[Scapa cine poate] Colaborari cu Coca-Cola si Hyundai. Cazul celor de la Captive Escape Room, povestit de Mihai Ungureanu

[Scapa cine poate] Colaborari cu Coca-Cola si Hyundai. Cazul celor de la Captive Escape Room, povestit de Mihai Ungureanu

Business-urile care presupun o doza sporita de creativitate au in componenta, aproape obligatoriu, oameni creativi. Chiar daca uneori strictetea afacerii impune delimitari clare ale implicarii fiecarui partener, creativii nu au de ales: sunt importanti.

Captive Escape Room este o locatie cu cinci escape room-uri coordonate de patru parteneri. Mihai Ungureanu este unul dintre ei. Cu el am stat la povesti despre piata camerelor de escape din Romania si despre evolutia afacerii lor. Mihai este parte din factiunea creativa despre care vorbeam mai sus - este muzician trupa Dada

Investitia initiala in Captive Escape Room a fost de circa 30.000 de euro, iar recuperarea ei a venit la pachet cu un bonus: vanzarea francizei Captive Outside Reality unui operator din Kuweit.

De asemenea, o colaborare cu Coca-Cola Romania poate fi adaugata pe lista realizarilor celor patru antreprenori. Din aceasta colaborare s-a nascut camera Coca-Cola - The Secret, "o premiera mondiala in ceea ce priveste colaborarea dintre un mare brand international si un operator de escape rooms".

 

Cand totul se leaga

Cu ideea ne-am intalnit acum doi ani, fiecare dintre noi intr-un context diferit. Fuseseram sa ne jucam cu diversi oameni, ne-a placut si am povestit despre asta in jurul unei beri. Partea interesanta este ca suntem prieteni vechi si cautam demult o idee comuna de business.

Si, cum toti am fost incantati de primul contact cu lumea escape room-urilor, dar suntem si genul de oameni care se joaca non-stop, de la board games la tot felul de jocuri inventate, totul s-a legat.

Noi ne invartim in zona de antreprenoriat de ceva vreme, fiecare avand un business adiacent de care se ocupa de mai mult timp (exceptie face Ionut, care e un mandru student al Facultatii de Comunicare). Dar, despre piata asta nu aveam decat o idee vaga.

Escape room-urile ajunsesera de foarte putin timp in Romania, erau putine (vreo 20 de operatori in Bucuresti), iar lumea, in general, nu prea stia care e treaba cu ele. Noi am analizat, am disecat si am hotarat ca este ideea de afacere pe care o cautam si ne-am pus pe treaba.

Research-ul a fost facut online si a vizat doar Bucurestiul. Nu am mers in afara, nu ne-am uitat la altii, am facut totul de la bun inceput dupa cum ne-am imaginat noi ca ar trebui sa functioneze un escape room. Si, se pare ca a iesit bine si am reusit sa cream un model de business viabil.

 

Echipa

In spatele Captive Escape Room suntem patru oameni. Toti asociati, toti cu drepturi egale. Bogdan Ionescu, care mai are o firma de promotionale, Nicu Buza, care mai are una de constructii, Ionut, care este student la Litere si eu, care, pe langa escape room, fac muzica in trupa The dAdA.

De curand, ne-am extins echipa si, alaturi de noi, au venit Daria si Gabriela, carora le uram, si pe aceasta cale, bun venit in echipa noastra! :D

 

Joaca

Am plecat la drum in septembrie 2015, cu doua camere. Langdon's Challenge, care are un joc liniar si este povestea unui mason de rang inalt, prieten cu profesorul Robert Langdon, din romanele lui Dan Brown, respectiv Puzzling Colors, o camera cu un joc neliniar, impartita in patru culori, care ascund patru secrete vitale pentru evadarea din ea.

 

Intre timp, am ajuns la cinci camere cu jocuri diverse, premiere mondiale si personaje celebre, dar vom vorbi despre asta putin mai tarziu. Este adevarat ca poti cumpara camere sau idei, insa noi am preferat sa construim totul de la zero, de unii singuri.

De la construirea peretilor, amenajarea spatiului, concepte de camere, gandirea puzzle-urilor, executia lor, mecanisme si orice mai e de facut intr-un escape room, am facut singuri. Din tot procesul, partea de creatie si de brainstorming este cea mai placuta.

La polul opus se afla executia, cu toate incercarile si surubarelile pentru a crea mecanisme spectaculoase. Oamenii sunt super incantati cand se mai deschide vreo usa secreta, dar, in spatele usii respective, se afla foarte multa munca.

Realizarea unui joc de escape room, de la concept pana la camera finala in care intra oamenii sa se joace, poate dura de la o luna la trei sau patru luni, in functie de mai multi factori (complexitatea jocului, complexitatea decorului, complexitatea mecanismelor, etc).

Chiar si la noi, unele camere au fost gata mai repede, iar altele mai greu. Spre exemplu, Captive Outside Reality a fost gata in aproximativ sase luni, asta pentru ca a fost o perioada aglomerata si nu am avut timp sa ne focusam doar asupra ei, dar si pentru ca inauntru avem un mecanism foarte complex, a carui realizare a durat foarte mult.

 

Testarea camerelor

Orice camera, inainte de deschiderea oficiala, trece printr-o perioada de teste. Este o perioada foarte importanta; atunci vezi daca jocul tau se leaga, daca mecanismele iti dau vreun rateu, daca mai trebuie sa modifici anumite puzzle-uri sau daca mai trebuie sa mai adaugi, incepi sa iti conturezi o imagine vis a vis de dificultatea reala a camerei, nu neaparat cea la care te asteptati tu.

Este momentul in care se fac ajustarile de gameplay. Echipele de teste sunt alese dintre prieteni sau alti owneri de escape room. Trebuie sa ai feedback atat de la oameni experimentati, care au vazut multe camere, dar si de la oameni care se afla la prima experienta de acest gen, pentru ca, printre clientii tai, vei avea si din unii, si din ceilalti. Iar, jocul trebuie sa fie bun pentru ambele tabere. 

Mai departe, chiar daca ai deschis o camera, imbunatatiri pot fi facute tot timpul, mai ales in ceea ce ne priveste pe noi, niste mici obsedati, maniaco-compulsivi :D Dar, sunt chestiuni de detaliu, care nu influenteaza jocul in mod vizibil, ci doar ii mai adauga niste sare si niste piper. 

Avem si povesti funny destule, dar nu putem sa spunem mare lucru pentru ca am da spoilere din camere. Pot sa va spun ca ne-am amuzat mult cand, la niste teste, echipa a gasit o cheie, care, credeau ei, era cea a evadarii. S-au felicitat indelung, s-au imbratisat, s-au pupat, si-au luat genti si ce mai aveau imprastiat prin camera si s-au indreptat mandri catre iesire. Surpriza a fost foarte mare pentru ei in momentul in care au realizat ca acea cheie nu avea nici o legatura cu iesirea. Asa ca au reluat procesul de reinstalare in camera si au continuat jocul.

 

Cum ne diferentiem?

Sunt multe criterii. In primul rand, prin camere. Evident, un escape room cu camere bune se diferentiaza de unul cu camere mai slabe. Calitatea jocului sta la baza acestui business si este ce cauta clientii.

Povesti interesante, puzzle-uri originale, mecanisme spectaculoase, decoruri care sa te bage in atmosfera povestii sunt lucruri care ii fac pe oameni sa te recomande mai departe, chestiune foarte importanta pe o piata unde inca functioneaza excelent the word of mouth.

Dupa care, sunt tot felul de detalii care tin de organizarea afacerii. Spre exemplu, noi, de la bun inceput, ne-am propus sa avem un numar mare de camere si o receptie incapatoare pentru ca voiam sa targetam puternic zona corporate. Este un joc care prezinta o multime de avantaje si se preteaza de minune pe organizarea team bulding-urilor. Asa, am ajuns sa fim cel mai mare operator din Bucuresti, cu cinci camere de joc si o suprafata totala de 300 mp, din care numai receptia are vreo 85. 

Asta ne ofera avantajul de a organiza, pe langa team building-uri, si alte tipuri de evenimente. Ca sa enumar cateva, am gazduit lansarea noului model Hyundai I30, lansarea noului sezon "Walking Dead" sau intalniri intre companii si bloggeri. 

In ceea ce priveste inovatia, este clar ca termenul este strans legat de conceptul de escape room. In primul rand, acest tip de joc este o inovatie in sine. Dupa care, faptul ca face uz de tehnologie la tot pasul sau ca trebuie intotdeauna sa furnizeze puzzle-uri originale, leaga si mai tare cei doi termeni. In principiu, un escape room care nu inoveaza nu are viata lunga.

 

Evolutia business-ului

Cum spuneam si mai sus, am plecat cu doua camere si am ajuns la cinci. Totul s-a intamplat intr-un an si jumatate, timp in care am muncit din greu sa crestem si sa ne promovam. Printre realizarile care au contribuit la dezvoltarea Captive Escape Room, se numara si colaborarea cu Coca-Cola Romania. Din aceasta colaborare s-a nascut camera Coca-Cola - The Secret, o premiera mondiala in ceea ce priveste colaborarea dintre un mare brand international si un operator de escape rooms.

Acum suntem la final cu prima parte a planului de dezvoltare. Am deschis de curand cea de-a cincea camera de joc, James Bond - Nowhere to hide, o camera lipsita de chei sau de lacate, cu un joc original si challenging. Ne-am extins echipa cu inca doi oameni si planuim sa mai aducem inca doi pana in vara. Ne miscam si deja trecem la etapa a doua a dezvoltarii, extinderea. Asadar, business-ul e intr-un proces continuu de dezvoltare.

Investitia initiala a fost de 30.000 euro, dar am depasit-o pe parcurs. Partea buna este ca, la putin timp dupa ce am deschis portile, ne-am acoperit cheltuielile si noile investitii din incasari. De recuperat, am reusit sa o recuperam de curand, adica intr-un an si jumatate de activitate. 

 

Piata

Fata de acum doi ani, piata s-a mai stabilizat. Concomitent cu deschiderea noastra, in Bucuresti a fost un boom al escape room-urilor. In doar cateva luni, erau deja vreo 200 de game rooms. Intre timp, multe dintre ele s-au inchis si au ramas operatorii seriosi, cu mai multe camere si care au constientizat regulile jocului: jocuri bune, investitii, planuri de dezvoltare, profesionalism.

Din ce observam noi, tendinta pietei este de crestere, insa procesul este destul de greoi, mai ales din cauza amenintarilor care tin de mentalitati si de notorietatea conceptului. Romanii muncesc mult si nu au o cultura a relaxarii de dupa serviciu, tocmai de aceea perioada noastra cea mai aglomerata este weekend-ul.

De asemenea, chiar daca tot mai multi oameni aud de escape rooms si incep sa se familiarizeze cu conceptul, nu se dau in vant sa incerce experienta. Cu adevarat interesant este ca, odata ce au pus piciorul intr-un escape room si au gustat din placerea jocului, le place si se intorc si pentru alte experiente. 

Ca sa rezum, printre cele mai mari schimbari "acum doi ani" vs. "acum" se numara stabilizarea pietei si consolidarea pozitiei pentru operatorii seriosi, o notorietate mai mare a conceptului si dezvoltarea unor camere tot mai complexe si a unor decoruri tot mai spectaculoase. 

Pentru noi, provocarile tin doar de noi. Sa fim mai buni, sa gasim formula extinderii, sa tinem calitatea serviciilor la cel mai inalt nivel, sa venim cu idei noi, la fel de bune ca cele pe care le-am avut pana acum, si sa pastram trend-ul ascendent.

Sa ne consolidam pozitia in topul operatorilor romani si sa facem pasul catre liga marilor operatori din Europa si, de ce nu, din lume. 

 

Promovarea

Avand in vedere ca decizia consumatorului final se face pe internet, directia principala a promovarii noastre este online-ul: Google Adwords, Facebook, Instagram, etc. Adiacent, ne implicam ca parteneri in tot felul de proiecte misto, precum "Business pe bicicleta", lansarea primului film VR, "Escape", diverse targuri de inventica ale Facultatii de Politehnica, etc., impartim flyere (cu toate ca return-ul pe partea asta nu a fost atat de bun pe cat ne asteptam), etc.

Incercam sa fim cat mai inventivi pentru ca, deocamdata, pe piata asta, nu exista bugete pentru promovarea clasica. De asemnea, partea de PR este destul de importanta pentru ca iti poate asigura coverage in presa fara investitii foarte mari. 

In general, oamenii ne gasesc pe internet sau vin la recomandarea altor oameni care ne-au vizitat. Tocmai din acest motiv punem un acent atat de mare pe site-ul nostru si pe servicii si interactiunea cu clientii.

 

Recomandari

Din pacate, inca nu am ajuns sa ne jucam la escape room-uri din afara tarii. Insa pozitia buna pe care o avem pe tripadvisor.com ne aduce multi turisti straini care, de cele mai multe ori, pozitioneaza calitatea jocurilor si a serviciilor noastre peste ce au vazut in alte tari.

Si cand zic "serviciile noastre", nu ma refer doar la Captive Escape Room, ci si la alte escape rooms din Bucuresti. Inca mai avem de jucat camere excelente in Bucuresti, operate de alti owneri. 

In ceea ce priveste feedback-ul, acesta este extrem de important si, spre bucuria noastra, este foarte bun. Cea mai buna dovada este rata mare de return pe care o avem (clienti care s-au jucat intr-o camera si s-au intors si la celelalte). Traiesti o senzatie foarte placuta in momentul in care primesti aprecieri pentru ceva ce ai creat de la zero, mai ales ca multi ne privesc foarte mirati cand afla ca noi stam in spatele tuturor puzzle-urilor si mecanismelor. 

Povesti amuzante din camere nu avem cum sa va spunem, dar, spre exemplu, am avut la un moment dat o promotie prin care ii puneam pe clienti, la final de joc, sa joace mima. Unul dintre ei mima niste cuvinte extrase dintr-o palarie, iar ceilalti aveau la dispozitie un minut sa ghiceasca un umar cat mai mare.

Fiecare cuvant ghicit insemna 5% discount pentru echipa, iar printre ele erau multe animale, precum gaina, vaca, porc, lemurian, etc. Va dati seama cum era sa mimezi cimpanzeu in fata unei receptii intregi (pe langa echipa ta, adica cei care ghiceau, mai aveai parte de inca vreo 15-20 de privitori care fie asteptau sa intre in camere, fie tocmai iesisera si isi asteptau randul la mima)

 

In viitor

In ceea ce priveste camerele noi, facem o pauza. Am deschis in ultimele sase luni doua camere, iar acum ne-am propus sa ne focusam pe extindere. Planuim sa ducem modelul nostru de business in alte tari, unde interesul pentru escape rooms este mult mai ridicat decat la noi.

Cu siguranta si piata romaneasca se va dezvolta, dar vrem sa compensam ritmul ceva mai lent cu abordarea de piete noi. Suntem increzatori ca modelul nostru ar fi unul de succes oriunde l-am duce. Asa cum spuneam mai sus, planurile mari sunt cele care aduc marile reusite. Deocamdata primul pas facut spre alte meleaguri este vanzarea francizei Captive Outside Reality unui operator din Kuweit. Vom vedea ce va urma  ;)

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related