[CSR-ul lui 2017] Camelia Ene, MOL: Apreciem parteneriatele prin care reușim să generăm impact real în comunități, de aceea suntem consecvenți în susținerea anumitor cauze, atâta timp cât nevoia există

[CSR-ul lui 2017] Camelia Ene, MOL: Apreciem parteneriatele prin care reușim să generăm impact real în comunități, de aceea suntem consecvenți în susținerea anumitor cauze, atâta timp cât nevoia există

În 2005, se lansa programul pilot al platformei „Spaţii Verzi”, primul program de CSR dezvoltat de MOL România. A avut succes așa că a continuat; e încă funcțional. După el, au mai venit încă alte 4 proiecte mari, unele ajunse la ediția a unsprezecea sau a opta, altele, la a doua. Majoritatea sunt concursuri de proiecte, cu implementare anuală, majoritatea sunt dezvoltate în colaborare cu Fundația pentru Comunitate și cu Fundația pentru Parteneriat. Cred că e mai bine așa, pentru un impact semnificativ.

Măsoară rezultatele unei campanii de CSR după numărul dosarelor de candidatură, calitatea proiectelor sau numărul beneficiarilor, printre altele. Și nu cumpără spațiu publicitar pentru programele CSR, dar se bucură când reușesc earned media. Camelia Ene, Director Executiv MOL Romania, ne spune mai multe, inclusiv asta, despre preferința pentru parteneriate pe termen lung:

Prin continuitatea programelor noastre pe de o parte asigurăm fonduri permanente pentru actorii din sfera societăţii civile, care știu că se pot baza pe lansarea programelor în fiecare an și prin care au posibilitatea de a accesa fonduri importante pentru operațiunile lor. Pe de altă parte, astfel reușim să asigurăm o notorietate crescută și un impact la nivel de reputație și de consolidare a mărcii, care nu se pot realiza prin proiecte de scurtă durată.

 

Prima campanie de CSR

MOL a intrat pe piaţa din România în anul 1995 şi a dezvoltat primul program de implicare în comunitate în anul 2005. Prima platformă de CSR a companiei a fost programul Spaţii Verzi, o iniţiativă comună a MOL România şi a Fundaţiei pentru Parteneriat lansată sub forma unui program ce a urmărit implicarea copiilor şi a tinerilor în proiecte de amenajare a spaţiilor verzi. Programul pilot s-a bucurat de succes, astfel că am continuat proiectul şi anul acesta l-am lansat pentru a doisprezecea oară consecutiv.

În primii ani, programul s-a concentrat asupra spaţiilor verzi urbane, iar începând din anul 2009 am adăugat o nouă componentă - „Arii Naturale Protejate”. Programul este de mare notorietate, impactul lui a fost recunoscut de sfera societății civile și de-a lungul timpului a câștigat mai multe premii la concursuri prestigioase, cum ar fi Gala Oameni pentru Oameni, Gala Societații Civile, etc.

 

Ce nevoie (mai) e de CSR în 2017

Suntem o companie care, prin specificul activității sale, este strâns legată de consumatori, dar și de societatea civilă și de comunitățile în care își derulează activitatea. Pentru MOL, activitatea de responsabilitate socială reprezintă un demers sustenabil, în strânsă legătură cu modul în care își derulează operațiunile, iar activitățile prin care se manifestă responsabilitatea socială se integrează organic în principiile de guvernare a companiei. Prin implicarea în comunitate obiectivul nostru este să identificăm nevoile reale ale comunităţii şi să răspundem acelor nevoi prin programe construite în mod inteligent.

 

Strategia, pe un an sau mai mulți

Cea mai mare parte a programelor de implicare în comunitate ale MOL România se desfăşoară anual şi au căpătat deja tradiţie şi notorietate atât în rândul beneficiarilor, cât și al comunităților locale. Pentru a asigura o abordare profesionistă și de impact pentru comunitățile locale în cadrul programelor noastre colaborăm cu parteneri consacrați din sfera societății civile. Astfel, în colaborare cu Fundaţia pentru Comunitate, MOL desfăşoară următoarele programe: 

  • Programul MOL de promovare a talentelor prin care MOL România acordă sprijin financiar tinerilor talentaţi din domeniul artei şi sportului, cu vârsta cuprinsă între 8 şi 18 ani. Fondul total al sponsorizărilor este de aproximativ 350.000 lei pe an. Programul a luat naştere în 2006 şi, asemenea celorlalte platforme de CSR ale companiei, s-a extins de-a lungul anilor.
  • Premiul Mentor pentru excelenţa în educaţie se adresează acelor profesori şi antrenori care au descoperit şi au condus tinere talente spre performanţe de excepţie. Programul a luat naştere în 2010. De atunci, anual sunt premiate 10 asemenea personalităţi din domeniul educaţiei cu un trofeu realizat de artistul Ioan Nemţoi şi cu suma de 8.000 de lei.
  • Prin Programul MOL pentru sănătatea copiilor se acordă anual sponsorizări organizaţiilor neguvernamentale care derulează proiecte de terapie emoţională sau terapie prin artă, având ca scop reabilitarea psiho-socială a copiilor cu dizabilităţi sau afecţiuni grave. Programul a fost lansat în 2009 iar fondul total al sponsorizărilor a ajuns la 320.000 lei pe an.
  • Programul MOL permis pentru viitor, lansat în 2015, acoperă cheltuielile aferente școlii de șoferi pentru categoriile B, C sau D pentru tineri care provin din medii defavorizate, cu vârste cuprinse între 17 şi 25 de ani. Fondul total al sponsorizărilor este de 75.000 de lei anual.

În paralel, în cooperare cu Fundaţia pentru Parteneriat, MOL România desfăşoară Programul Spaţii Verzi, o iniţiativă lansată în 2005, care este de asemenea şi cea mai veche platformă de responsabilitate socială a MOL România. 

Angajaţii MOL România sunt implicaţi în activităţi de voluntariat corporativ începând din anul 2009. Practic angajaţii companiei fac anual muncă voluntară în casele de tip familial administrate de Fundaţia Sfântul Francisc din Deva.

Totodată, MOL România a susţinut sportivi de perfomanță, cum ar fi primul campion paralimpic al României la ciclism, Carol-Eduard Novak, dar şi evenimente de marcă din arealul vieţii culturale şi sportive din România: Gala UNITER; Rowmania FEST – Festivalul Internaţional al Bărcilor cu Vâsle; TIFF; Festivalul Național de Teatru, The Duke of Edinburgh’s International Award Romania; Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe; Bienala Internaţională de Teatru REFLEX 2.

În 2012, MOL România a devenit prima reţea de benzinării care a iniţiat un program pentru colectarea de la populaţie a uleiului alimentar uzat, cu scopul de a contribui la protecția mediului și la educaţia civică privind acest subiect.

În 2016, MOL România s-a alăturat iniţiativei Every Can Counts, de colectare selectivă a dozelor din aluminiu, printr-un parteneriat cu Asociația Alucro în cadrul căruia a instalat în 35 de stații din țară recipiente pentru colectarea selectivă a acestor ambalaje.

 

Direcții pentru 2017

Programele de implicare în comunitate ale MOL România sunt gândite pe termen lung, sunt programe care au dobândit notorietate şi tradiţie. Însă, aşa cum procedăm şi în cazul modelului nostru de afaceri, şi în ceea ce priveşte acţiunile de CSR suntem în permanenţă preocupaţi de eficientizarea acestora.

Resursele pe care le putem aloca sunt limitate, așadar este important pentru noi să ne asigurăm că sprijinul pe care îl putem acorda ajunge exact acolo unde trebuie, astfel încât impactul ajutorului oferit să fie cât mai mare.

 

Domeniile urmărite

Încă de la început, ne-am propus ca platformele noastre de implicare în comunitate să răspundă unor nevoi reale ale societăţii, de aceea ne-am orientat către acele zone în care am observat o nevoie acută de susținere.

De exemplu, programul MOL pentru sprijinirea tinerelor talente se concentrează pe identificarea acelor tineri care sunt deosebiți de talentați în domeniul artelor sau al sportului însă nu dispun de fondurile necesare pentru a se pregăti în condiții optime. Am plecat de la premisa că începutul de drum reprezintă un moment determinant pentru a putea ajunge la performanţă, într-o etapă ulterioară. De multe ori aceşti tineri se pierd tocmai pentru că nu au sprijin, pentru că familiile lor nu dispun de mijloacele necesare pentru a-i ajuta. Acum, după mai bine de zece ani de la lansarea acestui program, vă putem spune că bilanţul este impresionant. Pentru noi bucuria cea mai mare este când aflăm că foştii noştri beneficiari concertează pe mari scene ale lumii sau obţin medalii la competiţii internaţionale de anvergură, sau chiar la Jocurile Olimpice. 

Şi în cazul programului MOL pentru sănătatea copiilor filozofia a fost aceeaşi - identificarea unor nevoi în comunitate pentru care nu exista un răspuns. Programul se adresează acelor ONG-uri ce desfăşoară programe pentru reabilitarea psiho-socială a copiilor cu dizabilităţi sau afecţiuni grave. Vorbim despre organizaţii care desfăşoară o muncă extrem de grea, care necesită profesionalizare, dar şi foarte multe resurse. De asemenea, este vorba despre o muncă de durată, o muncă ce necesită continuitate şi răbdare şi în care nimeni nu poate garanta succesul. Ne bucurăm că le putem fi alături și că am reuşit să contribuim la îmbunătăţirea stării unor copii care suferă de pe urma unor afecţiuni cronice. Mai mult decât atât, am constatat că acest program a avut un rol esential în dezvoltarea domeniului terapiilor complementare, în România, prin faptul că s-a constituit într-o sursă de finanțare stabilă a acestor activități.

 

Criterii de selecție a unui proiect de CSR

Solicitările de parteneriat pentru implicarea în diferite cauze sunt evaluate de către persoana responsabilă de activitățile de implicare în comunitate ale MOL România, pe baza criteriilor stabilite de către politicile și regulamentele interne ale Grupului MOL. În ceea ce priveşte programele noastre desfăşurate în cooperare cu Fundaţia pentru Comunitate şi cu Fundaţia pentru Parteneriat, proiectele și nominalizările sunt evaluate de către jurii alcătuite din specialiști din domeniile respective.

De exemplu, în cazul programului MOL pentru sprijinirea tinerelor talente, beneficiarii sunt selectaţi de către două jurii specializate: unul pentru secţiunea artelor, iar altul pentru secţiunea sport, formate din personalităţi din lumea sportului şi a artelor. De exemplu, doamna Violeta Beclea Szekely este președintele, iar domnul Ivan Patzaichin este membru al echipei de juraţi care selectează proiectele, de mai mulți ani. Ideea a fost tocmai aceea de a ne asigura că vor fi aleşi beneficiarii care au cea mai mare nevoie de acest sprijin, în condiţiile în care cererile sunt numeroase şi depăşesc cu mult bugetul disponibil.

 

Parteneriatele pe termen lung

Apreciem parteneriatele prin care reușim să generăm impact real în comunități, de aceea suntem consecvenți în susținerea anumitor cauze, atâta timp cât nevoia există.

Programele tradiţionale ale MOL România se bazează pe parteneriate de lungă durată, parteneriate devenite tradiţionale – cum este de exemplu cu Fundaţia pentru Comunitate şi Fundaţia pentru Parteneriat. Cele două ONG-uri sunt partenerii noştri de valoare, fără de care iniţiativele MOL România în domeniul responsabilităţii sociale nu s-ar fi bucurat de acelaşi succes.

 

Proporția long-term/one-shot

Implicarea în comunitate a MOL România se manifestă în cel mai direct mod prin derularea programelor noastre. Aceste programe sunt cele menţionate mai înainte şi care îmbracă forma unor concursuri de proiecte. Pe de altă parte, MOL România se implică şi prin acțiunile de voluntariat la care participă anual colegi din compania noastră, respectiv prin sponsorizări directe oferite pentru anumite proiecte punctuale. În toate aceste activități sunt preferate parteneriatele de lungă durată.

Prin continuitatea programelor noastre pe de o parte asigurăm fonduri permanente pentru actorii din sfera societăţii civile, care știu că se pot baza pe lansarea programelor în fiecare an și prin care au posibilitatea de a accesa fonduri importante pentru operațiunile lor. Pe de altă parte, astfel reușim să asigurăm o notorietate crescută și un impact la nivel de reputație și de consolidare a mărcii, care nu se pot realiza prin proiecte de scurtă durată.

Majoritatea proiectelor care nu sunt sprijinite în cadrul vreunui program, ci individual, sunt de asemenea de lungă durată: sunt niște inițiative care se organizează anual, și ale căror impact pozitiv în comunitate este evaluat în fiecare an, după fiecare colaborare.

De asemenea chiar și în ceea ce privește acțiunile de voluntariat corporativ, avem o colaborare continuă cu Fundația Sf. Francisc, ale căror case de tip familial sunt destinațiile noastre de voluntariat încă din 2009. Ceea ce contează cel mai mult este scopul final, respectiv să acoperim cât mai eficient o nevoie existentă la nivelul comunităţii.

 

Procentul bugetului de CSR

Avem un buget dedicat pentru sponsorizări, din care acoperim atât programele anuale de implicare în comunitate, cât și proiectele sprijinite direct de către companie.

 

Relația global-local

Numeroase proiectele de CSR dezvoltate de MOL România au la bază modele dezvoltate anterior la nivelul Grupului MOL, însă ele sunt adaptate în funcţie de nevoile identificate în societatea românească.

De exemplu, Programul MOL pentru Sănătatea Copiilor se desfăşoară nu doar în România, ci şi în Ungaria, iar programul MOL pentru sprijinirea tinerelor talente a fost implementat în România (cu sprijinul Fundaţiei pentru Comunitate) şi în Slovacia (în cooperare cu Fundaţia Central-Europeană).

Programul Spaţii Verzi, pe care în România îl desfăşurăm alături de Fundaţia pentru Parteneriat, este de asemenea implementat şi în Ungaria, Slovacia, Croaţia, Italia şi Cehia. Este un program foarte important, în care s-au investit până în prezent peste 10 milioane de euro la nivelul Grupului MOL. În România finanţările au depăşit un million de euro în primii zece ani de la lansare.

De asemenea, programul Mentor are la bază o iniţiativă similară desfăşurată în Ungaria, care urmăreşte recunoaşterea meritelor acelor profesori sau antrenori care, prin munca şi devotamentul lor au descoperit şi format tineri talentaţi.

În cadrul acțiunilor de voluntariat la casele de tip familial ale Fundației Sf. Francisc am discutat despre situaţia şi nevoile copiilor care sunt crescuți acolo. Am văzut că Fundația poate sprijini tinerii până la vârsta majoratului, însă ei au nevoie de ajutor suplimentar pentru integrarea în muncă. Acest aspect este una dintre cele mai mari provocări pentru oamenii de la fundaţie, care sunt responsabili şi s-au angajat să aibă grijă de aceşti copii şi tineri. Însă, intrarea pe piața muncii presupune formare și autoperfecționare continuă, ceea ce înseamnă și un consum de resurse financiare la nivel individual, la care acești tineri nu prea au acces. Analizând această nevoie s-a născut convingerea noastră că trebuie să intervenim.

Programul Permis pentru viitor a fost lansat în România la inițiativa echipei locale. Conceptul este analizat spre a fi preluat și în celelalte companii membre ale Grupului MOL.

 

Agențiile și modul de lucru cu ele

Pe lângă partenerii noștri din sfera societăţii civile apelăm, în cazuri relevante, la agențiile noastre de BTL sau PR.

Urmărim să popularizăm cât de mult proiectele noastre de CSR şi ne bucurăm atunci când obţinem atenţia presei, însă acesta nu este scopul nostru principal și nu alocăm fonduri pentru cumpărare de spațiu publicitar pentru programele noastre de CSR.

 

Măsurarea unei campanii bune de CSR

Noi credem că cel mai important criteriu este al impactului programelor în comunitate.

În cazul programelor noastre există nişte indicatori, prin care putem evalua concret acest impact. De exemplu: numărul dosarelor de candidatură, calitatea proiectelor, vizibilitatea acestora în comunitate, numărul beneficiarilor și calitatea implementării. Dar există și o evaluare mai subiectivă care, poate, vorbește mai mult despre impact: zâmbetele, emoţiile, reuşitele si bucuria beneficiarilor.

 

Campanii de CSR în 2016

Majoritatea programelor noastre de CSR sunt structurate sub forma unor concursuri de proiecte cu implementare anuală. Astfel, în 2016 am implementat următoarele programe:

  • Cea de-a 11-a ediţie a Programului MOL de promovare a talentelor, împreună cu partenerul nostru traditional, Fundaţia pentru Comunitate. Programul, derulat pe plan național pe bază de concurs de proiecte, a pus la dispoziția tinerilor talentați și cu rezultate bune la sport și la arte, un fond de 350.000 de lei acordat de MOL România în 2016. Anul trecut am avut un număr record de 534 de proiecte înscrise.
  • Cea de-a 8-a ediţie a Programului MOL pentru sănătatea copiilor, un proiect desfăşurat de asemenea alături de Fundaţia pentru Comunitate. Prin acest program oferim sprijin financiar organizațiilor neguvernamentale care derulează proiecte de terapie prin artă sau terapie emoțională pentru copiii cu dizabilități. Finanțarea totală în 2016 a fost de 300.000 de lei şi a fost alocată câștigătorilor concursului de proiecte. Un aspect foarte interesant este că la evenimentul anual de lansare a programului - care în 2016 a avut loc în Aula Magna a Universității de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara - organizaţii care au primit finanțare în ediția precedentă vin şi prezintă rezultatele proiectelor realizate în decursul anului. În decembrie 2016 a fost anunţată lista organizaţiilor care au obţinut finanţare şi care vor implementa proiectele câştigătoare pe parcursul acestui an. Este vorba despre 19 ONG-uri ale căror proiecte de terapie prin artă și terapie emoțională vor ajuta 870 de copii și tineri cu deficiențe, boli cronice sau care se află în curs de recuperare după afecţiuni grave.
  • Cea de-a doua ediţie a programului Permis pentru viitor, tot în cooperare cu Fundaţia pentru Comunitate, a fost lansată la finalul anului trecut. Prin acest program sunt acoperite costurile obținerii permisului de conducere (școala de șoferi și taxele adiacente) pentru 40 de tineri din medii defavorizate, pentru care permisul de conducere poate facilita obținerea unui loc de muncă sau menținerea și extinderea atribuțiilor de serviciu. Programul MOL „Permis pentru viitor” se adresează tinerilor cu vârste cuprinse între 17 și 25 de ani, proveniți din medii defavorizate, care doresc să obțină permis de conducere de categoria B, C sau D (incluzând tractoare agricole sau forestiere, troleibuze și tramvaie). La ceremonia de lansare a celei de-a doua ediții a programului a participat și Claudiu Ionuț Ciobănică, primul dintre beneficiarii primei ediții a programului care a obținut permis de conducere. În urma acestei calificări, tânărului – care provine dintr-un centru de plasament și este angajat la o tipografie – i-au fost încredințate sarcini mai complexe la locul de muncă, fiind inclus și în activitatea de distribuție.
  • Ce-a de-a şasea ediţie a premiilor Mentor. În aprilie 2016, MOL România și Fundația pentru Comunitate au acordat pentru al şaselea an consecutiv Premiile Mentor pentru Excelență în Educație unui număr de zece profesori și antrenori. Totodată a fost lansată cea de-a şaptea ediție consecutivă a programului, iar nominalizările au putut fi depuse până la sfârșitul anului.
  • Programul Spaţii Verzi, cea mai veche platformă de CSR a MOL România, desfăşurată în parteneriat cu Fundaţia pentru Parteneriat, a ajuns anul trecut la cea de-a 11-a ediţie. Deja în ianuarie 2017 am lansat cea de-a 12-a ediţie a programului, prin care compania alocă asociațiilor și organizațiilor un fond anual de 677.000 lei pentru implementarea proiectelor de protecție a mediului și de încurajare a implicării tinerilor în activități relevante. Perioada de înscriere a proiectelor s-a încheiat la jumătatea lunii februarie iar rezultatele vor fi anunţate după ce juriul de specialitate va lua o decizie. În total, în cadrul acestui program, au fost alocate peste 5 milioane de lei pentru finanţarea a peste 400 de proiecte în cadrul cărora au fost implicate 186.000 de persoane. Rezultatul eforturilor lor este remarcabil, fiind reîmpăduriţi aproximativ 4.000 de metri pătraţi în timp ce suprafaţa spaţiilor verzi create şi reabilitate a depăşit 450.000 de metri pătraţi. De asemenea, programul a sprijinit organizarea a 89 de tabere Junior Ranger şi a 677 activităţi extraşcolare, în cadrul cărora tinerii participanţi au dobândit cunoştinţe şi experienţe importante referitoare la mediul înconjurător.

 

Integrarea CSR-ului în comunicara globală

Atât la nivelul Grupului MOL, cât şi la nivelul MOL România, activităţile de responsabilitate socială reflectă în primul rând orientarea spre sustenabilitate şi proiecte pe termen lung a companiei. Obiectivele de responsabilitate socială ale companiei sunt menite să sprijine îmbunătăţirea condiţiilor sociale şi de mediu şi să contribuie la dezvoltarea pe termen lung a comunităţilor în mijlocul cărora ne desfăşurăm activitatea. Practic scopul nostru este să oferim instrumente şi mecanisme prin care să construim comunităţi puternice, sănătoase.

 

Tendințe pentru anii viitori

Din experienţa acumulată prin activităţile de implicare în comunitate în România am constatat că lucrurile au evoluat foarte mult, atât din perspectiva societăţii civile, cât și din perspectiva entităților economice.

Credem că de la an la an va exista o deschidere din ce în ce mai mare către proiectele pe termen lung, către campanii complexe şi cu implementare pe termen lung, având ca obiectiv identificarea şi oferirea unui răspuns eficient la nevoile reale ale comunităților.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related