[CSR-ul lui 2017] Cristina Horia, Fundația Sensiblu: Asistăm în continuare la un decalaj între modul în care a fost integrat și operaționalizat conceptul în companiile românești și filialele din România ale multinaționalelor

[CSR-ul lui 2017] Cristina Horia, Fundația Sensiblu: Asistăm în continuare la un decalaj între modul în care a fost integrat și operaționalizat conceptul în companiile românești și filialele din România ale multinaționalelor

Fundația Sensiblu există din 2002. Și-a început activitatea cu un proiect dedicat victimelor violenței domestice - femei și copii. Programul se numește acum Casa Blu și a ajutat peste 5.000 de victime. Pentru pilonul ăsta din strategie, există o echipă care lucrează cu beneficiarii. Modul de lucru? „Cu fiecare dintre aceste persoane a fost stabilită o relație one-to-one, iar evoluția celor mai multe dintre ele a fost urmărită pe parcursul a câțiva ani. Astfel, putem spune ce impact a avut programul Casa Blu asupra vieții lor, ce s-a întâmplat după ieșirea din adăpost, cum sunt copiii lor.”

Al doilea punct de interes al programelor lor e sănătatea. Aici lucrează împreună cu parteneri, alături de care găsesc soluția optimă pentru implementare. Prin Sănătate prin prietenie, derulat împreună cu Asociația Club Rotary Abrud-Câmpeni, oferă consultații medicale gratuite comunităților izolate; până acum a ajuns în 350 de sate. Mai multe detalii primim de la Cristina Horia, Directorul Executiv al Fundației.

 

Prima campanie de CSR

Activitatea Fundației Sensiblu a început în anul 2002, odată cu lansarea primului program dedicat femeilor și copiilor victime ale violenței domestice.

Programul a fost un răspuns la o nevoie semnalată și documentată, într-un moment marcat de lipsa reală de soluții la această problemă. Este o cauză și un program căruia i-am dedicat mult timp și resurse – financiare și umane. În Fundația Sensiblu, am ales să asistăm direct persoanele aflate într-o situație de violență domestică. Cu ajutorul specialiștilor Fundației Sensiblu, în cele două centre care funcționează în cadrul programului Casa Blu, femeile și copiii au acces la servicii de consiliere gratuite și la cazare în adăpostul cu adresă secretă.

 

Ce nevoie (mai) e de CSR în 2017

Asistăm în continuare la un decalaj, o diferență între modul în care a fost integrat și operaționalizat conceptul între companiile românești și filialele din România ale multinaționalelor. Nu am „stors” tot ce se putea din acest concept, indiferent dacă îi spunem sustenabilitate, corporate citizenship sau CSR. În continuare vom avea nevoie de CSR, până când va deveni modus operandi, dacă nu chiar vivendi. E nevoie să asistăm la o echilibrare a balanței între accentul pus pe implicarea în comunitate și cel pe comportamentul etic sau relația cu consumatorii. Pe de altă parte, multe probleme sociale afectează calitatea vieții unuia dintre stakeholderii importanți ai companiilor, și necesită implicarea financiară a acestora și a partenerilor lor nonguvernamentali.

Fundația Sensiblu, prin programele pe care le derulează individual sau alături de partenerii săi, contribuie la ameliorarea dificultăților cu care se confruntă femeile aflate într-o situație de violență domestică, copiii cu cancer, angajații și comunitățile izolate, fără acces la servicii medicale de bază.

 

Strategia de CSR

Fundația Sensiblu este un liant între grupul A&D Pharma și comunitate și organizațiile nonguvernamentale. De la începutul activității, fundația a avut două direcții principale de acțiune: violența domestică, ca fenomen care afectează sănătatea fizică, psihică, emoțională și socială a femeilor, și sănătatea, în special afecțiunile grave, care pun în pericol viața și incapacitează persoanele și familiile acestora. Programele și acțiunile pe care le realizează fundația, singură sau în parteneriat, sunt coerente cu aceste două direcții.

Preocuparea pentru pregătirea profesională a studenților la farmacie este o direcție strategică care s-a conturat din ce în ce mai puternic, în ultimii doi ani.

În concluzie, revizuirile strategice se fac la câțiva ani, întotdeauna prin adăugare și nu prin renunțarea la vreuna dintre direcțiile anterioare. La nivelul operaționalizării strategiei există o dinamică mai mare, activitățile și proiectele fiind planificate anual, dar totul în relație directă cu direcțiile strategice.

 

Proiectele și partenerii

Fundația Sensiblu are o particularitate, față de celelalte fundații corporative, și anume existența unei echipe care lucrează direct cu beneficiarii, care dezvoltă proiecte și le implementează. Competențele se rezumă la domeniul violenței domestice și al serviciilor sociale. Însă sunt anumite zone de interes, în care nu avem competențele necesare sau unde nu putem ajunge foarte ușor, iar parteneriatele reprezintă soluția optimă pentru implementare.

Primim nenumărate solicitări, care sunt analizate de boardul Fundației Sensiblu din perspectiva congruenței cu direcțiile noastre de acțiune, a plus-valorii aduse activității noastre, a resurselor disponibile și a nevoii căreia răspunde. Cu toate acestea, numărul cererilor pe care le acceptăm este destul de redus, și asta pentru că pe de o parte, derulăm propriile noastre programe, și pe de altă parte, pentru că am construit în timp o relație stabilă cu partenerii noștri în proiecte care s-au dezvoltat frumos.

Ne bazăm pe parteneriate pentru a crește valoarea proiectelor în curs de implementare sau pentru a genera altele noi, la fel de valoroase. Când focusul este pe schimbare socială, doar parteneriatele pe termen lung produc rezultate vizibile, măsurabile. Nu suntem adepții ideii că semnarea unui contract de sponsorizare generează automat un parteneriat, este mult mai important ce se întâmplă în etapele premergătoare semnării contractului, procesul de construire a relației și proiectului. Sănătate prin prietenie, dezvoltat împreună cu Clubul Rotary Abrud-Câmpeni, proiectul Licee albastre, în parteneriat cu Avon România, campania de strângere de fonduri pentru copiii cu cancer, derulată cu Asociația Little People, sunt câteva exemple de programe de lungă durată construite împreună cu partenerii noștri.

Sunt foarte puține acțiuni one-shot în care ne implicăm. Unele sunt de natură caritabilă, în special în preajma sărbătorilor pascale sau de iarnă, iar altele o reprezintă implicarea noastră în anumite evenimente. Chiar și în acest ultim caz, relația creată cu organizațiile e deja cu vechime.

 

Campanii de CSR in 2016

Fundația Sensiblu este o entitate cu personalitate juridică distinctă, gestionează un buget propriu, din care dezvoltă programe, în acord cu direcțiile sale strategice.

Programele sunt agreate la nivel de board al fundației, iar implementarea lor este locală/regională sau națională, în funcție de grupul țintă căruia se adresează și de partenerii noștri. În acest moment, două dintre cele mai mari programe pe care le gestionează fundația sunt regionale.

În dezvoltarea și implementarea programelor, cooperarea și implicarea angajaților grupului din care facem parte sunt vitale, cu atât mai mult cu cât lucrăm mult la nivel regional, ceea ce face dificilă coordonarea de la centru. Pentru fiecare din aceste programe este desemnat un om de legătură cu partenerii de pe zona respectivă. Feedback-ul acestora, precum și informațiile pe care ni le oferă de la nivel local sunt extrem de valoroase. La fel de mult ne bazăm pe colegii din departamentele suport pentru a lua cele mai bune decizii, pentru a ne asigura că acțiunile noastre sunt în conformitate cu normele legale și în linie cu strategia de comunicare a companiei.

Fiind programe care se derulează pe termen lung, ongoing, ne oferă posibilitatea de a măsura schimbarea produsă în grupurile cărora li se adresează, dar, în același timp, ne forțează să ne exersăm răbdarea. Sunt anumiți itemi cantitativi pe care îi monitorizăm pentru a avea o evaluare rapidă a volumului de încărcare, dar nu sunt definitorii pentru programele noastre. Nu așteptăm rezultate imediate, pentru că suntem concentrați pe impactul pe care îl producem la nivelul comunității și societății. În două dintre programele mari – Casa Blu și Sănătate prin prietenie, relația cu oamenii este directă, personală și repetitivă, ceea ce ne permite să monitorizăm și evoluția acestora, modul în care li s-a schimbat viața sau starea de sănătate.

De exemplu, Casa Blu, un program derulat de Fundația Sensiblu din anul 2002, prin serviciile de consiliere și adăpost, a ajutat peste 5.000 de victime ale violenței domestice să iasă din relația abuzivă și să înceapă o nouă viață. Cu fiecare dintre aceste persoane a fost stabilită o relație one-to-one, iar evoluția celor mai multe dintre ele a fost urmărită pe parcursul a câțiva ani. Astfel, putem spune ce impact a avut programul Casa Blu asupra vieții lor, ce s-a întâmplat după ieșirea din adăpost, cum sunt copiii lor. La nivelul societății, al legislației, al instituțiilor, schimbările produse sunt vizibile, dar a fost nevoie de mult timp, efort, resurse și răbdare pentru a se produce.

Sănătate prin prietenie, derulat împreună cu Asociația Club Rotary Abrud-Câmpeni, este unul dintre programele și parteneriatele de care suntem foarte mândri. Inițiat în 2012, programul a presupus oferirea de consultații medicale gratuite pentru locuitorii din comunitățile izolate din Valea Arieșului și Abrudului.

Alegerea zonei a fost justificată de lipsa serviciilor medicale primare și a personalului specializat, vârsta înaintată a persoanelor din comunitățile respective, infrastructura deficitară. În fiecare an, peste 350 de sate au fost vizitate de cabinetul medical și peste 1.000 de consultații au fost realizate la fiecare vizită în comunități.

2016 a fost un an important pentru program, reprezentând încheierea etapei inițiale de 4 ani și evaluarea lui. Am analizat rezultatele obținute, dificultățile apărute și soluțiile, dar și nevoile noi identificate. Prin urmare, am adus modificări programului, pentru a răspunde mai bine condițiilor actuale. Pentru următorii doi ani, vom avea alături de noi un nou partener, am extins zona în care sunt oferite consultațiile medicale și ne vom implica în schimbarea echipamentelor din secția de chirurgie.

 

Tendințe pentru anii viitori

Odată intrat pe drumul responsabilității sociale, e greu să mai dai înapoi, să renunți. Pentru că deja ai setat un nivel ridicat al așteptărilor în rândul consumatorilor. Așadar, nu există cale înapoi, doar înainte. Atât la nivel global, cât și local.

Companiile din România au făcut pași importanți, curajoși, totuși firești, dacă ne raportăm la ce se întâmplă la nivel global. Oricât de mult ne-am dori, responsabilitatea socială nu este un domeniu în care să arzi etape, să forțezi lucrurile, pentru că schimbarea practicilor de business, a mentalităților și a modului de operare trebuie însoțite de o maturitate individuală – atât la nivelul mediului de afaceri, cât și la nivelul consumatorului, dar și de un cadru legislativ și financiar stabil, de mai multă predictibilitate și de o implicare egală și din partea autorităților. Consumatorul din România demonstrează în fiecare zi că este foarte atent la ce fac companiile, că este pregătit să pună presiune și dispune și de mijloacele prin care o poate face.

Probabil că în România vom avea din ce în ce mai multe companii care vor raporta pe standardul GRI (deși transpunerea Directivei privind raportarea non-financiară lasă de dorit), o mai mare diversitate a programelor de CSR și o poziționare mai strategică.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related