[CSR-ul lui 2017] Sabina Stirb, Samsung: Responsabilitatea sociala nu mai poate fi un gand secundar al echipei de management si al angajatilor

[CSR-ul lui 2017] Sabina Stirb, Samsung: Responsabilitatea sociala nu mai poate fi un gand secundar al echipei de management si al angajatilor

In 2011, Samsung a facut prima campanie de CSR. Se numea Trends of Tomorrow si e inca activa. In 2013, compania si-a propus (la nivel european) sa dea acces la educatie si dezvoltare unor 400.000 de tineri, pana in anul 2019. Spun ca anul asta au atins cifra asta, deci sunt ahead of their game, cum s-ar zice.

Altfel, cea mai mare campanie de anul trecut are legatura cu Enescu. Mai intai a fost componenta cu virtual reality - Enescu 360 - in muzeele si casele memoriale din Bucuresti si din tara. Apoi, au facut Simfonia Viitorului, o campanie de cause-related marketing la finalul careia au donat 50.000 de euro, unor cinci artisti, laureati ai Concursului International George Enescu.

Sabina Stirb, Public Affairs & Corporate Citizenship Manager SEE la Samsung Electronics, ne spune despre strategia lor, pe larg.

 

Prima campanie de CSR

Samsung dezvolta in Romania campanii de CSR de peste 6 ani, avand o serie de initiative premiate local si international. Samsung a dezvoltat programe de CSR in Romania inca din 2011, prima campanie la nivel local fiind „Trends of Tomorrow” .

„Trends of Tomorrow” a inceput in 2011 ca un program de mentorat care isi propune sa vina in intampinarea tinerilor liceeni si sa raspunda intrebarilor dincolo de liceu, referitoare la cariera. Inca din primul an am dezvoltat doua actiuni principale, respectiv o caravana la nivel national in liceele din tara, din dorinta de a ne intalni direct cu cat mai multi tineri si a le oferi informatii utile si aplicabile in viata de zi cu zi. In al doilea rand, am dezvoltat instrumente digitale care sa ii ajute in demersul lor de explorare a viitorului. Printre altele, am discutat cu tinerii despre cum isi faca un CV, despre ce inseamna aptitudinile digitale si ce inseamna sa fie intr-o cariera bine aleasa.

Am mers impreuna cu colegi din Samsung care au devenit mentori, povestindu-le tinerilor despre propriul parcurs si despre faptul ca, odata la 5-6 ani, aproape 60% din joburi isi schimba denumirea sau domeniul. In acest program compania eJobs a devenit partener constant.

Campania a fost premiata atat la nivel local, cat si la nivel international, obtinand marele premiu la categoria CSR pentru EMEA din cadrul SABRE Awards.

 

Ce nevoie (mai) e de CSR in 2017

Cu siguranta, responsabilitatea sociala nu mai poate fi un gand secundar al echipei de management si al angajatilor, mai ales ca vedem in jurul nostru oameni care se implica in cauze mai mici sau mai mari, iar asteptarile celor din jur arata ca aceasta implicare este una importanta.

Cred ca cea mai buna actiune in aceasta directie este puterea exemplului, iar Samsung, ca lider global si local si-a asumat implicarea, fie ca vorbim de initiative in educatie - asa cum sunt programele internationale dezvoltate si in Romania: Smart Classroom si Tech Institute, fie ca vorbim de initiative culturale, asa cum este, Simfonia viitorului sau Enescu 360 proiecte prin care sustinem tinerii artisti romani in visul lor de a deveni mari artisti ai lumii si inspirati de figura marelui compozitor George Enescu.

 

Strategia de CSR

Avem un program integrat, dedicat educatiei digitale si pregatirii tinerilor pentru carierele viitorului cu o singura viziune: de a oferi resursele cheie ale companiei (tehnologie, oameni si know-how) intr-un mod relevant pentru comunitatea locala.

In plus, anul trecut am continuat programele noastre de CSR cu un nou pilon concretizat, de celebrare a mostenirii culturale, materializat deja in prima expozitie digitala pe Gear VR. Enescu 360, este un proiect in premiera care propune vizitatorilor Muzeului National George Enescu din Bucuresti o experienta imersiva si completa pe urmele marelui artist roman.

 

Pe un an sau mai multi

Strategia noastra de CSR este revizuita anual, tinand cont de angajamentele luate atat la nivel global de companie, cat si la nivel local.

De exemplu, misiunea Samsung asumata in 2013 a fost pregatirea tinerilor pentru joburile viitorului prin initiative educationale, astfel ca programele noastre de CSR au urmat inca de atunci acest pilon de Education to Employment.

 

Directii pentru 2017

Avem ca prioritate sa ne continuam proiectele deja initiate si ancorate in realitatea locala. Nu incepem niciun proiect cu obiectiv restrans, vrem sa schimbam lucruri, iar asta cere timp si resurse.

Tocmai de aceea, in 2017 dorim sa ne adresam si mai mult profesorilor ce folosesc noi metode de invatare si predare in clasa si, totodata, vom continua sa dezvoltam proiectele de continut digital prin platformele Edupedia si Smart Classroom.

Nu in ultimul rand, vom continua sa folosim tehnologii inovatoare, asa cum a fost prima expozitie digitala pe Gear VR Enescu 360, pe care am inaugurat-o in 2016 in colaborare cu Muzeul National George Enescu din Capitala.

 

Domeniile urmarite

Ca si companie de tehnologie orientata catre inovatie si viitor, ne mobilizam cele mai importante resurse pentru a crea schimbare pozitiva si a inspira noi posibilitati pentru viitor. Ne concentram pe educatie digitala si compentente digitale pentru tineri. Am inceput sa lucram pe aceasta directie prin proiectele Trends of Tomorrow, Smart Classroom si Tech Institute, fiecare avand o adresabilitate diferita.

TomorrowMe a ajuns in 6 ani la peste 30.000 de tineri, prin intermediul unei caravane educationale, in numeroase licee din tara. In fiecare an, am incercat sa venim in sprijinul elevilor cu informatii utile, care sa le ofere detalii despre dezvoltarea personala, despre felul in care isi pot construi un traseu profesional, despre job-urile viitorului sau tendintele de pe piata muncii.

Prin programele dedicate Smart Classroom si Tech Institute, peste 2.000 de tineri au acces in permanenta la sali de clasa si laboratoare echipate cu tehnologii Samsung. Smart Classroom pune accent pe interactivitate si colaborare, factori care ajuta la dezvoltarea de competente importante, menite sa ii pregateasca pe elevi pentru ceea ce le rezerva viitorul.

Initiat in 2013 ca un program educational-pilot, dezvoltat in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale, Smart Classroom permite crearea unui mediu educativ interactiv si digitalizat. Clase Smart dotate cu tehnologie de ultima generatie se gasesc in licee din Bucuresti, Timisoara, Iasi si Constanta, si de acestea beneficiaza, anual, sute de elevi si de profesori.

Cat despre Tech Institute, acesta a fost deschis in parteneriat cu Politehnica Bucuresti si Universitatea Tehnica din Cluj, si include, pe langa tehnologie, si o serie de cursuri optionale dedicate dezvoltarii de aplicatii si programe in Android sau Tizen.

La acestea se adauga un program de modernizare si digitalizare dedicat culturii si simbolurilor culturale romanesti, prin parteneriate strategice cu diverse muzee din tara.

In 2016, ne-am bucurat sa oferim acces publicului, mai ales celui tanar, intr-un mod interactiv si digital, in a decoperi mai multe despre viata si opera marelui compozitor prin proiectele Acasa la Enescu, in parteneriat cu Muzeul Memorial George Enescu din Dorohoi, precum si cu prima expozitie digitala permanenta la Muzeul George Enescu prin intermediul aplicatiei Enescu 360. Expozitia prezinta o calatorie impresionanta in universul lui Enescu si permite utilizatorilor sa afle intr-un mod interactiv detalii din viata marelui compozitor.

 

Proportia de cereri onorate

Analizam solicitarile primite, insa urmarim alinierea lor cu strategia noastra pentru a fi responsabili si noi la randul nostru fata de angajamentele luate in sustinerea educatiei digitale, a tinerilor si a inovatiei digitale in cultura. Nu urmarim un procent, insa incercam sa ne optimizam resursele pentru dezvoltarea proiectelor pe termen lung.

 

Criterii de selectie a unui proiect de CSR

La Samsung, lucram strans cu colegii nostri la nivel local, regional, european, dar si global. Pentru fiecare proiect ne consultam si avem tot timpul in vedere sugestiile colegilor sau ale managementului.

 

Parteneriatele pe termen lung

In cadrul programelor colaboram adesea cu parteneri din zona ONG sau institutionala. De la inceput ne-am setat un obiectiv, de a lucra in cadru de parteneriat, cu management de resurse integrat, astfel incat fiecare parte are roluri clar definite.

De obicei, parteneriatele pe termen lung ne ajuta sa implementam mai bine proiectele pentru ca fiecare parte reuseste sa isi exploateze cel mai bine competentele.

 

Actiunile one-shot

Au existat evenimente punctuale in care am ales sa ne implicam daca s-au aliniat misiunii noastre si de obicei au generat proiecte pe termen lung.

 

Proportia long-term/one-shot

Definitorii sunt programele pe termen lung care urmaresc strategia interna aliniata la nivel inernational.

Alocam resursele pentru ca aceste proiecte sa prinda viata si sa creasca sanatos si cu un impact relevant in randul beneficiarilor. Proiectele one-shot au o pondere foarte mica in actiunile noastre.

 

Relatia global-local

Dezvoltam programe care raspund nevoilor locale si care sunt inspirate de misiunea companiei la nivel global. Trends of Tomorrow, de exemplu, este o initiativa locala adaptata la realitatea contemporana din Romania si este dedicata tinerilor liceeni pe care incercam sa ii cunoastem in fiecare an mai bine.

 

Agentiile si modul de lucru cu ele

De-a lungul proiectelor, am colaborat cu diferite agentii printre care grupul Leo Burnett sau Centrade Cheil, intr-o echipa cu competente mixte, astfel incat sa avem un flow optim al proiectelor.

 

Masurarea unei campanii bune de CSR

In ambele cazuri atentia noastra este orientata catre beneficiari si catre valoarea adaugata pe care o aducem pentru acestia.

De exemplu, in anul 2013, Samsung si-a asumat la nivel european sa faciliteze accesul la educatie si dezvoltare pentru 400.000 de tineri, prin proiectele dezvoltate, pana in anul 2019. Atingem acest indicator in primul trimestru din acest an, cu 2 ani mai devreme, fapt care ne bucura si ne face sa tratam cu si mai mare responsabilitate proiectele viitoare.

 

Campanii de CSR in 2016

Anul trecut am sustinut la nivel local doua cauze: educatia si cultura.

Am avut 4 campanii majore derulate: Trends of Tomorrow, cu pilonul important #TomorrowMe, Tech Institute, Simfonia Viitorului, Enescu 360 – prima expozitie digitala 360 deschisa permanent la Muzeul National George Enescu.

 

Cea mai ampla

Cel mai amplu program anul trecut a fost cel dedicat culturii, inspirat de figura lui George Enescu, care a generat printre altele si o campanie de cause-related marketing - Simfonia Viitorului. 

Ne-am propus sa continuam misiunea Samsung de a sustine potentialul oamenilor si, mai mult decat atat, valorile locale, promovand talentul, pasiunea si performanta tinerilor artisti romani. Astfel, ne-am dorit sa oferim o tema de gandire in jurul nostru, inspirati de figura marelui compozitor George Enescu. Fiind o companie orientata catre viitor, era firesc ca noi sa ne aplecam catre perspectiva unui viitor Enescu si sa sustinem tinerii artisti de astazi in visul lor de a deveni mari artisti pe scenele lumii.

Am dezvoltat un program in jurul Galaxy S7/Galaxy S7 Edge, iar, la finalul anului, Samsung a donat suma de 50.000 de euro, stransa in urma campaniei, catre cinci artisti, laureati ai Concursului International George Enescu, sustinand cauza talentului muzical romanesc.

 

Integrarea CSR-ului in comunicara globala

Valorile brandului Samsung sunt grupate in jurul misiunii de a inova, sprijini si promova potentialul oamenilor pentru a le asigura cel mai bun viitor. Directiile globale de implicare ale companiei sunt adaptate la nivel local si sustin misiunea de brand.

 

Promovarea actiunilor de CSR

Fiecare program are specificul sau. Ne concentram pe reusita programelor in primul rand. Apoi, in functie de specific, incercam sa gasim si vocea potrivita pentru a ajunge la cat mai multi beneficiari.

 

Tendinte pentru anii viitori

Responsabilitatea sociala capata tot mai mult o perspectiva strategica si integrata in abordarea generala de dezvoltare a companiei, iar asteptarile generatiei Millennials sunt tot mai orientate spre implicare. De exemplu, tinerii care isi cauta un loc de munca sunt mai orientati catre companiile care aleg sa se implice decat catre cele care nu si-au asumat inca acest rol.

Cred ca tot mai multe companii vor integra anul acesta programe de implicare si sustinere a unor cauze relevante in strategiile proprii de dezvoltare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Dosare editoriale

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related