[Industria reciclării] Anda Stancu (Green Group): Sigurec este pentru industria de reciclare ceea ce bancomatele sunt pentru banci

[Industria reciclării] Anda Stancu (Green Group): Sigurec este pentru industria de reciclare ceea ce bancomatele sunt pentru banci

Green Group se afla pe piata de reciclare din Romania de 15 ani, iar in acest timp a ajuns la o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro si 2.500 de angajati. Anda Stancu, Head of PR&Communications in cadrul companiei, ne vorbeste despre Sigurec, un concept nou de colectare selectiva; mai exact, o statie smart care a introdus digitalizarea in colectarea selectiva.

In prezent, intreaga retea SIGUREC include un numar de 170 de puncte fixe si mobile de colectare in 36 de judete din Romania si sunt singurele sisteme care ofera transparenta si trasabilitate digitala pentru deseuri. 

Compania a dezvoltat si o aplicatie de mobil conectata la statiile Sigurec: odata ce oamenii lasa deseurile in statiile de colectare, primesc un voucher, descarca aplicatia, isi configureaza un cont de utilizator si scaneaza codul QR care se regaseste pe voucher.

In aplicatie am atras peste 10,000 de utilizatori, iar in 2017 am colectat aproximativ 56,000 de tone de deseuri care au luat drumul fabricilor; ne asteptam ca in 2018 cantitatea sa creasca cu cel putin 50%.

In interviul de mai jos gasiti mai multe informatii despre Green Group si felul in care arata piata reciclarii in Romania.

 

Cum si cand

Green Group si-a inceput povestea in anul 2002, la Buzau, si, de-a lungul timpului, s-a dezvoltat intr-un grup privat de 6 companii care astazi ofera solutii complexe pentru colectare, logistica, reciclare si valorificare a diverselor tipuri de deseuri - PET si plastice, sticla, echipamente electrice si electronice, becuri, neoane sau baterii, acestea devenind o resursa nationala.

Companiile din Green Group, prin activitatea desfasurata, devin centrul economiei circulare, motorul care pune in miscare deseurile municipale si industriale si le transforma in materii prime, care pot fi refolosite in alte industrii.

Cu o istorie de 15 ani pe piata reciclarii, 2500 de angajati, 10 fabrici in 4 tari diferite si o cifra de afaceri de 100 milioane de euro, Green Group este astazi singurul parc integrat de reciclare din Romania si cel mai mare din Europa de Est.

Inceputurile grupului nostru au fost un pilon pentru Romania, prin infiintarea companiei Greentech intr-un contex in care nu exista o colectare selectiva extinsa la nivel national, dar care ne-a intarit motivatia de a recupera ambalajele de mase plastice puse pe piata.

In Green Group investitiile in capacitatile de reciclare, de peste 150 milioane de euro, au fost realizate raportandu-ne la cantitatea de deseuri pe care Romania o produce anual. La momentul de fata, in fabricile de reciclare ajunge mai putin de 10% din deseurile produse in Romania.

Colectarea ineficienta reprezinta una din cele mai mari slabiciuni ale sistemului, iar ceea ce se colecteaza de pe piata nu poate sustine un volum necesar de deseuri pentru desfasurarea optima a operatiunilor industriale.  Din acest motiv, lipsa de material este suplinita de material sortat si importat din tarile UE si nu numai. 

Noi am creat un modelul de business unic la nivel national, Green Group contribuind la atingerea obiectivelor de reciclare si oferind o buna gestionare a deseurilor. Acest lucru a fost posibil prin fortele noastre proprii prin implementarea si dezvoltarea la nivel national a unei retele inteligente de colectare, care ne  furnizeaza materie prima pentru fabrici. 

Alocam totodata resurse semnificative pentru educarea si constientizarea oamenilor despre colectarea selectiva, adica actiunea de separare a deseurilor destinate reciclarii. In plus, prin toate actiunile noastre, am vrut sa le demonstram faptul ca deseurile au valoare, ca sunt resurse importante ce pot genera crestere economica nationala.

Deseurile urbane sunt o resursa regenerabila locala care poate fi transformata in intregime! Incurajam colectarea direct de la consumatorul individual si ne asiguram ca toate deseurile colectate separat merg direct in fabricile de reciclare.

 

Proiecte importante

Romania nu sta bine deloc la capitolul colectare selectiva. Motivele sunt variate, dar cert este ca oamenii nu sunt nici motivati sa se implice in asta si nici increzatori ca sistemul functioneaza.

In ultima vreme, sunt suparati ca fac efortul sa puna separat hartia la hartie si plasticul la plastic si au senzatia ca o fac degeaba. Asa ca ne-am gandit la problema asta, cum sa le redam oamenilor incredere in colectare selectiva si in reciclare? Si solutia a venit din zona tehnologiei si a inovatiei. 

Cum ar fi daca am face o statie de colectare selectiva smart? Pentru ca suntem obisnuiti cu tot felul de lucruri smart: smart phones, smart cars, smart houses. Smartul asta inseamna ca lucrurile sunt digitalizate, automatizate, sincronizate, usor de controlat si iti fac viata mai usoara. Ei bine, pe principiul asta am mers si noi cand ne-am gandit sa facem o statie de colectare selectiva smart care sa introduca digitalizarea in colectarea selectiva.

Si asa a luat nastere proiectul Sigurec, al carui nume este o prescurtare de la expresia sigur reciclare. Astazi, Sigurec inseamna o retea de aparate, sisteme si servicii de colectare selectiva a deseurilor, digitalizate si conectate direct cu industria de reciclare.

Asa cum sunt bancomatele pentru banci, asa este Sigurec pentru industria de reciclare. Sigurec preia deseurile automat si cu ajutorul unui software inteligent identifica si inregistreaza in timp real toate deseurile pe care le aduc oamenii.

In functie de cantitatea si tipul deseurilor aduse, sistemele Sigurec elibereaza automat un voucher valoric pe care oamenii il pot folosi ca reducere la cumparaturi in reteaua hipermarketurilor partenere. Valoarea poate fi diferita, de la 0,5 bani pana la 50 ron pe tip de deseu.

Pentru cei care nu vor aceasta valoare, oferim si optiunea de a o dona catre o asociatie caritabila. Ne-am gandit ca nu trebuie sa fii milionar ca sa faci o diferenta semnificativa atunci cand donezi, si fiecare gest are potentialul de a imbunatati viata unei persoane. De asemenea, voucherul acesta e foarte important, pentru ca e garantia ca deseurile au fost inregistrate si sunt urmarite in drumul lor catre fabrici. 

Si pentru ca am intrat pe taramul digitalizarii, am dezvoltat si o aplicatie de mobil conectata cu statiile Sigurec. Dupa ce oamenii aduc deseuri la Sigurec, au luat voucherul si au descarcat aplicatia, isi configureaza un cont de utilizator si scaneaza codul QR care se regaseste pe voucher.

Prin scanare, in functie de tipurile si cantitatea deseurilor predate, aplicatia calculeaza cantitatea de CO2 salvata prin reciclarea respectivelor deseuri. Pe masura ce utilizatorii acumuleaza CO2 folosind Sigurec, ei evolueaza, cresc in grad, de la Soldat Verde pana la Supererou Verde. E un mic joculet care le arata ca ei contribuie la salvarea mediului si ii stimuleaza sa se intoarca la statii. 

Totodata, am dezvoltat un mecanism de monetizare a cantitatii de CO2 acumulate, tocmai pentru a transmite mesajul ca deseurile au valoare. Astfel, cantitatea de CO2 e convertita in puncte verzi, pe care oamenii le pot folosi ca monede pentru a se inscrie la concursuri sau pentru a castiga diverse beneficii. 

 

In prezent, intreaga retea SIGUREC include un numar de 170 de puncte fixe si mobile de colectare in 36 de judete din Romania si sunt singurele sisteme care ofera transparenta si trasabilitate digitala pentru deseuri. 

In aplicatie am atras peste 10,000 de utilizatori care folosesc in mod recurent Sigurec, pentru ca au incredere ca functioneaza, iar in 2017 am colectat aproximativ 56,000 de tone de deseuri care au luat drumul fabricilor si ne asteptam ca in 2018 cantitatea sa creasca cu cel putin 50%. 

 

Provocari in reciclare

Cred ca oamenii nu stiu de existenta unei industrii bine dezvoltate de reciclare in Romania. Suntem deja reciclatori cu greutate pe piata europeana pentru deseurile PET, dar din cauza colectarii selective deficitare in tara, deseurile nu ajung la noi.

Iar paradoxul este ca ne aflam in situatia de a recicla si trata in fabricile din Romania deseurile colectate selectiv in alte tari. Adica in vreme ce alte tari isi valorifica deseurile ca resurse, noi le aruncam la gunoi pe ale noastre. Cred ca daca oamenii ar cunoaste faptul ca industria de reciclare din Romania asteapta cu bratele deschise deseurile, poate ar fi mai motivati sa se implice in colectarea selectiva.

 

Ce se intampla in Romania

Reciclarea exista in Romania, da. De 15 ani, reciclam si transformam PET-urile in fibra de poliester si nu numai, in produse care au o multime de aplicatii in domenii diverse. Cei care conduc masini cu siguranta au fibra de poliester din PET reciclat in tapiterii sau in covorase.

Daca folositi servetele umede, plasturi, masti medicale, sunt fabricate din aceeasi fibra, provenita din material reciclat. In fabrici la noi se dezmembreaza automat frigidere, vedem cum e extras freonul din instalatia frigorifica, in mediu controlat si sunt separate toate materialele din care sunt compuse: plastice, cupru, aluminiu, metale, care sunt maruntite si valorificate mai departe in alte industrii.

De asemenea, si celelalte tipuri de deseuri electrice - sticla, borcane, becurile, bateriile - se bucura de reciclare si ajung materii prime, transformandu-se in alte obiecte noi. Deci, daca data viitoare va intalniti cu cineva care va spune ca in Romania nu se recicleaza, puteti sa le atrageti atentia ca ati auzit de unii care lucreaza in fabrici de reciclare la noi in tara. Si nu sunt marmote. 

Si cred ca oamenii nu constientizeaza faptul ca suntem deja cu un picior in groapa. Daca nu ajung in fabrici, deseurile ajung in gropile de gunoi. In Romania, 95% dintre deseuri ajung la gropile de gunoi si doar 5% in fabrici. Nu stiu daca ati vazut vreodata o groapa de gunoi, nu e chiar o groapa, e mai degraba un munte. Gropile sunt niste forme de relief, care s-au format in zeci de ani de aruncat lucruri unele peste altele. Nu ne mai ramane decat sa le dam nume, sa le punem pe harta si sa le bagam in cartea de geografie. 

Ajunse in fabrici, deseurile devin resurse. Iar alternativa, gropile de gunoi, inseamna ca ne taiem singuri craca de sub picioare. As vrea ca oamenii sa stie ca exista reciclare si sa aiba incredere in ea.

 

Comunicarea grupului

In primul rand, ca industrie de reciclare suntem in zona comunicarii de tip B2B, unde accentul este pus pe crearea relatiilor de durata si consolidarea reputatiei. Limbajul e tehnic, iar totul se construieste in jurul eficientei si expertizei.

Tocmai de aceea, in momentul in care am lansat proiectul Sigurec, am intrat in zona de comunicare B2C si a trebuit sa ne schimbam complet abordarea. Dintr-o data, ne-am intors cu fata catre un public cu atentia impartita in multe directii si care e obisnuit sa primeasca instant si intr-o forma simplificata informatiile care il ajuta sa aleaga. Ori noi aveam un proiect care trebuia inteles si care pleca de la un nivel de neincredere generalizata. 

Segmentarea publicului a fost o provocare, pentru ca atunci cand vorbim de colectare selectiva avem nevoie de implicarea tuturor. Asa ca am plecat la drum cam nehotarati si cu un mesaj general cu accentul pe recompensele oferite de sistemele Sigurec, adica reducerile la cumparaturi.

A fost un hook bun de PR si a functionat in perioada in care am inceput sa amplasam statiile. Ulterior am nuantat mesajele, am inceput sa vorbim despre cum sistemele acestea ofera garantia ca deseurile ajung in fabrici si ne-am concentrat foarte mult pe familii care au copii, cu programe educationale in scoli si implicarea ambasadorilor pentru comunitatile de parenting.

Iar odata cu dezvoltarea si lansarea aplicatiei de mobil Sigurec, am deschis un canal de comunicare cu publicul tanar, digitalizat si obisnuit sa faca totul pe telefonul mobil. In plus, aplicatia ne-a permis sa dezvoltam o comunitate in jurul Sigurec si sa construim un program de fidelizare.

Am avut doua campanii de promovare pana acum sub un concept de tip Loteria Reciclarii. Pe masura ce oamenii aduceau deseuri la Sigurec si acumulau puncte verzi se puteau inscrie pentru a castiga diverse premii. Cu cat aveau mai multe puncte, cu cat puteau cumpara mai multe bilete de participare, care insemnau sanse in plus la castigarea premiului. In urma campaniilor, am reusit sa aducem peste 10,000 de utilizatori in aplicatie. 

 

Care sunt planurile Green Group?

Ne dezvoltam in toate directiile: deschidem fabrici noi de reciclare in tara si in afara sau investim in tehnologii noi astfel incat sa putem procesa deseuri din ce in ce mai complexe. In plus, vrem sa extindem proiectul Sigurec, atat teritorial, cat si din punctul de vedere al serviciilor pe care le ofera sau al tipurilor de deseuri pe care le colecteaza. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related