71,9% dintre șoferii români ascultă frecvent muzică la volan, dance, slow și pop fiind cele mai apreciate genuri muzicale, potrivit unui studiu realizat de OMV Data Center cu privire la obiceiurile românilor la volan. Astfel, românii sunt nedespărțiți de muzică atunci când se află la volan: 7 din 10 (71,9%) șoferi români ascultă tot timpul muzică în timp ce conduc, în timp ce 17,6% din totalul analizat au răspuns că ascultă muzică aproape de fiecare dată când conduc și doar 8,3% ascultă muzică ocazional. Doar 2,2% dintre șoferii români nu ascultă muzică niciodată în timp ce conduc un autovehicul.
Cele mai populare genuri muzicale ascultate la volan sunt muzica dance, muzica ușoară și cea pop (cu peste 60% dintre răspunsuri), urmate în proporții aproape egale (20-30%) de rock, house, hip hop, muzică clasică, rap, muzică tradițională sau electronică.
„Stilul de muzică preferat la volan de către șoferii din România este în condordanță cu tendința acestora de a-și personaliza mașina, de a o denumi și de a o considera un membru al familiei, o parte integrantă din universul lor cotidian. Stilul de muzică preferat în timpul condusului este o expresie firească a personalității șoferului, a preferințelor și preocupărilor sale cotidiene sau chiar a modului de relaxare practicat cel mai frecvent. E foarte probabil ca genul muzical preferat la volan să fie de fapt genul muzical ascultat în general de consumatori în timpul liber, lucru care plasează șofatul în rândul celor mai plăcute rutine - cele care creează relaxare și stare de bine” a explicat psihologul Nina Paraschivescu rezultatele acestei cercetări.
Conform OMV Data Center (centru de analiză a obiceiurilor de consum ale românilor la volan), în topul preferințelor șoferilor români se află radioul, variantă aleasă de aproape toți respondenții – 92%; stick-urile de memorie USB reprezintă a doua cea mai utilizată sursă de muzică în timpul șofatului (37,5%), locul 3 fiind ocupat de CD-uri, cu doar o treime din total (29%). Topul este completat de: telefonul mobil (17%), YouTube (12,2%) și aplicații muzicale mobile (5,4%). Chiar dacă desuete, casetele audio se mai regăsesc încă în torpedoul a cel mult 1,9% dintre români.
CD-urile cu muzică, încă în topul achizițiilor din benzinării
Deși ocupă locul 3 în topul surselor de muzică la volan, 4 din 10 (38,3%) șoferi români au cumpărat / primit un nou CD în ultimele 6 luni: 28,6% dintre respondenți declară că au cumpărat/primit un CD cu muzică în ultimele 3 luni, 9,8% - în ultimele 6 luni și 7,6% în ultimele 12 luni. În total, aproape jumătate dintre șoferii intervievați (46%) au cumpărat sau oferit un CD cu muzică în ultimul an, ponderea celor care nu au mai cumpărat/oferit un CD de mai bine de 1 an fiind aproximativ egală – 44,3%. 1 din 10 români nu a cumpărat sau primit niciodată un CD cu muzică.
Pe termen scurt, CD-urile audio încă reprezintă o opțiune pentru șoferii din România. Pe termen mediu și lung, luand în calcul avansul tehnologic al autoturismelor (sistemele multimedia bazate pe conexiune Bluetooth, Wi-fi sau USB, trendul de întinerire al parcului auto din România, dezvoltarea și popularitatea aplicațiilor de streaming audio și oprirea producției de astfel de compact discuri pe continentul american, tot în vederea focusării pe astfel de platforme online, se preconizează scăderea utilizarii acestor compact discuri și pe piața românească, până la eliminarea lor definitivă (pe termen lung).
OMV Data Center este primul instrument de analiză a comportamentelor și tendințelor manifestate de șoferii din România, având scopul de a evidenția și corela factorii ce influențează comportamentul în trafic.