastra este one-time, dar cu efecte pe termen lung.

De exemplu, construirea unei noi sectii de terapie intensiva nou-nascuti la spitalul Marie Curie din Bucuresti, unde investitia noastra a fost de peste 1,5 milioane de euro, dar aceasta a atras ulterior alte investitii de peste 2,5 milioane de euro, reprezentand echipamente medicale performante finantate de Ministerul Sanatatii.

 

Procentul bugetului de CSR

Fundatia Vodafone Romania este o entitate distincta de Vodafone Romania. Bugetul, strategia si proiectele finantate sunt aprobate anual de catre Consiliul de Administratie al fundatiei.

Sursele noastre de finantare sunt: sponsorizari (de Vodafone Romania SA, Fundatia Vodafone Group si alte companii), donatii de la angajati ai companiei prin sistemul de donatii salariale si 2%.

Bugetul anual al Fundatiei Vodafone Romania, de peste 2 milioane de euro, merge in cea mai mare parte catre finantarea de proiecte si intr-o foarte mica masura catre promovarea acestora.

 

Relatia global-local

Proiectele pe care le finantam sunt derulate in parteneriat cu ONG-uri locale, selectate prin runde de finantare locale si care tin cont de nevoile comunitatii locale. Acest lucru e valabil si pentru programele-umbrela care sunt implementate si in alte tari in care exista Fundatia Vodafone.

De exemplu, programul Connecting for Good este o initiativa a Fundatiei Vodafone Group, care se desfasoara in prezent in 27 de tari din lume. A fost lansat in Romania in 2012 si ne-a dovedit de-a lungul timpului ca tehnologia mobila poate salva vieti sau le poate face considerabil mai bune. Sub umbrela Connecting for Good s-au derulat pana in acest moment 48 de proiecte cu o valoare cumulata de 3,5 milioane de euro si peste 30.000 de beneficiari.

Un alt program-umbrela, care exista in toate tarile in care este prezent Vodafone, este World of Difference, denumit la noi Voluntar de profesie.

Unele dintre solutiile de telemedicina dezvoltate de noi (de exemplu, solutia pentru ambulantele SMURD, solutiile de telemedicina pentru mediul rural) au fost replicate si de colegi din alte tari in care exista Fundatia Vodafone.

 

Masurarea unei campanii bune de CSR

Proiectele noastre sunt evaluate nu doar in faza de selectie, ci si in timpul derularii lor si dupa finalizare.

Exista evaluari lunare calitative si cantitative. Sunt multe aspecte la care ne uitam: cum se regasesc criteriile initiale in evolutia proiectului, cum sunt implementate activitatile propuse, utilizarea eficienta a bugetului, numarul de beneficiari directi si indirecti.

Avem vizite pe teren, intalniri si discutii cu beneficiarii, pentru a evalua eficienta programului. Ne uitam si la modul in care ONG-ul partener reuseste sa implice comunitatea, fie prin munca voluntara, fie prin donatii materiale. Pentru programele mari avem audituri de program si audituri financiare.

 

Campanii de CSR in 2016

In 2016, am finantat 86 de proiecte derulate in parteneriat cu 72 de ONG-uri in domeniile sanatatii, educatiei, serviciilor sociale si voluntariatului. Iata doar cateva dintre ele:

  • Renovarea traseului donatorului si dotarea cu echipamente medicale a 10 centre de donare din: Arad, Alba Iulia, Brasov, Constanta, Calarasi, Bistrita, Drobeta-Turnu Severin, Sfantu Gheorghe, Slobozia si Targu-Mures. Cele 18 centre de donare renovate pana acum (8 in 2015 si 10 in 2016) furnizeaza 60% din necesarul de sange pentru transfuzii la nivel national;
  • 10 solutii de telemedicina dezvoltate in cadrul programului Connecting for Good pentru persoane care au nevoie de ajutor in situatii de urgenta, pentru monitorizarea de la distanta a pacientilor din zone rurale izolate, pentru monitorizarea de la distanta a copiilor cu epilepsie si diabet;
  • Programul strategic "Investitie in Mediul Rural" care contribuie la combaterea excluziunii sociale si a discrepantelor dintre zonele rurale si cele urbane, prin finantarea de proiecte care sustin educatia, sanatatea, accesul la servicii sociale si refacerea comunitatilor in satele si orasele mici din Romania;
  • Caravana SMURD "Fii pregatit", un centru de formare mobil care ofera populatiei si profesionistilor din cadrul sistemului de urgenta acces la informatii si la cursuri de pregatire, astfel incat capacitatea lor de a face fata situatiilor de urgenta si dezastrelor sa creasca;
  • Activitati de voluntariat - anul trecut, peste 1.500 de voluntari, angajati Vodafone Romania si ai altor companii, s-au implicat in proiectele noastre. Cel mai amplu proiect de voluntariat, Scrisori pentru Mos Craciun, a mobilizat 630 de voluntari care au pregatit cadouri de Craciun pentru 600 de copii din 18 comunitati sarace.

 

Cea mai ampla

Aproape jumatate din populatia Romaniei traieste in mediul rural, de multe ori in conditii extrem de grele. Vorbim despre copii care locuiesc in zone izolate si care fac ore intregi pe drum ca sa ajunga la scoala. Despre batrani ramasi singuri si pe care nu are cine sa ii ingrijeasca. Despre oameni pentru care accesul la apa potabila sau la incalzire este un lux. Sau despre cei care traiesc in conditii dure, fara perspectiva unui loc de munca sau a unei sperante de viitor.

Prin programul "Investitie in mediul rural", am fost preocupati de la inceput sa gasim o modalitate care sa ne permita sa fim prezenti in toate judetele tarii si, de aceea, pentru implementare, am apelat la parteneriate strategice cu ONG-uri care au o prezenta solida in teritoriu. Impreuna cu acestea, am identificat nevoile urgente ale comunitatilor in care am intervenit: am renovat gradinite, scoli si dispensare, am acordat burse copiilor, am sustinut activitatile din centrele sociale si de tip after-school, am derulat programe de ingrijire si integrare sociala pentru varstnici, am finantat activitati care au dus la refacerea spiritului comunitar.

In cea de a doua editie a programului "Investitie in mediul rural", inceputa in iunie 2016, sustinem 47 de proiecte in comunitatile rurale marginalizate pe intreg teritoriul Romaniei: acordam 250 de burse pentru scoala, am renovat si dotam institutii de invatamant (8 scoli, o gradinita, o biblioteca si un centru de plasament), finantam 6 proiecte de tip after school si centre de zi care ofera, pe langa activitatile formale si nonformale, si cate o masa calda (pentru unii dintre copiii care vin la centre, aceasta este singura masa calda de care au parte pe zi). 23 dintre proiectele noastre ofera servicii educationale si sociale care se bazeaza pe implicarea comunitatii (ingrijire la domiciliu, servicii de terapie ocupationala).

In cadrul programului "Investitie in mediul rural", au existat si proiecte speciale, cum ar fi spalatoria sociala din Tibanesti, unde voluntarii spala rufele varstnicilor din comunitate, sau moara din Gagesti, care a dat o sansa la o viata decenta unui grup de persoane cu retard intelectual, care anterior proiectului aveau statut de asistati social.

 

Promovarea actiunilor de CSR

Fundatia Vodafone Romania isi construieste toate actiunile de comunicare in jurul mesajului "E normal sa facem bine". Atunci cand fiecare dintre noi va considera ca a imparti, a ajuta, a salva, a te implica sunt lucruri firesti, si nu exceptii demne de aplaudat, abia atunci calitatea vietii noastre, a tuturor romanilor, se va imbunatati. Nu e usor. E poate cea mai grea misiune pe care fundatia noastra putea sa si-o asume, intrucat se lupta cu o mentalitate cu radacini adanci. Oamenii care fac lucruri bune sunt priviti ca niste eroi de catre prieteni, familie, presa; iar acest lucru, oricat de nobil ar suna, spune ceva grav despre noi. Nu esti special atunci cand faci un bine. Abia atunci esti normal. Ne propunem sa inspiram cat mai multi oameni sa priveasca actul de a face bine ca pe ceva firesc, parte din rutina.

Haideti sa ne obisnuim cu binele! Sa credem cu tot sufletul. Sa credem cu toate fortele in puterea noastra de a privi binele ca pe ceva normal, sa credem in schimbare, sa credem ca se poate, sa credem in noi.

 

Tendinte pentru anii viitori

Un studiu realizat in urma cu cativa ani la nivel european releva faptul ca 70% dintre consumatori prefera produsele sau serviciile unei companii care este implicata in rezolvarea unor probleme sociale sau de mediu.

In ultimii ani, este evident ca si in Romania din ce in ce mai multe companii sunt preocupate sa-si dezvolte o strategie coerenta de CSR, cu programe eficiente care sa raspunda nevoilor pe termen lung ale comunitatii. Tot mai multe companii aleg domeniile in care se implica in urma unor studii de piata, tinand cont de asteptarile si nevoile comunitatii.

Exista o preocupare crescuta pentru aspecte precum asigurarea transparentei programului de CSR prin raportari si auditari specifice, dezvoltarea de programe de mediu ca urmare a preocuparilor privind incalzirea globala, derularea de programe de voluntariat corporativ care duc la implicarea si motivarea angajatilor.

Existenta unei strategii anuale de CSR, la nivelul fiecarei companii, va insemna o eficientizare a costurilor si o mai buna utilizare a fondurilor pe care acea companie este dispusa sa le aloce proiectelor de CSR. Cu o strategie bine gandita, care sa contina in primul rand criteriile de selectie a proiectelor care solicita sprijin, vor ajunge in final sa fie finantate doar acele proiecte care pot aduce schimbari majore si reale in societate. Cu alte cuvinte, proiectele trebuie alese astfel incat interesele companiei sa se intersecteze cu cele ale comunitatii.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related