Pentru un brand de haine lansat in 2008, cand piata de fashion online nu prea era si criza economica dadea navala, showroom-ul era un must iar prezenta in reviste si la targuri era cea mai buna promovare.
Vorbim din experienta Corinei Vladescu si a brandului propriu de haine, pe care l-a lansat fara sa testeze piata sau fara sa aiba o baza de business pregatita pentru situatii de criza. Dar s-a adaptat din mers, iar brandul ei a evoluat. Primul upgrade a fost realizat in 2011, prin lansarea shop-ului online. Inca de la inceput, Corina, care s-a implicat in design, a ales un UI curat, cu accent pe produse, si un UX fara creare cont, pop-up-uri cu subscribe sau formulare de completat. In ceea ce priveste adminul, una dintre cele mai importante functii este cea prin care buyerii magazinelor cu care colaboreaza pot accesa lookbook-urile si comanda cu 6 luni inainte de lansarea colectiilor.
Despre investitiile in promovarea online si parcursul business-ului ei, ne spune Corina in detaliu, mai jos:
Descrierea pietei
In 2008 cand am lansat brandul, piata online nu exista in Romania. Aveam atelierul si showroomul propriu de unde vindeam. Ma ajutau si aparitiile in reviste si participarile la targurile de fashion din Bucuresti, care erau la moda in acea perioada. In scurt timp mi-am facut un blog personal, am trecut si prin faza asta.
Am luat-o de la zero, am inceput imediat dupa terminarea facultatii si a masterului avand mari impresii de artist. Nu am facut niciun stagiu care sa ma pregateasca pentru tavalugul ce a urmat. A trebuit sa invat tot procesul less glam de productie, furnizori, distributie si clienti.
Pregatirea shop-ului online
Decizia a venit firesc. Lumea era in schimbare datorita noilor oportunitati oferite de internet. Imi doream vizibilitate si acces direct catre clienti, sa poata vedea de oriunde produsele si preturile. Shopul online l-am deschis in 2011 si a durat destul de mult sa-l pregatim pentru lansare. M-am intalnit cu web designeri de la noi, de la tineri pe cont propriu, la firme mari de IT, am avut chiar si o firma din Mexic care ne-a propus o forma de site.
Insa nimic nu ne-a atras. Noi voiam ceva cat mai simplu si primeam ceva foarte complicat. Pe atunci era in mare voga flash-ul. Asa ca prima forma a shopului am desenat-o eu pe foi A4 si am transpus-o in Photoshop, iar o firma de IT a impementat-o. De atunci shopul a trecut prin 4 actualizari de design.
Decizia de a intra pe piata designer fashion e-commerce
Am folosit experienta personala, incepusem sa fac din ce in ce mai mult shopping online, era perioada in care se deshideau marile magazine internationale de brand sau multibrand. Asa ca stiam ce imi place si ce nu imi place la un site de moda, de la prezentarea si descrierea produselor la modul de efectuare a unei comenzi.
In partea de UI am decis sa fie cat mai simplu/curat si sa punem accent pe produs. Pozele sunt cele mai importante din site-ul nostru, astfel ca a trebuit sa tinem cont de doua aspecte: prezentarea hainelor - alegerea fotomodelul si a stylingului potrivit (pantofi, accesorii, makeup, hairstyle) care sa complementeze produsul - si claritatea si veridicitatea pozelor.
Am incercat sa pastram aceeasi linie si pentru textele din pagina produsului, sa nu plictisim clientul cu foarte multe amanunte, cu toate ca sunt tentata sa dau toate detaliile care nu se vad la prima privire. Cred ca cel mai important a fost sa gasim echilibrul intre a prezenta un produs scump si complicat intr-o forma cat mai simpla si accesibila.
In partea de UX am aplicat aceeasi strategie a simplitatii, fara inregistrari de conturi, pop-upuri cu inscriere la newsletter si formulare de completat super detaliate, care mie mi se par super sacaietoare, cand tot ce vreau este sa imi comand cat mai repede un produs.
Cele mai importante functii ale site-ului
Avand in vedere ca pe internet totul se schimba rapid, introducem noi functii cu o frecventa lunara. Insa cel mai important mi se pare faptul ca tot ce e in spatele site-ului - infrastructura e in mainile mele. Pot schimba oricand orice in site, coveruri, poze, texte, adauga pagini si butoane noi, fara a apela la nimeni.
Alta functie importanta pe care am introdus-o de 2 ani este o parte secreta a shopului, unde adaugam viitoarea colectie cu 6 luni inainte de sezonul ei. Pentru cine nu este familiar cu sezoanele din moda: colectia de Toamna/Iarna o urcam Primavara/Vara. Este ceea ce se numeste online lookbook si este necesara buyerilor de la magazinele internationale, care pana acum ne dadeau comenzi fizice la fashion weekurile la care participam. Insa mai nou folosesc internetul pentru a plasa comenzile pentru viitoarea colectie. Pagina se poate accesa cu o parola pe care le-o comunicam in timpul contractarii.
Directii de comunicare
Principala directie de comunicare a fost de la inceput: corectitudine, originalitate si profesionalism. Poate suna rece si corporatist, insa asa este.
Corectitudine in relatia cu angajatii, cu colaboratorii si clientii. Oferim un produs premium facut cu materiale de cea mai buna calitate, cu finisaje impecabile si detalii minutioase executate manual. Totul la un pret fair. Avem produse inregistrate ca design industrial (as fi vrut mai multe dar costul este enorm) si ne place faptul ca in 9 ani avem multe produse semnatura recognoscibile clientilor nostri.
Profesionalism in relatiile cu clientii si colaboratorii. Nu ne implicam in multe proiecte din lipsa timpului, dar cand credem intr-un proiect dam 100%. Nu vreau sa dezamagim pe nimeni care ne-a oferit votul de incredere, fie pentru a-si cumpara un tricou, fie pentru un contract mare.
Canalele de comunicare
Facebook, Instagram, YouTube si newsletter bilunar. Facebookul si Instagramul sunt cea mai buna inventie pentru noi, cu ajutorul lor suntem foarte aproape de clienti sau posibili clienti. Chiar investim continuu in promovarea online, caci avem un produs bun si vrem sa ajunga la cat mai multi oameni.
Pozitionarea fata de competitie
Sincer, nu stiu ce face competitia, nu am timp sa o studiez. Competitia e cu mine. Sunt foarte critica si de la un sezon la altul imi doresc sa imbunatatesc diferite lucruri.
Consider ca fiecare ar trebui sa se raporteze la el insusi, nu pot sa ma pun in balanta cu alte branduri pentru ca nu avem acelasi parcurs, ideologie sau planuri de viitor. Filosofia dupa care imi ghidez si viata este ca nu mi se pare sanatos sa ma compar cu alti oameni sau sa imi doresc ce au ei; fie ca este vorba de bani, succes sau look. Merg pe drumul meu si incerc sa fac the best I can.
Clientii: profil, abordare si colaborare
Clientii mei sunt foarte variati atat ca background cat si varsta. Chiar de curand ma miram ca nu putem face un portret robot; avem cliente foarte fashion oriented care stiu exact ce vor, dar si cliente care doresc consiliere la fiecare achizitie. Clientele noastre sunt cool :) sincer, fie ca au 15 ani sau 60 si ma bucura diversitatea lor pentru ca de multe ori le vad luand o piesa si adaptand-o propriului stil, devenind altceva la care nu m-as fi asteptat.
Imi place asta, ma inspira sa le vad versatilitatea. De fapt asta iti doresti; nu o armata de clone ale stylingului tau ci o multitudine de fatete ale aceluiasi produs in functie de personalitatea celei care il poarta, extensia ei fireasca.
Imi doresc sa cunosc cat mai bine clientii mei, fie ca vorbim de magazine mari sau cei care ne viziteaza la showroom. Principala abordare este sinceritatea si deschiderea. Suntem disponibili mereu pentru ei atat telefonic cat si pe email.
Este un lucru important sa stii ca poti primi raspuns la intrebarile tale. Nu as lasa vreodata o clienta sa plece de la mine cu un outfit care nu o avantajeaza doar pentru a vinde. Nu exista asa ceva, ea va fi pasaportul meu, trebuie sa arate impecabil. Pentru asta sunt aici, sa ma asigur ca fiecare clienta devine cea mai buna versiune a ei cand alege produsul meu, ca se simte frumoasa in el.
Pentru clientii mari am aceeasi abordare. In general in functie de piata pe care vinzi apar si discutii legate de mici modificari aduse prototipului in functie de clientela lor; vorbim aici de chestii minore precum culoare, lungimi, decolteuri etc. Nu sunt rigida in aceste discutii, nu cred ca imi submineaza designul, este de bun simt sa respect pietele pe care vand si sa ma adaptez oamenilor de acolo.
Realizez ca nu mi-as face niciun serviciu daca as insista sa vand in Orientul Mijlociu o rochie mini cu spatele gol. Ea nu s-ar vinde si as pierde clientul pe viitor. De aceea cu fiecare client nou discut mai intai deschis care este best sellerul lor, ce predomina in vanzari, pe ce culori si in ce marja de pret. Plecam in asta impreuna trebuie sa fim fericiti amandoi. Ca intr-o relatie :)
In 9 ani de activitate cu clientii cei mai vechi am ajuns sa facem comenzile de sezon pe email in baza unui look book online; am dezvoltat o relatie de incredere reciproca si totul se desfasoara foarte usor. Chiar am avut reorders de la un mare magazin din Dubai prin WhatsApp.