Pornim discutia cu Laurentiu Horubet de la cateva intrebari ipotetice: Ce faci daca iti pleaca, in interval scurt, 3 directori-cheie (din core business)? Pe cine pui in loc? Recrutezi din afara sau promovezi din companie? Cum te asiguri ca exista continuitate in business? Laurentiu crede ca atunci cand un CEO isi pune genul asta de intrebari, inainte ca lucrurile sa se petreaca, incepe sa faca talent management. Iar aici intervine el, cu experienta dobandita in multinationale si echipe diverse. Totul a inceput la Vodafone.
Profesionistii de talent management din companii cheltuiesc multa energie si bani in programe de dezvoltare a abilitatilor de leadership pentru angajati, cand energia si timpul ar trebui cheltuite in dezvoltarea lor functionala.
Talent management, spune Laurentiu, este despre leadership si viitor in cadrul unei organizatii. Fie le cultivi cum trebuie, fie nu. Dupa Vodafone, a lucrat la Adobe - mai intai ca manager effectiveness consultant, apoi in calitate de talent & leadership partner. A lucrat cu lideri pe chestiuni legate de performanta si engagement.
In cadrul PwC a condus agenda de learning & development pe sud-estul Europei, iar recent, a demarat Let's — Talk, un proiect-brand personal care echivaleaza cu o aventura antreprenoriala.
"Let's — Talk" este rezultatul experientei mele de antreprenoriat si corporatie si o platforma prin care imi indeplinesc misiunea - aceea de a crea un cadru de conversatie pentru lideri, in care sa se conecteze mai bine cu ei insisi, pentru a putea genera bine in jurul lor.
Incepem cu concluzia: antreprenoriatul
Am scris si publicat poezie, studii de mitologie comparata, critica literara, m-am apucat sa cant la chitara si la bass, am terminat si facultatea de limbi straine, am practicat wing chun, am deschis un centru de studii de limbi straine, am fost talent & leadership developer, coach si apoi am ajuns la concluzia ca vreau sa fiu antreprenor.
Ce au toate in comun si au avut mereu, de cand am scos primele sunete cand eram copil, este ca imi plac conversatiile si cred in ele. Cred ca totul e o conversatie si leadershipul cu atat mai mult.
Joburi
Conversatia despre talent management mi-e tare draga si, intr-adevar, pentru mine a inceput la Vodafone. Viziunea pe care o am acum despre talent management si cum merita sa fie facut mi-am schitat-o atunci si, intre timp, am imbogatit-o enorm. Talent management, cum il vad eu, e despre viitorul leadershipului unei organizatii, strict functional.
Imagineaza-ti ca tu, Codrut, esti CEO-ul unei companii cu macar 2-300 de angajati si cu o echipa de executive leaders de 10-12. Ce faci daca pleaca in interval scurt 3 directori-cheie (din core business)? Cum asiguri continuitatea liniilor respective de business? Pe cine pui in loc? Aduci din exterior sau promovezi din interior? Cum iti dai seama ca noul director e potrivit rolului, culturii, echipei?
Cand un CEO incepe sa se gandeasca la intrebari de genul acesta, incepe sa faca talent management. Daca CEO-ul nu-si pune astfel de intrebari, inseamna ca doar HR-ul face talent management, iar risipa de timp si bani e inevitabila.
Fara sa ma refer neaparat la Vodafone - companie pe care o consider pionier al talent managementului la noi - cum se facea talent acum 5 ani se cam face si acum in Romania. Vad mult amestec intre talent management si leadership development. Sa elaborez putin: intr-un fel sau altul, se ajunge la o lista de angajati cu potential, care sa ocupe roluri cheie mai repede decat altii.
Profesionistii de talent management din companii cheltuiesc multa energie si bani in programe de dezvoltare a abilitatilor de leadership pentru acesti angajati, cand energia si timpul ar trebui cheltuite in dezvoltarea lor functionala - proiecte importante de business, expunerea lor cat mai mare la liderii actuali, mutari laterale (in prima faza), training functional. In acelasi timp, multa energie si efort ar merita si identificarea unor indicatori autentici de potential.
De cele mai multe ori acesti indicatori vin de la compania mama sau din carti, fie dintr-un articol scris de cineva experimentat. Le recomand din tot sufletul celor care se ocupa de talent sa creeze acesti indicatori impreuna cu liderii companiei. De la zero. Nu sa le spuna „uitati indicatorii astia si comportamentele astea. Cine din echipele voastre le arata?". Bineinteles, nu e usor si tot conversatia e abilitatea cheie in a face talent management de calitate.
Experienta Adobe
Chiar azi am vazut ca valoarea unei actiuni Adobe (ADBE) a ajuns la $177.48. Let that sink in for a moment :)
Spun asta pentru ca Adobe nu e o companie foarte cunoscuta in Romania, dincolo de Photoshop. Si e important sa inteleaga cat mai multi ca Adobe Systems este unul dintre cei mai mari jucatori pe piata de computer software la nivel global si lider in digital marketing analytics.
Cand am plecat eu, facusera vreo 5 miliarde de dolari cu vreo 13k de angajati. Cand lucrezi intr-o asemenea companie, mai ales avand rol la nivel de EMEA, cum am avut eu, ai de-a face cu oameni extrem de bine pregatiti, extrem de inteligenti si cu standarde de executie inalte, pe bune.
In cele doua roluri, manager effectiveness consultant si talent & leadership partner, am lucrat cu lideri pe chestiuni legate de performanta si engagement si, impreuna cu o echipa realmente redutabila de business partneri si consultanti, am pus pe roti intreaga strategie de leadership development si talent management in EMEA.
In tot timpul asta am stat de vorba, individual, cu peste 46 de lideri din peste 13 tari, din USA pana in India. Si in majoritatea cazurilor am lucrat cu echipele lor. Lectia care a ramas cu mine este ca poti fi oricat de bun la ce faci, oricat de bine pregatit si "destept" - e degeaba daca nu stii sa-ti faci relatii.
Si in Adobe chiar puteai intelege asta la modul real, pentru ca aproape toti erau unul mai destept ca altul. Cu toate astea, capacitatea de a-ti cladi relatii era „unealta" de baza. Si fara conversatie nu puteai face asta. Cred ca o samanta de Let's — Talk s-a nascut in mine acolo, la Adobe.
Ce face un Deputy Manager?
De curand am participat la petrecerea anuala PwC Alumni si m-am reconectat cu echipa de HR, care imi este foarte foarte draga si in ea absolut fiecare membru e un profesionist pe bune. In PwC am condus agenda de learning & development pe sud-estul Europei (vreo 10 tari, in total), cu proiecte conexe de cultura si engagement. PwC e Big 4, deci fiecare zi era o provocare :)
Experienta de corporatie pentru antreprenori
Este foarte importanta. Esentiala chiar. Inainte de corporatie am fost in antreprenoriat si dupa corporatie, iata-ma, iar in antreprenoriat. Deci vorbesc in cunostinta de cauza :)
Bineinteles, ma voi referi si eu la ceea ce e evident: relatia cu clientii, lucrul in echipa (locala, virtuala), strategie, performanta, scalabilitate, cultura organizationala. Toate acestea le simti si le inveti in corporatie din prima zi de lucru, ca vrei ca nu vrei, ca-ti place ca nu-ti place.
Si dincolo de astea, in corporatie inveti "jocul". Mi-e greu sa definesc "jocul". E o combinatie de politica, relatii, incredere, respect, onoare, etica si diplomatie. Toate gravitand in jurul conversatiei. Nu te invata nimeni „jocul" si nici nu ti-l arata. Pur si simplu iti dai seama ca esti in el si incepi sa devii bun la el. Sau nu. Nu ma refer la "ass-kissing". Asta e oriunde, nu doar in corporatii.
Recomand tinerilor cu intentii de antreprenoriat sa petreaca 2-3 ani in corporatii. Nu doar intr-una si, cu siguranta, nu intr-un singur rol. Antreprenorilor le recomand sa se conecteze cu cat mai multi profesionisti din corporatii, chiar sa-si aleaga un mentor de acolo.
De ce "Let's — Talk"?
Ca tot ziceam de corporatii: pe masura ce angajatii acced pe scara corporatista si ajung lideri, devin din ce in ce mai singuri. Mai ales cei din esalonul superior.
Si aici apare cea mai importanta conversatie pe care un lider o va avea vreodata: conversatia cu el/ea insusi/insasi. Daca nu e pregatit si nici ajutat sa aiba aceasta conversatie - din ce am vazut eu - va tinde sa se refugieze in ceea ce aducea satisfactie inainte de leadership, adica rezultatele muncii proprii. Si se vor apuca de munca, vor face si munca altora, le vor spune ce si cum sa faca si vor ramane singuri. Si oamenii in jurul lor isi vor da demisia mentala (intre demisia mentala si cea fizica pot fi ani buni).
Conversatia cu sine este esentiala pentru lideri. Revin la cazul tau teoretic - Codrut, CEO. Cine esti tu, ca lider? Care e misiunea ta de leadership? Ce valori ai si cum se vad ele in comportamentul tau? Cum iei tu decizii importante? Ce te mana in lupta? De ce ti-e frica? Ce negociezi, ce nu negociezi cand vine vorba de leadershipul tau? De ce faci ce faci?
Astea sunt cateva intrebari care pot demara conversatia cu sine. Liderii conduc oameni, nu obiecte. Si oamenii au identitate proprie, au sentimente si emotii, au frici, au valori si credinte. Unii au si un scop clar in viata. Cum va putea un lider sa le stimuleze si sa le dezvolte pentru altii, daca nu e constient de ale lui?
La asta ma refer cand spun "overcome their fear of being human". Si e o frica aici, pentru ca raspunsurile la intrebarile de mai sus presupun introspectie, presupun riscul de a scoate la iveala chestii bine ascunse si nu neaparat placute despre sine. Nu e ceva ce oamenii fac asa, pur si simplu. Pentru lideri, insa, este esential. Si au nevoie de ajutor sa o faca, daca ei insisi nu sunt pregatiti.
Cum fac asta? Prin coaching, de cele mai multe ori. Eu consider coachingul un instrument de nepretuit pentru lideri. De fapt, cei mai buni lideri pe care i-am cunoscut eu au ajuns sa-si creeze un mindset de coach prin coaching. Mai fac asta si prin sesiuni facilitate de tip „retreat", cu echipe intacte de leadership. Si coaching individual, dupa :))
De ce "A great leader is a great conversationist"?
Asta e concluzia mea, dupa toate conversatiile mele cu lideri pe care eu ii consider mari, din lumea intreaga. Adica asta aveau in comun toti - stiau sa aiba conversatii de calitate, profunde, la momentele potrivite, cu oamenii din jurul lor. Si aici ma duce gandul la conversatiile dificile.
Conversatii pe care liderii mediocri le amana, sau le trateaza ca pe conversatii simple, usoare sau le dau altcuiva sa le aiba. Dincolo de conversatiile dificile, ce mai inseamna un leadership de calitate? Pai foarte multe si le stim cu totii, la nivel teoretic - inteligenta emotionala, etica, integritate, altruism, colaborare, determinare de fier, etc. Conversatia e acceleratorul lor. In consecinta, un lider mare e un conversationist mare. Si eu, prin Let's — Talk, dezvolt leadership prin conversatii cu sens.
Si uite o intrebare pe care eu o folosesc des in conversatiile cu lideri: Daca ma uit in calendarul tau de business, imi pot da seama de tipul si nivelul conversatiilor tale?
Echipa
Let's — Talk e brandul meu personal. Let's — Talk e rezultatul experientei mele de antreprenoriat si corporatie si, in acelasi timp este platforma, daca vrei, prin care eu imi indeplinesc misiunea personala, aceea de a crea un cadru de conversatie pentru lideri, in care sa se conecteze mai bine cu ei insisi, pentru a putea genera bine in jurul lor.
In acelasi timp, sunt profund recunoscator pentru faptul ca intotdeauna m-am inconjurat de oameni de calitate exceptionala si de la care am invatat mai tot ce stiu si sunt. Si acum fac acelasi lucru, cu Let's — Talk: Iulian Barbulescu, de la Narativ, este strategul de brand si comunicare, un om care ma inspira in orice conversatie pe care o avem. Ana si Stelian, de la LOOT Creative sunt in spatele vizualurilor Let's — Talk. Clientii mei spun ca au facut o treaba de minune :) Simona dirijeaza cu mare maiestrie tot ce tine de digital marketing.
Pe partea de core business, sa-i spunem asa, nu am intentii sa "angajez" pe cineva. Suntem o comunitate foarte mica de consultanti care ne-am gasit sensul pe lumea asta, avem valori comune si ne e foarte clar de ce facem ceea ce facem. Fiecare e specializat pe ceva si cand proiectele mele duc in zone in care eu nu sunt pregatit sa intru sau nu intru pentru ca nu acolo e chemarea mea, apelez la ei. Si ei la mine, bineinteles.
Servicii
Let's — Talk e un brand tanar in piata de consultanta in leadership. Pe scurt: leadersip development, performance consulting si executive & team coaching. Totusi, ar fi ceva ce am adaugat recent, si anume doua assessmenturi, gratuite, in parteneriat cu cei de la Barrett Values Centre (eu fiind certficat in instrumentele lor) - Personal Values Assessment si Full Spectrum Leadership Assessment.
Primul e despre o intelegere mai profunda a ceea ce e important pentru noi, in viata noastra, iar al doilea e despre intelegerea propriilor stiluri de leadership si cum se contrapun pe cele 7 niveluri de constienta in leadership. Le recomand pe ambele pentru ca se completeaza foarte fain si rapoartele primite de pe urma lor pot naste niste conversatii foarte valoroase.
Clientii
Una dintre valorile mele este sinceritatea, asa ca voi fi foarte sincer cu tine: corporatiile. Ma concentrez pe corporatii, pentru ca prin ele imi pot scala misiunea personala. Liderii din corporatii pot avea un impact enorm in business si in societate, referindu-ma aici la sustenabilitate, diversitate, meritocratie, cooperare, valori, doar ca au nevoie de un salt de constienta ca sa ajunga acolo. Si aici intervin eu.
Cu cat liderii se conecteaza mai bine la ei insisi, cu atat devin mai constienti de ce e cu adevarat important pentru ei si devin pregatiti sa faca o diferenta reala in organizatiile si comunitatie lor. Liderii din corporatii pot avea cel mai mare impact in jurul lor.
Este si un "dar". Corporatiile sunt clientii cheie. Clientii tinta, daca vrei, din motivele expuse mai sus. Pe lista de clienti sunt si ONG-uri. La coaching am si persoane fizice, sau angajati contributori individuali. Luna trecuta am avut un "retreat" cu o echipa de ex-corporatisti care lucreaza la un start-up in zona de banking software. Deci nu am preferinte. E vorba doar de canalizarea efortului, in sensul misiunii mele si al capacitatii de scalare.
Promovarea
Relatiile mele sunt de baza. Ce fac eu nu e tocmai din categoria „Sa vedem ce ne recomanda Google". Mai ales ca eu intru in profunzime si serviciile mele sunt cu bataie lunga si nu toate companiile sunt pregatite sa le adopte, ceea ce e absolut normal. De aceea, in cazul meu, recomandarea functioneaza cel mai bine. Ma refer la clientii mei, care ma recomanda catre altii, dar si colegi de breasla, care ma recomanda clientilor lor - comunitatea de care ziceam mai sus.
Clientii mai ajung si prin contentul pe care il pun la dispozitie pe site, sub forma de podcast, articole si video-uri. Uite, articolul acesta mi-a adus ultimul client de exec coaching :) Momentan brandul e prea tanar ca sa pot spune de alte canale de promovare si ce rezultate aduc. Investesc in Facebook, in Linkedin, in Google, ramane de vazut.
Planurile de viitor ale Let's — Talk
Planul pentru Let's — Talk e simplu: sa contribui la cresterea nivelului de leadership in Romania. Avem mare nevoie de asta. Avem nevoie de lideri cu valori, lideri cu intentii si mesaje de coeziune, lideri care inteleg ca nu mai e vorba despre ei, ci despre oamenii lor si comunitatile din care fac parte. Asta e planul.
Un sub-plan operational, daca vrei, pentru 2018, va fi cresterea nivelului de leadership in sistemul educational romanesc. Mai concret, am intentia de a introduce valorile, ca instrument de baza in educatie. Si aici lucrez cu echipa Teach for Romania, atat cea de leadership, cat si cu profesorii voluntari din diferitele generatii.
Deja am inceput din vara si nu pot decat sa ma bucur enorm ca abordarea aceasta, bazata pe valori, incepe sa prinda. Cu ajutorul lor, in martie, impreuna cu Patrik Sommers Stephenson, un pionier al valorilor in invatamantul din lumea intreaga, voi organiza un eveniment dedicat educatiei prin valori, pentru cadrele didactice si personalul administrativ scolar din tara, cu interes in zona asta.
Tot in colaborare cu Patrik, organizez in martie 2018 doua programe deschise de certificare pe Evolutionary Coaching (acreditat ICF pentru Continuing Coach Education) si Cultural Transformation Tools®, in premiera pentru Romania.
Am si o intentie pentru 2019 - 2020 si-anume sa deschid o scoala de coaching, cu program acreditat ICF, sub filosofia si valorile Let's — Talk, bineinteles.