[CSR în 2019] Livia Fericean (Samsung România): Managementul sustenabilității are ca scop crearea unor valori integrate, nu doar economice

[CSR în 2019] Livia Fericean (Samsung România): Managementul sustenabilității are ca scop crearea unor valori integrate, nu doar economice

Samsung a început să deruleze acțiuni locale de CSR din 2011, cu fiecare an avansând spre un program integrat și o singură viziune, aceea de a împărtăși resursele companiei într-un mod relevant pentru comunitate, ne spune Livia Fericean (Corporate Citizenship & Public Affairs Manager).

Principiul de bază este co-prosperitatea, iar cele 3 direcții principale de responsabilitate socială în cadrul companiei sunt educația, antreprenoriatul și cultura, urmărite prin proiecte cum ar fi platformele Trends of Tomorrow sau Smart Classroom, competiția Changeneers sau colaborarile cu Festivalul George Enescu și One Night Gallery.

Pe lângă aceste proiecte, Livia ne spune și că Samsung operează pe un principiu al sustenabilității care implică întregul lanț de creare a valorii; printre acțiunile anunțate în ultimul timp se numără și decizia de a înlocui ambalajele din prezent (atât pentru produsele portabile, cât și pentru cele de uz casnic) cu unele realizate din materiale durabile, cum sunt hârtia și plasticul reciclat. Dincolo de valorile economice, spune Livia, compania are în vederea crearea unor valori sociale și de mediu, iar pentru a le cuantifica, Samsung a adoptat din 2016 metoda "Valoarea reală" a KPMG.

Mai multe detalii despre abordarea CSR în cadrul Samsung România, în interviul de mai jos.

 

CSR extern, CSR operațional

Prioritatea Samsung este ideea de co-prosperitate - scopul nostru este de a crea noi oportunități și de a susține comunitățile de oriunde suntem prezenți. Filozofia Samsung presupune implicarea companiei și angajaților săi în acțiuni care contribuie la o societate mai bună. Ca lider mondial în domeniul tehnologiei, Samsung își împărtășește spiritul antreprenorial și know-how-ul cu tinerii aspiranți prin diverse programe comunitare.

Viziunea Samsung pentru 2020 se află în centrul angajamentului nostru de a crea o lume plină de experiențe digitale mai bogate, prin intermediul unor tehnologii și produse inovatoare. În acest sens, ne dedicăm eforturile creativității, valorilor comune împărtășite cu partenerii noștri, inovației și echipei noastre.

Însă o companie nu poate fi considerată responsabilă decât dacă alege să facă business în mod sustenabil. Iar aici ne referim la întreg lanțul de creare a valorii: alegerea furnizorilor, a materialelor folosite în producție, reciclarea acestora, atitudinea angajaților, cultura organizațională, etc. CSR-ul Samsung pornește de la filozofia de brand globală, dar continuă mult mai pragmatic, și se traduce prin tot ce se întâmplă la nivel de business în cadrul companiei, din punct de vedere operațional, așa cum ați precizat mai sus, dar și localizat.

În timp ce livrăm produse și servicii inovatoare în conformitate cu principiile fundamentale Samsung, generăm alte valori în domeniile economiei, societății sau mediului. Monitorizăm impactul financiar și non-financiar pe care le exercităm asupra societății prin intermediul procesului astfel încât să maximizăm impactul pozitiv în timp ce îl minimizăm pe cel negativ.

Dat fiind că Samsung este o companie globală, dar cu prezență puternică pe fiecare piață în care operează, tot ceea ce se aplică la nivel internațional este adaptat și implementat și pe plan local.

În cadrul companiei, administrarea impactului social asupra persoanelor interesate (clienți, acționari și investitori, angajați, furnizori, comunități locale, ONG-uri, media, organizații profesionale, etc.) nu reprezintă un simplu trend, ci este parte integrantă din sistemul de management al sustenabilității companiei. 

 

Acțiuni

Un exemplu este decizia, anunțată anul acesta, de a înlocui toate ambalajele utilizate cu materiale durabile ecologic, cum ar fi plastic și hârtie reciclate.

Pentru telefoane mobile, tablete și produse portabile, vom înlocui materialele plastice utilizate pentru accesoriile de suport cu matrițe de celuloză, iar pungile folosite pentru a împacheta accesoriile cu materiale ecologice. Vom schimba și designul încărcătorului telefonului, transformând exteriorul lucios cu un finiș mat și vom elimina foliile de protecție din plastic. 

Pungile de plastic folosite la protejarea suprafețelor aparatelor de uz casnic vor fi înlocuite de asemenea cu pungi care conțin materiale reciclate și bioplastice, realizate din deșeuri plastice și din combustibili nefosili, cum ar fi amidonul sau trestia de zahăr.

Până în 2030, Samsung intenționează să utilizeze 500 de mii de tone de plastic reciclat și să colecteze 7,5 milioane de tone de produse uzate (ambele cumulate din 2009).

În ceea ce privește hârtia, Samsung va folosi, până în 2020, numai materiale din fibre certificate de organizații internaționale de mediu, cum ar fi Consiliul pentru Administrarea Pădurilor (Forest Stewardship Council), Programul pentru Aprobarea Schemei de Certificare Forestieră (Programme for the Endorsement of Forest Certification Scheme) și Inițiativa Forestieră Durabilă (Sustainable Forestry Initiative) pentru ambalaje și manuale.

 

Valorile targetului/consumatorilor Samsung

Companiile își adaptează procesele și chiar produsele în conformitate cu opiniile consumatorilor și necesitățile de a crea o economie bazată mai mult pe conștiință. Dezvoltăm constant procese și tehnologii noi și mai inteligente pentru a răspunde acestei dorințe pe care o au tot mai multe branduri, de a fi conștiente social.

Pentru a integra valorile consumatorilor noștri în strategia de comunicare a sustenabilității, ne-am îmbunătățit procesul de colectare a ideilor lor și ne-am setat o viziune corporativă de amploare, precum și strategii pentru dezvoltare durabilă, cu responsabilități specifice - economice, sociale și de mediu.

Consumatorii Samsung sunt interesați de educație și proiecte specifice din acest domeniu, forță de muncă și comunitate, mediu, diversitate și includere, etică și altele. 

 

Directii de CSR. Parteneriate

Samsung dezvoltă programe de responsabilitate socială în România încă din 2011, cu obiectivul de a ajuta comunitatea să-și atingă potențialul și să prospere, construind un viitor mai bun. Oferim acces la cea mai inovatoare tehnologie disponibilă pentru a susține tânăra generație, indiferent dacă proiectele pe care le derulăm sunt educaționale, dedicate antreprenorilor sau culturale.

Astfel, din 2014 și până în 2017, ne-am concentrat eforturile pe trei proiecte majore în zona de educație: Trends of Tomorrow, program de mentorat dedicat celor cu vârste între 16 și 18 ani, Smart Classroom, posibilități noi de învățare și competențe digitale, pentru tinerii de 16-18 ani și Tech Institute, competențe pentru joburile de viitor, 21-24 de ani.

În 2018, ne-am propus să ajungem la 200 de profesori prin programul eProfesor, cu conținut dedicat și tutoriale, sprijinindu-i în procesul de creare a propriului conținut digital pentru orele de curs (prin platforma Smart Classroom).

De asemenea, suntem implicati în numeroase proiecte culturale, nu doar în arta contemporană, dar și în proiecte muzeale din București, dezvoltate cu parteneri instituționali precum Muzeul George Enescu, Muzeul de Istorie Naturală Grigore Antipa, Muzeul Național al Țăranului Român.

Avem colaborări cu fundații locale prestigioase: parteneriatul deja de tradiție cu Festivalul și Concursul George Enescu sau colaborarea cu One Night Gallery, începută din 2018, pentru a ilustra modul în care tehnologia și arta pot crea noi experiențe imersive în AR, VR și alte tehnologii new media, dar și pentru a încuraja artiștii  români să experimenteze, creând într-un nou mediu de expunere, virtual. Iar aplicația dARe by Samsung, utilizată în cadrul evenimentelor One Night Gallery, este un adevărat partener pentru a experimenta evenimente urbane, cool, un facilitator al experiențelor augmentate.

De asemenea, în 2017, Samsung a demarat împreună cu Impact Hub programul Changeneers, dedicat celor care aduc soluții tehnologice inovatoare la probleme sociale, comunitare sau legate de mediul înconjurător.  În 2019, Changeneers a câștigat locul 1 la categoria Digital Innovation la Romanian CSR Awards.

Practic, în ultimii doi ani, focusul Samsung România privind politica de CSR a fost pe zona de educație și antreprenoriat. În completarea acestor direcții strategice, la începutul lui 2018 am lansat platforma dedicată Centenarului Marii Uniri, Culturesc 100. Platforma încuraja consumul de cultură în rândul publicului tânăr, oferindu-i o experiență culturală inspirată de tehnologie, iar creatorilor - oportunitatea de a promova produsele culturale prin mijloace tehnologice. 

 

Cea mai recentă campanie de CSR

Ar fi vorba despre a doua ediție a concursului Changeneers, ce conectează pasionații de tehnologie și provocările sociale, prin trei tipuri de oportunități: makerspace (dezvoltatorii pot testa un produs/serviciu cu potențiali clienți folosind gratuit echipamente Samsung la Impact Hub Bucharest), comunitate (networking, acces la informații de calitate) și competiție (recunoaștere și sprijin pentru antreprenori).

Anul acesta, programul s-a desfășurat sub conceptul de Tech Game Changers. Din cele 47 de startup-uri înscrise, 12 au ajuns în finală, iar Parking Spotter a reușit să convingă juriul și să câștige finanțarea de 10.000 de euro.

Parking Spotter este o platformă software care îndreaptă șoferii către cel mai apropiat loc de parcare prin analiza imaginilor furnizate de camerele video. Când un șofer intră într-o parcare în care este instalată soluția, va primi într-o aplicație mobilă informații legate de locurile de parcare libere; statusul locurilor este transmis și administratorilor unor astfel de locații. 

Inovația fiind în ADN-ul Samsung, lansăm anual această provocare tinerilor antreprenori. Prima ediție a Changeneers ne-a dezvăluit soluții viabile, unele fiind deja integrate în ecosistemul nostru digital: Human LinkIziBac sau Questo App.

18 aprilie a marcat și lansarea unei noi secțiuni a platformei Changeneers, dedicată comunității de startup-uri tech. Impact Hub Bucharest și Samsung România își propun să faciliteze construirea unei rețele ample de conectare a antreprenorilor cu startup-uri tech de impact, pentru a aduce o schimbare în bine în țară. Noua secțiune este și o metodă de conectare și promovare a antreprenorilor din industrie.

 

Proportia bugetelor alocate CSR-ului in ultimii 2 ani

Bugetul alocat proiectelor de responsabilitate socială a fost constant în ultimii ani.

 

Succesul initiativelor de CSR. Rezultate 2017 vs. 2018

Avem un portofoliu complex de proiecte și suntem preocupați să îmbunătățim constant formatul acestora. Privind impactul în comunitate, măsurăm diferit, în funcție de specificul proiectului, după indicatori relevanți.

De exemplu, pentru proiectul Changeneers, ne uităm în primul rând la calitatea proiectelor înscrise în competiție, dar și la numărul antreprenorilor interesați de proiect, numărul aplicanților și numărul celor care accesează platforma Makerspaces. Luăm în considerare și feedbackul primit de la aceștia, pentru a îmbunătăți constant proiectul.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Dosare editoriale

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related