[Industria reciclării] Bogdan Ureche (Eco-Rom Ambalaje): Numărul de primării cu care avem acorduri se ridică la peste 700, adică circa 45% din populația țării

[Industria reciclării] Bogdan Ureche (Eco-Rom Ambalaje): Numărul de primării cu care avem acorduri se ridică la peste 700, adică circa 45% din populația țării

Pentru Romania, tintele de reciclare pentru ambalaje vor creste, in conformitate cu reglementarile dezbatute de statele membre ale Uniunii Europene. Pana la 65% in 2025, respectiv 75%, in 2030. Aceste date, furnizate de catre Bogdan Ureche, director general al Eco-Rom Ambalaje, vin in contextul in care doar 25% din romani practica efectiv colectarea selectiva.

Veniturile organizatiei, care a aparut pe piata in anul 2003, provin exclusiv de la producatorii si importatorii de bunuri ambalate care ”platesc pentru indeplinirea obiectivelor de reciclare in concordanta cu cantitatea ambalajelor puse pe piata”. Iar printre proiectele echipei Eco-Rom se numara ECOlimpiada elevilor si Laboratorul Verde al Reciclarii, despre care puteti citi mai multe in interviul de mai jos. 

Pentru comunicarea acestor campanii si proiecte au colaborat, de-a lungul anilor, cu agentii precum Headvertising, Next, McCann, Image PR sau WOPA.

 

 

Cum a pornit la drum Eco-Rom

Eco-Rom Ambalaje este prima organizatie infiintata in Romania care a vizat indeplinirea tintelor de reciclare ce revin prin lege producatorilor si importatorilor, odata cu transpunerea in anul 2003 in tara noastra a primelor reglementari europene de mediu din domeniul deseurilor, respectiv cele referitoare la deseurile de ambalaje.

Mai multe companii nationale si multinationale care pun pe piata romaneasca bunuri ambalate s-au reunit pentru a infiinta un mecanism similar celor din Uniunea Europeana, prin care sunt sustinute financiar colectarea, sortarea si reciclarea deseurilor de ambalaje, prin intermediul operatorilor autorizati sa realizeze aceste activitati.

Prin statut, inca de la infiintare, compania Eco-Rom Ambalaje nu a fost orientata sa faca un business din deseuri, eventualul profit operational obtinut fiind reinvestit in activitatea companiei.

Tintele de reciclare la acea data se situau la aproximativ 10% (din totalul ambalajelor puse pe piata) si au crescut consecutiv pana in anul 2013, ajungand si stabilizandu-se ulterior la 55% reciclare.

Avand in vedere ca cele mai multe deseuri de ambalaje se regasesc in consumul casnic fata de cel comercial/industrial compania a demarat acum 10 ani un amplu program de sustinere financiara si de know-how in dezvoltarea serviciilor de colectare separata a deseurilor de ambalaje in localitatile urbane si rurale.  

 

Cine sunteti?

O echipa tanara, cu o medie de varsta de aproximativ 30-35 de ani, formata din specialisti in fiecare ramura de activitate se dedica full time serviciilor alocate relatiilor cu clientii – producatorii si importatorii de bunuri ambalate, respectiv cu furnizorii - cu operatorii de gestiune a deseurilor (colectori, statii de sortare, reciclatori) si cu autoritatile locale.

Complexitatea gestiunii deseurilor presupune o buna cunoastere a legislatiei, precum si a pietei dinamice a deseurilor. Suntem in permanenta conectati la noutatile in domeniu din Europa si din lume prin stransa colaborare cu colegii nostri din tarile cu traditie si experienta in domeniu, prin intermediul asociatiilor profesionale precum EXPRA (Extended Producer Responsability Alliance), Pro Europe (Packaging Recovery Organization Europe) sau ISWA (International Solid Waste Association) din care facem parte.

 

 

Resurse necesare

Diversitatea si multitudinea celor care intra in contact cu ambalajele si deseurile de ambalaje este foarte mare: de la producatorii de bunuri ambalate unde se gandeste designul unui ambalaj din punct de vedere al sigurantei produsului, al avantajului sau competitiv, dar si impactul sau asupra mediului, pana la consumatorii-cetateni sau consumatorii- companii, institutii sau comercianti, unde ambalajul devine deseu si intra in sfera colectorilor, a primariilor, a reciclatorilor.

La toti acestia se adauga si autoritatile de mediu care supervizeaza, controleaza si elaboreaza reglementari. In acest circuit numit si cel al economiei circulare, este nevoie de implicarea tuturor celor mentionati pentru realizarea unui agrenaj coerent si eficient. Mai mult decat atat, rolul fiecaruia trebuie bine definit precum si relationarea sa cu ceilalti participanti la sistem astfel incat mecanismul sa functioneze.

Avand in vedere ca domeniul deseurilor de ambalaje este unul conditionat de indeplinirea tintelor de reciclare, acesta nu poate functiona doar dupa mecanismele de piata ci si dupa conditionalitatile reglementarilor si desigur aplicabilitatea lor.

In Romania inca ne confruntam cu o serie de probleme in acest segment de activitate intrucat rolurile si responsabilitatile multitudinii de participanti la sistem nu sunt intotdeauna clare, o parte din legislatie nu se aplica iar o parte necesita modificari si/sau completari, dar poate si mai importrant, corelari.

Domeniul deficitar continua sa fie colectarea separata a deseurilor de ambalaje de la populatie acolo unde se gasesc cele mai multe dintre ambalaje post consum. Un alt domeniu care necesita imbunatatiri este cel la trasabilitatii deseurilor care necesita transparenta, control si responsabilitate bine definita din partea fiecaruia care intra in contact cu deseurile. 

 

Sursele de finantare

Veniturile companiei provin integral de la producatorii si importatorii de bunuri ambalate care platesc pentru indeplinirea obiectivelor de reciclare in concordanta cu cantitatea ambalajelor puse pe piata.

Aproape toata contributia lor financiara este transferata catre operatorii autorizati de gestiune a deseurilor si in proiecte care sa creasca performanta in domeniul colectarii deseurilor de ambalaje, iar restul acopera costurile noastre interne.

  

Provocari si proiecte

Cea mai mare provocare in domeniu a fost si ramane colectarea separata, cu precadere cea de la populatie. Am demarat activitatea in acest domeniu cu investitii logistice acordate colectorilor pentru recuperarea deseurilor de ambalaje generate in fluxul comercial si ulterior ne-am axat pe cele pentru fluxul de la populatie, acordate operatorilor de salubritate si autoritatii locale.

Intrucat in Romania in perioada 2007-2011 nu exista nicio infrastructura necesara colectarii separate, investitiile in containere colorate (pentru hartie, sticla, plastic si metal) si saci, s-au ridicat la aprox. de 8 mil. Euro.

Numarul de primarii cu care avem acorduri se ridica la peste 700, insemnand aprox. 40-45% din populatia tarii. A fost un demers extrem de anevoios care a insemnat multe zile petrecute in teren si multa persuasiune pentru a aduce serviciile de colectare separata in viata comunitatilor.

Colectarea separata nu insemana doar niste containere puse pe strada. Am facut mai multe proiecte pilot, experimente, calcule, cele mai multe cu partenerii locali responsabili pentru organizarea serviciului respectiv, astfel incat sa identificam solutii eficiente, ca de exemplu indicatori de performanta, lucruri relativ simple, cum ar fi curatenia punctului de colectare, accesul populatiei la punct etc.

Ulterior, am inceput sa ne confruntam cu colectarea informala a deseurilor valoroase din containere, fenomen care continua si astazi, si care a generat disfunctionalitati cum ar fi cel al colectarii containerelor in amestec.

Chiar daca toate aceste activitati se bazeaza pe o legislatie existenta, aceasta nu se aplica; vezi de exemplu amenzilor pentru furtul deseurilor din containere sau amenzile pentru colectarea in amestec. Exista insa si autoritati locale care s-au implicat si au pus reciclarea deseurilor pe lista prioritatilor si au rezultate.

 

Comunicarea

Suntem o companie care activeaza in principal in zona business–to-business in care toate serviciile sunt dedicate producatorilor si importatorilor de bunuri ambalate. Nu putem insa realiza tintele de reciclare daca fiecare din noi nu separa deseurile.

Pentru asta trebuie sa interactionam inclusiv cu consumatorii/cetateni, ca generatori de deseuri de ambalaje, carora le-am dedicat majoritatea campaniilor de informare. Integrarea celor doua componente B2B si cea B2C este importanta prin legatura lor intrinseca.

De aceea, un element important este si comunicarea catre consumatori a faptului ca producatorii si importatorii se implica si sunt cei care sutin financiar gestiunea deseurilor de ambalaje printr-o marca prezenta pe multe din ambalaje, recunoscuta la nivel international. Este vorba de marca voluntara Punctul Verde, pentru care Eco-Rom Ambalaje detine licenta in Romania.

 

Pentru a convinge publicul sa separe deseurile am abordat diverse strategii – pur informativ, stimulativ, incitant, amuzant, etc - astfel incat mesajul nostru sa ajunga la diversele categorii de public. Ne-au fost alaturi agentii de publicitate si de relatii publice precum Headvertising, Next, McCann, Image PR, WOPA.

In cadrul programelor educationale pe care le-am dezvoltat integral, peste 125.000 de elevi au invatat despre coletare separata si reciclarea deseurilor de ambalaje.

ECOlimpiada elevilor este un program bazat pe acumularea de cunostinte prin intermediul unui manual auxiliar realizat impreuna cu ARAM (Asociatia Romana pentru Ambalaje si Mediu) iar Laboratorul Verde al Reciclarii este un proiect inedit in materie de educatie ecologica atat din punct de vedere al continutului informational, cat si al formatului revolutionar pe care il propune, si anume educatia experientiala.

Practic, proiectul consta in caravana unui autocar modificat si adaptat pentru mintile curioase ale copiilor, fiind prevazut cu echipament multimedia. Programul a castigat cateva premii internationale si a fost nominalizat anul acesta de catre Comisia Europeana ca fiind singurul proiect de bune practici din Romania in cadrul politicilor de gestionare a deseurilor.

 

Relatia romani-reciclare

Chiar daca Romania a reusit in ultimii ani sa indeplineasca tinta de 55% reciclare a deseurilor de ambalaje, cu exceptia catorva procente, colectarea acestora continua sa fie o provocare zilnica, in conditiile in care legislatia prevede obligativitatea de a separa deseurile de ambalaje inca din anul 2005.  

Conform datelor pe care le detinem prin sondajele de piata comandate, mai mult de 80% din populatie stie ce este reciclarea si colectarea separata, dar doar aproximativ 25% le practica, cei mai multi separand doar plasticul si hartia.

In timp ce vom continua sa sensibilizam populatia si sa ii crestem increderea in industria de reciclare prin intermediul campaniilor, trebuie gasita si formula de constrangere pentru cei care nu vor sa separe, concomitent cu o extindere eficienta a serviciilor de colectare.

Tintele de reciclare vor creste conform reglementarilor aflate in dezbatere la Uniunea Europeana ajungand la ambalaje la 65% reciclare in 2025, respectiv 75% in 2030. Vrem sa platim taxe si un serviciu scump sau vrem sa platim un serviciu operational eficient si civilizat in care noi toti facem un efort de separare? Noi optam pentru a doua varianta si speram sa fie solutia fezabila a tuturor.

 

Planuri

Vom continua campaniile de promovare a colectarii separate iar la nivel operational ne concentram pe parteneriatele cu operatorii autorizati pentru gestiunea deseurilor si pe trasabilitatea deseurilor asigurata de acestia.

In plus, am demarat o serie de intalniri cu colegii nostri din statele membre  pe care ii aducem in Romania, astfel incat, impreuna cu reprezentantii producatorilor si ai autoritatilor centrale si locale, sa identificam elementele si principiile care pot imbunatati mecanismele actuale.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


WOPA

Suntem independenti.Nu vorbim tot timpul frumos, dar vorbim liber. Suntem locali.Poate nu avem director de creatie „din occident”, dar avem unul nascut in Colentina, care face publicitate de 16 ani,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related