[Business de concert] Laura Coroianu (Emagic): Industria de live events e un miraj pentru multi tineri antreprenori, de aceea s-a inmultit considerabil numarul de organizatori

[Business de concert] Laura Coroianu (Emagic): Industria de live events e un miraj pentru multi tineri antreprenori, de aceea s-a inmultit considerabil numarul de organizatori

La ora actuala, Bucurestiul este singura capitala din Uniunea Europeana fara o sala multifunctionala de evenimente cu capacitate de peste 10.000 locuri, ne confirma Laura Coroianu, CEO Emagic. Investitia initiala in Emagic Romania a fost de 100.000 de euro. Iar 18 ani mai tarziu, compania are o cifra de afaceri de circa 12 milioane de lei (pentru 2017). 

Am colaborat cu majoritatea brandurilor mari, care comunica prin evenimente: Coca-Cola, Pepsi, Ursus/Grolsch, Ciuc/Heineken, Tuborg, Becks, Telekom, Vodafone, Raiffeisen, Rompetrol, Marlboro, Kent, Iqos. 

Concertul Madonnei din 2009 a fost cel mai important eveniment organizat de Laura Coroianu si echipa ei (si cel mai stresant).

70.000 oameni in parcul Izvor, praful insuportabil ridicat de primii 10.000 specatori care au luat cu asalt scena in timp ce artista inca repeta cu toata trupa de dansatori. 

In 2007, Emagic au creat B'Estfest, un festival la care au cantat, printre altii, artisti precum Pink, The Killers, Santana, Moby, Marilyn Manson, Faithless, Alanis Morrissette, Judas Priest sau Motorhead.

 

Inceputul businessului

Organizarea de evenimente muzicale am inceput-o inca din 1992, cand am facut parte din echipa TVR care a "reinviat" Cerbul de Aur. Eram o proaspata absolventa de limbi straine care se trezise peste noapte ca trebuie sa  se ocupe de tot ceea ce inseamna artisti straini la un mare festival, intr-o vreme in care nu existau internet, PC-uri sau telefoane mobile - doar o linie internationala la etajul 10 din blocul turn si un telefon albastru cu disc pe care nu o sa il uit niciodata. Asa am invatat din mers cum se organizeaza concertele/festivalurile si am capatat o conditie fizica excelenta, lifturile din TVR fiind mereu stricate :)

Daca vorbim despre propriul business - Emagic, acesta a fost infiintat in 2000, in Olanda (unde locuiam in momentul respectiv). L-am construit organic (impreuna cu sotul si partenerul meu), pornind de la booking pentru clienti corporate si festivaluri in Benelux si apoi organizarea propriilor evenimente.

In 2005, dupa cativa ani de booking si pentru evenimente din Romania (Ricky Martin, Pink si Joe Cocker la Cerbul de Aur), am realizat ca este in sfarsit un moment oportun pentru a incepe organizarea de concerte mari in Bucuresti, piata de evenimente fiind practic inexistenta.

In acel an, am inceput negocierile cu trupa Depeche Mode pentru un concert pe fostul stadion Lia Manoliu (actuala Arena Nationala), fiind convinsi ca va fi un mare succes. Am fost luata peste picior, avertizata ca vom vinde maxim 10.000 bilete si vom intra direct in faliment.

Nefiind o fire care se sperie usor am perseverat si una peste alta Depeche Mode, in iunie 2006, a adunat 45.000 participanti si a fost primul concert sold-out pe stadion cu un artist international (exclusiv pe bilete), pentru care am dezvoltat si prima platforma online de ticketing din Romania.

Cred ca in acel moment s-a nascut si piata de evenimente muzicale din Romania. Tot atunci am decis sa revin in tara dupa 10 de ani in Olanda.

 

Perioada de inceput

A fost o perioada frumoasa si efervescenta, cum sunt in general perioadele de pionierat in orice domeniu. In 2007 am pus pe picioare primul mare festival mainstream din Romania - B'Estfest (intial denumit B'estival), unde am introdus pentru prima data sistemul de plata prin jetoane si am adus in premiera activarile de festival precum Silent Disco, the Screaming Van si altele.

La B'Estfest au cantat Pink, The Killers, Santana, Moby, Marilyn Manson, Faithless, Alanis Morrissette, Judas Priest, Motorhead - nume uriase ale muzicii internationale, iar participantii au trait cu adevarat o experienta noua. Din pacate in 2010 a venit criza, s-au surpat bugetele de sponsorizari si in ultimii ani a trebuit sa reducem anvergura festivalului, iar in 2013 am avut ultima editie; pur si simplu nu l-am mai putut sustine.

B'Estfest a fost festivalul fara de care probabil nu s-ar fi intamplat celelalte festivaluri care au urmat - asta nu este doar opinia mea personala, ci si a colegilor organizatori din piata.

Bune si rele - aici as include concertul Madonna din 2009, probabil cel mai stresant eveniment pe care l-am organizat vreodata. 70.000 oameni in parcul Izvor, praful insuportabil ridicat de primii 10.000 specatori care au luat cu asalt scena in timp ce artista inca repeta cu toata trupa de dansatori.

Am inghitit cu greu ani de zile reprosurile legate de praful de la acel concert, stiind de fapt ca busculada creata prin intarzierea deliberata a deschiderii portilor a fost un "publicity stunt" gandit de echipa de marketing a artistei (pus in practica in tot turneul). Dar cum toate belelele se sparg in capul organizatorului, am incasat-o si am trecut mai departe. 

 

Fondatorii businessului

Laura Coroianu, Guido Janssens (sotul meu) si Leon Ramakers. Guido a fost Marketing Director Arcade-Roadrunner Europe si General Manager EMI Publishing Belgia, iar Leon este in continuare unul dintre cei mai importanti organizatori de concerte din Europa, fondatorul companiei Mojo din Olanda.

 

Piata. Atunci si acum

Ca sa-l parafrazez pe Nae Catavencu, "era admirabila, sublima, dar lipsea cu desavarsire".  Dezvoltarea pe parcursul ultimilor 12 ani a fost cu suisuri si coborasuri, in principal datorita crizei, dar a fost una sustinuta.

Problemele cu care ne confruntam in industria de evenimente sunt pe mai multe fronturi: in primul rand, lipsa salilor si spatiilor moderne de concerte, mai ales in capitala dar si in multe alte orase mari. In acest moment, Bucurestiul este singura capitala din UE care nu are o sala multifunctionala de evenimente, cu capacitate de peste 10.000 locuri.

Sofia are o sala de 20.000 locuri, Belgrad de 15.000, iar Budapesta are acea arena de 13.500 capacitate. Dar avem acum optiunea de a merge la Cluj, unde noua Sala Polivalenta are o capacitate pentru concerte de aproape 10.000 locuri. Nici nu mai vorbesc de sali mici de 1.000 sau 2000 capacitate, ideale pentru promovarea artistilor romani sau a concertelor de nisa (jazz, muzica clasica sau de camera).

Ce-i drept, stam bine la capitolul stadioane - Arena Nationala si Cluj Arena, care sunt sunt niste atuuri importante in atragerea marilor turnee. Pe stadioane am organizat Red Hot Chilli Peppers (2012), Depeche Mode (2013, 2017) si Roxette (2012).

O alta problema pentru atragerea marilor concerte este insa situatia economica si politica din sud-estul Europei, si aici ma refer in mod special la ce se intampla in Bulgaria, Grecia si Turcia unde numarul de concerte s-a redus dramatic.

Romania a fost o vreme varf de lance in traseul Bucuresti-Sofia-Atena-Istanbul, unde de altfel faceam si oferte comune impreuna cu partenerii nostri de la Live Nation, pe care ii reprezentam in Romania din 2006.

Acum insa ramanem de multe ori ultima tara in traseul care vine pana la Budapesta sau Varsovia, iar faptul ca nu avem destule autostrazi nu ne ajuta. Cand ai peste 100 tiruri de mare tonaj la o productie (cum a fost cazul cu Madonna, Lady Gaga sau Roger Waters/The Wall), te gandesti de doua ori daca mai faci efortul sa vii pana in Romania si sa te chinui pe drumurile noastre inguste si aglomerate.

 

Nevoia de evenimente in Romania

Romanii sunt mari consumatori de concerte si - de cativa ani incoace - de festivaluri. Millennials si Gen Z apreciaza ca nicio alta generatie experienta "live". Industria de live events e un miraj pentru foarte multi tineri antreprenori, de aceea s-a inmultit considerabil numarul de organizatori in ultimii ani.

Este foarte important insa sa pastram atat standardele de productie, cat si standardul de confort si siguranta la evenimente a publicului. Tocmai in acest scop am fondat anul trecut - alaturi de alti colegi organizatori - AROC, Asociatia Romana a Organizatorilor de Concerte si Evenimente Culturale. AROC este comunitatea unde discutam problemele specifice industriei de evenimente, formulam puncte de vedere comune catre autoritati si ne sfatuim in privinta furnizorilor si a politicilor de ticketing.

 

Preferintele romanilor

Romanii au ramas consumatori de concerte stand-alone, dar au devenit in ultima vreme mari amatori de festivaluri; Romania are o adevarata explozie de festivaluri in ultimii 3-4 ani.

In ultima vreme am urmarit  cu atentie noul trend european de boutique festivals, festivaluri medii si mici unde se strang comunitatile extrem de creative, interesate nu doar de muzica dar si de arta, inovatie si design. De aceea am creat AWAKE, primul festival boutique din Romania.

 

Business

Investitia initiala in Emagic Romania a fost de 100.000 euro in 2005, dar de-a lungul anilor am mai investit sume importante, mai ales in festivaluri.

Afacerea a mai beneficiat la inceput de un training sustinut cu o echipa de specialisti in evenimente adusi din Olanda, pe toate aspectele implicate in organizarea de evenimente, de la productie, implementare Horeca si pana la ticketing.

Organizarea de concerte internationale depinde foarte mult de artisti - daca artistii sunt in turneu si ajung si in Romania, atunci poti avea un an bun (evident, daca vinzi biletele pe care ti le-ai propus). Dar sunt si ani mai arizi, fara multe evenimente mari. De aceea construirea unui festival poate fi cea mai buna solutie pe termen lung pentru un organizator, asta daca il poti sustine financiar primii 2-3 ani.

Un organizator de evenimente muzicale in primul rand trebuie sa inteleaga ca publicul este clientul lui; evident, artistul trebuie rasfatat, dar platitorul de bilet este de fapt clientul, iar el trebuie respectat si protejat la fel de mult.

 

Sponsori si branduri

Am colaborat cu majoritatea brandurilor mari, care comunica prin evenimente: Coca-Cola, Pepsi, Ursus/Grolsch, Ciuc/Heineken, Tuborg, Becks, Telekom, Vodafone, Raiffeisen, Rompetrol, Marlboro, Kent, Iqos - sunt zeci de parteneri de-a lungul a peste 13 ani. Reteta succesului consta in profesionalism si comunicare constructiva de ambele parti.

 

Cel mai complex eveniment?

Continuand traditia noastra de pionierat, am creat AWAKE, un boutique festival in cel mai frumos parc dendroglogic de secol XVIII, pe Domeniul castelului Teleki de langa Tirgu Mures, in comuna Gornesti. AWAKE a debutat anul trecut cu 4 scene de muzica live/electro si primul concurs international de instalatii de arta de mari dimensiuni, cu un design pe alocuri suprarealist pornind de la "cubul de biblioteca", celebrand astfel biblioteca Teleki - prima si cea mai mare biblioteca din Transilvania secolului XVIII.

Anul acesta AWAKE se desfasoara intre 17-19 august si are o tema si un dress code: #newfunkyroyals; am plecat de la incredibilul atasament al romanilor tineri fata de regele Mihai si fata de ideea de monarhie si ne-am pus intrebarea daca monarhia mai e relevanta in secolul XXI, daca simbolurile si valorile ei sunt inca un reper important. Apoi s-a anuntat si nunta anului, dintre printul Harry si Meghan Markle si ne-am dat seama ca tema noastra e chiar potrivita :)

Participantii la festival vor putea intra in povestea AWAKE, creandu-si tinute cool si traznite, combinand conversi cu crinoline sau fracuri cu pantaloni scurti - fiecare dupa imaginatia proprie, insa cu conditia de a le pastra moderne. Remixurile culturale sunt mai mult decat binevenite. Sporturile regale vor fi prezente (oina, badminton, petanque) si vom organiza intr-una din zile un Royal Brunch pe toata pajistea din fata castelului.

O alta componenta importanta a festivalului este platforma Feed Your Mind, care isi propune sa ofere participantilor, in fiecare zi de festival, o doza de inspiratie si informatie.

 

Provocari de business

Riscul financiar este elementul cel mai dificil de gestionat in businessul nostru. Daca organizezi un concert la care ai estimat ca vei vinde 50.000 bilete si tu vinzi doar 20.000, ai o problema - artistul oricum trebuie platit la suma agreata initial, sunt foarte rare cazurile in care poti renegocia. Sunt multi organizatori care au dat faliment, uneori chiar in repetate randuri.

 

Promovarea serviciilor

Avem un departament in-house de marketing si comunicare, cu expertiza versatila ce acopera toate mediile si specializarile din mixul promovarii. Adaptam strategia in functie de eveniment, fiecare avand particularitatile sale.  

 

Cifra de afaceri

Cifra de afaceri anul trecut a depasit 12 milioane lei; cat despre ce se va intampla anul acesta, mai discutam prin decembrie.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related