[Scapa cine poate] Adrian Bacanu (Quest Mission): Piata este pe un trend ascendent, cu un accent mai mare pe jocuri fluide si misiuni unice

[Scapa cine poate] Adrian Bacanu (Quest Mission): Piata este pe un trend ascendent, cu un accent mai mare pe jocuri fluide si misiuni unice

Adrian Bacanu si-a dat demisia de la multinationala americana unde era angajat pentru a-si redescoperi cea mai importanta resursa disponibila: timpul. Ideea era sa lase corporatia si sa se apuce de un business propriu. Uneori, socoteala de-acasa se mai si potriveste cu cea din targ - a fost numai o chestiune de timp pana a descoperit acel business: camerele de escape.

Dezvoltarea Quest Mission si progresul lui Adrian ca om de afaceri s-a facut inclusiv cu ajutorul unui coach. La inceput, au fost doua camere. Misiune Imposibila" si "CSI Bucuresti", care astazi, la doi ani si ceva de la inaugurare, inca sunt jucate.

Echipa Quest Mission organizeaza mai multe tipuri de evenimente, cum ar fi, de exemplu, un asa-numit Escape Treasure Hunt. Acesta a fost facut pentru 50 de manageri in cadrul unui eveniment in unul din showroomurile BMW.

 

Acum 3 ani

Prima oara am auzit de acest fenomen in vara lui 2014, cand am fost in Bucuresti cu o prietena sa scapam dintr-o camera. Am fost ca sa ii ajutam pe oameni sa o testeze. Am descoperit lucruri incredibile despre mine – de aici a aparut si directia de dezvoltare personala in acest business.

M-am simtit excelent si mi-am dat seama ca acesta este business-ul pe care vreau sa il fac. Am luat (intern) decizia la finalul jocului si am stiam ca aceasta o sa fie urmatoarea mea aventura.

Eram fascinat de potentialul ascuns al afacerii, combinatia incredibila de distractie inteligenta, joc, aventura, creativitate, dezvoltare personala, si mai ales oameni fericiti. Asa ca m-am apucat de treaba cu gandul ca „pot sa o duc la nivelul urmator” - si asta a ramas unul din motto-urile noastre.

 

De la idee la business

Eram deja in cautarea unui business - si cred ca si el ma cauta. Demisionasem de ceva vreme de la o super corporatie americana, dintr-un rol de manager al activitatilor din Republica Moldova, pentru ca imi cautam un business care sa imi ofere poate cel mai pretios lucru: timpul.

Nu stiam care o sa fie, iar descoperirea „escape rooms” a fost un click mare in interiorul meu. Fiind inca relativ nou in zona antreprenoriatului, am vrut sa am un coach pentru o dezvoltare buna a business-ului.

Stiam exact persoana potrivita, un coach excelent, care a sustinut afaceri multiple, oameni si echipe sportive de top. Am pornit cu Cristi in calitate de partener. Era un moment cand in Bucuresti erau doar cateva companii si piata era inca departe de boom-ul ulterior.

 

Researchul si echipa pregatite

Ne-am documentat, fireste, intai online. Apoi rapid am mers si sa jucam. Am decis sa vedem direct nivelul urmator de atunci, Budapesta – unde erau deja destul de multe oferte.  Am jucat in doua zile aproximativ 10 camere, am analizat experienta, interactiunea, jocurile etc.

Am vazut o alta abordare fata de pionieratul din Bucuresti (cu bune si mai putin bune) care ne-a dat si mai mult avant sa punem lucrurile pe hartie repede si ne-am creionat un plan mai clar.

In plus, ne-am ales o directie, una a noastra, care ne reprezenta. Apoi am mai cercetat online, am discutat si despre francize, design de jocuri cu companii din Asia si Europa si toate astea ne-au ajutat sa facem un plan bun. Focusul a fost exclusiv pe a pune bazele excelente ale businessului nostru, cum ni l-am dorit sa fie. Nu am mai jucat jocuri in perioada asta de aproximativ 3 luni.

Am pornit, deci, in doi. De fapt in trei, ca era si Angela, sotia lui Cristi. Am luat un spatiu foarte central – in Piata Amzei – in noiembrie 2014. In ianaurie 2015 – impreuna cu cei doi noi game masteri - ne-am lansat oficial.

Intre timp echipa s-a mai schimbat. Cristi s-a retras, timpul nemaipermitandu-i sa se implice activ in dezvoltarea afacerii, dar a ramas un sustinator permanent si ii multumesc. A aparut Alex, managerul locatiei din Bucuresti si partenerul meu in partea de creatie.

S-au schimbat si oamenii din echipa si lucram impreuna cu doua game masterite fresh si inovative. Sunt foarte incantat de echipa, de cum fiecare da mai mult decat ceea ce e de facut, de relatiile personale pe care le-am creat si de sustinerea reciproca. Planurile pentru anul acesta (si nu numai) includ o echipa mai mare si e ceva extraordinar.

In plus avem colaboratori – acum prieteni – cu care dezvoltam diferite proiecte win win, si care ne sustim sa ajungem si mai sus. Am vazut ca in tot ceea ce facem – business, creatie, jocul clientilor – „Together Everyone Achieves More” este cel mai bun model.

Printre cele mai faine astfel de proiecte se afla Escape Treasure Hunt-ul facut pentru 50 de middle si top manageri in cadrul unui eveniment in unul din showroomurile BMW.

 

Camerele

Am inceput cu o camera cu spioni si una cu detectivi - "Misiune Imposibila" si "CSI Bucuresti". Ele sunt active si foarte jucate si acum dupa 2 ani si ceva. Misiune Imposbila are un element unic (probabil in Romania): este interactiva si creaza o stare incredibila in joc.

Pentru CSI sunt ultimele luni de activitate, pentru ca avem nevoie de spatiu pentru o aventura noua si diferita – fara spoilere acum :)

Ne-am concentrat inca de la deschidere sa avem elemente si jocuri „de nivel urmator”: din start porneam cu jocuri cu camere secrete (ascunse), aveam atunci pe langa lacate si destul de multe elemente electrice ascunse, usile erau incuiate tot electric (si se deschideau in moduri diferite).

Probabil ca cel mai important aspect – care ne reprezinta si astazi – este sa le oferim oamenilor o Experienta. In plus, noi ne concentram pe misiuni pozitive, sa le dam oamenilor un sens in povestea in care ei sunt eroii, ceva la care se pot relationa toti (de exemplu, personaje pozitive). La noi este foarte putin despre evadare.

Ideile vin din viata, din natura, din filme, din carti, din experienta si imaginatia fiecaruia dintre noi. Foarte mult se bazeaza pe faptul ca impreuna cream ceva mai bun si construim pe ideile fiecaruia. Experienta aceasta e una fantastica in sine – sa vezi cum de la cateva idei marunte se nasc lucruri de un inalt nivel.

Realizarea unei camere a fost foarte diferita de fiecare data si direct dependenta de statusul de atunci, de experienta noastra, de viziunea cu care am plecat la drum. De exemplu „Secretul lui Da Vinci” a luat nastere in aproximativ 4-5 luni de zile.

Ne-am dorit multe de la el: sa fie spectaculos, sa nu aiba lacate, sa fie modular, dar si linear, sa poata fi jucat de echipe mari de 10-12 pers, sa vina cu multe elemente de manualitate si inovatii.

Ne-am dorit sa cream o misiune in care jucatorii sa experimenteze direct geniul lui Da Vinci pentru ca noi ne asumam sa contribuim activ la dezvoltarea personala a oamenilor. Si ma bucur ca ne-a reusit.

 

Am inceput cu misiuni de o ora. Apoi a venit Da Vinci care „ne-a cerut” 90 de minute. De fapt, pana am finalizat-o, echipele de test terminau in aproximativ 2 ore si spre surprinderea noastra (atunci), erau chiar incantati de timpul petrecut in camera.

Urmatoarea misiune – galeria noastra de arta adevarata – am deschis-o tot ca un joc de o ora, iar surpiza din primavara asta va fi de 90 minute, formatul pe care am vazut ca-l iubesc prietenii nostri (adica clientii nostri).

 

Testare si iarasi testare

Camerele le testam probabil cam la fel ca toti din zona asta: prieteni, clienti fideli, alti operatori din piata. Pentru jucatori se lasa cu distractie, rasete multe si cu sentimentul ca au contribuit la o bucata de istorie.

Pentru noi se lasa cu multe respiratii taiate si emotii mari. Firesc, e nevoie de ajustari dupa feedbackul oamenilor si pentru ca nu vedem toti lucrurile la fel (si e fantastic asta), dar mai ales pentru ca focusul nostru este cum sa fie mai bine, mai „smooth”, cum sa contribuim la o experienta de nivelul urmator pentru oameni.

Si cu acesti „ochelari” ne uitam tot timpul la misiunile noastre si implicit sunt niste proiecte vii, care beneficiaza de fine tuning in timp – pe principiul lui Da Vinci „arta nu e niciodata terminata, doar abandonata”

Sunt cateva povesti funny din testele de la Da Vinci: doua echipe de prieteni care au stat vreo 3 ore per joc la inceput, mai mancam o pizza, mai eram si noi prin camera care voiam sa intelegem modul lor de gandire etc.

Cele mai faine momente au fost deja cand „Secretul lui Da Vinci” era „live”. O echipa de jucatori impatimiti – calatoresc in lume aproape doar pentru escape rooms – s-a asezat la final pe jos in mijlocul camerei si ne-au zis „va rugam sa ne mai lasati un pic in camera, este ceva fantastic”.

Doua zile mai tarziu a venit si un mail: „it was our favourite in Bucharest and one of our Top 5 around the world. Congratulations.” A fost un sentiment fantastic pentru toata echipa!

A mai fost o echipa care in 90 de minute a rezolvat doar jumatate de misiune. Erau atat de incantati totusi, tremurau efectiv de bucurie. Nu au vrut sa le aratam nimic. Au venit a doua zi, au vrut neaparat sa plateasca si sa rezolve misiunea cu succes. 

 

Invovatie si diferentiere

Incep cu inovatia, despre care cred ca este un lucru cheie. Clar in orice business e nevoie de inovatie, iar in zona noastra este nevoie cu atat mai mult cu cat este vorba de mixul fain despre care ziceam - intre joc, aventura, mister, descoperiri si mai mult: oameni.

Fiecare se poate diferentia in multiple moduri. Pentru noi sunt cateva elemente clare si care fac parte din noi:

  • orientarea pe scopuri pozitive si pe rezolvarea unei misiuni (evadarea din camera e un produs secundar, iar la una din misiuni - care e intr-o galerie de arta - usa e chiar descuiata iar jucatorii sunt informati de la inceput).
  • orientarea pe experienta jucatorilor, de cand intra in sediul nostru, de la excelenta cafea italiana pe care o oferim, la zona de relaxare, de la interactiunea cu game masterii pana la spatiile de joc sau povestile cu noi.
  • Avem un focus pe o competitie interna si nu cu altii. Suntem diferiti – atat la nivel individual cat si de grup – si atunci este ciudat din perspectiva mea sa ne comparam. Este firesc atunci pentru noi sa nu avem timere in camere, sa nu avem recorduri afisate, procentaje referitoare la iesire etc.
  • Scopul este smart fun si implicit la noi exista doar winners. Nu e un sport olimpic, in care doar cineva ia aurul si restul pierd. Putem sa castigam cu totii daca ne orientam pe distractie inteligenta care cred ca este de altfel si scopul real pentru care oamenii vin spre industria noastra – si nu pentru evadare.
  • Lucram foarte mult cu echipe corporate, mergem foarte mult in zona de dezvoltare personala, optimizarea echipei si cum sa ducem totul la next level. 
  • Avem si un spatiu separat – gen cafenea, care poate fi utilizat independent de misiuni unde stam la debriefing cu echipele corporate, facem petrecerile, aniversarile si alte evenimente si unde oamenii beneficiaza de intimitate.
  • Ne uitam cum sa „dam inapoi” ceva din succesul nostru. Invitam regulat adolescenti din centre de plasament sa le extindem in mod direct universul lor, facem periodic campionate caritabile in care scopul este sa strangem bani pentru cei care se ocupa de acesti copiii (am strans cateva zeci de mii de lei pentru Ajungem Mari), ne sustinem oamenii din echipa sa isi dezvolte proiecte personale, sustinem artistii romani etc.

 

Business

Am inceput, cum ziceam, cu doua jocuri si cu un mix de lacate si tehnologie, cu accente pe misiuni si elemente interactive. Apoi a venit a 3-a misiune "Secretul lui Da Vinci". Planuiam deschiderea in aprilie – de ziua marelui Geniu –, dar motive intemeiate si pentru ca voiam ceva „next level” am deschis-o la final de noiembrie 2015.

Jocul are ca scop - in cadrul unei experiente iniatitice intr-o organizatie secreta – de a familiariza oamenii in modul de gandire a lui Da Vinci si implicit de a „imprumuta” din geniul lui. Punctul de plecare? O carte: "How to Think Like Leonardo da Vinci: Seven Steps to Genius”, pe care o recomand cu caldura. In timpul misiuni, fiecare interactiune a jucatorilor are la baza principiile de gandire ale lui Da Vinci.

Camera a adus multe elemente unice pana la acel moment in Bucuresti si respectiv Romania: 90 de minute de joc, zero lacate intr-un joc liniar (mai complex, dar mult mai interesant deoarece scoate in evidenta interactiunea cu povestea), experimentarea directa cu elemente precum apa, foc etc. intr-un mod inedit - si 100% sigur - si mai sunt surprize pe care nu vreau sa le enumar pentru a nu rapi bucuria celor care nu au jucat-o inca.

Cum la fiecare misiune ne uitam cum putem sa facem mai bine, am deschis urmatorul joc cu un alt concept unic in industrie: o galerie de arta LIVE, autentica si reala. O galerie „pe bune”, in care sunt expuse peste 30 de tablouri superbe ale unor pictori romani contemporani si un joc ascuns 'la vedere' prin galerie.

Tablourile sunt de vanzare, noi punand doritorii in contact direct cu artistii (fireste fara un comision pentru noi, fiind unul din modurile in care „dam ceva inapoi”). 3 tablouri si-au gasit deja case noi in care sa fie expuse, ceea ce ne bucura foarte mult.

 

Investitia initiala

Investitia initiala a fost de aproximativ 15-20.000 de euro. Atunci eram doar cateva astfel de locatii in Bucuresti, o piata inca foarte tanara si „cruda”. Apoi au aparut un numar mare de business-uri.

Multi au crezut ca pot sa faca business din 2 idei si 3 lacate. In timp „s-au cernut”. Impreuna am crescut piata, awareness-ul – inca departe de varf - si competitia a adus progres, a adus jucatori mai pretentiosi, owneri, locatii si misiuni mai bune, mai evoluate.

Am investit in business la fiecare joc si concept nou, am creat un treasure hunt pe care-l facem in sediul nostru pentru grupuri mari, precum si jocuri speciale pentru evenimente. Per ansamblu cred ca piata este pe un trend ascendent, cu un accent mai mare pe creativitate, jocuri fluide, spectaculoase, misiuni unice si o experienta din mai multe perspective.

Dorim si o orientare spre evolutie la nivel de individ si grup. Iar cea mai mare schimbare mi se pare ca este atentia la 'imersiune': atmosfera din ce in ce mai reala, jocuri si puzzle-uri logice si din tema  care transpune jucatorii intr-o poveste si le ofera toate cele necesare pentru a ajunge la deznodamant.

In afara de awarness-ul in piata – care este inca mic pentru acest concept de entertainment - provocarile domeniului cred ca sunt in mare doua: clientii pot juca maxim o data o misiune – ceea ce inseamna ca acum la noi pot veni de maximum 4 ori - si de faptul ca e relativ dificila alegerea unei misiuni, doar din site si poze generice. Functioneaza insa excelent pentru noi „word of mouth” si multumim mult pentru asta.

 

Promovarea

Primul pas e in zona de online, fireste - prin ad-uri platite, motoare de cautare si parte de social media si mergem apoi spre parteneriate de succes si evenimente iesite din comun. Iar cel mai bine functioneaza pentru noi recomandarile, de la om la om, de la coleg de munca la coleg, din petreceri in petreceri.

Apoi, jucatorii „localnici” – pentru turisti e mai complicat sa participe la mai mult de 2-3 jocuri – vin si la celalalte misiuni, fara a mai fi nevoie de promovare sau ceva special. E cel mai bun semn pentru noi – si masuram constant acest lucru – ca oamenilor le place ceea ce am creat.

 

Recomandari si planuri

Un escape room foarte misto – pe care sper sa-l jucam cumva in mai cand mergem in Olanda –  se desfasoara intr-o fosta inchisoare si dureaza din cate am inteles 3 ore. 

2017 vine cu planuri noi, mari si frumoase in ceea ce ne priveste. Ele sunt bine pastrate sub cheie, dar pot sa divulg ca vom avea cateva concepte absolut unice in Bucuresti si in Romania. 

In plus, ne este din ce in ce mai clar ca vrem – si noi si clientii – sa ne ducem intr-o zona mai experientala, una de invatare si dezvoltare, prin care sa sprijinim echipe si oameni sa evolueze.

O sa ne folosim si mai mult de jocurile create, de toata expertiza noastra, de misiuni si de tot acest cadru fantastic, ca o rampa de dezvoltare personala, de next level teams si implicit next level businesses.

O sa abordez din aceasta perspectiva si partea mea ca speaker invitat la Up The Game in Olanda -  probabil cea mai mare conferinta din industrie. „We are the creators of a new way of thinking!” este titlul partii pe care o sustin si pentru noi este o misiune si un rol pe care ni le asumam in tot ceea ce facem.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related