Razvan Pascu este de parere ca scoala obligatorie a oricarui antreprenor trebuie sa fie corporatia. El insusi este antreprenor si fost corporatist, insa statutul sau actual acopera zona de turism, bloggingul, organizarea de evenimente si comunicarea.
Si-a inceput cariera in Orange, iar apoi, la ING, rigoarea din piata de asigurari l-a ajutat in antreprenoriatul descoperit ulterior. Legatura directa dintre placerea de a scrie pe blog si cea de a calatori a dus la crearea Travel Communication, o agentie atipica de travel, fondata impreuna cu sotia sa.
70-80% din activitatea noastra are legatura cu clienti din afara industriei de turism, si mai ales pe organizarea de evenimente corporate.
Printre organizatiile si brandurile cu care Razvan si echipa sa colaboreaza sau au colaborat se numara Air France KLM, Eturia, Vola.ro, TUI TravelCenter, Eurolines, Organizatia Germana pentru Turism, Autoritatea de Turism a Frantei si Biroul de promovare turistica a Serbiei
Iar prin Asociatia Travel Focus, un ONG fondat in urma cu cativa ani, Razvan Pascu incearca sa sustina turimsul romanesc. Printre proiectele duse (pro-bono) la bun sfarsit se numara renovarea cetatii Alba Carolina, iar la momentul actual, prioritatile asociatiei sunt Covasna si Tinutul Conacelor.
Am vrut sa aflam, asadar, de la un influencer-antreprenor ce inseamna munca intr-un ONG axat pe turism, dar si cum se impaca excursiile de peste mari si tari cu orgzanizarea de evenimente corporate de-acasa. Razvan a raspuns prezent, interviul il gasiti mai jos.
Viata in corporatie
Orange si ING au venit la momentul potrivit in cariera mea. Eram la inceput, cand aveam foarte multe de invatat si au stiut sa imi ofere suficient cat sa prind incredere in ceea ce pot face. La ING am cunoscut oameni care mi-au ramas prieteni peste ani, unii chiar mi-au devenit familie. Dar nu am fost niciodata genul ‘angajat‘ si am stiut de la inceput ca imi doresc sa urmez o cariera antreprenoriala.
Ca 80% dintre studentii generatiei mele, am inceput la call center, intr-o perioada in care call center-ul era o mica armata de talente a companiei. Multi dintre middle managerii de astazi au inceput cu job-uri in call center. La ING am facut pasul spre zona de vanzari clienti corporate.
Din punctul meu de vedere, corporatia este scoala obligatorie a oricarui antreprenor. Nu ai cum sa iesi dintr-o facultate, dupa ani de studiu si fara pic de experienta practica, si sa te lansezi in business.
Corporatia iti creeaza un fel de rigoare a muncii, te invata ce inseamna programul si cum sa iti organizezi task-urile in timpul dat, te invata sa raspunzi in fata superiorilor, sa accepti si sa respecti reguli, te invata colegialitatea, te face sa urmaresti si sa respecti proceduri.
Multe dintre cele preluate din corporatie le aplic si la noi in agentie dar, mai mult, sunt atent la lucrurile la care corporatiile scartaie in general (sau scartaiau pe vremea aceea): flexibilitatea, adaptarea cu adevarat la nevoile angajatului, feedback-ul dat pe fiecare proiect si in urma fiecarui task finalizat
Trecerea la antreprenoriat
Cred foarte mult in evolutia naturala a lucrurilor. Orice lucru fortat iti va exploda in fata, la un moment dat. La mine, Travel Communication a venit dupa vreo 3 ani de blog si proiecte conexe. Aveam deja agentii de turism, ambasade si companii aeriene care imi cereau ajutorul si sfatul in calitate de consultant si atunci am inceput sa conturez impreuna cu sotia mea un plan de a ‘organiza‘ toate aceste lucruri.
Si ea lucra in corporatie pe vremea aceea, in Carrefour, si am decis impreuna ca eu sa continuu in ING (actualul NN) inca o perioada, iar ea sa renunte complet la job si sa se ocupe 100% de agentie.
Conexiunea dintre blog si ideea businessului a fost motivul pentru care am facut pasul asta. Eu aveam deja cereri de proiecte conexe, le lucram adeseori impreuna cu Andra, astfel ca firma a venit ca o consecinta a tuturor lucrurilor care se intamplau in viata noastra. Acum mai mult sotia mea si echipa ei se ocupa de Travel Communication.
Resursele de la inceput
Este un business in servicii, asadar resursele a fost oamenii. Am investit in birou, echipamente, consumabile. Am recrutat rapid un junior si ne-am apucat de treaba, apoi ne-am marit echipa si ne-am lansat si pe alte linii de business.
Acum, 70-80% din activitatea noastra are legatura cu clienti din afara industriei de turism, si mai ales pe organizarea de evenimente corporate.
Clientii si serviciile
De la inceput ne-am axat pe 3 business unit-uri: comunicare clasica (PR, comunicate de presa, conferinte de presa, diferite activari, etc), comunicare online si social media (administrare conturi de Facebook, Instagram si bloguri de companie), plus organizarea de evenimente corporate.
Initial, am avut doar clienti din turism. Acum ei reprezinta doar 20-30% din businessul nostru. Compania aeriana Air France KLM este unul dintre primii nostri clienti si ne-au ramas un client de suflet.
In timp, am ajuns sa acoperim cam toata plaja de activitati din industria turismului sau conexe. Lucram cu cele mai mari agentii de turism, atat din zona vacantelor exotice - Eturia, cat si online – Vola.ro si generalist – TUI TravelCenter si grupul Eurolines.
Lucram si cu companii din zona de B2T pentru turism – Travelport, cu website-ul de rezervari hoteliere HotelGuru.ro si mai multe oficii de promovare turistica, cum ar fi Organizatia Germana pentru Turism, Autoritatea de Turism a Frantei, Biroul de promovare turistica a Serbiei.
Am colaborat cu hoteluri si resorturi, atat din Romania cat si din afara tarii, dar si cu linia de croaziere Norwegian Cruise Line. Pe scurt, nu exista vreun colt din industria turismului pe care sa nu il abordam.
Surpriza foarte frumoasa a fost insa ca, in timp, au inceput sa apara si clienti din alte industrii, in special pe zona de evenimente corporate. Am organizat evenimente de toate dimensiunile si formele, cele mai mari fiind pentru peste 1000-1200 de persoane.
Au fost saptamani in care am avut si 10 evenimente corporate de organizat, iar echipa noastra a facut fata cu brio si a primit felicitari. Lucram cu companii din industria farma, ONG, banking, logistica, clinici medicale, camere de comert, FMCG, IT, financiar.
Despre piata
Simt ca se maturizeaza, clientii la fel si au asteptari din ce in ce mai mari de la agentiile cu care lucreaza. Brandul sau umbrela sub care activeaza o companie de servicii ca a noastra nu mai este o conditie necesara si obligatorie, ci mai degraba atitudinea furnizorului, implicarea si ceea ce pot livra.
Clientii apreciaza sinceritatea si transparenta, iar asta ne avantajeaza pe noi. Eram o agentie mica si totusi am fost selectati sa lucram pentru companii foarte mari in ultimii ani, din toate domeniile de activitate.
Asociatia Travel Focus
Este proiectul meu de suflet, prin care vreau sa sustin si sa promovez regiunile turistice din Romania si, in egala masura, antreprenoriatul. Am inceput cu Alba Iulia.
Imediat dupa ce au terminat de renovat cetatea Alba Carolina, am continuat cu un proiect pe fonduri europene POSDRU impreuna cu Consiliul Judetean Ilfov, prin care am oferit capital de pana la 25.000 euro pentru 40 de idei de afaceri. Si acum, promovam activ Covasna si Tinutul Conacelor, zone turistice care imi plac foarte mult.
Incet si sigur reusim sa aducem in atentia turistilor din Romania regiuni pe care nu le-au luat in considerare pentru petrecerea vacantei sau despre care nu stiau cat de multe lucruri pot oferi.
Ne autosustinem din diferite proiecte pe care le realizam, ca sa ne acoperim cheltuielil. Un ONG nu este un business. Scopul lui este validat daca isi gaseste parteneri potriviti pentru proiect, iar noi am fost norocosi din acest punct de vedere. Multe proiecte pe care le facem la Asociatia Travel Focus sunt pro-bono.
Blogul si statutul de influencer
Mai mult decat ‘influencing‘, eu i-as spune ‘relevanta‘, caci despre asta este vorba. Daca esti relevant, daca ideile tale reusesc sa modifice comportamente si sa influenteze macar intr-o mica masura persoanele care te citesc, atunci ti-ai atins scopul.
Este aproape imposibil sa pui degetul pe calendar si sa spui ”asta este ziua in care am devenit influencer”. Este o munca de ani de zile in spate, un efort 24/7 pentru a invarti rotitele prezentei tale publice. Realist vorbind, cred ca devii un influencer in adevaratul sens al cuvantului atunci cand inceteaza sa mai fie un efort si cand lucrurile vin cumva de la sine. Cand nu mai incerci sa convingi pe nimeni pentru ca deja ai demonstrat cine esti, cum esti si care este valoarea lucrurilor spuse si recomandate de tine.
Da, m-am bucurat si am simtit un oarecare grad de reusita atunci cand persoanele care ma urmaresc pe Facebook au inceput sa imi scrie despre cat de mult imi apreciaza articolele si cat de utile le sunt sfaturile mele. Sau atunci cand ma urmaresc la TV pentru ca li se pare pertinent ce spun, sau atunci cand isi doresc sa vina cu mine in calatorii exotice la capat de lume.
Cand oamenii au inceput sa isi organizeze vacantele dupa sfaturile mele, cand au revenit cu feedback referitor la anumite destinatii recomandate de mine si mai ales atunci cand am inceput sa organizez calatoriile de grup in destinatii exotice.
Relatia blog-agentie-ONG
Cel mai mult ma implic in conturarea de proiecte de viitor si networking. Lucrez separat de agentie si ONG pe consultanta cu cateva branduri si imi dezvolt foarte mult capacitatea de networking, din care la un moment dat voi incepe si un nou business pentru atragerea si sustinerea investitorilor.