În 2005, Amazon a lansat serviciul Prime. Acesta este un serviciu la care se pot abona utilizatorii Amazon pentru a primi livrare mai rapidă (a doua zi sau 48 de ore), livrare gratis și alte beneficii, cum ar fi acces la conținut video și audio, amintește Sergiu Nichitean, fondatorul comunității amazon-seller.ro.
În cadrul cursului Amazon Business Boost, care va începe în data de 29 septembrie, Serghiu Nichitean vorbește despre serviciile care facilitează vânzările și afacerile pe Amazon.
Amazon Prime are peste 95 de milioane de abonați și costă $99 pe an. În 2016, numărul de abonați Prime a depășit pentru prima dată numărul de cumpărători obișnuiți, acum ei reprezentând peste 60% din baza de utilizatori Amazon în SUA.
Importanța Amazon Prime pentru vânzători este faptul că nu toate produsele sunt compatibile cu Prime, iar cele care sunt, primesc un avantaj în algoritmul de căutare, deci apar mai sus în lista de rezultate. Motivul pentru asta e că Amazon vrea să convingă cât mai mulți utilizatori să-și facă abonament Prime, deci scoate în față produsele astea și le pune și o etichetă corespunzătoare!
”Există posibilitatea de a filtra rezultatele să se afișeze doar produsele Prime și majoritatea celor care sunt deja abonați Prime fac asta. Aceștia sunt și cei mai “înrăiți” cumpărători de pe Amazon. O statistică spune că un abonat Prime cheltuie în medie 1300 USD pe an, cu 40% mai mult decât un cumpărător Amazon obișnuit”, spune Sergiu.
Ce produse sunt eligibile Prime?
Pentru a putea respecta viteza de livrare promisă abonaților, produsele trebuie:
- Să fie într-un depozit Amazon (Fulfilled By Amazon) sau
- Să fie într-un alt depozit ales de vânzător, dar să fie într-un program numit „Fulfilled By Merchant Prime”, unde Amazon verifică întâi timp de câteva luni dacă livrarea din acel depozit respectă condițiile Prime.
FBA – Fulfillment By Amazon
Amazon oferă unui vânzător terț două opțiuni de îndeplinire a comenzilor:
- Fulfilled by Amazon (FBA)
- Fulfilled by Merchant (FBM)
Câteva detalii despre Fulfilled By Merchant
Prin FBM, vânzătorul doar își afișează produsul pe platforma Amazon, iar când primește o comandă, el se ocupă de livrare, comunicarea cu clientul, retururi și orice alte probleme. Produsele FBM obișnuite nu sunt compatibile Prime.
Acum câțiva ani, Amazon a introdus programul Fulfilled By Merchant Prime unde vânzătorii cu depozite proprii în SUA pot aplica și după câteva luni de teste pot avea produsele compatibile Prime.
În continuare vom pune accentul doar pe FBA pentru că este mult mai simplu pentru începerea unei afaceri pe Amazon.
Cum funcționează FBA
- Vânzătorul trebuie să aibă cont de tip Professional.
- Vânzătorul adaugă un listing (produs pus la vânzare).
- Vânzătorul creează un shipment în interfața Amazon destinată vânzătorilor (Seller Central), așa anunță Amazon că va trimite un stoc și primește în schimb niște etichete cu coduri de bare, atât pentru fiecare produs în parte, cât și pentru fiecare colet sau palet.
- Furnizorul (din China) trimite stocul cu etichetele necesare direct la depozitul Amazon din SUA.
- Depozitul Amazon primește coletele și le despachetează.
- Angajații Amazon identifică produsele și actualizează statusul lor în sistem.
- Vânzătorul (adică noi) e notificat că stocul a ajuns și poate vedea în Seller Central cantitatea disponibilă.
- Când se face o comandă, depozitul Amazon livrează produsul și vânzătorul e notificat.
- Dacă clientul cere retur, Amazon îi oferă o eticheta de livrare gratis. La primirea returului, angajații de la depozit inspectează produsul, dacă acesta e bun de vândut din nou, se adaugă înapoi în stoc, dacă nu, vânzătorul e notificat și poate alege să i se livreze produsul sau face o cerere de lichidare.
Tot ce trebuie să facă vânzătorul este să dea niște clickuri și să trimită un mail, dar până ajunge aici, trebuie să găsească un produs și un furnizor.
Cei care vor să înceapă o afacere pe Amazon sunt așteptați la cursul Amazon Business Boost organizat de agenția Creative Business Management.