[Industria reciclarii] Georgiana Cremene (Asociația D'Avent): Se întâmplă lucruri foarte interesante în București, dar primăriile și universitățile sunt aproape complet absente

[Industria reciclarii] Georgiana Cremene (Asociația D'Avent): Se întâmplă lucruri foarte interesante în București, dar primăriile și universitățile sunt aproape complet absente

Echipa de management a Asociatiei D'Avent este formata din trei oameni si lucreaza cu arhitecti, designeri, peisagisti, pedagogi sau traineri entuziasti care sunt interesati de reciclarea creativa. Georgiana Cremene, Vicepresedinte al Asociatiei, vorbeste despre activitatea echipei sale si despre constructiile ecologice ridicate, adica proiectele recente pe care le-au dus la bun sfarstit.

Avem doua surse de venituri. In primul rand, avem venituri din serviciile prestate, respectiv ateliere si produse pentru companii si organizatii. 
In al doilea rand, pentru proiecte specifice, accesam granturi, de obicei private. Anul acesta am accesat primul grant public.

D'Avent activeaza de cativa ani pe partea de educatie si constientizare, incercand sa transforme perceptia oamenilor despre deseuri. Au inceput cu proiectul Reciclare Creativa, o platforma online cu ateliere educationale, prin care au promovat colectarea separata a deseurilor si reciclarea lor. Iar astazi, 6 ani mai tarziu, Asociatia se afla intr-un proces de redefinire, in timpul caruia se investeste in dezvoltare profesionala si se face strategia pentru urmatorii ani.

 

Inceputul, in urma cu 5 ani

Asociatia D’Avent si-a inceput activitatea in 2011 cand o mana de prieteni pasionati de voluntariat s-au intrebat cum ar fi sa-si gandeasca propriile proiecte. Veneam din domenii diferite (IT, administratie publica, ONG, drept) si aveam abilitati care se completau.

Treptat, ne-am transformat intr-o comunitate de actiune si am reusit sa atragem langa noi diversi specialisti si entuziasti alaturi de care implementam proiecte pe sufletul nostru.

 

Echipa

In acest moment, echipa de management este formata din 3 persoane: eu (Georgiana Cremene), Alina Blaga si Dan Dinu. Dan este voluntar in organizatie si aloca cateva ore pe saptamana in functie de nevoi. El ne sprijina foarte mult pe partea online si in proiectele de webdesign, dar nu numai. Eu si Alina ne ocupam de partea administrativa, precum si de managementul si implementarea proiectelor. Noi suntem angajate full time si ne investim tot timpul organizatiei.

Noi functionam foarte mult ca o comunitate. Astfel, in multe dintre proiecte echipa inseamna mai mult decat noi trei. Lucram cu arhitecti, designeri, peisagisti, pedagogi, traineri si entuziasti. Acestia se implica fie pe baza de contract, fie uneori chiar voluntar.

 

Resurse necesare

Cand vine vorba de resurse, este evident ca in primul rand avem nevoie de resurse financiare. Uneori acestea pot fi inlocuite cu materiale. De exemplu in constructia Violoncelului Hub am primit donatii consistente de materiale din partea unor firme care au insemnat foarte mult pentru noi.

Pe langa asta, resursele umane sunt foarte importante. Respectiv sa gasesti omul potrivit, pasionat si implicat, pe care sa te poti baza. Din fericire, cand vine vorba de oamenii din jurul nostru, putem spune ca am fost foarte norocosi.

Avem doua surse de venituri. In primul rand avem venituri din serviciile prestate, respectiv ateliere si produse pentru companii si organizatii. In al doilea rand, pentru proiecte specifice accesam granturi, de obicei private. Anul acesta am accesat primul grant public.

 

Proiecte

Proiectele D’Avent sunt complementare si actioneaza in zona sustenabilitatii in mediul urban. Am inceput cu proiectul Reciclare Creativa, o platforma online, combinata cu ateliere educationale prin care am promovat colectarea separata a deseurilor si reciclarea lor.

In 2014 am continuat cu WunderKraft, un proiect ce sustine artizanii si designerii care lucreaza cu materiale reciclate. Anul acesta am implementat WunderDesign, un curs intensiv dedicat designului de produs responsabil.

Am lansat inclusiv un ghid ce poate fi rasfoit aici.

Intre timp, am ridicat 2 constructii ecologice: un pavilion din paleti  si o constructie eco-inovativa pe structura metalica, izolata cu canepa si finisata cu diverse materiale eco-prietenoase. 

Violoncelului Hub a fost in 2017 centrul in jurul caruia am dezvoltat un proiect de promovare a eco-inovatiei, respectiv a optiunilor de energie regenerabila, incalzire eficienta samd.

A fost un proiect complex pentru noi, respectiv pentru echipa de management, din foarte multe puncte de vedere. In primul rand, niciunul dintre noi trei nu avem pregatire in domeniul arhitecturii sau constructiilor. Astfel, am invatat totul din mers si am fost pe teren 100% si uneori peste pentru a reusi sa implementam acest proiect ala cum ne-am propus.

A fost un proiect cu multe provocari interesante din care am aflat foarte multe despre optiunile existente pe piata in domeniul constructiilor eco-prietenoase.

Rezultatul este o constructie inspirationala intr-un oras aglomerat si haotic precum Bucurestiul, un makerspace pentru comunitatea de reciclare creativa, precum si un spatiu de evenimente eco-prietenoase.

In afara celor de mai sus, am organizat doua editii pentru proiectul Clubul Gradinarilor de Balcon, proiect prin care promovam gradinaritul urban si compostul.

 

Provocari

Lumea ne identifica foarte mult cu proiectele pe care le facem. Suntem cei de la Reciclare Creativa, sau cei de la WunderKraft :) Nu am pus foarte mult accent pe identitatea Asociatiei D’Avent, lucru de care ne-am dat seama dupa 6 ani de activitate.

In schimb, in proiecte am intalnit diverse provocari sau lucruri care ne-am fi dorit sa mearga altfel, insa incercam sa le privim ca oportunitati de invatare. Ne-ar placea foarte mult ca relatia cu administratia publica sa fie alta.

Procesul de obtinere a autorizatiei de constructie si apoi de realizare a receptiei pentru Violoncelului Hub a fost incredibil de greoi. La fel, toate proiectele pe care le facem noi ar putea fi scalate si am putea ajunge la un numar mult mai mare de beneficiari, cu un impact mult mai bun daca am avea sustinerea administratiei publice.

De exemplu, se intampla lucruri foarte interesante in Bucuresti, dar primariile si universitatile sunt aproape complet absente.

 

Cui si pentru cine comunicati

In general ne adresam entuziastilor care vor sa traiasca intr-un oras mai prietenos si intr-un mediu mai sanatos. In functie de tipul de proiect pe care il implementam, lucram cu adulti sau cu copii, cu firme/organizatii sau cu persoane fizice.

Suntem destul de mult prezenti online si comunicam foarte mult cu publicul pe Facebook, prin intermediul paginilor create pentru proiectele noastre.

 

Ce functioneaza mai greu pentru noi este intretinerea paginilor web create. Ne propunem de obicei un continut prea complex si nu reusim intotdeauna sa alocam suficiente resurse pentru a tine pasul cu planul initial.

Altfel, cred ca am ajuns sa comunicam si offline destul de mult, datorita prietenilor si partenerilor care vorbesc despre noi sau ne invita sa ne prezentam proiectele la diverse evenimente de profil.

 

Reciclarea la romani

Romania sta slab la reciclare, iar asta o stim cu totii. Cred ca exista o forma de progres, insa vizibila mai mult doar in industriile creative decat la nivel de masa.

Noi activam de cativa ani pe partea de educatie si constientizare si incercam sa provocam oamenii sa priveasca deseul ca pe o resursa. Suntem mai optimisti din fire si credem ca oamenii ar recicla si ar fi mult mai activi daca ar avea incredere in sistemul public si daca ar exista o infrastructura bine pusa la punct.

Daca vrem sa recuperam cu adevarat, cumva cred ca reteta clasica de reciclare nu mai este suficienta. Deja la nivel european si international se vorbeste si se implementeaza un model de economie circulara axat pe zero deseuri, model in care reciclarea reprezinta doar o parte din solutie. Ca sa ajungem si noi acolo trebuie sa ne miscam repede si integrat, aducand impreuna societatea civila cu firmele si administratia publica.

 

Colaborari

In cateva dintre proiectele noastre am colaborat cu Agentia Creionetica pentru ca este o agentie foarte activa pe partea de mediu si social si ne regasim deseori pe aceeasi lungime de unda cand vine vorba sa transmitem idea potrivita.

Altfel, am colaborat si cu alte agentii de publicitate, precum si cu diverse companii private care ne-au solicitat servicii (ateliere, produse) pentru evenimente eco-prietenoase.

 

Ce urmeaza pentru voi?

Intrebarea este foarte buna :) Momentan, suntem intr-un proces de redefinire, in care investim in dezvoltare profesionala si facem strategia pentru urmatorii ani.

Ne gandim cum vrem sa arate lumea si punem la cale un plan cum sa o transformam. Intr-o societate care se misca din ce in ce mai rapid si in care resursele incep sa conteze din ce in ce mai mult, vrem sa aratam lumii cum sa le gestioneze eficient si echitabil. Nu ramane decat sa convingem destule persoane sa ni se alature.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related