Desi avea un job stabil (8 ani de project management pe proiecte in zona IT), preocuparea Irinei Tenovici pentru designul vestimentar a determinat-o sa-si inceapa propriul business. Primul pas: o negociere neortodoxa la locul de munca, ca ziua vineri sa-i ramana libera. In contextul asta, a aparut si numele brandului: HappyFriday.
O echipa de croitorese, cateva piese lucrate si un shooting mai tarziu, brandul s-a lansat official cu tot cu shop online. Se intampla in 2012. De acolo, a inceput sa lucreze la cate doua colectii pe an si la promovarea lor pe cateva marketplace-uri din Romania, la targurile de profil si in online (campanii Facebook, Adwords, SEO). Un prieten, care a tinut locul unui business angel, a finantat proiectul Irinei cu 20.000 de Euro in 2016 si cu 16.000 de Euro in 2017. Astfel, rezultatele fiind multumitoare, investitiile in campaniile online au crescut de la 50-70 de euro pe luna, la 700-1.000.
In prezent face echipa cu prietena ei Karla (in cover photo) care se ocupa de creatie, artworks, branding, dar si de contabilitate primara, finante si buget, livrari, social media, pentru care spera sa gaseasca oamenii potriviti si, totodata, timp pentru dezvoltarea business-ului: transformarea brandului HappyFriday in Heyday, cu tot cu un update adus shopului online si lansarea unei colectii pentru barbati.
Lansarea brandului
Acum 8 ani eram project manager pe proiecte IT (site-uri si aplicatii). Am facut facultatea de Cibernetica, deci, teoretic, imi urmam drumul ales. Desi stresant, imi placea munca pe care o faceam, insa nu aveam de gand sa fac asta pana la 50 de ani.
Intotdeauna mi-a placut sa combin mai “altfel” hainele pe care le am, imi plac culorile si texturile materialelor. De-a lungul timpului am primit multe complimente de la cei din jur pentru felul in care combin hainele, chiar, un coleg (programator) mi-a spus ca ar trebui sa fac ceva legat de haine, ca am un stil aparte.
Am pornit cu pasi mici si mi-am propus sa fac un brand de tricouri personalizate, pentru care am ales numele Hazlii. Ideea cu tricourile nu mi s-a mai parut atat de buna, aparusera deja niste site-uri in Romania cu idei asemenatoare si in plus mi-am dat seama ca nu as fi vrut sa folosesc tricouri standard, ci modele create de mine.
Am inceput sa caut croitorese - o meserie aproape pe cale de disparitie - care sa lucreze la piese ready to wear, vesele, comode, musai cu buzunare, care sa iti inspire bucuria si cheful de viata dinaintea unui weekend insorit. Gandindu-ma la weekend, mi-am dat seama ca ziua de vineri este o zi cu o stare placuta, iar Happy a venit foarte usor. Singura legatura cu Casual Friday este ca Happy Friday are intentia de a ridica moralul, insa nu se refera doar la job.
Inainte de lansare nu am testat piata, am mers mai degraba pe intuitie, si am fost convinsa ca daca transmit bucurie si o stare de bine printr-un lucru bine facut, asta ii va determina pe oameni sa ia decizia de a cumpara acea piesa. Am analizat alte branduri, am vazut ce range-uri de preturi au si mi-am facut calcule pentru a avea preturi competitive.
Definitia Happy Friday
Happy Friday inseamna o pasiunea prin care aduc o stare de bine altor oameni. Pasiunea mea inseamna creatie, materiale, texturi si culori, pe care imi place sa le amestec si sa le materializez in piese care pot avea diferite forme: rochie, pantalon, top, fusta, curea.
Vreau sa transmit faptul ca e bine sa ai o pasiune, sa crezi in ea si sa o urmezi indiferent de varsta la care o descoperi. Prin Happy Friday vreau sa ofer si altor oameni ocazia sa isi gaseasca si sa isi urmeze pasiunea, de aceea, in echipa mea oricine are dreptul la o zi libera pe saptamana. Deocamdata suntem doar doua, eu si Karla (Brand Manager), dar sunt convinsa ca voi atrage si alti oameni. Pasiunile Karlei, spre exemplu, sunt branding si design de obiect. Ea a ales ziua de Luni pentru a se putea dedica pasiunii, in afara de HappyFriday, unde ii place foarte mult, chiar daca acum face si alte lucruri care nu au treaba cu brandingul.
Pasii pana la materializarea proiectului
Am inceput sa lucrez cu pasi mici. Cand Vlad, copilul meu, a implinit un an si m-am intors la job, aveam deja infiripat un plan pentru HappyFriday. Am negociat ziua de vineri libera si de atunci am inceput sa lucrez cu adevarat la construirea brandului. Primul shooting a fost in noiembrie 2011 si lansarea site-ului in februarie 2012. Apoi au urmat cate doua colectii pe an si s-a conturat o filozofie de brand.
Am implicat toata familia, copiii, sotul meu, mama, matusa, toti au fost atinsi de pasiunea mea. Copiii mei au facut desene pe care le-am imprimat pe tricouri, au participat la shooting-uri, sotul a facut site-ul, mama m-a ajutat cu contabilitatea primara si matusa cu impachetarea coletelor. Prietena mea Carmen m-a ajutat la partea financiara, m-a invatat cum sa fac un buget, cum sa urmaresc vanzarile si cum sa fac calcule si planificari.
La inceput, cu Karla lucram inante de job, ne intalneam la 5 dimineata si faceam creatie. Apoi amandoua am renuntat la job, eu pentru Happy Friday, ea pentru un alt job in afara tarii, dar am continuat sa lucram impreuna, prin Skype si Whatsapp. De cateva luni suntem aici, amandoua pe baricade, cream, vorbim cu clientele, participam la targuri, caram materiale si haine, impachetam, facem facturi si multe altele.
Magazinul online: contextul lansarii
Pentru o prezenta in online stiam ca trebuie sa am multe lucruri foarte bine puse la punct: site user friendly, SEO, Facebook, Google Adwords. Am facut site-ul cu resurse proprii, recunosc ca nu am aplicat toate cunostintele si toate cerintele de care stiam ca ar fi nevoie pentru un shop online. Nu am implementat plata online si nu a fost responsive de la inceput. M-am concentrat pe o navigare usoara in site.
Lansarea magazinului online a coincis odata cu lansarea brandului. Am considerat ca un brand serios trebuie sa isi prezinte produsele si serviciile printr-un site. As fi putut sa incep doar cu pagina de facebook, insa nu a coincis cu filozofia mea.
Decizii de UX si UI
Realizarea unui site in care userul sa gaseasca repede orice informatie si sa poata comanda din cat mai putine click-uri, sa arate bine din punct de vedere estetic, sa nu fie incarcat cu informatii inutile, dar nici sa lipseasca informatii de care are nevoie userul pentru a lua decizia de a cumpara: poze de calitate, descrierea produsului, a compozitiei de materiale si tabelul masurilor.
Acestea au fost cerintele acum 5 ani, insa intre timp piata de e-commerce a evoluat si am decis sa ne adaptam si noi la cerintele pietei, de aceea avem in lucru un site nou.
Site-ul initial a fost facut cu resurse inhouse (familie), pe o platforma proprie. Site-ul la care lucram acum este pe woocommerce, il implementam cu Vlad Nastasiu (programator) deoarece sunt diferite cerinte de design si functionalitati care trebuie programate.
Cele mai importante functii
Shop basic cu listare produse, pagina de produs cat mai simpla si comanda pentru site-ul initial.
Acum implementam multi-language, diferite filtre care fac navigarea mai usoara, cautare, plata online si abonare la newsletter si in partea de administrare gestiunea comenzilor si a stocului - sunt tot functionalitati basic, insa pentru timpurile de acum. De asemenea, site-ul trebuie sa permita urmarirea rezultatelor campaniilor pe facebook si adwords si analiza informatiilor din analytics.
Marketplaces
Am fost un timp prezenta pe Band of Creators, We love couture si SAASH, dar am ales pentru moment sa pastrez relatia directa cu clientul. In plus, politica de pret pe care am stabilit-o nu imi permite sa platesc un discount de 35-40%.
Colaborez cu bloggeri sau persoane influente, nu neaparat de fashion, precum Ioana Macoveiciuc, Bogdana Dobre, Andreea Beltic Cartu, Elena Stanciu, Dana Rogoz. Oana Moraru, de exemplu, poarta Happy Friday la conferinte si workshop-uri despre bune practici educationale. A gasit in piesele noastre combinatia de atribute de care avea nevoie: haine comode, materiale de calitate, piese deosebite care sa o bine dispuna. M-am bucurat foarte mult ca ne-a ales, ca are incredere in noi si ca ne promoveaza unor oameni care au aceleasi valori si principii.
Din luna iunie sunt prezenta in aplicatia Hayo, o platforma de marketing pentru smartphones.
Offline. Din martie 2017 am propriul showroom. Particip la targuri: Femei pe Matasari, Half is Free. Am fost si la altele, dar acum selectez cu atentie targurile la care merg, deoarece implica un efort foarte mare. Am colaborat cu cateva boutique-uri din Bucuresti si din alte orase. O parte din produse sunt la Bike Boutique and More in Cotroceni si sunt in discutii alte spatii pe care le voi anunta atunci cand va fi cazul.
Directiile de comunicare
Despre modul in care comunicam este mult de spus. La Happy Friday totul este gandit in-house, tonul este personal si foarte putin comercial. Comunicam deschis, spunem ce gandim, atat in postarile zilnice, cat si in campaniile de pe facebook.
Pozitionarea fata de competitie
Pe scurt, ca un brand “ready to make you happy”. Colorat, pozitiv, calitativ. Competitia directa este formata din designeri romani care vand prin distribuitori: welovecouture, moja, band of creators, saash, dar si direct si sunt in acelasi range de preturi.
Ne diferentiaza faptul ca suntem un brand pozitiv si colorat, suficient de cuminte dar si cu o doza de indrazneala. Am imbunatatit imaginea brandului prin etichetare, ambalare si prezentare.
Profilul clientei Happy Friday
Clienta HappyFriday este cea care intelege procesul din spate si care pune valoare pe ea insasi, iar hainele sunt un mijloc de a se potenta. Piesele create de noi urmeaza trendurile, dar nu trec odata cu ele, sunt cool, chic pe o perioada lunga de timp. Happy Friday inseamna o investitie in tine, sunt piese care te fac pe tine sa simti bine.
Clienta HappyFriday are un stil de viata activ, desi lucreaza luni-vineri, este mama, sotie, are multe lucruri de facut, deci trebuie sa gaseasca mereu o tinuta intre feminin si comoditate. Calatoreste, iese in oras, rade, viziteaza targuri, face shopping, dar si cursuri de dezvoltare personala incearcand sa tina pasul cu miscarea. Are o atitudine deschisa si este independenta financiar.
Investitii in promovarea online
Investesc in campanii pe facebook si urmaresc conversiile. Postez mai multe campanii o data, fac teste intre diferite texte, poze si target si dupa o zi-doua vad care merge mai bine si o tin pe aceea. Aproximativ o saptamana, maxim doua tin o campanie si o verific la cel putin 2 zile, daca nu chiar zilnic. Este posibil ca o campanie sa mearga foarte bine 3-4 zile dar dupa aceea sa nu mai fie eficienta.
Promovarea o realizam intern: Karla face artwork-uri si eu fac postarile si campaniile pe facebook, dar ne consultam pe texte, e o munca de echipa.
Investitia initiala
In primii ani am investit cate putin din salariu. Nu am tinut o evidenta clara, dar investeam tot ce aveam dupa cheltuielile necesare casei. Pe facebook am inceput timid acum 2-3 ani cu cateva sute de lei pe luna (50 - 70 Euro) si acum am ajuns la un buget de 700 - 1000 Euro / luna.
In mai 2016, am decis sa renunt la jobul pe care il aveam si sa ma ocup exclusiv de acest business. Am putut sa iau decizia aceasta deoarece un prieten de familie care a vazut cat de mult tin la ceea ce fac, a hotarat sa ma ajute financiar, ca un business angel.
Astfel, am avut posibilitatea sa investesc 20.000 Euro prima data in 2016 si 16.000 Euro la inceputul anului 2017, cu ajutorul carora am putut sa realizez colectiile, sa pun la punct o strategie de dezvoltare si sa inchiriez un spatiu pentru showroom, sa il dotez cu mobila, calculator si sa investesc intr-un nou branding.
Cele mai mari provocari de business de pana acum
Provocarea cea mai mare a fost chiar la inceput, cand am trecut de la hobby la business si mi-am dat seama ca nu fac fata singura la toate solicitarile, desi tot timpul este dedicat business-ului. Pe langa creatie si productie mai trebuie facute: contabilitate primara, finante si buget, client service si livrari, social media, cliente in showroom si artworks pentru promovare.
De aceea am ales sa fac echipa cu Karla, cu care impart taskurile si cele placute si cele mai putin placute. Provocarea pe care am avut-o atunci cand am luat decizia aceasta a fost faptul ca desi incercam sa tin costurile cat mai jos, am inteles ca trebuie sa le maresc pentru a evolua.
O alta provocare a fost aceea de a decide ce model de business este mai potrivit pentru piesele si clientele Happy Friday: productie in serie sau lucrul la comanda. In acest moment lucrez si serie mica, dar si comanda, deoarece sunt multe cazuri in care silueta nu se incadreaza intr-un tipar standard. Clienta completeaza un formular cu dimensiunile de care avem nevoie si adaptam tiparul pentru fiecare. Acest serviciu se numeste: “made to measure” si este foarte apreciat de cliente, deoarece isi gasesc foarte greu haine care sa li se potriveasca perfect.
Planurile de dezvoltare
Rebranding. Desi multa lume rezoneaza cu numele brandului, am luat decizia sa il schimbam, deoarece vrem sa transmitem ceva putin diferit. Cand era hobby, lucram vinerea pentru HappyFriday acum insa tot timpul meu este dedicat acestui brand. Astfel, brandul nu mai este despre fiecare vineri muncita pentru pasiune ci despre fiecare zi pe care o salutam facand ceea ce ne place. Asa a venit ideea noului nume: Heyday, care inseamna perioada de succes, punctul culminant din momentul sau viata cuiva.
Pe scurt, lucrurile marete pe care le pregatim sunt: o linie pentru barbati, de la care avem deja cereri, cresterea imaginii brandului, prezenta pe piata externa pentru care realizam un catalog, colectii capsula cu alti designeri.