E comod, e rapid, e de acasa. E shopping-ul online, directia in care ne indreptam tot mai mult cand zicem "cumparaturi". Pe asta s-a bazat si Floriana Sandu (founder & designer, Gnana Studio) cand si-a pornit propriul business in zona fashion anul trecut. Gnana Studio. a pornit din offline, cu tot cu showroom, si s-a extins apoi in online. Unul dintre elementele definitorii ale brandului este sustenabilitatea, spune Floriana, sustinuta prin produse care nu folosesc materiale animale sau care dauneaza mediului inconjurator (compusi plastici, microfibra, blanuri si piei naturale), al caror proces de productie este transparent si nu incalca drepturile omului.
In sensul asta, urmeaza si lansarea unui blog cu continut in-depth despre efectele negative ale industriei de moda asupra naturii, dar si solutii combatante.
Odata cu lansarea shopului online si comunicarea in social media, Gnana s-a pus pe un fagas global, comenzile internationale crescand considerabil. Profilele celor care fac aceste comenzi sunt femei si barbati, 20-45 de ani, nature lovers, pentru care materialele ecologice reprezinta un statement fashion. Mai multe detalii despre dezvoltarea shop-ului ne da Floriana in continuare:
Singer, modelling si ideea unui brand de haine
Stiam ca vreau sa fac haine inainte sa stiu ce inseamna “brand”. Una dintre bunicile mele a lucrat la razboi mai bine de 40 de ani, lucra costume populare si stergare pentru export, iar cealalta a fost croitoreasa, experta in matlasare. Eu am invatat sa cos impreuna cu mama care avea un Singer, piesa de muzeu, mostenita de la strabunica ei. Inainte sa am propria masina, coseam totul la mana, de aici pasiunea pentru detalii, pentru broderii si printuri manuale.
Apoi la varsta de 15 ani am intrat in industrie, fac modelling de 10 ani. Am calatorit mult, am intalnit multi designeri talentati si creativi, am lucrat cu case mari si am vazut colectii impresionante. Toate astea, evident, si-au lasat adanc amprenta in imaginatia mea si m-au ajutat sa-mi aleg drumul.
Cand am devenit vegetariana am hotarat sa nu folosesc niciun produs de origine animala in piesele mele, vazusem deja mii de blanuri si genti din piele de crocodil sau strut, piese care nu-mi inspira lux, ci decadenta. Eu voiam sa ajut planeta si animalele, nu sa le distrug.
Definitia Gnana Studio
Am ales sa dezvoltam organic un brand sustenabil, sincer. Gnana inseamna “a sti”, iar noi stim ca suntem in pozitia si la timpul potrivit pentru a face o schimbare.
Valorile brandului sunt: naturalete, mestesug si versatilitate. Piesele noastre se evidentiaza prin calitatea materialelor si executiei, prin contrastul dintre linii minimaliste si mestesug. Vedem totul prin prisma utilitatii, astfel multe piese vor fi unisex sau vor avea forme variabile.
Prin Gnana oferim un produs curat, confectionat printr-un proces transparent. Protejam biodiversitatea, drepturile omului, sustinem o viata mai buna pentru oamenii si comunitatea noastra, sustinem un viitor curat al planetei. Spunem “Nu!” utilizarii compusilor plastici, microfibrei, blanurilor si pieilor naturale.
Nu mai suntem nevoiti sa purtam blanuri pentru a ne tine de cald, sa ucidem pentru a ne hrani egoul, nu trebuie sa cumparam haine saptmanal. Avem nevoie doar de redescoperirea originilor si a naturii interioare.
Industria fashion in Romania
In Romania conceptul de “sustenabil” este prea putin utilizat. Inca se confectioneaza doar de dragul modei, inca se folosesc blanuri, piei naturale, mult plastic.
In afara se intampla o revolutie in moda, brandurile sustenabile au o voce puternica si produc deja schimbari in mentalitatea oamenilor. Noi inca avem nevoie de educatie. Clientul trebuie sa stie ce impact produce cand cumpara fast fashion, trebuie sa stie in ce conditii si cine a confectionat produsul, cum afecteaza materialul calitatea apei si a mediului, sau efectele asupra sanatatii proprie.
Vom lansa in curand pe site o sectiune in care vom prezenta procesul de productie din atelier, dezvaluim insight-uri din industrie si vom arata calea sustenabila. Hainele nu au doar un impact vizual, ci unul planetar.
Despre piata e-commerce
Cand am lansat site-ul ne-am gandit sa mergem global, piata e-commerce creste anual cu 10%, in 2016 se estimeaza ca 62% dintre cumparaturi la nivel global s-au realizat online, iar pana in 2020 piata va avea o valoare estimativa de 1777 miliarde de dolari.
In mediul online ai multa libertate. Site-ul transmite clar identitatea brandului, ai la indemana multe canale de comunicare (social media, blog, forumuri specializate), povestea, descrierile produselor, imaginea de ansamblu sunt vizibile pentru clienti din lumea intreaga, e un canal excelent pentru a-ti transmite mesajul.
Partea cea mai buna ramane faptul ca prin optimizare pentru mobil sau tableta, clientul poate face cumparaturi de oriune, la orice ora. Momentan mixam canalele online cu cele offline. Majoritatea clientilor din Romania vin intai in showroom sa probeze, sa simta produsul si materialul pentru a-l cumpara.
Provocarea in online vine atunci cand competitorii nu mai sunt la nivel local, ci global. Momentan e-commerce-ul e dominat de China, piata lor creste cu 1 trilion de dolari la fiecare 3 ani.
Lansarea Gnana Studio
Am inceput serios sa ma gandesc la un atelier proptiu dupa ce terminasem internship-ul la Ioana Ciolacu. Inainte lucrasem mai bine de un an la Noon.
Am inchiriat un spatiu pe care l-am renovat 4 luni si dupa alte 8 m-au evacuat. In timpul asta nu aveam nume, vindeam doar prietenilor si cunostintelor, stateam mai mult pe creatie sa-mi gasesc o linie artistica proprie. Imi placea, eram creativa, dar nu aveam cunostinte de management. Dupa ce am renuntat la arte, dupa primul an, nu stiam nimic despre cum ar trebui sa functioneze un brand. Am facut un curs de management in moda la Universita Bocconi, timp in care mi-am dat si licenta pe “Comunicare in moda” la SNSPA.
In martie 2016 am gasit un alt spatiu unde am ramas. Renovarea lui a durat cam 6 luni, timp in care lucram si la colectia SS2017. Aveam si o mini colectie de iarna gata pentru piata din Romania si am vrut sa lansez site-ul cu ea.
Cel mai lung proces in pregatirea colectiilor a fost gasirea de materiale. Pentru ca mergem numai pe o zona naturala, voiam sa folosesc mult bambus, piele eco din frunze de banan sau spuma de vin, aveam tot felul de idei traznite. Din pacate bugetul si faptul ca eram o firma mica nu mi-au permis sa fac achizitiile alea, dar ne-am descurcat excelent intr-un final. Dupa 5 luni de lucru la colectii, au urmat sedintele foto pentru look book si poze de produs si pregatirea lor pentru lansare.
Lansarea shop-ului online
Ideea de a lansa un site mi-a venit in septembrie 2016. Voiam sa lansam site-ul o data cu colectia de iarna, in octombrie 2016, dar am ajuns sa lansam in martie 2017. Am lucrat cu unul dintre cei mai buni prieteni, iar cand lucrezi cu prieteni totul dureaza mai mult.
Am vrut sa facem totul original si asta implica un design propriu. Niciunul dintre noi nu eram web designeri si asta a lungit mult treaba.
Abia in decembrie am pozat colectia de iarna si cum sunt foarte perfectionista am vrut sa ma ocup de editat poze, texte, descrieri de produs, de colectie, descriere brand, fapt ce a amanat lansarea site-ului pana in martie 2017.
Viata sociala nu mai permite oamenilor sa mearga des la shopping, sa probeze produse, sa se bucure de experienta. In contextul asta, lansarea unui shop online e vitala daca vrei sa supravietuiesti ca brand nou, mai ales pe nisa noastra.
Din pregatirea shop-ului online
Foarte important a fost ca interfata shop-ului si a site-ului sa reprezinte cat mai mult identitatea vizuala a brandului (implementare de elemente de identitate-logo, fonturi, coloristica). Ne-am gandit la mesajul pe care vrem sa-l transmitem si la tipologia noastra de client. Analizand profilul clientului, persoana activa, versatila, creativa, cu respect pentru sine, semeni si planeta, am ales sa oferim un site functional cu o structura simpla, cu un content bine organizat si structurat. Sectiunea de contact si functia de auto inregistrare ne permit sa urmarim interesul clientilor pentru produsul nostru.
Alt aspect foarte important a fost functionalitatea site-ului si interactiunea clientului cu noi prin intermediul acestuia. Am ales pentru landing page un video reprezentativ pentru fiecare sezon, inspiratia pentru colectia respectiva. Asta face site-ul mai interactiv si animat.
Lucram in continuare si la optimizarea site-ului pentru diferite formate de desktop, tableta si mobil. Toate functiile au fost implementate prin cod html.
Comunicarea
Suntem o echipa, un brand care vrea sa faca o schimbare. Ca brand, sustinem libertatea de spirit, individualitatea si creativitatea. Ca oameni suntem natura si ar trebui sa stim asta si sa apreciem natura, sa o iubim si sa o valoram mai mult.
Suntem interesati de problemele de mediu cauzate de excesul de industrii, in special de industria modei. Se pune accentul pe stilul de viata, simplitatea, minimalismul si registrul individual al expresiei personale.
Directiile de comunicare alese au fost caracterul brandului: naturalete, versatilitate, contrast, mestesug si design minimalis, creand in acelasi timp o legatura si un impact asupra consumatorului.
Targetul
Publicul nostru este reprezentat de femei si barbati, 20 si 45 de ani, care respecta natura si pe ei insisi. Persoane responsabile care inteleg importanta protejarii naturii si, in acelasi timp, care sunt constiente de calitatea produselor naturale.
Suntem foarte actvi in conversatiile noastre cu clientii pe Instagram si Facebook, si, de asemenea, lansam lunar campanii de promo pe canalele mentionate. Cu ajutorul acestor campanii reusim sa culegem informatii relevante despre clientii nostri.
Majoritatea clientilor nostri sunt din Romania, insa de cand am lansat magazinul online si am inceput comunicarea in Social Media, clientela din afara a crescut considerabil. De luat in considerarea si faptul ca rata de conversie pe Instagram este foarte mare.
Online x offline
Incercam sa participam la cat mai multe pop up market-uri (Passepartout Cluj, Half is Free, Detox Market) care corespund cu imaginea brandului.
De asemena in atelierul nostru dorim sa cream activitati cu clientii nostri care sa genereze interes in a cunoaste cum se construieste un brand si sa oferim cat mai multe detalii despre metodele folosite pentru crearea produsele.
Provocari. Planuri de viitor
Cea mai mare provocare e, evident, factorul uman. A fost foarte greu sa formam o echipa pasionata si activa, oameni cu aceleasi valori ca ale brandului.
Uneori si bugetul a fost o provocare. Multe materiale si accesorii pe care as fi vrut sa le folosesc nu se produc in Europa, iar importul este dificil, aproape imposibil pentru o firma mica. De asemenea, a fost greu sa gasim si un supplier local de textile naturale tesute prin tehnici diferite sau unice.
Pe viitor vrem sa crestem numarul de colaborari cu artisti, mesteri sau producatori locali pentru a dezvolta sectorul creativ si pentru a da un produs unic, personalizat si lucrat cu pasiune.