Alin Popescu, despre rebrandingul avocatnet.ro: "Recunosc deschis, in ultimii ani mi-a fost rusine cu vechiul site. Veneam, insa, dupa un plonjon financiar serios"

Alin Popescu, despre rebrandingul avocatnet.ro: "Recunosc deschis, in ultimii ani mi-a fost rusine cu vechiul site. Veneam, insa, dupa un plonjon financiar serios"

Prin anul 2000, avocatnet.ro era nimic mai mult decat un blog cu articole dedicate juristilor. Pe masura ce profilul cititorilor a evoluat si s-a diversificat, fondatorul site-ului, Alin Popescu, i-a trasat misiunea de a comenta legislatia pe intelesul tuturor. 

Dupa criza din 2008, avocatnet.ro a inceput a fi citit de tot mai mult antreprenori, iar astazi, audienta este formata din specialisti consultanti (avocati, contabili, oameni de HR, circa 30%), la care se adauga publicul larg: studenti, profesori, doctori, muncitori, spre 20% din audienta. Restul de 50% sunt antreprenorii si managerii de IMM-uri.

Insa "un manager caruia nu-i e rusine cu produsul sau nu e manager adevarat", asa ca o rebranduire a site-ului se tot intrevedea la orizont. Anul acesta, a venit. Brieful si-a dorit sa atinga 4 puncte-cheie:

Ne doream sa creionam una dintre cele mai utile experiente de navigare pe un site din Romania, sa atragem si mai multi oameni care sa participe la discutiile in comunitate, sa legam si mai multi potentiali clienti cu acei consultanti care sunt potriviti pentru ei si, nu in ultimul rand, sa stim mereu ce servicii premium pot ajuta un cititor sa minimizeze riscurile fiscale, juridice sau de afaceri din viata lui sau a companiei lui.

Alin Popescu si echipa, alaturi de EY Romania, au lansat in 2016 si avocatnet Italia, o extensie a platformei romanesti care incearca sa explice legile italiene pentru romanii stabiliti acolo.  

 

Inceputurile avocatnet.ro

Tocmai terminasem facultatea de drept la Bucuresti, ratasem un job bine platit la o societate de avocatura dupa ce oamenii mi-au cerut bani ca sa-mi dea "indrumarile" (erau niste hartii obligatorii ca sa faci stagiatura in avocatura). Si m-am intors acasa, la Tg-Jiu, unde mergeam de la o institutie publica la alta in cautarea unei slujbe.

Fara slujba si cu un viitor deloc incert, la 20 si un pic de ani, am cumparat primul computer, cu ajutorul alor mei, putin inainte de anul 2000, de la Daniel, un prieten care avea magazin de PC-uri second hand. Tot de la el am prins, mai apoi, gustul programarii si tot acolo, ca intr-un fel de port ferit de uraganul de afara, mi-a rasarit in minte ideea ca as putea face siteuri. Habar n-aveam din ce.

Voiam sa fac siteuri si voiam sa fiu avocat. Asa a aparut numele, avocatnet.ro. Daca ne uitam in urma, e evident ca puteam alege un nume mai bun. In 2000 existau mii de variante mai bune. Doar ca eu n-am vazut in fata mea decat dorinta de-a fi avocat si dorinta de-a fi pe internet. 

In anul urmator ma intorsesem la Bucuresti, cu un site functional si cu dorinta sa-l fac sa creasca. Au fost inceputuri si zile complicate, cand siteul asta a fost actualizat din internet cafe-uri, noapte de noapte. Nu stiu de ce am continuat atunci sa fac asta. Nu castigam nimic. Nu faceam decat sa arunc banii pe internet si sa sper ca voi trai si vremurile in care siteurile vor insemna ceva in Romania.

Dar am continuat: am construit o firma, am atras asociati care sa ajute la dezvoltare, hosting si altele. Si, incet-incet, an dupa an, avocatnet.ro a devenit genul de site pentru care scriam articole zilnic, nu doar o data pe saptamana, ca la inceputuri.

Colegii mei au aparut pe rand. De la acel moment, nu mai e vorba despre mine, e vorba despre noi. Si, daca e sa spun un lucru, as spune ca oricat de greu a fost inceputul, el a avut sansa sa se tranforme in altceva doar datorita oamenilor extraordinari cu care am avut onoarea sa lucrez la avocatnet.ro de-a lungul timpului.

 

Obiectivele platformei

La inceputuri, avocatnet.ro era un fel de blog. N-avea niste obiective clare, in afara faptului ca gazduia articole scrise pentru juristi. Apoi, pe masura ce Google a capatat avant, am inceput sa fim vizitati de oameni obisnuiti. Si atunci am primit feedback-ul cel mai util din toata istoria noastra.

"De ce nu comentati legislatia pe intelesul meu?", ne-a intrebat, intr-o zi, cineva. Si, de atunci inainte, asta ne-a ajutat sa ne diferentiem de orice alt concurent din Romania. Am comentat legislatia pe intelesul tuturor. Si am facut din asta misiunea noastra.

Am observat apoi ca audienta noastra se schimbase. Nu ne mai citeau doar avocatii. De fapt, ei au ramas o minoritate din ce in ce mai restransa aici. Au inceput sa ne citeasca si contabili si oameni de HR si multi alti specialisti consultanti.

Dupa criza din 2008, au inceput sa ne citeasca din ce in ce mai multi antreprenori. Oameni care vor sa afle ei, sa inteleaga ei, sa poata anticipa singuri lucrurile ce vin. 

Ne-a luat ceva sa obisnuim cititorii nostri cu ideea ca suntem site-ul care explica romanilor legislatia. Google vorbeste despre acele micro-momente, in care oamenii afla o frantura de informatie de undeva si cauta pe net mai multe detalii.

Pe ideea asta, avocatnet.ro a intrat in reflexul oamenilor de-a cauta la noi explicatii despre legile pe care le vad prezentate la televizor. In ianuarie 2017, spre exemplu (perioada inceputului de an, in care legislatia este un haos), ne-au accesat peste 2,7 milioane de vizitatori unici, iar mesajele noastre de pe Facebook au fost vizualizate de peste 3 milioane de conturi. 

 

Promovarea de la inceput

Google era la inceput in acele vremuri, inca dura saptamani intregi, daca nu chiar luni pana cand te indexa sau reindexa. Am crescut pe masura ce a crescut Google. Am dedicat intotdeauna extrem de mult timp intelegerii modului in care functionau semnalele de ranking de la ei si asta ne-a adus o crestere constanta, care s-a pastrat pana astazi.

In rest, ne-a ajutat mult marketingul acela clasic, din persoana in persoana. Oamenii multumiti de noi le-au spus si prietenilor.

 

Rebrandingul

Unii spun ca un manager caruia nu-i e rusine cu produsul sau nu e manager adevarat. Daca s-ar judeca doar dupa criteriul asta, eu as fi unul dintre cei mai buni manageri din lume. Pentru ca, recunosc deschis, in ultimii ani mi-a fost tare rusine cu vechiul avocatnet.ro. Mi se parea din alt secol, mi-era rusine de prezentarea siteului in fata clientilor. Imi era jena sa pun siteul pe proiector la consiliile de administratie. 

Veneam, insa, dupa un plonjon financiar serios. In 2013, accesasem o investitie de la 3TS Capital, unul dintre cele mai importante fonduri de investitii din regiune. Am mizat totul pe noul nostru produs, Superlege.ro, un soft legislativ care incerca sa schimbe lumea si sa completeze foarte bine explicatiile pe care noi le dezvoltam.

Cateva luni a parut ca totul merge bine, dar apoi a devenit evident faptul ca nu putem avea acea crestere exploziva care sa ne ajute sa intram in parametrii normali post investitie. Intr-o zi, am luat decizia sa pivotam spre altceva.

Si am plonjat intr-un bungee-jumping complicat. Coarda a fost cam lunga, caci ne-a tinut vreo doi ani. Ani in care ne-am plimbat usor, ca niste mici morti vii, grijulii sa nu-si consume si ultima farama de energie si sa dea faliment. Acea perioada a fost tulbure rau.

Apoi, in august 2015, am lansat un nou produs. Un serviciu de alertare pe email, atunci cand se schimba legislatie importanta. L-am numit avocatnet.ro premium. Si l-am vandut ca si cum ar fi fost ultima noastra sansa. Exact ca-n filme, ne-am agatat de varianta asta atat de tare, incat am reusit sa o facem sa mearga.

Luna dupa luna, numarul oamenilor abonati la serviciu a crescut. Astazi, este de departe cea mai mare sursa de venit pe care o generam anual. Si, mai important, este acea sursa de venit care ne plateste toate cheltuielile lunare si ne genereaza si profit.

Atunci cand ai 10 clienti de publicitate, daca pleaca unul dintre ei, ai pierdut, in medie, 10% din afacere. Atunci cand ai mii de clienti care iti platesc un abonament de 150 - 200 de euro pe an, e mult mai usor sa previzionezi viitorul.

Finantarea pe care ne-a adus-o serviciul avocatnet.ro premium a fost utilizata, incepand din iunie 2016, pentru a reconstrui siteul. Am trecut prin toate fazele de dezvoltare si, in octombrie 2016, am lansat noul avocatnet.ro, ca un refresh la versiunea de mobil a siteului.

Timp de un an, am testat pe acea versiune mai multe variante de interactiune cu utilizatorii, am construit fluxuri de navigare si am definit KPIs. Toate dezvoltarile siteului s-au facut intern, cu exceptia design-ului, unde am fost ajutati de SoftHost. 

 

Upgrade-ul 

Brief-ul nostru de creatie pornea de la 4 idei principale. Ne doream sa creionam una dintre cele mai utile experiente de navigare pe un site din Romania, sa atragem si mai multi oameni care sa participe la discutiile in comunitate, sa legam si mai multi potentiali clienti cu acei consultanti care sunt potriviti pentru ei si, nu in ultimul rand, sa stim mereu ce servicii premium pot ajuta un cititor sa minimizeze riscurile fiscale, juridice sau de afaceri din viata lui sau a companiei lui.

Am analizat numarul de pagini afisat de fiecare cititor, timpul activ petrecut in fiecare pagina pe care o parcurge, bounce-rate-ul, durata unei sesiuni si multi alti indicatori. Am comparat timpul petrecut pe o pagina cu timpul mediu necesar pentru parcurgerea textului din pagina respectiva si ne-am pus problema reducerii substantiale a slot-urilor publicitare.

Am urmarit toate interactiunile utilizatorilor cu paginile noastre si, in timp, am inteles ca oamenii vor ce vor ei, nu ce credeam noi ca vor. Doh! Deloc spectaculos, oamenii chiar vor sa gaseasca intr-o pagina web nu bannere, nu alte link-uri, ci textul / serviciul pentru care au venit acolo.

Consecintele acestor aproape 10 luni de teste au fost 3: am simplificat la maximum navigarea in site, am pus accentul, in fiecare sectiune a siteului (articole, intrebari si raspunsuri, consultanti, premium) pe subiectul respectivei sectiuni. Am limitat numarul bannerelor din fiecare pagina si chiar am eliminat bannerele din paginile-nod de navigare. Am construit in spate algoritmi de legare a continutului dupa multe criterii, care vor produce efecte importante in viitor.

Post lansare, s-au dublat multi astfel de indicatori urmariti: pornind de la numarul paginilor afisate de useri si pana la timpul activ pe site, paginile afisate per sesiune si multe altele. 

 

Profilul cititorilor

Astazi, audienta noastra principala e formata din antreprenori / oameni implicati in managementul unor afaceri mici si mijlocii (peste 50% din audienta), specialisti consultanti (avocati, contabili, oameni de HR etc. - spre 30% din audienta) si public larg (studenti, profesori, doctori, muncitori etc. - spre 20% din audienta).

 

Issue-uri si intrebari frecvente

Astazi, cele mai dese probleme cautate sunt cele fiscale, importante pentru companii. Antreprenorii / oamenii implicati in afaceri sunt foarte interesati de ce se intampla. Vor sa stie ce sa intrebe contabilul sau avocatul, ce sa spuna fiscului sau ITM-ului cand vin in control.

Cat despre intrebari, sunt domenii evergreen, de genul divorturilor si al infiintarii de companii, dar si domenii care apar si dispar constant, de genul problemelor de dreptul muncii si al problemelor de protectia consumatorului. Lunar, atragem spre 20.000 de intrebari, asa incat avem destul de multe subiecte tratate constant.

Mi-as dori ca oamenii sa stie ca, atunci cand aud la televizor un lucru despre modificari in legislatie, noi suntem resursa din internet care ii ajuta sa inteleaga ce s-a intamplat, de fapt. Ca le explicam totul pe intelesul lor. Ca avem singura redactie specializata in explicarea noutatilor legislative (fiscale, salarizare etc.) din Romania. Si, spre deosebire de toti ceilalti, noi completam informatia cu intrebari si raspunsuri practice, consultanti si multe altele.

 

Masurarea rezultatelor

Noul avocatnet.ro ar trebui sa ne ajute si mai mult in pozitionarea noastra ca site cu audienta business. Ca trafic, suntem constant nr. 1 sau nr. 2 in topul publicatiilor economico-financiare din Romania, realizat de SATI. Avem o bataie constanta cu Ziarul Financiar acolo si ne-am propus ca intr-un an de aici inainte sa fim lider detasat al categoriei.

Dupa cum spuneam, peste 50% din audienta e formata din antreprenori si oameni cu interese de afaceri, motiv pentru care, in noua versiune a siteului, am optimizat la maxim contextualizarea informatiei si posibilitatile de networking dintre cititorii siteului (oricare dintre ei pot fi clienti sau furnizori pentru diferite tipuri de servicii).

Dincolo de asta, ne-am dori ca oamenii sa citeasca mai mult, sa intrebe / raspunda mai mult si sa isi caute consultanti prin intermediul nostru. Serviciul de contactare directa a unui consultant e urmatorul pe lista celor de imbunatatit si ne dorim ca, pana la finalul anului, sa putem genera macar 25.000 de contactari directe, lunar, ale unor consultanti, prin intermediul siteului.

 

Oamenii ce vor?

Comunitatea nu-si doreste decat un loc in care sa se simta acasa. Oamenii vor sa interactioneze cu prietenii lor si sa poata simti ca fac un lucru bun atunci cand participa la viata comunitatii. Schimbarea a fost perceputa majoritar bine, dar utilzatorii vechi, obisnuiti cu vechea interfata, au avut multe comentarii legate de faptul ca nu mai gasesc lucrurile acolo unde le stiau. I-am inteles, ca am trecut si eu prin asta.

Am injurat Windows 10 ca nu mai are meniul ca Windows 7, am injurat MacOS-ul ca nu seamana cu Windows-ul etc. Ne atasam de multe lucruri si, uneori, identificam frumusetea cu confortul. Desi nu sunt unul si acelasi lucru.

Dupa o saptamana de la momentul lansarii, insa, se observa o diminuare importanta a comentariilor care spuneau ca "era mai bine inainte", semn ca oamenii au inceput sa se obisnuiasca cu ce avem acum si, interesant, sunt la momentul in care observa si cate lucruri bune au aparut odata cu schimbarea.

 

Monetizarea

Principala sursa de monetizare este, in acest moment, serviciul avocatnet.ro premium. Prin intermediul acestuia, mii de companii primesc zilnic, in email, explicatii sintetice cu privire la noutatile fiscale, juridice, de HR sau de management ale zilei, pentru decizii de business mai bune. Publicitatea e o sursa secundara de venituri.

 

Planuri

In 2016 am lansat, alaturi de EY Romania, avocatnet.ro Italia, o extensie a site-ului nostru, care explica legislatia italiana, in limba romana, concetatenilor nostri stabiliti in Italia. Am vrea sa extindem acest concept si in alte tari unde traiesc romani. Am vrea sa il crestem suficient de mult, incat sa putem deveni, la un moment dat, o retea europeana de informatie juridica, in mai multe limbi.

Ne-am mai dori ca, in 2018, sa generam peste 200.000 de clienti pentru consultantii inscrisi in comunitatea noastra. Nu suntem departe de acel moment. 

Dincolo de asta, e greu de spus ce urmeaza. Mi-as dori, totusi, sa pot munci alaturi de colegii mei, in atmosfera extrem de misto de astazi, multi ani de acum inainte. Sunt sigur ca am gasi lucruri interesante de facut pentru proiectul nostru: "avocatnet.ro, siteul explica legislatia pentru milioane de romani".

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related