Diversificarea canalelor de comunicare in social media se intampla peste tot in piata, insa brandurile care se lanseaza in diverse spatii sociale fara a-si fi construit in prealabil strategia nu fac mai mult decat sa "bifeze" trendul. Cum spune Adrian Stefanescu (Digital Manager, Huawei Romania), o strategie digitala cuprinde toate mediile relevante si disponibile, ii revine un plan de continut complex, cu un mix de activitati diferite, si care permite totodata integrarea unui "mare procent de actiuni real-time marketing".
In 2018, abordarea a insemnat, pentru Huawei Romania, perfectionarea comunicarii pe canalele Facebook, Instagram si YouTube. De pilda, pe Facebook, compania monitorizeaza inclusiv 4 grupuri de useri care impartasesc impresii despre fotografie si rezultatele obtinute cu produsele Huawei), iar pe Instagram fotografiile userilor realizate cu telefoanele Huawei ajung in mod regulat sharuite pe contul companiei.
Prin lansarile noilor produse care au avut loc anul trecut, Huawei Romania a pornit si o extindere a eco-sistemului utilizatorului, care va continua in acest an. 2019 va aduce lansarea unei noi game de produse, inceputul comunicarii pe canale noi (in viitorul apropiat Snapchat si LinkedIn), dar si solutii e-commerce dedicate fanilor brandului.
Huawei in social media. Diversificarea canalelor
Eforturile unei comunicari duc catre consumul resurselor si al energiei tuturor celor implicati. Am fost si sunt de parere ca este esential sa iti alegi chibzuit bataliile si sa pornesti la drum pregatit. Iar anul trecut, pentru noi a fost important sa perfectionam comunicarea pe canalele deja existente.
Totodata, insa, prin lansarea noilor modele de smartphones (P20 Pro si Mate 20 Pro) si a noului Watch GT, am inceput sa extindem eco-sistemul utilizatorului.
Era timpul ca utilizatorii sa descopere ca Huawei nu este un brand nou, rasarit peste noapte, ci ca are o istorie marcata de eficienta unor produse de larg consum. Totusi, decizia vine si impusa de piata; ne dorim sa fim prezenti pe cat mai multe canale, dar trebuie stabilita o strategie de comunicare inaintea deciziilor de acest fel.
La nivel local, comunicarea se face (momentan) prin canalul oficial de Facebook, cel de YouTube, Instagram si website. In acelasi timp, monitorizam 4 grupuri de Facebook, unde utilizatorii isi impartasesc fotografii si impresii despre produsele Huawei.
In viitorul apropiat, ne propunem sa continuam deschiderea de noi dialoguri prin Snapchat, un grup de Facebook oficial, dar si prin LinkedIn.
2019 va fi anul in care vom lansa o gama noua de produse, noi canale de comunicare, dar si solutii de e-commerce dedicate pentru fanii Huawei.
Consider ca o strategie trebuie evaluata din 6 in 6 luni pentru a-si dovedi eficienta, de aici si pragmatismul in ceea ce priveste diversificarea canalelor. Planurile nu se opresc la bifarea unor retele de socializare, ci si la gasirea continutului dedicat, pe care sa-l impartasim eficient cu utilizatorii.
Obiective
Principalul obiectiv a fost definirea foarte clara si distincta a brandului in sine si a teritoriului sau, in cadrul acestui segment incredibil de dinamic. Dupa ce am definit clar targetul, primul pas firesc a fost sa intelegem cat mai clar universul lor – ce tip de continut consuma, ce tip de continut genereaza, cui dau follow pe Facebook, ce asculta, cum se distreaza pe internet si cum prefera sa impartaseasca online ceea ce fac offline.
Concluziile au fost:
- sunt segmentul care genereaza cel mai mult continut online;
- adora celebritatile si persoanele influente din digital;
- dovada ca ceva le place este chiar actiunea de “share” pe retelele de socializare.
Si, de aici, cel de-al doilea mare obiectiv a devenit acela de engagement si de construire a unui univers care sa reprezinte cat mai mult atitudinea si mindsetul utilizatorilor la care ne raportam.
Imaginea brandului
“Creat cu Huawei, postat cu Huawei, vazut de pe un Huawei”. Toate clipele pe care utilizatorul le petrece online sunt de pe un device cu ajutorul caruia el creeaza, modifica si posteaza continut. Fiind multumit de investitie, intervine si un sentiment de mandrie, des afirmat prin hashtaguri dedicate sau descrieri in care ei specifica in mod direct de pe ce model Huawei au postat.
Huawei va fi mereu un brand social, chiar daca este sau nu prezent pe retelele de socializare. Marele avantaj al unui producator de smartphones (cel putin) este ca produsul va fi mereu interfata de accesare a continutului digital.
Continut
Pe langa continutul dezvoltat de regiune, avem libertatea de a crea continut local, relevant pentru comunitatea din Romania. Bineinteles, continutul regional este cel care beneficiaza de mai mare vizibilitate si forta in comunicare. De cele mai multe ori, ne mandrim cu postarile pe care ni le trimit colegii din Varsovia.
Pe langa acestea, stabilim in fiecare an pilonii de comunicare, dar ne raportam mai intai la resursele interne, cele care ne vor genera intotdeauna continut:
- Departamentul de vanzari (operatori si retaileri);
- Service (totul despre functionalitatea telefonului);
- Retail (evenimente si actiuni BTL pentru consumatori);
- Field force (daca modulele de invatare sunt eficiente pentru ei, le aplicam si in comunicarea noastra).
Lansarile din acest an ne vor ajuta sa intarim si mai mult ideea unui brand matur, cu produse de calitate si functionalitati exceptionale.
Continutul in functie de canale
Pentru un brand, social media trebuie sa fie o continuare a comunicarii de brand si nu o alta comunicare - evident, personalizata pentru fiecare platforma. Chiar daca se face prin cross-platform, postarea mesajului trebuie sa tina cont de numarul de caractere, integrarea unor link-uri externe si tipuri de vizual folosit.
Pe langa clasicul Facebook, ne bucuram de o comunitate creativa, dinamica si mereu cu idei. Pe Instagram, nu ii rugam pe ei sa dea “share”, ci o facem noi ori de cate ori gasim continut ce merita impartasit.
Procese de trial&error
Inainte sa postam, continutul este trecut prin mai multe filtre si evaluat: poate transmite eficient mesajul de brand? Poate atinge obiectivele impuse? Poate sa faca diferenta pentru utilizator?
Fiecare postare este in sine o decizie asumata, dar nu stii niciodata cum va reactiona comunitatea. Partea frumoasa e ca, de multe ori, utilizatorii vin cu imbunatatiri si ne ajuta prin feedback argumentat. Asta mi se pare ca este devotamentul absolut din partea fanilor si ne responsabilizeaza sa venim mereu cu beneficii pentru ei si sa-i includem pe cat de mult putem in planurile de comunicare.
Chiar in acesta perioada lansam un unboxing pentru un nou produs, creat chiar cu unul dintre fanii de pe pagina de Facebook.
Diferentierea in categorie
Pentru a gasi comunitatea locala relevanta pentru brand, trebuie inteles ce poate face brandul pentru acea comunitate.
Comunicarea online si, mai ales, cea de pe retelele de socializare, nu sta doar in oferte si click-uri pentru cel mai bun pret. Este important sa integram produsele intr-un stil de viata si sa aratam cum produsele Huawei ii pot ajuta pe cei care le folosesc, de la eficienta unui model pentru tineri (P smart 2019) si pana la forta celui mai puternic procesor de pe un smartphone Huawei, dotat cu inteligenta artificiala integrata in dispozitiv (Mate 20 Pro).
Ca exemplu, seria de patru interviuri despre Mate 20 Pro si utilizatorii sai poate integra foarte bine aici stilul de viata diferit pe care oamenii il au, chiar daca folosesc acelasi dispozitiv.
Aceste materiale beneficiaza de suportul unei persoane dedicate, care ne ajuta sa "traducem" detaliile tehnice in informatii usor de inteles. Ciprian Mirea, Chief Technical Advisor Huawei, este interfata si suportul tuturor campaniilor digitale in care dezvoltam continut video pentru prezentarea produselor noastre.
Cea mai ampla actiune din social media in 2018
Printre campaniile cu importanta din 2018 va ramane Sondajul Back-up & Security, desfasurat in luna noiembrie. Plecat de la nevoia utilizatorilor care vin in service-ul Huawei (Bulevardul Nicolae Balcescu 23A, Bucuresti) inainte sa-si predea telefonul pentru diagnosticare, sondajul a urmarit aflarea insightului care sa ne ofere un pilon de comunicare de sine statator.
Raspunsul tuturor celor 12.381 de utilizatori ne-a oferit urmatoarele informatii:
- 7 din 10 romani si-au pierdut cel putin o data informatiile stocate pe telefon;
- 61% din pierderile de informatii au fost cauzate de utilizator sau de dispozitivul mobil;
- tinerii sub 25 de ani au sanse de aproape 2 ori mai mari (30,74%) sa isi piarda telefonul fata de cei peste 35 de ani (18,71%);
- 3 din 5 tineri (sub 25 de ani) au declarat ca fac frecvent back-up (80,94% dintre ei) fata de 66,32% la persoanele peste 35 de ani;
- 66% dintre romani aleg sa isi foloseasca telefonul personal in interes de serviciu;
- 24,9% nu folosesc nicio metoda de blocare a telefonului.
Mai multe detalii in studiul prezentat aici.
Masurarea rezultatelor. Investitii
Fiind o companie globala, deciziile bugetului se iau independent de dorintele locale. Misiunea noastra ramane ca intotdeauna sa eficientizam bugetele, folosindu-ne de toate resursele pentru a genera continut de calitate. In pofida domeniului subiectiv in care activam, cele mai intelepte decizii sunt cele pe termen lung si securizarea parteneriatelor importante pe cel putin un an de zile.
De aceea, vom investi mereu in comunitatea pasionatilor de device-uri Huawei, in cei care ne genereaza continutul fara o presiune contractuala, dar si in parteneriatele care certifica functionalitatile produselor Huawei.
In cifre, am reusit sa crestem bugetul de comunicare digitala cu 40% fata de anul trecut, iar acest lucru ne da si mai multa libertate creativa. Fiind mereu constranse de briefurile cu bugete mici, agentiile partenere au posibilitatea in acest an sa vina cu idei memorabile pentru campaniile planificate deja.
Echipa. Colaborarea cu agentiile
Din partea Huawei: Ana Alexandra Raut – Brand & PR Manager; Sabina Stirb – Communication Manager; Adrian Stefanescu – Digital Manager; Ana Sohotchii – Influencer Specialist.
Din partea Oxygen: Irina Manole – Account Director; Bogdan Epure – Social Media Strategist; Teodora Teican – Social Media Manager.