[CSR-ul lui 2017] Andreea Mihai, Carrefour: Avem campanii ample, care vin in completarea comunicarii institutionale, dar si campanii de CSR promovate separat

[CSR-ul lui 2017] Andreea Mihai, Carrefour: Avem campanii ample, care vin in completarea comunicarii institutionale, dar si campanii de CSR promovate separat

Carrefour a intrat pe piata romaneasca in 2001 si tot atunci a inceput si primele demersuri de responsabilitate sociala, cu proiecte prin care sa sustina producatorii locali. Acum, strategia lor are trei teme principale: Solidaritate, Grija pentru mediu si Lumea Agricola. Vedeti mai jos, cu detalii, ce proiecte au facut in 2016 in cadrul fiecareia.

Andreea Mihai, Director de Marketing & Comunicare, PR & Solidaritate, Dinamica Comerciala & Pricing la Carrefour Romania, ne e ghid prin modul lor de lucru. Lucreaza cu McCann PR si prefera, si ei, parteneriatele pe termen lung, pentru ca schimbarile dureaza. De la an la an, aduc mici corectii proiectelor, introduc initiative complementare sau le extind pe cele existente. Mai multe, mai jos.

 

Prima campanie de CSR

Primul demers in directia responsabilitatii sociale si a sprijinirii comunitatilor in cadrul carora ne desfasuram activitatea a fost initiat inca din primul an de la intrarea pe piata din Romania si a vizat colaborarea cu producatorii romani. Astfel, am fost primul retailer care a deschis dialogul catre acestia si a incurajat parteneriatele cu micii producatori si fermierii romani, astfel incat sa le putem oferi clientilor nostri clientilor produse autohtone autentice romanesti, care au o calitate exceptionala.

De exemplu, am dezvoltat inca de la inceput parteneriate cu producatorii locali de fructe si legume: chiar daca acestia nu au capacitatea de a aproviziona toate magazinele din tara, ei aprozivioneaza magazinele din regiunile lor, ceea ce se traduce prin costuri mai mici, calitate superioara, prospetime a produselor. Rezultatul este dezvoltarea economiei regiunii respective, crearea de locuri de munca, putem oferi preturi mai bune avand in vedere lipsa intermediarilor si scurtarea distantelor de transport a produselor, sprijinind implicit satul romanesc.

 

Ce nevoie (mai) e de CSR in 2017

Intotdeauna va fi loc si nevoie pentru CSR, pentru ca inca sunt multe lucruri pe care le-am putea schimba in bine.

Noi avem un crez si anume ca nu dorim sa fim un jucator pasiv pe piata de retail, care se concentreaza numai pe obiectivele de business, ci vrem sa asiguram o viata mai buna tuturor persoanelor implicate in activitatea noastra; si aici vorbim despre consumatori, angajati, furnizori sau investitori si pana la comunitatiile in cadrul carora suntem prezenti cu magazine.

Si facem asta in mod constant, zi de zi, pentru ca este important ca la randul nostru, sa dam inapoi ceva societatii si sa ajutam acolo unde este nevoie.

 

Strategia de CSR

Eforturile noastre in cladirea unui business sustenabil vizeaza 3 axe strategice, si anume:

  1. Solidaritate
  2. Grija pentru mediu
  3. Lumea Agricola

Pe directia Solidaritate, ne-am implicat activ in sustinerea financiara si logistica a programelor sociale pe teme de alimentatie, educatie, sanatate, dar si de integrare socio-profesionala.

Grija pentru mediu s-a concretizat in programe de responsabilizare a clientilor si angajatilor, dar si de imbunatatire a operatiunilor sediului si a magazinelor, pentru a asigura un viitor cat mai verde generatiilor viitoare.

Iar Lumea Agricola reprezinta o axa deosebit de importanta, Carrefour cautand sa sustina si dezvolte o colaborare stransa cu producatorii si procesatorii nationali.

 

Pe un an sau mai multi

Strategia de CSR a Carrefour Romania decurge firesc din strategia de business, cu care se impleteste armonios, pe de o parte pentru a ne dezvolta sustenabil si pe de alta parte, pentru a fi un retailer responsabil social.

Gandita pe termen lung, ea este stabilita in primul rand in functie de elementele care ne definesc ca brand si apoi, in functie de masura in care nevoile pe care le identificam in piata se suprapun cu viziunea, valorile si identitatea noastra.

 

Directii pentru 2017

Strategia de CSR a Carrefour Romania pentru anul in curs urmareste, la fel ca in anii anteriori aceleasi 3 axe principale: solidaritate, grija pentru mediu si lumea agricola.

Pe acesti 3 piloni cheie, modificarile pot surveni doar pe numarul campaniilor pe care le derulam alaturi de ONG-uri sau pe numarul cauzelor pe care le sustinem, putand spune ca de la un an la altul, de regula, acestea cresc.

 

Proportia de cereri onorate

Incercam sa avem cat mai multe proiecte care sa faca diferenta acolo unde conteaza. Este dificil de apreciat un anumit procent al solicitarilor carora le dam curs, pentru ca ele difera de la un an la altul, atat din punct de vedere al numarului, cat si al continutului.

Putem spune insa ca intotdeauna alegem sa ne implicam in proiecte care sa fie relevante pentru noi si care in acelasi timp se pliaza bine pe misiunea, valorile si politica noastra de CSR.

 

Criterii de selectie a unui proiect de CSR

In primul rand, sunt criteriile mentionate mai sus. Apoi, luam in calcul dimensiunea proiectului, mai specific necesarul de resurse de mobilizat si numarul de beneficiari, dar si impactul pe care acesta il va genera in comunitate, pentru ca ne dorim sa reusim sa facem o schimbare in bine, care sa impacteze – pe cat posibil – cat mai multe persoane.

Pe de alta parte, nu ne-am limitat niciodata implicarea in proiecte de o mai mica anvergura, atata timp cat cauza a fost una in care am crezut si in care aportul nostru se poate integra in mod firesc si pozitiv.

 

Parteneriatele pe termen lung

Ne-am exprimat intotdeauna deschiderea spre dialog si am oferit sanse egale tuturor ONG-urilor cu care am intrat in contact, insa avem si parteneriatele de lunga durata dezvoltate cu anumite asociatii, care s-au pastrat din anumite ratiuni.

Este stiut faptul ca schimbarile nu se produc peste noapte si de foarte multe ori este nevoie de o implicare constanta si sustinuta, de ambele parti (retailer si ONG) pentru a putea ajunge la un rezultat vizibil. De aceea, ne unim fortele an de an si construim impreuna, fie prin mici corectii, fie prin initiative complementare, fie prin extindere, dar mereu ne indreptam efortul in aceeasi directie.

Pe de alta parte, putem dezvolta proiecte frumoase si relevante si alaturi de asociatii cu care nu am mai lucrat pana acum – importanta este cauza, credibilitatea si maniera in care ne putem complete reciproc, in mod armonios.

 

Actiunile one-shot

In general, interventiile one-shot in care se implica Carrefour Romania sunt mai putin numeroase si ne-am dori sa ramana astfel, pentru ca resorturile care le genereaza sunt in esenta situatii limita, care apar dintr-o data si sunt foarte greu, daca nu imposibil de controlat. Acestea sunt fie calamitatile naturale, unde aportul nostru se concretizeaza in ajutorul umanitar de urgenta pentru sinistratii din zonele afectate, fie situatii de cumpana sau tragedii colective, in care desi asistenta este punctuala (prin natura cazului) noi efectiv nu putem ramane nepasatori.

 

Relatia global-local

Decizia campaniilor derulate de Carrefour Romania este luata pe plan local, deoarece Grupul Carrefour incurajeaza demersurile care sunt relevante pentru fiecare tara in parte.

Exista si anumite proiecte care se implementeaza in mai multe tari din cadrul Grupului, pentru ca adreseaza o nevoie comuna si pentru ca deriva din principiile dupa care se ghideaza Carrefour la nivel global, insa si acestea sunt adaptate, fara nici un fel de constrangeri, la specificul local.

 

Agentiile si modul de lucru cu ele

Cea mai mare parte a acestor proiecte este derulata alaturi de agentia noastra de PR: McCann PR.

 

Masurarea unei campanii bune de CSR

O campanie CSR buna este cea care reuseste sa genereze o schimbare in societate sau in directia vizata, conform cauzei. De regula, ne uitam pe de o parte la volumul resurselor investite, in comparatie cu amploarea proiectului si numarul de beneficiari, iar pe de alta, la rezultate sau la impactul pe care proiectul l-a generat in randul publicului vizat.

 

Campanii de CSR in 2016

In 2016 am avut o sumedenie de campanii CSR, toate pliate pe cele 3 axe principale, dintre care, amintim cateva:

Solidaritate

Alaturi de Crucea Rosie, am organizat proiectul „Banca de Alimente” pentru a veni in ajutorarea persoanelor fara venituri sau cu venituri foarte mici, constand in colectarea de alimente greu perisabile, donate de populatie in magazinele partenere si distribuirea acestora catre persoanele vulnerabile din Bucuresti si din tara.

Un alt proiect aflat in derulare impreuna cu Asociatia Zambetul Ingerilor este „Senvisul de la miezul noptii” prin care oferim zilnic, hrana persoanelor defavorizate din Bucuresti, dupa miezul noptii. Iar in completarea acestuia, am dezvoltat un program mai amplu, alaturi de Patriarhia Romana, si anume Masa Bucuriei, prin care oferim mese calde in cantinele sociale din grija Patriarhiei, in toata tara, oamenilor nevoiasi.

Pe educatie si nutritie, am dezvoltat alaturi de OvidiuRo un program numit „Pofta de carte”. Copiii din comunitatile sarace aflati la gradinita primesc carti llustrate ca material didactic la clasa, care au continut bazat pe alimentatie. Mai mult decat atat, acestia primesc prin intermediul voluntarilor angajati Carrefour si fructe si legume proaspete, care sa ilustreze practic ceea ce copiii invata din carti.

De asemenea, am intervenit cu fonduri si alimente pentru sustinerea a doua programe axate pe educatie si preventie a abandonului scolar, alaturi de Unicef sau Fundatia Caminul Phillip.

In ceea ce priveste programele de re-integrare socio-profesionala, ne-am unit eforturile cu Ateliere Fara Frontiere sau Samu Social prin workshop-uri dedicate, pentru a oferi o sansa reala persoanelor dezavantajate, sa aiba acces la instruire si ulterior la un loc de munca.

 

Grija pentru mediu

Programul Sigurec – cea mai moderna solutie de colectare selectiva care exista la ora actuala in Romania si in acelasi timp un serviciu client deosebit de util, oferit in parteneriat cu Green Group. Este vorba despre un sistem inteligent de preluare a peste 10 tipuri de materiale reciclabile, in schimbul carora clientii sunt recompensati cu vouchere de reduceri la cumparaturi, valabile in hipermarketurile noastre. Toate aceste deseuri sunt colectate separat si ajung direct in fabricile de reciclare din Romania, in loc de groapa de gunoi.

Campania de colectare a bateriilor si acumulatorilor uzati, in parteneriat cu CCR Rebat, valabila in toata reteaua de hipermarketuri, prin care incurajam clientii sa recicleze acest tip de deseuri, oferind in schimbul a 5 baterii vechi, 1 baterie noua, marca Carrefour.

Programe de reutilizare a resurselor, dezvoltate impreuna cu Ateliere fara Frontiere: pe de o parte proiectul Remesh – care consta in reciclarea panourilor OOH si transformarea lor in alte produse, pe care le comercializam in reteaua noastra de hypermarketuri, iar pe de alta, Gradina Bio – care vizeaza transformarea deseurilor organice generate de magazinele noastre, in compost.

Mai mult decat atat, am lansat catre furnizorii nostri o competitie “Provocarea furnizorilor – Impreuna impotriva schimbarilor climatice” prin care acestia sa isi evidentieze eforturile de sustenabilitate facute pentru protejarea mediului, in demersul lor de a minimiza amprenta de carbon generata de business-urile lor.

Totodata, in cadrul magazinelor nou lansate, am investit in solutii complexe de eficientizare a consumului si de reducere a impactului asupra mediului: iluminarea prin Led-uri reduce consumul de energie electrica cu 35%, iar noul sistem de refrigerare a produselor, reduce emisiile de dioxid de carbon cu peste 900 de tone pe an.

 

Lumea agricola

De-a lungul timpului am creat proiecte care sa ofere oportunitati atat micilor producatori locali pentru aprovizionare locala si regionala, continuand totodata eforturile de a dezvolta noi parteneriate la nivel national care sa faciliteze consumul produselor romanesti.

Astfel, reusim sa oferim clientilor magazinelor Carrefour Romania, produse locale si regionale autentice, de calitate, la un pret mult mai mic, in contextul in care acestia manifesta in ultimul timp o puternica inclinatie pentru produsele romanesti.

In prezent colaboram cu peste 360 de producatori romani.

 

Integrarea CSR-ului in comunicara globala

Asa cum mentionam anterior, strategia CSR a Carrefour Romania deriva organic din strategia Carrefour. In cadrul acestei strategii foarte importante sunt demersurile de imbunatatire a operatiunilor magazinelor si a sediului, apoi implicarea activa a angajatilor in cadrul proiectelor, urmate de coerenta cauzelor si nevoilor identificate cu identitatea brandului.

Din punctul de vedere al comunicarii, avem campanii ample, care vin in completarea comunicarii institutionale, dar si campanii de CSR promovate separat. In toate cazurile, accesam toate mediile de comunicare de care dispunem, astfel incat sa generam un impact cat mai mare in randul publicului.

 

Tendinte pentru anii viitori

Atat global, cat si local, ne asteptam ca zona de CSR sa devina tot mai importanta, nu doar in randul retailerilor, ci in toate segmentele de activitate.

Se va pune un accent tot mai mare asupra responsabilitatii sociale si a dezvoltarii unui business sustenabil - agregate sinergic, astfel incat performantele de business sa se reflecte si in maniera in care un anumit brand este perceput - si anume - ca un pilon de baza in societatea in cadrul careia isi desfasoara activitatea.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related