Un studiu Standard & Poor’s citat de Ioana Vieru (Senior Marketing Specialist & CSR Manager, Visa România) în textul de mai jos spune, între altele, că doar 22% dintre români au cunoștințe financiare de bază și că încrederea românilor în privința utilizării serviciilor bancare online sau a plăților pe internet înregistrează una dintre cele mai scăzute valori din Europa. În acest context, strategia de CSR a companiei Visa România merge în direcția de a-i obișnui și educa pe români în ce privește serviciile financiare și mediul bancar online.
Prima acțiune în acest sens a avut loc în 2012, constând în programul național BaniIQ, dedicat tinerilor și adulților, ce viza informații privind "planificarea financiară, organizarea bugetului personal, utilizarea serviciilor financiare pe internet, economisirea şi investiţiile, pentru a da doar câteva exemple".
Ulterior, obiectivul creșterii gradului de digitalizare financiară a românilor a condus la apariția programului Banii Pe Net, care își îndreaptă atenția către consolidarea încrederii in comerțul electronic.
Deznodământul acestora?
"În 2017, după atingerea bornei de un milion de beneficiari, ne propunem să derulăm un studiu de impact astfel încât să măsurăm eficienţa programelor şi să vedem în ce fel cunoştinţele dobândite în cadrul training-urilor i-au ajutat pe cei care le-au finalizat în viaţa de zi cu zi".
Pe larg, despre viziunea asupra CSR-ului a Visa România, în continuare.
CSR-ul anului 2017
Pentru Visa, dezvoltarea tinerilor şi pregătirea lor pentru viitor reprezintă o prioritate, fie că vorbim de alegeri financiare avizate in mediul fizic, cât şi în online. Astfel ca, obiectivul nostru la Visa este de a sprijini educaţia financiară într-o lume tot mai digitală.
Spre deosebire de alte state din Europa, unde gradul de bancarizare este foarte ridicat, în România serviciile bancare ajung doar la o parte din populaţie, în special în zonele urbane, şi doar 22% dintre români au cunoştinţe financiare de bază, potrivit unui studiu Standard & Poor’s.
Totodată, competenţele digitale în rândul populaţiei sunt cele mai slabe din UE, doar 26% dintre români având competenţe digitale peste nivelurile de bază faţă de 55% media în UE, arată un raport din 2016 al Comisiei Europene privind economia digitală.
Acelaşi raport atrage atenţia asupra nivelului scăzut de încredere în mediul online, România fiind pe unul dintre ultimele locuri din Europa în privința utilizării serviciilor bancare online sau a plăților pe internet. Prin urmare, există o nevoie acută de educaţie financiară la nivelul tuturor categoriilor de vârstă.
Ceea ce ne propunem prin programele noastre este să îi sprijinim pe tineri să-şi formeze abilităţi care să îi ajute mai departe în viaţă și totodată să creștem nivelul de educație financiară în rândul adulților pentru a îi ajuta să își administreze mai bine cheltuielile zilnice.
Scopul pe termen lung este să contribuim la dezvoltarea sustenabilă a României prin consolidarea unei clase de mijloc cu o educaţie financiară solidă.
Strategia de CSR si continuitatea
Rolul companiilor în generarea de schimbări pozitive la nivelul societății este esențial, iar unul dintre elementele cheie este consecvența în derularea proiectelor de CSR.
Este foarte important ca strategiile de CSR să nu fie modificate radical în fiecare an, în funcție de tendinţe. Aceasta este şi viziunea noastră, la Visa: să derulăm proiecte integrate într-o strategie pe termen lung, mai degrabă decât proiectele punctuale.
Fără o strategie sustenabilă şi o viziune pe termen lung, programele de responsabilitate socială nu pot avea un impact semnificativ. În cazul programelor BaniIQ şi Banii pe Net, ne-am propus încă de la bun început să ajungem la 1 million de beneficiari pe durata a 5 ani, din 2012 până în 2017, devenind în prezent cele mai mari programe de educaţie financiară din Romania.
Numai anul trecut, aproape 250.000 de persoane au finalizat cursurile de educaţie financiară BaniIQ şi comerţ online Banii pe Net, adică un sfert din numărul total al beneficiarilor.
În 2017, după atingerea bornei de un milion de beneficiari, ne propunem să derulăm un studiu de impact astfel încât să măsurăm eficienţa programelor şi să vedem în ce fel cunoştinţele dobândite în cadrul training-urilor i-au ajutat pe cei care le-au finalizat în viaţa de zi cu zi.
În funcție de concluziile acestui studiu vom decide care sunt pașii următori și ce îmbunătățiri putem aduce în derularea programelor noastre și care vor fi aspectele pe care ne vom concentra mai mult în viitor.
Prima campanie de CSR
În urmă cu cinci ani, în 2012, ne-am propus să dezvoltăm un amplu program care să faciliteze accesul cât mai multor români la informaţii financiare şi să îi ajute să-şi administreze finanţele personale cât mai bine posibil.
Astfel, a apărut ”BaniIQ”, cel mai mare program de educaţie financiară pe care îl desfăşurăm la nivel naţional şi care se adresează atât tinerilor, cât şi populaţiei adulte. Informaţiile oferite în cadrul programului vizează planificarea financiară, organizarea bugetului personal, utilizarea serviciilor financiare pe internet, economisirea şi investiţiile, pentru a da doar câteva exemple.
În 2014, am lansat şi ”Banii pe Net”, primul program de educaţie privind comerţul electronic, accesibil tuturor consumatorilor online. Este prima iniţiativă de acest gen din România, desfăşurată atât în zonele urbane cât şi în cele rurale, care răspunde nevoii de informare despre comerţul electronic.
În condiţiile în care petrecem tot mai mult timp pe internet, este important să ne cunoaştem drepturile în calitate de consumatori online, iar în acelaşi timp să avem noţiuni de bază despre plăţile online şi siguranţa cumpărăturilor pe internet.
Scopul programului Banii pe Net este să familiarizeze consumatorii cu serviciile financiare şi instrumentele disponibile în mediul online, contribuind astfel la creşterea nivelului de încredere în plăţile electronice.
Cele două programe se derulează în parteneriat cu băncile din România şi Junior Achievement România, care are acces la o reţea impresionantă de instituţii de învăţământ la nivel naţional. Cursurile BaniIQ şi Banii pe Net sunt susţinute atât în şcoli, licee şi universităţi, cât şi în bibliotecile publice din ţară şi pe internet.
Programele au o componentă digitală foarte importantă, prin platformele interactive de educaţie financiară (baniiq.ro şi baniipenet.ro), unde sunt disponibile gratuit sesiuni de training online şi sfaturi practice, iar utilizatorii au posibilitatea de a testa modul în care noţiunile dobândite în cadrul cursului online i-au ajutat să-şi îmbunătăţească cunoştinţele.
Pe lângă training-urile din şcoli, online şi biblioteci, Visa se implică şi sprijină competiţii adresate tinerilor precum „CompetitIAA”, proiect dezvoltat de IAA Young Professionals sau competiţia naţională Junior Achievement "Bani pentru şcoala ta!".
În competiţia „Bani pentru şcoala ta”, elevii, profesorii şi susţinătorii liceelor din ţară participă la training-urile BaniIQ şi Banii pe Net şi pot câştiga finanţări de până la 10.000 de euro pentru modernizarea școlilor, dotarea laboratoarelor, a claselor, achiziția de echipamente sau resurse educaționale. A 5-a ediţie a competiţiei de anul acesta se derulează în perioada 24 aprilie-28 mai 2017.
Selecția partenerilor
Ne implicăm şi spijinim iniţiative care vizează creşterea nivelului de educaţie financiară şi care au potenţialul să producă o schimbare pozitivă la nivelul întregii societăţi.
Spre exemplu, am ajutat la dezvoltarea platformei de educaţie financiară a Bursei de Valori din Bucureşti, Fluent în Finanţe, cu expertiza dobândită prin propriile programe de educaţie financiară, BaniIQ şi Banii pe Net.
În derularea unui program de CSR este foarte importantă alegerea partenerului. În cazul nostru, alegerea a fost una naturală, deoarece Visa și Junior Achievement au o colaborare deja tradițională pe plan european, iar asociația are cea mai bogată experiență în desfășurarea de proiecte educaționale în România, în special în zona educației financiare.
Un parteneriat pe termen lung este esențial pentru succesul unui program de CSR, întrucât un partener stabil este un partener de încredere.
Am pornit la drum împreună cu JA România în programul BaniIQ, iar de-a lungul anilor ne-am extins colaborarea şi am dezvoltat şi alte iniţiative, cum ar fi Banii pe Net.
Colaboratori si mediu de lucru
Programele de responsabilitate socială derulate de Visa sunt axate în principal pe educație financiară. Aceste programe se înscriu în strategia globală a Visa, care urmărește dezvoltarea competentelor tinerilor și nu numai, aflați sub o presiune imensă într-o lume transformată de era digitală.
Noile tehnologii de plată, în dezvoltarea cărora Visa este implicată activ, necesită și o nouă modalitate de a face educație financiară, iar obținerea de competențe financiare de către tineri este vitală în contextul actual.
Visa şi-a asumat angajamentul să susţină educația financiară în contextul în care raportul ”Sharpening Financial Education” realizat de Junior Achievement Europe în 2015 și finanțat de Visa a indicat existența unor decalaje uriașe între nivelul actual de educație financiară al tinerilor și nevoile reale ale angajatorilor.
Datorită consecvenței de care Visa a dat dovadă în derularea campaniilor sale de CSR, rezultatele nu au întârziat să apară. Aşa cum menţionam anterior, cele două programe de educație financiară dezvoltate de Visa în ultimii cinci ani, BaniIQ și Banii Pe Net, au ajuns la aproape un milion de beneficiari, fiind cele mai mari programe din România.
Ca un element important, aceste programe au ajuns și în mediul rural, acolo unde există cea mai mare nevoie de educație financiară. Până la 100.000 de persoane de la sate şi comune au finalizat cursurile BaniIQ şi Banii pe Net de-a lungul anilor.
În ceea ce privește promovarea programelor noastre de CSR în presă suntem ajutați de partenerii noștri JA România și de către agențiile noastre de PR, publicitate şi media.
Tendințe
CSR-ul s-a transformat tot mai mult în ultimii ani dintr-o activitate „nice-to-have” într-o prioritate mandatory strategică pentru companii, indiferent de dimensiunea acestora, fiind de așteptat ca acest trend să continue în perioada următoare.
Concurența a crescut în acest context, iar impactul acțiunilor de CSR ale unei companii în societate trebuie să fie cât se poate de clar. Foarte multe inițiative se concentrează pe nevoile comunităților locale și pe acțiuni care contează pentru clienții, angajaţii şi partenerii unei companii. Accentul este pus în acest moment pe obiectivele și rezultatele campaniilor de CSR.
Un trend important, dar vizibil mai degrabă la nivel global, rămâne focusul pe problemele majore, cu impact asupra societăţii în ansamblu. Companiile depășesc astfel granițele propriilor domenii de expertiză și investesc în programe care vizează schimbările climatice, educația, sănătatea, combaterea sărăciei sau protejarea drepturilor omului.
Pentru a vorbi de o schimbare reală, este nevoie de un efort susţinut din partea tuturor actorilor implicaţi: autorităţi, ONG-uri, mediul privat, dar şi de programe şi acţiuni de amploare, care implică resurse financiare şi umane semnificative.