[Scapa cine poate] Miruna Slivneanu: LockedIn a inceput cu o singura camera si 10.000 de euro acum 2 ani

[Scapa cine poate] Miruna Slivneanu: LockedIn a inceput cu o singura camera si 10.000 de euro acum 2 ani

A trecut un rastimp de circa doi ani si jumatate in care piata camerelor de escape din Bucuresti si Romania s-a format, a explodat si s-a auto-corectat. Astazi, pretentiile celor care vin sa evadeze in locatiile de profil au ajuns la nivelul clientilor din Occident. Iar dezvoltatorii livreaza pe masura.

"The only way out is inside!" este motto-ul celor de la LockedIn, unul din primii operatori aparuti acum 2 ani pe piata romaneasca. Discutia avuta cu Miruna Slivneanu, unul din cei doi manageri ai business-ului, a scos la iveala si alte feluri de a aborda antreprenoriatul in acest domeniu. 

De exemplu, spre deosebire de ceilalti owneri cu care am stat de vorba, Miruna si Liviu Marin, partenerul sau, au tratat provocarea intr-un mod mai stiintific - cu business plan, forcast-uri si planuri de rezerva. A fost o alegere care a necesitat mai mult timp. Adica o miscare riscanta intr-o piata atat de agitata. Dar se pare ca a functionat. 

 

 

O idee de business

Nu stiu daca am fost de la inceput fani adventure games, insa, cu siguranta, acum suntem :) Prima noastra camera jucata a fost in Bucuresti. Tocmai auzisem de acest concept si ni s-a parut interesant, asa ca am zis sa incercam. La momentul respectiv erau doar 4 incinte escape room in oras, asa ca ne-a fost usor sa alegem.

Ne-a placut enorm conceptul: o serie de puzzle-uri de rezolvat intr-un timp limitat pentru a evada. Noi nu am evadat din prima noastra camera, insa aceasta experienta ne-a deschis apetitul pentru astfel de jocuri si, incet, incet, ni s-a conturat dorinta de a crea propriul escape room.

La momentul la care am luat decizia de a deschide o camera de evadare nu erau foarte multe pe piata, insa, pana am definitivat planul de afaceri si am gasit cladirea potrivita (care sa aiba si potential pentru mai multe camere in viitor) a trecut o perioada destul de lunga, timp in care se deschisesera aproximativ 30 de camere. 

 

Pregatire ca la carte

Vei spune ca suntem "tocilari", insa, inainte de a deschide acest business, am facut un plan de afaceri, cu scenarii si previzionari, astfel incat sa stim ce avem de facut in anumite situatii. Bineinteles ca am jucat toate camerele din Bucuresti disponibilie in acel moment si imediat ce apareau altele noi, ne faceam imediat rezervare.

Mai mult decat atat, am incercat sa vedem si cum se manifesta fenomenul in strainatate. Foarte mult ajutor ne-au oferit si prietenii nostri, pe care i-am "stresat" un pic intr-o multitudine de dezbateri legate de escape room-uri :)

In momentul de fata suntem o echipa de 5 oameni, insa am trecut prin multe ca sa ajungem aici :) Printre acestia avem 3 Game Masteri care se ocupa cu tot ceea ce tine de desfasurarea activitatii de zi cu zi la Locked In, iar eu si Liviu ne ocupam de conceperea si implementarea camerelor, de promovarea si dezvoltarea acestora, reviziile puzzle-urilor si o mica parte administrativa.

 

Cum ati inceput?

Cu o camera simpla, o celula de inchisoare: "Prison Cell #37". Cu toate ca puzzle-urilor erau mecanice, a fost o camera care a nascut controverse (legate de dificultatea acesteia) si careia i-au trecut pragul foarte multi detinuti.

Ideile pentru camere si puzzle-uri sunt 100% ale noastre, insa pentru implementarea acestora avem o echipa de specialisti care ne ofera suport in domenii precum: programare, design, crearea de mobilier personalizat, etc.

De fiecare data cand incepi sa creezi un escape room, nu prea stii cu exactitate cat va dura pana la T-zero de activitate, mai exact, prima echipa programata pentru teste. De asemenea, durata conceperii si implementarii camerei de evadare depinde foarte mult de tematica aleasa, gradul de dificultate, si, cel mai important, de gradul de automatizare al puzzle-urilor.

De exemplu, timpul de executie pentru "Prison Cell #37" a fost de 1.5 luni, iar pentru "Game of Thrones" ne-au trebuit 9 luni de zile; o diferenta mare, nu?

 

Camerele

Cei care ne ajuta in testarea camerelor sunt prietenii nostri, si crede-ma, avem multi prieteni :) Unii mai impatimiti ai escape-urilor, altii mai putin. Insa, tocmai de aceea este bine ca avem pareri din partea mai multor categorii de persoane sau grupuri.

Nicio camera nu iese perfect din prima. Cine sustine contrariul cred ca nu este ca nu este sincer! Tocmai de aceea, in cele aproape 2 saptamani de testari, unele puzzle-uri sunt ajustate pe baza feedback-ului primit din partea jucatorilor: fie ca este vorba despre dificultate, fie ca este vorba de partea de legatura intre puzzle-uri sau chiar si despre design, luam in considerare fiecare sfat/opinie primita, iar pe majoritatea le si implementam.

Bineinteles, inainte de a lua decizia sa facem o modificare vedem daca respectiva observatie asupra unui puzzle a fost facuta de mai multe echipe, vedem daca se pliaza pe ideea pe care noi am vrut sa o transmitem initial si ulterior apare si verdictul.

Perioada de testare este foarte importanta, cel putin pentru noi, pentru ca este clar ca tu ca dezvoltator esti subiectiv cateodata, iar ceea ce tie ti se pare simplu sau/si frumos, altora li se poate parea complicat sau/si urat.

 

Factori de diferentiere

Daca exista o caracteristica principala a pietei escape room-urilor, aceea este diversitatea. Nicio camera de evadare nu se aseamana cu alta! Incepand cu tematica, design-ul, felul de a crea si lega puzzle-urile si pana la coloana sonora si sentimentul pe care il transmiti jucatorilor.

Chiar daca anumite tipuri de puzzle-uri sau modalitati de a folosi anumite elemente se pot regasi in mai multe camere, felul in care tu ca dezvoltator reusesti sa il integrezi in tematica aleasa este unic.

Conceptul de baza este acelasi la majoritatea camerelor de evadare: ai la dispozitie 60 de minute pentru a gasi solutia de evadare. Insa "lumea" in care fiecare escape-room te transpune nu va fi niciodata aceeasi.

Pentru noi, cel mai mult conteaza, asa cum cred ca v-ati dat seama deja, atmosfera creata pentru jucator si felul in care sunt inlantuite puzzle-urile - totul trebuie sa fie logic; astfel incat in momentul in care o echipa nu a reusit sa rezolve un puzzle, iar cand tu in calitate de Game Master ii dai explicatia, sa nu i se para SF, ci reactia lui trebuie sa fie: "da, era atat de simplu"

 

Business LockedIn

Dupa cum spuneam si mai sus, am inceput cu o singura camera, simpla (puzzle-uri mecanice, majoritatea), aproape zero automatizare. Insa am avut grija ca jucatorii sa se simta ca niste adevarati "prizonieri". Nu am vrut sa ne aruncam cu capul inainte, ca in alte cazuri intalnite, ci am vrut sa vedem daca putem crea un produs bun, care sa fie apreciat, iar abia apoi sa ne dezvoltam.

La inceput, eram doar eu cu Liviu. Timp de un an de zile nu am avut weekend-uri sau vacante. Cu alte cuvinte, munceam aproape nonstop. Ma voi repeta, dar asta este adevarul: am vrut sa fim chibzuiti, sa vedem ce curs vor lua lucrurile, pentru ca ulterior sa vedem daca ne permitem sa angajam prima persoana.

Investitia initiala a fost de aproximativ 10.000 euro, bani pe care i-am recuperat in 6 luni. 

Din punct de vedere al clientilor potentiali, cred ca exista doua categorii principale. In primul rand, sunt persoanele care fac parte din publicul nostru tinta si care nu au jucat pana acum un joc de escape room.

In al doilea rand, sunt jucatorii care au devenit "dependenti" de acest mod de petrecere al timpului liber, dar care nu au incercat inca toate camerele. Tot legat de acest subiect, turistii straini sunt o inepuizabila sursa "de rezervari".

Fata de acum 2 ani, ceea ce s-a schimbat cel mai mult sunt pretentiile jucatorilor care au mai multe camere in palmares si a celor insetati de escape room. Doresc mai mult de la o camera de evadare, din toate punctele de vedere! In opinia mea, acest lucru poate fi doar benefic pentru noi, dezvoltatorii, pentru ca provoaca sa facem camere de evadare din ce in ce mai bune, mai automatizate, mai antrenante, mai realiste.

Ce mai mare provocare pentru noi este implementarea ideilor iesite din comun. Pentru ca totul trebuie facut personalizat, de la zero. Este destul de greu ca atunci cand ai o super idee pentru un puzzle (dar competentele tale pentru a il dezvolta singur sunt depasite) sa poti sa gasesti persoana care sa inteleaga exact ce iti doresti si care sa si poata sa o realizeze. 

 

Recomandari

Un escape room in Helsinki ne-a placut foarte mult. "The Appointment" se numeste. Are un mod inedit de interactionare inca de la primul pas pe care il faci pentru a intra in cladire. Nu dau mai multe detalii, pentru ca poate ajungeti pe acolo.

Avem multe intamplari hazlii petrecute in ce 2 ani de activitate, insa cel mai amuzant ni se pare cand primim sugestii din partea jucatorilor de genul: "ar fi interesant ca atunci cand gresim ceva sa ne curentati un pic sau sa ne stropiti cu apa, pentru a sti clar ca nu suntem pe drumul cel bun!". Si de aici imaginati-va si voi variatiuni pe acesta tema! 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related