Aproape două treimi (74%) dintre românii cu vârsta între 16 și 74 de ani care au folosit Internetul anul trecut au făcut-o pentru a intra pe rețele sociale, peste media europeană de 63% și pe locul al nouălea în UE. Potrivit unei cercetări realizate de agenția de marketing Perceptum, dintre toate activitățile pe care le facilitează Internetul, aceasta are ponderea cea mai mare în preocupările românilor. Alte activități preferate sunt convorbirile prin intermediul aplicațiilor de tipul Whatsapp Voice Call și video-chat-ul. La polul opus, serviciile bancare și documentarea online sunt cel mai puțin folosite.
Potrivit Ralucăi Ghilea, Director Executiv al Perceptum, activitățile românilor pe Internet constituie un indicator extrem de important pentru mediul de business, în special pentru companiile cu strategii elaborate de comunicare și vânzări.
”Comunicarea prin intermediul Internetului nu mai este o chestiune de alegere, ci o necesitate pentru orice afacere. Canalele digitale pe care o firmă le are la dispoziție pentru a-și comunica beneficiile sunt multiple, iar rețelele sociale ocupă un loc privilegiat din acest punct de vedere. Regula pentru o companie este să meargă acolo unde este și clientul. Ne place sau nu, Facebook poate fi un instrument extrem de eficient pentru o afacere, fie că vorbim despre un start-up, fie că vorbim despre o companie mare, cu tradiție.”, precizează Raluca Ghilea.
Doar opt din 100 de români folosesc internet-banking-ul, la o medie europeană de aproape 60%. La fel de puțin folosite sunt și serviciile de sharing și poștă electronică (e-mail), documentarea online (alte informații decât știrile de presă) sau rezervările turistice. Aproape jumătate dintre utilizatorii români de Internet ascultă muzică online – similar celorlalți europeni –, în timp ce șase din zece români citesc știri online.
”Pe termen scurt, rețelele sociale și aplicațiile mobile vor influența evoluția digitală a companiilor europene. De asemenea, folosirea datelor și aplicațiilor prin Internet sau cloud computing arată o rată constantă de creștere, dar numai în cazul companiilor mari. În România, mai puțin de o companie din zece (8%) este înalt digitalizată.”, arată Raluca Ghilea.
Mai exact, se consideră că o afacere este înalt digitalizată atunci când aceasta îndeplinește câteva criterii clare: cel puțin jumătate dintre angajați au acess la Internet, deține experți IT, are acces la Internet de mare viteză, alocă dispozitive mobile cu acces la Internet pentru cel puțin 20% din angajați, are un website, are un website cu funcții mai elaborate (chatbox sau vânzări online), are pagini de social media, investește în publicitatea pe Internet și achiziționează servicii avansate de cloud. Astfel, 65% din companiile românești sunt slab digitalizate, însemnând, de regulă, un website extrem de simplu și câteva computere. Apoi, doar 43% din firmele autohtone își dotează angajații cu dispozitive portabile cu acces la Internet (laptop, netbook sau tabletă, smartphone sau smartwatch).