Accesibilizarea metroului romanesc pentru persoanele nevazatoare. Amalia Fodor (Fundatia Orange), despre proiectul desfasurat alaturi de Asociatia Tandem si Metrorex

Accesibilizarea metroului romanesc pentru persoanele nevazatoare. Amalia Fodor (Fundatia Orange), despre proiectul desfasurat alaturi de Asociatia Tandem si Metrorex

Amalia Fodor, directoare a fundatiei, ne vorbeste despre infiintarea fondului “Lumea prin Culoare si Sunet”, prin intermediul caruia, in ulitmii 5 ani, au fost facute 40 de proiecte cu impact pozitiv direct asupra traiului persoanelor cu dizabilitati din Romania. De exemplu, platformele online de tipul ailg.ro, dlmg.ro sau surdocecitate.ro.

Anul acesta, fundatia a primit 41 de propuneri de proiect care incearca sa contribuie la integrarea sociala a persoanelor cu deficiente de auz si vaz. Au castigat 6, iar valoarea totala a acestora a fost de 300.000 de euro. Printre ele, proiectul Asociatiei Tandem, care a reusit sa transforme Bucurestiul in prima capitala a Europei cu sistem de accesibilizare a transportului subteran bazat pe tehnologia Bluetooth.

Proiectul a avut o componenta digitala puternica, foloseste tehnologia moderna si aduce un plus de valoare prin initiativa de a transforma Bucurestiul intr-un oras inteligent, responsabil si accesibil pentru toti.

In cei 5 ani de activitate, Fundatia Orange a finantat o serie de proiecte de CSR in folosul persoanelor cu dizabilitati, constand in accesibilizarea in acest sens a unor institutii de invatamant, muzee si institutii publice precum Biblioteca Nationala a Romaniei. 

Despre aplicatia Tandem Acces am vorbit pe larg cu Florin Georgescu, presedintele Asociatiei Tandem, aici. Mai jos, Amalia povesteste despre parcursul implicarii Orange in acest demers. 

 

Fondul de finantare

Povestea programului “Lumea prin Culoare si Sunet” a inceput in 2012, odata cu infiintarea Fundatiei Orange, organizatie non-guvernamentala ce a preluat activitatile de filantropie pe care Orange le desfasura pe piata locala inca de la sfarsitul anilor ’90.

Atunci, board-ul fundatiei a decis ca Fundatia Orange sa se concentreze pe acest domeniu pana vom reusi sa facem schimbari de impact pentru persoanele cu deficiente de vedere si auz din Romania.

Astfel, pentru ca noi nu aveam direct nici capacitatea si nici know-how-ul necesar pentru a dezvolta proiecte direct, am decis infiintarea unui fond de finantare prin intermediul unui concurs anual, prin care selectam cele mai bune proiecte ale organizatiilor care lucreaza direct cu beneficiarii si care cunosc foarte bine necesitatile acestor persoane.

Credem ca in cei 5 ani de activitati pe acest domeniu, am reusit sa schimbam in bine viata tuturor persoanelor cu deficiente de auz si vaz din Romania, deoarece majoritatea proiectelor pe care le-am sustinut au avut o componenta digitala care a facut ca aceste proiecte sa fie incluzive pentru toata comunitatea, oriunde s-ar afla ei in tara.

In acesti 5 ani am avut proiecte de sanatate, cultura si educatie si in primul rand am dorit sa atragem atentia societatii asupra necesitatii integrarii persoanelor cu deficiente si sa oferim modele concrete de succes care sa fie replicate de autoritati sau de alte organizatii.

Astfel, am accesibilizat institutii de invatamant, muzee, institutii publice precum Biblioteca Nationala a Romaniei, reteaua de transport subteran si am dezvoltat solutii de comunicare si accesibilizare a informatiilor pentru persoanele cu deficiente de vaz si/sau auz. Multe dintre aceste proiecte au fost premiere in Romania.

 

Oamenii pe care ii ajutati

Suntem o fundatie corporativa care face parte dintr-un grup cu o strategie la nivel mondial, strategie care include si partea de responsabilitate sociala. Astfel, din punct de vedere a componentei de filantropie din activitatile de CSR, grupul recomanda infiintarea unei fundatii in fiecare tara in care-si desfasoara activitatea si recomanda si anumite directii de finantare.

Grupul avea deja un istoric de proiecte de succes pentru persoane cu deficiente senzoriale si a fost foarte bine ca am putut sa invatam cate putin de la colegii din alte tari care s-au ocupat de acest domeniu. Deficientele de auz si de vorbire sunt deficiente de comunicare si noi suntem o companie de servicii de comunicare si astfel.

 

Initiative importante

In cei 5 ani de la infiintarea fondului “Lumea prin Culoare si Sunet”, au fost finantate 40 de proiecte care fiecare in felul lor au fost importante. Este greu sa spui care a fost cel mai important sau mai complex pentru ca ele rezolva probleme diferite si abordeaza teme diferite.

Ce e mai important: ca am accesibilizat 5 universitati sau ca am accesibilizat 5 muzee? Ca am dotat 9 spitale cu aparatura de testare a auzului pentru nou nascuti sau ca am format specialisti in reabilitarea copiilor cu implant? Sau e mai important ca am realizat platforme online unde pot fi gasite informatii practice si valoroase: ailg.ro, dlmg.ro, surdocecitate.ro?

Ne dorim ca prin intermediul fiecarui proiect in parte sa schimbam atat perceptii si mentalitati, cat si aspecte concrete care aduc beneficii imediate dar care dureaza.

 

Editia 2016-2017 a programului

In aceasta editie a concursului am primit 41 de proiecte care si-au propus sa contribuie la integrarea sociala a persoanelor cu deficiente de auz si vaz. 6 proiecte au fost castigatoare, propuse si implementate de catre organizatiile: Sense International (Romania), Salvati Copiii Romania, Asociatia Nationala a Interpretilor Autorizati in Limbaj Mimico-Gestual (ANIALMG), Asociatia Lions Club Arad, Muzeul de Istorie Naturala si Arheologie din Constanta si Asociatia Tandem.

Acestea au avut o valoare totala de 300.000 euro.

 

Asociatia Tandem 

Proiectul a avut o componenta digitala puternica, foloseste tehnologia moderna si aduce un plus de valoare prin initiativa de a transforma Bucurestiul intr-un oras inteligent, responsabil si accesibil pentru toti.

Desi din start am stiut ca este vorba de un proiect ambitios care va avea nevoie de un sprijin complex din partea noastra, proiectul Tandem Acces a fost o surpriza placuta si un proiect mult asteptat.

De asemenea, reprezenta o premiera prin care Bucurestiul devine prima capitala europeana care detine un sistem de accesibilizare a transportului cu metroul bazat pe tehnologia Bluetooth.

 

Colaborarea cu Metrorex

Intr-o prima etapa, in momentul in care cei de la Asociatia Tandem au luat decizia sa participe la concursul de finantare, l-au contactat pe domnul Marius Rudnitchi, director IT in cadrul Metrorex, pentru a-i prezenta proiectul. Ideea a fost primita cu mare entuziasm, iar in continuare, domnul Rudnitchi a initiat procesul pentru a obtine toate aprobarile pentru implementarea proiectului.

A urmat semnarea unui contract de parteneriat intre Asociatia Tandem si Metrorex, prin care a fost permis accesul gratuit al echipelor de voluntari in statiile de metrou si a fost pus la dispozitie personal din statii pentru a oferi ajutor suplimentar in caz de nevoie.

Totodata, s-a convenit semnarea unui alt contract care permite Asociatiei Tandem desfasurarea post-proiect a unor activitati de mentenanta, pe o perioada de 2 ani, cu posibilitatea de prelungire. In acest fel, echipele de voluntari vor avea in continuare acces liber in statiile de metrou pentru intretinerea retelei de Beaconi.

 

Ce urmeaza? Implicarea Fundatiei in proiect

In afara de finantare, Fundatia Orange se implica in proiectele pe care le sprijina si ofera suport in fiecare aspect care necesita un ajutor suplimentar. Astfel, in acest proiect am contribuit cu voluntari Orange care au oferit din timpul lor pentru montarea balizelor si specialisti tehnici care au oferit consultanta specializata pentru bunul mers al implementarii proiectului.

Pe viitor, suntem alaturi de Asociatia Tandem in ceea ce priveste consultanta in toate aspectele, de la mentenanta balizelor pana la perfectionarea programului de navigare prin statiile de metrou.

Suntem constienti ca lansarea proiectul Tandem Acces este doar un prim pas catre facilitarea accesului nevazatorilor la metrou, iar acest model de orientare care are un potential atat de ridicat are nevoie totusi de un timp mai indelungat pentru perfectare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related