In urma cu aproape 3 ani, procentul de reciclare in Romania era de 13% pentru deseuri municipale si 54% pentru deseurile din ambalaje. De-atunci si pana acum insa, piata a evoluat, ne spune Anca Banita, board member Let's Do It, Romania!; iar unul din motivele importante ce au dus la aceasta evolutie il reprezinta investitiile domeniului privat in tehnologie. Pe SMARK incepem o serie de materiale dedicate reciclarii si colectarii selective, avandu-i in prim plan pe reprezentantii ONG-urilor si businessurilor implicate activ. Demersul-emblema al organizatiei este Ziua de Curatenie Nationala:
Este proiectul cu care am inceput si care presupune o mobilizare de forte impresionanta - de la construirea unei retele de organizatori la cartarea mormanelor de deseuri din intreaga tara si introducerea lor intr-o harta a deseurilor.
Alte proiecte aflate in desfasurare sunt "Let's Share & Care!", prin care sunt aduse resurse din companii catre comunitati defavorizate; dar si aplicatia LDIR, prin care oricine va putea raporta zone cu deseuri, iar pe baza acestori raportari, ONG-ul va face sesizari oficiale catre autoritati.
Let's Do It, Romania! au avut aproape, de-a lungul timpului, branduri precum Kaufland Romania, dar si agentii ca Friends\TBWA, AdVenture, Qual Media sau AdBrain. Despre toate acestea, aflam in continuare de la Anca.
Inceput cu inspiratie estoniana
Let's Do It, Romania! a inceput in 2009, cand o mana de voluntari tineri au fost inspirati de un clip spectaculos realizat de o echipa din Estonia. Reusisera sa curete intreaga tara intr-o singura zi, iar aceasta idee ni s-a parut extraordinara.
Ne-am gandit “de ce nu si in Romania?” si asa a inceput totul. Un an mai tarziu, pe 25 septembrie 2010, peste 200.000 de voluntari au iesit sa curete intreaga tara intr-o singura zi. Astazi, Let`s Do It, Romania! este cea mai mare miscare sociala din Romania, cu peste 1,4 milioane de voluntari implicati in 5 Zile de Curatenie Nationala si alte actiuni dedicate mediului.
ONG-ul a fost creat mai tarziu si exista 5 fondatori cu background-uri extrem de variate, de la comunicare, corporate banking, fundraising, showbiz, IT. Fiecare dintre ei este board member si are in grija una dintre echipele cheie din Let`s Do It, Romania!. Exista 2 directii importante: mediu+social (proiecte pentru natura sau pentru comunitate) si inspiratie +actiune (proiecte ce isi propun sa cultive spiritul de Doer in cetatenii Romaniei).
Echipa si voluntarii
Exista echipa centrala din Bucuresti, formata din aproximativ 15 persoane full time, care lucreaza din Doers House, o casuta simpatica cu terasa si hamace. Dar si reteaua nationala, cu colegi din toate judetele tarii care se implica in proiectele de amploare.
Avem colegi care se ocupa de project management, HR, social media si PR, fundraising, logistica, relatia cu ONG-urile sau autoritatile. Pentru noi este important ca toti colegii sa aiba valorile Let's Do It, Romania! si urmarim asta inca de la interviuri si perioada de proba. Vorbim despre 5 valori: Spirit de Doer, Echipa, Happiness, Sustenabilitate, Curaj nebun.
Cautam in permanenta voluntari care sa ne ajute cu know-how si timp, chiar daca de la distanta, in oricare dintre echipele noastre. De asemenea, ii asteptam pe voluntari la actiunile noastre, fie ca este vorba de o curatenie nationala, de un maraton sau de o actiune de sortare a hainelor colectate in proiectul "Let's Share & Care"!
Iar daca o companie doreste un teambuilding cu sens si impact, isi poate implica angajatii in Let's Do It, Corporate!
La nivel de resurse financiare si materiale, aici nevoile sunt mari si constante, si asta pentru ca, doar daca ne gandim la Ziua de Curatenie Nationala, este nevoie de extrem de multe resurse, fiind un proiect de anvergura.
Reciclarea la romani
Colectarea selectiva este optionala, din aceasta cauza gradul de adoptie este mic. Exista si un plus, cei care fac colectare selectiva o fac din convingeri proprii, ceea ce este sanatos.
Procentul de reciclare era, in 2014, conform raport APM, 13.07 pentru deseuri municipale (colectate de la populatie si de pe strada) si 54% pentru deseurile din ambalaje. Piata evolueaza, domeniul privat investeste in tehnologie.
Pentru a imbunatati procentul de reciclare este nevoie de un cadru legal unitar si performant pentru domeniul deseurilor – colectarea selectiva sa fie obligatorie si prin legea salubrizarii si prin legea protectiei mediului, iar metodele de implementate sa fie unele realiste. Exista niste tinte stabilite de UE de care e important sa ne tinem, si doar asa o vom putea face.
Un proiect important
Cu siguranta, Ziua de Curatenie Nationala. Este proiectul nostru emblema, este cel cu care am inceput si presupune o mobilizare de forte impresionanta - de la construirea unei retele de organizatori la nivel national la cartarea mormanelor de deseuri din intreaga tara si introducerea lor intr-o harta a deseurilor.
De la comunicarea prin foarte multe medii la alocarea zonelor cu deseuri si gestionarea voluntarilor pentru inscriere, dar si in ziua actiunii. Uneori si noua ni se pare o nebunie totala :)
Comunicarea
Avem un target principal, tinerii care doresc sa se implice social si care pot participa la actiuni de curatenie ca voluntari, dar si oamenii din mediul corporate, ce pot veni impreuna cu echipa la diverse actiuni.
Cu toate acestea, Let`s Do It, Romania! este genul de initiativa in care oricine este binevenit, fie ca are 10 sau 80 de ani sau ca este angajat sau antreprenor.
Am inceput in online si continuam sa facem multe lucruri in social media. Apoi, am organizat de-al lungul timpului diverse evenimente dedicate comunitatilor care ne sustin, cum ar fi biciclistii sau bloggerii. Pentru actiunile nationale a fost nevoie si de implicarea mass-media, iar aici presa si Pro TV ne-au sustinut mult.
Nu in ultimul rand, noi lucram pentru a schimba mentalitatile unui popor despre ce inseamna mediu, deseuri si implicare civica. Dureaza ani de zile sa ii faci pe oameni sa inteleaga ca actiunile lor chiar au consecinte si asta in ambele directii – daca arunci deseuri la intamplare chiar te afecteaza si pe tine, in final, la nivel de sanatate si, pe de alta parte, sa realizezi ca ai o putere si ca poti schimba lucrurile care nu iti plac.
Provocari?
Aceasta actiune a fost organizata ani la randul de sute de voluntari care au dorit, pur si simplu, sa schimbe in bine Romania. Una dintre provocarile oricarei echipe care face voluntariat este asigurarea unei stabilitati si a sustenabilitatii in timp si este provocarea noastra in continuare. Ca ONG, depinzi mult de fondurile atrase, asadar, si sprijinul voluntarilor conteaza enorm.
Apoi, la nivel de autoritati, munca nu este deloc usoara, insa noi am reusit, de-a lungul timpului, sa implicam mii de primarii in actiunile noastre.
Surse de finantare
Pana acum, sursa principala de finantare a fost mediul corporate; am avut alaturi de noi de-a lungul timpului multe companii care au crezut in cauza noastra, asa cum este Kaufland Romania, care au rezonat cu valorile brandului Let's Do It, Romania! si care si-au dorit sa ne sprijine in misiunea noastra.
Colaborari si parteneriate
Am avut inca din primul an sprijinul unei agentii, pe vremea aceea Ad-venture. O alta agentie draga noua, cu care am colaborat pe mai multe proiecte si chiar anul trecut pentru Ziua de Curatenie Nationala, este Friends (n. red. Friends \ TBWA), care chiar ne-au fost prieteni cu adevarat. De asemenea, multumim si agentiilor Qual Media si AdBrain.
Planuri
Avem mai multe proiecte in desfasurare, asa cum este "Let's Share & Care!", prin care colectam resurse din companii si le ducem catre comunitati defavorizate sau aplicatia LDIR, prin care poti raporta oricand zone cu deseuri, iar noi le transformam in sesizari oficiale catre autoritati pentru a fi curatate.
In curand, vom lansa un nou proiect national dedicat educatiei in domeniul protectiei mediului in care vom invita scolile de peste tot sa participe.
De asemenea, in 2018, pregatim o noua nebunie – o noua Zi de Curatenie Nationala, la nivel Global, la care vom invita romanii sa se alature cauzei si sa stabilim un nou record. Let's do it, again!