[Scapa cine poate] Catalina Stanciu (Trapped): O mare problema in piata sunt operatorii de escape rooms care au preturi de "dumping"

[Scapa cine poate] Catalina Stanciu (Trapped): O mare problema in piata sunt operatorii de escape rooms care au preturi de "dumping"

Prin 2014, abia daca aparusera 3-4 operatori de escape rooms in Bucuresti. Catalina si Andrei Stanciu au decis in prima instanta sa le joace pe toate, iar odata munca de cercetare finalizata, au deschis Trapped. Au pus pe hartie prima idee de camera, au cumparat cele necesare si au testat-o cu prietenii in propriul subsol. Iar cum feedback-ul prietenilor sinceri e cel mai bun, cei doi antreprenori s-au pus pe treaba.

Si prima treaba a fost sa stabileasca bugetul. S-a ajuns la o investitie initiala de 12.000 de euro, care a fost recuperata in circa 6 luni. A urmat 2015, un an in care piata de escape rooms din Bucuresti (si din Romania, de fapt) a cunoscut o expansiune rapida. Erau, ne spune Catalina, peste 100 de camere oferite de zeci de operatori numai in Bucuresti. Evident, selectia naturala si-a facut treaba, iar acum piata s-a contractat la dimensiuni mai aproape de ce cer clientii.

Una din problemele cele mai mari intr-un astfel de business pare a fi apetitul unor operatori de a oferi servicii la pret de dumping. Asta vine la pachet cu o calitate slaba a camerelor de escape, ceea ce, la randu-i, duce la clienti dezamagiti care nu vor mai repeta experienta altundeva.

 

Ideea de escape room

In anul 2013, intr-o vacanta la Londra, am facut rezervare la cel mai mare operator de room escape din acea vreme. Dar avand in vedere ca in vacante nu poti sa iti respecti intotdeauna planurile, nu am mai ajuns sa jucam si sa cunoastem cu adevarat ce presupune un joc de room escape. In prezent, suntem mari fani, de aceea la orice iesire din tara profitam sa jucam si cateva camere de evadare.

Ca la orice business la inceput de drum, a aparut intrebarea "cum ar fi daca?". Si nu a durat mult pana cand, mai in gluma mai in serios, am creat prima poveste cu scenariu complet si puzzle-uri atragatoare. Ce mai ramanea de facut era sa cumparam un minimum de recuzita si sa testam.

Spun asta deoarece la momentul respectiv, in 2014, la noi in tara era un concept vag cunoscut, nicidecum un business in toata regula care sa aiba adepti si un parcurs pe care sa il iei drept exemplu.

Am testat asadar ideea la noi acasa, in subsol :) pe un grup de prieteni care ne puteau da un feedback sincer. Si pentru ca raspunsul lor a fost "wow! Go for it!", am pornit la drum. La momentul ala, pe piata mai existau 4 locatii de room escape, cu un total de 5 camere de joc.

 

Pregatirea si echipa

Inainte de a ne apuca serios de treaba, am jucat toate camerele existente in Bucuresti, pentru a putea aduce elemente 100% originale in jocurile noastre. Fiind atat de putine camere deschise la acel moment, ideal era ca fiecare operator sa aiba jocuri si scenarii cat mai diferite, pentru a oferi experiente variate jucatorilor.

In momentul de fata suntem o echipa formata din 5:

  • Cei doi membri fondatori si creatori ai tuturor celor 5 jocuri marca Trapped: Catalina si Andrei Stanciu
  • 2 game designeri si game masteri (Adelina Suteu si Catalina Nica)
  • 1 game master

Am inceput cu doua camere de prima generatie (fara tehnologie), cu puzzle-uri originale 100% si bine inchegate, cu decoruri specifice la care nu ne-am zgarcit nicio clipa si cu atentie la detalii. Toate jocurile marca Trapped sunt construite, gandite si concepute in intregime de noi. 

Cu cat esti mai cunoscut in domeniu, cu atat devii punct de referinta pentru ceilalti operatori. Daca la primele doua camere am lucrat in total o luna, la cea de-a treia am lucrat 4 luni, la cea de-a patra 8 luni, iar la cea de-a cincea tot aproximativ 8 luni.

 

Aceste a fost motivul pentru care 2 dintre membrii cei mai vechi ai echipei Trapped s-au alaturat incepand cu anul acesta echipei de creatie. Pregatim o noua surpriza marca Trapped, o camera pe care o vom deschide in foarte scurt timp, dupa numai 3 luni de munca.

Camerele le testam cu impatimiti ai jocurilor si cu prieteni. Ajustarile care se fac in urma testelor tin de cele mai multe ori de gradul de dificultate al jocului. Un joc este frumos atunci cand nu este imposibil.

Iar ca poveste funny, intotdeauna prietenii ne testeaza rezistenta anumitor obiecte din camera :)

 

Cretivitate si inovatie

Inovatie exista si intotdeauna este loc de mai mult. Ultima camera marca Trapped as putea spune ca este o totala inovatie in domeniu; si nu ma refer numai la Romania. 

Pentru a face dintr-un escape room o adevarata experienta si pentru a se diferentia de astfel de afaceri aparute peste noapte, conteaza mult implicarea, atmosfera, decorul, povestea, puzzle-urile.

 

Trapped in business

Cum spuneam, am inceput cu doua camere non-tehnologizate si zero angajati. In prezent, avem patru camere tehnologizate si patru angajati. Idei avem multe, cu timpul din pacate nu stam prea bine.

Investitia initiala a fost de 12.000 euro. Vorbim aici de anul 2014. S-a recuperat in primele 6 luni de functionare. Si pentru ca vorbim de 2014, putem face o comparatie intre ce era atunci si ce este acum.

Acum 3 ani, publicul nu era cunoscator al domeniului; acum, un joc de escape a devenit un mod de a-ti incepe o seara in oras, de a-ti aniversa ziua de nastere sau de a face un teambuilding cu colegii. In anul 2015 a fost un boom pe piata, in urma caruia au aparut zeci de operatori, totalizand peste 100 de camere. Insa ca in orice domeniu apare selectia naturala si rezista pe piata doar cel care persevereaza.

O problema pentru piata noastra sunt operatorii care au preturi de "dumping" si pentru care calitatea camerelor nu conteaza. Acestia descurajeaza clientii care, dezamagiti fiind de experienta, nu mai incearca si a doua oara acest tip de activitate.

 

Planuri

Pe plan local pregatim deschiderea unei noi camere. Pe plan extern colaboram cu operatori din Europa si Asia carora le oferim consultanta in deschiderea de camere noi.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related