Cătălina Gal (Epics România): Piața de photo booths a evoluat meteoric. În Cluj a fost un pol inițial, iar din 2014 i s-a alăturat și Bucureștiul

Cătălina Gal (Epics România): Piața de photo booths a evoluat meteoric. În Cluj a fost un pol inițial, iar din 2014 i s-a alăturat și Bucureștiul

In 2013, la Cluj-Napoca, aparea Epics Romania, un business de photo booths mobile. A fost un concept suficient de nou la vremea aceea pentru a-i permite Catalinei Gal, fondatorul afacerii, sa extinda echipa la 12 persoane si 13 aparate in toata tara. Astazi, piata cabinelor foto de eveniment este mult mai bogata, insa in urma cu 4 ani, era o nisa destul de ingusta. 

Primii clienti ai Epics au fost companiile de IT, mereu gata sa experimenteze si sa aduca la petrecerile de Craciun cabinele foto. Cu timpul, serviciile si tipul de evenimente ale Epics s-au diversificat.

Evenimentele personale inca mai contribuie cu doua treimi la numarul total de evenimente. Dar odata cu cresterea numarului de cabine in tara si aplicarea strategiei de colaborare cu companiile BTL pe evenimente extinse, vrem sa schimbam proportia.

Cifra de afaceri a firmei a crescut in fiecare an cu circa 40% si are acelasi target si pentru finalul lui 2017. Ce a dus la acest parcurs ascendent? Un numar tot mai mare de cabine foto, portofoliul extins, iar recent, francizarea conceptului Epics, prezent astazi cu 4 francize in Bucuresti, Alba, Mures si Timisoara. Businessul venit de aici cumuleaza aproximativ 10% din totalul companiei.

 

Drumul pana la Epics

Toata calatoria mea profesionala a fost un lung sir de curiozitati. De la a vedea cat rezista miturile facultatii, am trecut la curiozitatea pentru dedesubturile fiecarui domeniu pe care l-am studiat - publicitate, jurnalism, sociologie aplicata in vanzari. Am invatat destule cat sa ajung la concluzia ca un program fix si fisele de post ma ingradesc. Asa ca am folosit totul pentru a manageria o afacere proprie. Apoi alta, si alta.

Cred ca nimic si nimeni nu te poate pregati pentru antreprenoriat. Pentru mine, e o stare latenta care s-a manifestat de fiecare data cand vedeam oportunitati si provocari. Am o relatie speciala cu deadline-urile si provocarile.

 

Schema initiala Epics, creionata pe servetel 

Ideea a fost a unei cunostinte vechi din domeniul nuntilor. Intr-o discutie amicala, la 3 ani dupa ce am colaborat, imi povestea despre ce a vazut in afara si cum incearca sa il introduca si in Romania ca serviciu.

Nu stiam ce preturi am putea practica sau cum o sa arate cabina foto in viitor, daca vor fi una, trei sau o suta, sau cum sa vindem ceva ce majoritatea pietei nu intelege. Dupa jumatate de ora de discutii, deja visam numele viitorului brand si unde ar putea ajunge, mai departe decat evenimente private.

Cunosteam din filme cabinele foto cu perdea si stiam fotografie din scoala. Iar ce tinea de scris pagini de site, Facebook si oferte mi se parea simpla si pe masura a ce am vrut mereu sa fac. A inceput atunci seria de nopti nedormite in care planificam, testam, construiam. Si zilele in care eram si asistenti la evenimente. 

 

Cum ati inceput?

Investitia initiala a fost putin peste 2.000 de euro, in aparatura. Dar aici am gresit calculele, ca orice antreprenor indragostit de ideea lui, pentru ca in niciun moment nu am luat in considerare investitia de timp si munca personala. Oricum, s-a dovedit ca a meritat.

Am pornit in formula de trei, unde eu scriam tot ce era de scris, iar partenerii mei construiau si testau. Stiam ce imprimanta vom folosi. Aparatul meu Canon 450D a fost alegerea evidenta si la indemana ca “ochi” pentru cabina.

Stiam numele sub care vom merge si sloganul, pentru ca mi-au trecut prin cap din timpul primei discutii. Si de la inceput am vrut o cabina foto mobila si deschisa. Ratiuni practice - era usor de ajuns la clienti, dar si pentru ca, eventual, cabina trebuia sa poata fi montata si de catre mine, ca fata.

Iar de la versiunea 1.0, cabina foto patratoasa, facuta din pal, am trecut prin 4 faze conceptuale ca sa ajungem la cabinele Epics de azi. Fiecare stadiu desenat, construit si asamblat de noi, pana am gasit un colaborator care sa ne poata oferi un produs finit la standardele cerute si dintr-un material cat mai usor si rezistent.

Am avut, din 2013 pana in prezent, o crestere constanta a cifrei de afaceri - de 40% anual fata de anul precedent. Scopul este sa ne incadram si anul acesta in target.

La aceasta crestere ne-a adus marirea numarului de cabine foto, extinderea portofoliului, cunoasterea conceptului de catre tot mai multa lume, francizarea si eforturile sustinute de a fi prezenti acolo unde conteaza. 

 

Primii clienti

Pana in toamna lui 2013 am dus munca de convingere cu clientii si am facut multe demonstratii, pentru ca cel mai greu vinzi un produs nou si care, la prima vedere, nu este necesar. Ne-am bazat pe curajosi si curiosi, postam si trimiteam oamenii pe Facebook si mai putin pe un site, pentru ca nu existau cautari pe domeniu.

Pe fotografiile instant erau constant mesaje de genul ”Va multumim ca ati fost alaturi de noi”. La evenimentele ce initial erau de 10-12 ore, eram doar zambete si guri uscate de la explicat. De acolo venea urmatorul client.

Companiile de IT ne-au fost alaturi de la inceput, erau pasionati de nou si din acel an deja avem petreceri de Craciun la ei. Iar ceea ce visam de la inceput, brandingul, a inceput din primavara lui 2014, cand am colaborat cu o companie locala la lansarea unui card de reduceri si cu o alta, nationala, la lansarea unei bauturi.

Iar fotografiile instant deja insemnau mai mult decat distractie si treceam in zona cresterii vizibilitatii unui brand. Ne-au ramas de atunci lectiile de vanzari si povestile amuzante despre cum cabina noastra a fost confundata cu un tonomat de cafea, bancomat, boxa a formatiei.

Din toamna lui 2013, la targurile anuale de nunti, nu am mai vandut conceptul in sine, ci produsul. Faceam poze la cat mai multi participanti si plecau cu rezultatul, “fluturas vesnic” ii spuneam noi, pentru ca ne ducea numarul de telefon in casele lor. Iar ei reveneau. Si de atunci, oricine a fost Epics, angajat sau client, are pereti ce arata asa:

 

Evolutia echipei

Pana la finalul lui 2013 am ramas noi trei si aveam 2 cabine foto, dintre care una era mai aproape de modelul de vis. De revelion noi aveam deja contractate 3 evenimente in Cluj. Am construit inca o cabina in birou, iar in acea seara ne-au ajutat prietenii.

In 2014, a venit alaturi de noi un alt prieten, pentru maratonul de o saptamana prin cluburi. Seara de seara am facut evenimente, catre publicuri diferite, ca sa fim mai cunoscuti si sa aratam ca nuntile nu sunt singurele evenimente unde se incadreaza un photobooth. Am crescut apoi treptat pana la o echipa de 12 doar pentru sediul central din Cluj-Napoca si 13 aparate in tara.

In 2014, cererile veneau tot mai des si din tot mai multe zone. Conceptul devenea mai cunoscut si, cum eram printre putinele companii de profil ce ofereau cabina foto mobila, prezenta la evenimente era tot mai vizibila fizic, dar si pe online.

Ieseam tot mai des din judetul Cluj, alaturi de companii sau pentru persoane fizice. Si in urma evenimentelor din alte judete, am avut persoane interesate de cumparare aparate sau de o franciza. Am ales sistemul de franciza pentru ca am vrut sa pastram sub acelasi nume si aceleasi principii de functionare toate aparatele.

 

Piata

Tot research-ul nostru pe partea de concurenta in 2013 ne-a spus ca eram singurii ce ofereau cabine foto deschise. Existau cabine inchise, dar fie se mentineau intr-o locatie fixa, fie promovarea nu era destul de avansata ca sa ii gasim.

Toate companiile aparute dupa lansarea noastra s-au raportat la Epics. Ca modalitate de ofertare sau realizare de evenimente. Noi am introdus limitarea ca timp la evenimente, dupa experientele de care povesteam mai sus, de asistenta timp de 12 ore, pe care le ofertam ca “photobooth pe tot parcursul evenimentului” si care la final ne gaseau pe noi alaturi de ultimii 2-3 invitati, ce inca mai faceau poze.

Astazi asa sunt concepute toate ofertele din piata, pe pachete cu numar de ore.

Tot noi am introdus conceptul de fotografii nelimitate. Ni se parea normal, ca din moment ce fotografiile serveau si ca pliante, sa fie cat mai multe. Dupa ce o parte din concurenti au incercat ofertele cu numar fix de poze, au modificat oferta si astazi e foarte rara situatia in care se mai contracteaza evenimente pe acel sistem.

Ofeream de asemenea albume private, cu acces doar pentru persoanele prezente la eveniment si la alegerea clientului. Asta in timp ce alte companii postau pozele pe Facebook. Protectia intimitatii persoanelor si a felului in care s-au fotografiat venea din scoala de Jurnalism si ni s-a parut normal sa postam pe retele sociale doar la cererea explicita a clientului.

Am fost primii ce au oferit prin Epics mai multe layout-uri (design poza instant) pentru acelasi eveniment. De exemplu, pentru o campanie de Halloween, am realizat pe ecranul aparatului o harta si in functie de alegerea celui din fata obiectivului, poza printata putea sa aiba o anumita tema. Ne asiguram astfel ca persoanele nu se plictisesc si revin la cabina foto.

Am ramas in continuare singurii cu disponibilitate nationala si cu cel mai mare numar de cabine identice. Acest lucru a dus la contracte si campanii cu firme nationale ce aveau nevoie de consistenta. In 2014-2015 mergeam prin toata tara alaturi de un brand de bauturi, pentru 12 evenimente de promovare.

Piata a evoluat meteoric. Si se simte faptul ca in Cluj a fost un pol initial, iar din 2014 si Bucurestiul. De la zero aparitii pe Google Adwords in 2013, astazi esti inundat de oferte la cautari.

Iar odata ce s-a oferit de catre firmele vechi un proof of concept, ca sa ii spun asa, s-au alaturat numarului tot mai mare de cabine si antreprenorii care au vazut in asta o modalitate de a-si creste veniturile. Iar ofertantii se impart acum in: companii cu peste 2 cabine si angajati proprii, si tineri ce activeaza ocazional pe cont propriu.

 

Servicii si evenimente

Oferta cumva este aceeasi si totul depinde de client. Daca la nunti rar sunt cerute servicii de green screen sau printare hashtag de pe Instagram, fiind preferate fotografiile instant, serviciul de layouturi multiple sau magnetii, atunci alaturi de companii avem evenimente din ce in ce mai creative.

Fie oferim ideea si alaturi de client construim pe ea, fie ne sunt solicitate lucruri pe care le facem posibile.

Iar de anul acesta, special pentu copii si persoanele cu dizabilitati, dupa multe evenimente in care am suferit alaturi de parintii care erau nevoiti sa isi ridice in brate micutii pentru ca acestia sa se vada in monitor si alte ocazii in care am incercat sa oferim aceeasi experienta placuta si persoanelor imobilizate in scaun cu rotile, am lansat si mini cabina foto. Mai la indemana si inaltimea lor.

 Acum doi ani, puteam spune ca Photobooth Clasic era cel mai solicitat serviciu. Astazi stim ca diferite zone din tara solicita cu precadere un anumit serviciu. In Bucuresti sunt mai solicitati magnetii Epics, pe cand la Cluj in continuare sunt preferate fotografiile simple.

Dar nu numai asta face sa fie greu sa aleg un serviciu ca fiind cel mai cerut, pentru ca avem solicitari tot mai diverse. Si tot mai multe pachete ce includ mai mult de un serviciu; ca de exemplu activari unde se poate alege intre realizare de Poza sau Gif.

 

Comunicare

In acest moment, ne mentinem vizibilitatea pe online prin retele sociale, pagina web si colaborari cu diferite site-uri. Lucram cu o agentie ce ne ajuta pe aceasta parte.

Iar offline, mergem acolo unde este publicul nostru tinta, fie contractati, fie prin colaborari cu organizatorii si facem ce stim cel mai bine sa facem: sa fim Epics de la inceput la final. Avem un stil aparte de comunicare si faptul ca ne mentinem aproape clientii vechi prin feedback post eveniment, diferite beneficii si surprize venite cand se asteapta mai putin, ne aduce clienti din recomandari.

Ne orientam spre companii pentru evenimente interne, dar si spre colaborari extinse cu agentii ce au in portofoliu clienti nationali, pentru care putem realiza evenimente in toata tara si intr-un numar mare.

 

Colaborari cu agentii si branduri

Am lucrat alaturi de Perceptum, Homemade Stuff, GMP Advertising, cu Vitrina, Rename sau McCann PR, ca sa rememorez doar anul acesta.

Printre cele mai complexe solicitari au fost cele cu numar mare de evenimente, ca realizarea a 37 de evenimente pentru angajatii unei companii, la locatiile din tara sau cele 50 de evenimente in mai multe centre intr-o perioada de sase saptamani pentru un brand national.

Printre cele mai solicitante, cele sapte evenimente de Halloween, pentru acelasi client, in acelasi timp, dintre care in patru locatii am functionat 16 ore constant.

Cele mai creative solicitari? Realizarea unui eveniment jumatate ziua, cu fotografii instant si jumatate noaptea, cu expunere lunga si rezultat de light painting. Si poate campania pe care noi am creat-o in 2015, de la idee la realizare, pentru un targ de cariere.

Presupunea aplicarea prin poze instant mai neconventionale si plasarea acestora in urne special dedicate companiilor si aducea atat un factor de interactiune, inedit si o evaluare in timp real a candidatilor pentru o anumita companie.

Iar cea mai recenta provocare, dar placuta pentru intreaga echipa, a fost participarea la Untold cu 7 cabine si 1 InstaEpics (statie de printare fotografii de pe Instagram pe baza de hashtag).

Evenimentele personale inca mai contribuie cu doua treimi la numarul total de evenimente. Dar odata cu cresterea numarului de cabine in tara si aplicarea strategiei de colaborare cu companiile BTL pe evenimente extinse, vrem sa schimbam proportia.

 

Francizare. De la idee la implementare

Simteam, din cereri, ca va deveni un serviciu tot mai cerut. Iar faptul ca nu era complicat pentru cineva sa cumpere o cabina sau sa o construiasca ne-a facut sa ne gandim serios la care va fi forma in care vom creste.

Era necesara o crestere rapida, pentru a ajunge primii in orasele tarii. Dar asta presupunea o investitie prea mare, necesara prea repede, pentru a putea sa sustinem noi toate acele zone. Asadar am ales sistemul de franciza. Pe care stiam ca trebuie sa il testam inainte sa il extindem la fiecare judet, pentru a nu promite ceva de care nu puteam fi siguri si anume functionarea afacerii.

In octombrie 2014 semnam primul contract, pe judetul Mures, dupa 6 luni in care am invatat tot ce am putut despre acest sistem, am stabilit conditiile si am redactat contractul de franciza cu ajutor juridic.

A ajutat forma cabinei, usurinta la montare, transport si faptul ca fiind modulara, se putea configura diferit pentru diferite publicuri si activari, lucru care inseamna ca este cumva o cabina foto 2 in 1.

 

Au venit apoi francizele pe Bucuresti, in decembrie 2014 si Alba, in 2015. Iar Timisoara, din 2015, am manageriat-o ca un test comparativ, pentru date cat mai reale despre evolutia unei francize. Pana la finalul acestui an, Timisoara va trece si ea in sistem de franciza.  

Toate francizele functioneaza dupa un set de proceduri la care am ajuns impreuna si modele identice de comunicare vizuala si verbala. Avem baze integrate de modele pentru orice ne-a trecut prin cap si a fost necesar.

La sediul central testam noi idei, prin departamentul de R&D pe partea tehnica si cel de marketing pe partea de comuncare, si daca acestea functioneaza, le predam si francizatilor spre aplicare.

Oricine din sistemul de franciza poate veni cu idei, incurajam comunicarea si ajutorul care ajuta la mentinerea reputatiei si imaginii brandului Epics. Pentru asta ne intalnim, avem grupuri de comunicare comune si nu o data s-a intamplat ca un francizat sa il ajute pe altul, la nevoie, chiar daca distantele erau de peste 300 de km intre ei.

In prezent, francizele reprezinta 10% din business. Dar odata cu implinea celor 3 ani de franciza contractuali pentru doi dintre colaboratori si reinnoirea contractelor lor, am decis ca sistemul este testat cu succes si am inceput sa oferim francize pe judetele libere.

Oferim o franciza pe fiecare judet, cu una, doua sau mai multe cabine. Bucuresti functioneaza in prezent cu trei cabine foto.

Ne adresam tinerilor intreprinzatori ce obtin fonduri sau doresc sa investeasca intr-o afacere testata, fara bataile de cap ale deschiderii unui business pe cont propriu. Practic, fiecare francizat Epics primeste tot ce are nevoie, de la echipament, la promovare, la modele de mail, oferta, contracte si poate activa de a doua zi. Risc mic, start imediat, investitie recuperata repede.

 

Directii de dezvoltare

Vreau sa putem desena pe harta de la birou un Epics pe fiecare judet din Romania si asta pana la finalul lui 2017.

Si in acest timp sa lucram tot mai des si mai extins cu marile companii cu portofolii bogate de clienti si extindere nationala, pentru care sa oferim aceleasi servicii indiferent de zona, aceeasi consistenta, economia de timp venita din comunicarea cu un singur prestator si sa dezvoltam partea de idei de campanii proprii propuse acestora in functie de necesarul clientului.

Asa cum a fost tot traseul nostru pana acum, dezvoltarea si schimbarile vor veni repede. Piata inca nu s-a stabilizat pe acest segment. Inca nu s-a ajuns la suprasaturare, dar multe nume in domeniu apar si dispar constant.

Si  cand ne gandim ca de la un 2013 in care explicam ce e o cabina foto am ajuns la un 2017 in care nu exista eveniment fara acest serviciu, ne dam seama ca finalul freneziei, daca va exista, trebuie sa ne gaseasca trecuti de pragul temut de 5 ani, stabili in domeniu si conturati ca brand.

Iar provocarea pe care ne concentram constant este sa mentinem acelasi spirit in toate zonele tarii, sa ne alegem colaboratorii potriviti pentru acea relatie apropiata si deschisa necesara unui sistem de francize care nu doar sa functioneze, ci sa creasca.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Oameni

Sectiune



Branded


Related