[Scapa cine poate] Alexandru Petre: Ne pregatim sa lansam brandul Fifth Dimension pentru francizare nu doar in Romania, ci si in afara

[Scapa cine poate] Alexandru Petre: Ne pregatim sa lansam brandul Fifth Dimension pentru francizare nu doar in Romania, ci si in afara

Sunt camere de escape din care te eliberezi prin dibacia mainilor si prezenta de spirit a colegilor de aventura. Altele iti pun la contributie logica si memoria. Iar recent, au aparut cele care iti pun niste ochelari pe ochi, te arunca intr-o realitate virtuala, dau play si te lasa in Cosmos.

"Scapa cine poate" a fost o serie de interviuri care, zicem noi, si-a atins scopul. Am aflat cum a evoluat in Romania piata locatiilor de escape in ulimii 2 ani, iar de incheiat, o incheiem cu un sneak peek la felul in care va arata ea poate *peste* cativa ani: cu povestea Fifth Dimension, un VR Escape Room din Bucuresti.

Alexandru Petre, Managing Partner, ne-a dezvaluit ca a fost nevoie de o investitie de circa 70.000 de euro pe care spera sa o recupereze in mai putin de doi ani. Aceasta investitie a constat in aparatura necesara, amenajarea spatiului si licentele pentru jocuri.

Principala preocupare intr-un astfel de business, ne spune Alex, este aceea de a convinge lumea sa incerce ceva atat de nou. Early adopters si curiozitatea oamenilor sunt insa motive de optimism.

 

Remember

Sunt fan al tuturor jocurilor ce necesita gandire/strategie/inovatie si am cautat mereu cele mai noi jocuri de acest fel. De fapt, asa am si intalnit prima data ideea de escape room - cand acest tip de joc a aparut pe telefon. Cred ca primul pe care l-am descoperit a fost 100 doors.

De altfel, cred ca mai degraba ideea m-a gasit pe mine decat eu pe ea. Sau poate ca ne-am gasit reciproc. In timp ce eu cautam o idee inovatoare de business care sa se focuseze pe lifestyle si team-work, am primit o sugestie de la Facebook despre o companie de development cu expertiza in realitatea virtuala si mi-am dat seama ca este ceea ce vreau si mi-ar placea sa fac.

Desi un concept relativ recent, piata de escape rooms in Bucuresti era deja destul de asezata, iar oferta de jocuri era suficient de diversificata din punct de vedere tematic. Insa nimeni nu ocupa acesata nisa a realitatii virtuale in materie de escape rooms. 

Dupa ce am testat in afara tarii primul si singurul joc care combina conceptul de Virtual Reality cu cel de Escape Room, am inceput sa contactez aproape toti partenerii care au acest concept.

Am vazut ca majoritatea au avut randamente bune si ca au reusit sa seteze un nou trend in aceasta zona, asa ca am decis impulsiv sa pun mana pe telefon si sa sun pentru a primi un draft de contract pentru a-l studia si ulterior sa achizitionez licentele pentru joc.

 

Research-ul si echipa

Research-ul a fost destul de amanuntit pentru ca acest concept pe care voiam sa-l dezvolt imbina mai multe componente: realitatea virtuala, escape rooms, jocuri de strategie, astfel ca si researchul trebuia sa acopere toate aceste lucruri. 

Asa ca am cautat mai multe despre evolutia realitatii virtuale de la inceputuri pana in prezent. Am urmarit evolutia development-ului si am urmarit conceptele lansate. Am fost in nenumarate escape rooms din Romania si Europa si am combinat totul cu pasiunea pentru jocuri de strategie si experienta de utiliator pe care o aveam in spate. 

In cele din urma, am ajuns si prin Sofia sa incerc jocul Cosmos, fiindu-mi prezentat ca primul si singurul joc de Virtual Reality escape room din lume. 

Echipa noastra este alcatuita de mine si de prietenii mei. Fiecare ne asumam rolurile vitale pentru dezvoltarea oricarui business: manager sau investitor. Suntem oameni cu experiente si competente diferite, de la comert la constructii, de la alimentatie publica la design de servicii, insa ne uneste dorinta de a inova distractia.

Ne propunem sa dezvoltam o companie care se bazeaza pe redefinirea lifestyle-ului si a timpului de relaxare/distractie al oamenilor.

Aventura noastra pre-lansare include lungi cautari pentru ochelarii Oculus - ochelarii special creati pentru a fi introdus in realitatea virtuala, si pentru PC-uri cu configuratii speciale. Pana la urma, am reusit sa comandam partea tehnica din 4 tari diferite din Europa si sa le montam aici.

Parea ca lucrurile se simplifica, dar, de fapt, am dat de foarte multe noi probleme cu care nu credeam ca ne vom confrunta. De exemplu, nu reuseam sa pornim jocul. Apoi, aveam sunet in casti, dar in ochelari era totul negru. Eram foarte panicat si nu intelegeam de ce nu vrea sa functioneze.

Dupa 5 zile de chinuri, am constatat ca descarcasem de la parteneri o versiune mai veche a jocului care nu era compatibila cu versiunea mea de Windows :) Apoi, in momentul in care am inceput efectiv sa ne jucam, vedeam in joc cum mainile coechipierilor se inversau, avatarele lor o luau razna.

 

Vedeam totodata cum in realitate li se facea rau jucatorilor datorita avatarului care avea gatul ca de girafa si tot felul de chestii funny. Dupa alte 5 zile de teste si probleme cu senzorii care “citesc” mainile, am descoperit calibrarea acestora. A fost un sentiment foarte placut, ma simteam ca si cum am descoperit focul.

Am calibrat toti senzorii si in sfarsit am reusit sa pornesc prima sesiune care a mers super bine. Pentru feedback, am ales sa vina cei mai critici prieteni ai mei si cei mai critici prieteni ai lor pentru ca sunt cele mai sincere feedback-uri.

 

Diferente

Prin comparatie cu un escape room clasic care este limitat prin simplul fapt ca o camera are un design fix, noi avem mult mai multa libertate in a crea si livra ceva care sa fie cu adevarat altfel. Macar ca jucatorii se transpun instant in ipostaze la care altfel abia pot sa-si imagineze.

De exemplu, in jocul Cosmos - primul pe care l-am adus pe piata locala - utilizatorii chiar au aceleasi tipuri de experiente de parca ar fi intr-o naveta spatiala din cosmos. Pe langa decorurile absolut impresionante, jucatorii sunt transpusi intr-o lume cu gravitatie zero.

In plus, noi facem diferenta si prin prisma faptului ca avem un content care este in dezvoltare continua, la care se pot adauga oricand niveluri noi, provocari noi.

Deci da, exista inovatie la nivel de escape room. Lucrurile pe care le poti face si experimenta in realitate sunt destul de limitate din punct de vedere tehnologic. Dar lucrurile pe care le poti face in realitatea virtuala depasesc orice imaginatie.

 

Business-ul

Afacerea in sine este una foarte noua, Fifth Dimension fiind deschis pentru public abia din luna februarie a acestui an. Mi-e greu acum sa vorbesc despre o evolutie a businessului. Insa pot detalia acest moment in care ne aflam.

Am lansat acest business cu 3 camere a cate 4 PC-uri de ultima tehnologie, cu solutii hardware foarte bune, pentru a oferi o experienta cat mai clara si mai bine definita. Nu avem niciun angajat deocamdata.

Vom castiga cu totii in functie de evolutia business-ului atat prin dezvoltarea de noi locatii proprii, cat si locatii francizate si de evolutia brand-ului pe care vrem sa il cream. 

Am reusit insa ca pe langa echipa initiala sa atragem in jurul nostru oameni care pot pune umarul la crearea brandului Fifth Dimension. Ideile de branding si dezvoltare vin din partea acestei echipe largite pe care o coordonez cu obiectivul de a crea un brand, nu doar o afacere.

Investitia a ajuns foarte repede la suma de 70.000 Euro - care include aparatura necesara, amenajarea spatiului si licentele pentru jocuri. Cum suntem foarte tineri pe piata, deocamdata putem vorbi doar de estimari de recuperare a investitiei.

Preconizez deci sa amortizam investitia in 18 luni, dar bineinteles, m-as bucura sa se intample mai repede pentru a putea dezvolta acest brand la nivel national.

 

Evolutia pietei si provocarile

In Romania, evolutia pietei este cam incetinita de economie. Faptul ca unui angajat nu prea ii raman bani pentru alte activitati dupa satisfacerea nevoilor primare il face sa fie foarte atent la costuri.

Oamenii se duc “la sigur”, la ceea ce stiu deja ca primesc “garantat” in schimbul banilor oferiti. Nu cred ca sunt prea multe schimbari intre atunci si acum, poate doar faptul ca oamenii incep sa se foloseasca mai bine de informatiile primite din mediul online.

Iar aceste doua caracteritici - “mersul la sigur” si “informarea online” - lucreaza, de altfel, in favoarea noastra.

Provocarea cea mai mare este sa prezentam experienta si sa ii facem pe oameni sa inteleaga exact ce facem. Fiind nu doar un concept nou (cel propus de Fifth Dimension), ci si intrumentele folosite la nivel mondial pentru a transpune conceptul in practica, este foarte greu sa explicam oamenilor la ce sa se astepte.

Insa mizam pe early adopters si pe curiozitatea utilizatorilor. Stim ca daca oamenii incearca o data, se vor intoarce.

 

Promovarea

Ca intotdeauna, cea mai eficienta metoda este cea a recomandarilor. Cu siguranta in prima luna de la deschidere aceasta a fost modalitatea principala prin care oamenii fie au auzit de noi, fie au venit direct sa testeze acest concept nou pe care il propunem. 

Evident, avand in vedere specificul targetului nostru, ne concentram proactiv eforturile de comunicare pe canalele de socializare si prin atragerea unor Key Opinion Leaders.

 

Feedback si planuri

Pentru ca primul joc pe care il propunem clientilor nostri este Cosmos, sunt doua reactii, de obicei. Fie "wow", fie “hopa”:) Deoarece acest joc poate provoca stari de greata si ameteli celor care au “motion sickness”.

Din 2 miliarde de oameni chestionati si care au testat realitatea virtuala, doar 10% au avut probleme cu “motion sickness-ul”, dar chiar si atunci cand auzim “Hopa” avem solutii pentru a putea juca. Exista pastile pentru prevenire, iar noi suntem pregatiti sa le oferim. 

Pregatim lansarea unor noi jocuri pe care ni le va pune la dispozitie dezvoltatorul cu care colaboram, si totodata dezvoltam in “bucataria” noastra un joc 100% romanesc.

Piata este in dezvoltare iar noi vrem sa fim in pas cu ea. Tocmai de aceea ne pregatim sa lansam brandul pentru francizare, nu doar in Romania, ci si in afara ei. Cat despre proiectele de dezvoltare, eu zic sa aveti in vedere faptul ca unele lucruri pe care le-am vazut cu totii in filmele SF incep sa devina realitate!

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related