[CSR-ul lui 2017] Raluca Nicolaescu (Mastercard Romania): Promovăm sustenabilitatea prin sporirea accesului cât mai multor oameni, din categorii cât mai diverse, la sistemul financiar global

[CSR-ul lui 2017] Raluca Nicolaescu (Mastercard Romania): Promovăm sustenabilitatea prin sporirea accesului cât mai multor oameni, din categorii cât mai diverse, la sistemul financiar global

Conform Ralucai Nicolaescu, Marketing Manager, Mastercard Romania, unul dintre trendurile importante ale anului 2017, in ceea ce priveste politicile de CSR ale companiilor, va fi asumarea de catre acestea a unui rol in atingerea de obiective ce tin de justitia sociala.

Contributia Mastercard in aceasta directie se sprijina pe cei trei ”piloni pe care se structureaza activitatea noastra de comunicare corporate”: safety & security, incluziune financiara si convenience. 

Astfel, brandul isi propune sa ajute la incluziunea sociala a comunitatilor cu acces scazut la viata economica si sanse reale de educatie. Parghia folosita este, asadar, un cumul de proiecte de educatie financiara. 

De pilda, Mastercard Romania s-a implicat, impreuna cu Asociatia pentru Promovarea Performantei in Educatie (APPE), in organizarea Olimpiadei Micilor Bancheri. In 2016, peste 4500 de elevi de clasele a treia si a patra si-au testat cunostintele despre serviciile financiare. 

Iar pentru anul acesta, compania isi concentreaza eforturile de CSR in doua directii: cimentarea parteneriatului cu APPE, respectiv ”implicarea in publicarea manualului de Educatie Financiara, introdus de catre Ministerul Educatiei, ca materie optionala la scoala primara, acum cativa ani.

 

Tendinte in CSR

De-a lungul ultimilor ani, am observat ca, in cultura organizationala a firmelor de toate marimile, notiunea de CSR a devenit tot mai bine inteleasa.

In 2017, se intrevede consolidarea unei tendinte globale de a coagula programele de CSR ale marilor companii in asa numite Corporate Signature Programs – angajamente pe termen lung pentru a obtine schimbari durabile.

Modelul de la care pornesc corporatiile este Agenda 2030 pentru Dezvoltarea Durabila, adoptata de ONU in 2015 si care vizeaza eliminarea saraciei si a foametei, focus pe serviciile de sanatate pentru toata lumea, educatia de calitate, egalitatea de gen, etc.

Un an alt trend al anului 2017 va fi asumarea, de catre marile corporatii, a unui rol in atingerea unor obiective de justitie sociala. Eliminarea inegalitatilor si a discriminarilor la adresa unor categorii sociale nu mai sunt urmarite doar de actori politici sau de grupuri de advocacy din societatea civila, ci si de companii.

Companiile au inteles ca afacerile lor vor prospera pe termen lung, isi pot spori prestigiul brandului si vor aduce un plus de valoare pentru actionari, daca vor continua sa caute solutii inovatoare pentru rezolvarea unor probleme globale.

 

Misiunea Mastercard

Misiunea noastra de responsabilitate sociala are in vedere aducerea unei contributii cat mai consistente, ne dorim noi, la incluziunea sociala a acelor comunitati care au acces mai redus la viata economica si la oportunitati de educatie, prin sporirea gradului de incluziune financiara.

 

Este vorba de 49% din populatia tarii care nu detine un card, respectiv de 37% dintre romani care nu au nici macar un cont bancar.

Misiunea pe care ne-o asumam in Romania se subscrie viziunii globale a Mastercard, „A Word Beyond Cash” – prin care promovam sustenabilitatea prin sporirea accesului cat mai multor oameni, din categorii cat mai diverse, la sistemul financiar global.

 

Fiind o companie foarte atenta la toate realitatile sociale, Mastercard este constienta ca numai o crestere economica ale carei efecte sunt benefice puturor paturilor sociale este sustenabila.

La ce bun sa vorbim despre cresterea PIB, daca acest indicator nu se reflecta in viata de zi cu zi a tuturor membrilor societatii?

Pe plan local, implicarea noastra in directia extinderii incluziunii sociale se refera la o categorie sociala – populatia rurala, care nu are acces la servicii financiare si la o categorie de varsta – cei mai tineri cetateni dintre noi.

Copiii de astazi sunt viitori actori economici, poate chiar antreprenori de succes, care se afla acum pe bancile scolilor. Pe langa materiile obisnuite, ar fi util ca ei sa invete de pe acum sa se adapteze rigorilor economiei globale de maine si chiar sa foloseasca cele mai noi metode de plata, care devin tot mai diversificate.

Pentru ca aceasta misiune sa fie indeplinita, principalul instrument la care apelam sunt proiectele de educatie financiara. Consideram ca, asumandu-ne misiunea de a explica mai bine beneficiile platii cu cardul si informand despre noile solutii de plata care evolueaza intr-un ritm foarte rapid, vom aduce sanse mai bune de integrare in circuitul economic a tuturor cetatenilor si astfel, vom contribui la dezvoltarea intregii tari.

 

Pe 2016

Intr-o anumita masura, obiectivele legate de responsabilitatea sociala corporatista se regasesc si in trei dintre pilonii pe care se structureaza activitatea noastra de comunicare corporate: safety & security, incluziune financiara si convenience.

In toate aceste directii, noi activam cu scopul de a determina o schimbare sociala, benefica deopotriva pentru cei care o adopta, cat si pentru potentialul business-ului nostru. Cand cineva intelege beneficiile platilor cu cardul si incepe sa utilizeze constant un card, treptat, viata i se va schimba.

Mai intai, scapi de riscurile asociate gestionarii unor sume de cash. Banii dintr-un portofel pierdut trec cu usurinta dintr-o mana in alta, pe cand cei de pe card nu pot fi accesati decat de posesorul lor, chiar daca ai pierdut cardul. In cazul in care notifici banca de pierderea unui card, banii iti raman in siguranta, in cont.

Cu cardul, ai parte de mai multe oportunitati: poti face plati la distanta, iti poti rezerva un bilet de avion catre orice colt al lumii sau o camera de hotel, poti cumpara online produse pe care nu le gasesti in imediata ta apropiere sau la preturi mai bune.

Sau, incepand cu 2016 si in Romania, castigi un plus de confort prin faptul ca poti achita taxe si impozite online, fara a fi nevoie sa stai la cozi.

Daca ar fi sa ma refer numai la unul dintre proiectele noastre de educatie financiara as aminti implicarea noastra, alaturi de Asociatia pentru Promovarea Performantei in Educatie (APPE), in organizarea Olimpiadei Micilor Bancheri.

Este o competitie in cadrul careia, la etapa locala, elevii din clasele a III-a si a IV-a dau o serie de teste de cunostinte privind serviciile financiare. Anul trecut, in aceasta faza a competitiei, s-au inscris peste 4.500 de elevi din toata tara. Dintre ei, cei care intrunesc cel mai bun punctaj ajung in finala.

 

In aceasta etapa, testul de cunostinte este si mai exigent, pentru departajare. Apoi, cei care trec mai departe concureaza in elaborarea de proiecte de educatie financiara concepute pentru alti copii de aceeasi varsta. In 2016, Mastercard a oferit un premiu special pentru „Cel mai inovator proiect educational”.

 

Cum arata strategia Mastercard de CSR pe 2017?

Pentru anul in curs, avem doua directii. Consolidarea parteneriatului din anii precedenti cu APPE, o colaborare care a dus la rezultate de care suntem mandri si implicarea in publicarea manualului de Educatie Financiara, introdus de catre Ministerul Educatiei, ca materie optionala la scoala primara, acum cativa ani.

Se pare ca este cel mai popular curs optional din programa Ministerului, la care au participat 16.000 de elevi – in primul an, 46.000 – in cel de-al doilea, respectiv 57.000 – in 2016. Anul acesta ar urma sa fie tiparite materiale de curs pentru 96.000 de elevi.

Pe langa aceste proiecte care au devenit o frumoasa traditie, pentru 2017, Mastercard pregateste un amplu proiect de educatie financiara, adaptat unor diferite segmente de public: de la elevi de scoala primara, la cei de clasele V-VIII, pana la adulti. Cu detalii ample pe marginea acestui proiect, vom reveni pe parcursul anului.

 

Parteneriate

In principiu, intotdeauna este mai bine sa te bazezi pe parteneri pe termen lung, cu care relatiile de lucru au fost bine exersate, pentru ca astfel se obtin rezultate sustenabile. In CSR, impactul pe termen lung al proiectelor si continuitatea lor sunt esentiale.

Ce folos ai daca faci doar un proiect frumos, cu impact in media, dar ale carui efecte benefice nu se continua in viitor? In sporirea incluziunii sociale in general, respectiv a celei financiare – in special, nu se pot obtine rezultate prin proiecte de tip „one-off”. Acelasi lucru este valabil pentru orice activitate de CSR.

In acelasi timp, inclusiv in privinta CSR-ului, noi ramanem deschisi catre orice initiative ale altor organizatii interesate de educatia financiara si/sau incluziune financiara, unde Mastercard poate aduce un plus de valoare prin expertiza sa.

 

Lucrul cu agentii

Echipa Mastercard din Romania colaboreaza cu Golin, ca agentie de PR si comunicare strategica, si, pe partea de creatie, digital si evenimente cu McCann Erickson, care ne sustin in dezvoltarea si implementarea tuturor proiectelor de comunicare.

 

Masuratori

Si in privinta evaluarii unei campanii de CSR, in functie de natura ei, exista diferiti indicatori-cheie de performanta, cum ar fi numarul de beneficiari atinsi, cate activitati de informare le-au fost adresate, cu ce periodicitate, etc.

In cazul sustinerii pe care o acordam cursului optional de Educatie Financiara, este usor sa cuantificam succesul in functie de cresterea numarului de elevi care opteaza pentru acest curs, de la an la an.

 

Apoi, intre criteriile de evaluare a impactului unui proiect se regaseste si capacitatea de multiplicare a efectelor sale in comunitate. Cu alte cuvinte, faptul ca, de la an la an, s-au inscris mai multi elevi la cursurile de educatie financiara dovedeste ca absolventii cursului din anii anteriori si dascalii lor au actionat drept „ambasadori” ai cursului in scolile respective, starnind si interesul colegilor din generatiile ulterioare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Golin Romania

Golin este singura agentie de PR din Romania care a castigat, pentru patru ani la rand, titlul de Agentia #1 in topul Biz PR Awards, iar in 2018 premiul pentru Creativitate in PR si doua premii pentru... vezi detalii »

Dosare editoriale

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related