[CSR in 2019] Simona Firtat (L'Oreal Romania): Sunt deja aproape 6 ani de cand vorbim, in L’Oreal, despre sustenabilitate ca proiect de transformare a businessului

[CSR in 2019] Simona Firtat (L'Oreal Romania): Sunt deja aproape 6 ani de cand vorbim, in L’Oreal, despre sustenabilitate ca proiect de transformare a businessului

"Punem cat de mult putem frumusetea in sprijinul unei vieti mai bune, prin actiunile noastre filantropice", spune Simona Firtat (Corporate Communication & Public Affairs Manager) vorbind despre directiile de CSR ale  L’Oreal Romania, care cuprind de asemenea perspectiva de interior, asupra modului in care compania isi deruleaza businessul. 

Aflam de la Simona ca, incepand din 2013, prin proiectul Sharing Beauty With All, compania si-a propus adaptarea proceselor de productie, cu obiective clare de a reduce emisiile de CO2, de crestere a gradului de reciclare/reutilizare si de sprijinire a comunitatilor defavorizate.

Directiile de responsabilitate sociala ale L'Oreal cuprind si promovarea egalitatii de gen, iar prin programul de burse private "Pentru Femeile din Stiinta", desfasurat in parteneriat cu UNESCO, compania sprijina de 21 de ani la nivel international, si de 10 ani in Romania, contributiile femeilor in cercetarea stiintifica.  

O privire de ansamblu asupra trendurilor din CSR si modul lor de aplicare pe plan local, in cadrul L'Oreal, in continuare.

 

Tendinte: CSR-ul operational

Cu siguranta, ca este unul dintre principalele “shift”-uri care ne remodeleaza businessul, alaturi de schimbarile in comportamentele consumatorilor, schimbarile aduse de mediul digital si cele impuse de canalele de distributie. Performanta unei companii nu se mai masoara de mult doar prin rezultatele sale financiare - ci, mai ales, prin modul in care le obtine.

Sunt deja aproape 6 ani de cand vorbim, in L’Oreal, despre sustenabilitate ca proiect de transformare a businessului. Am lansat in 2013 Sharing Beauty With All, un proiect pe termen lung, prin care ne-am asumat ca pana in 2020 toate produsele noastre sa aiba un impact social si de mediu imbunatatit, iar prin activitatile noastre sa generam un numar de locuri de munca egal cu numarul angajatilor L’Oreal, la nivel global.

Dar nu poti transforma businessul doar sustinand cauze sociale ori prin filantropie. Intregul lant trebuie reimaginat.

De la felul in care gandim produsele (ce ingrediente folosim, cum sunt obtinute, ce impact avem cand extragem materia prima), la cel in care le producem (cum putem reduce emisiile de CO2 in fabrici, ori felul in care sunt consumate – este formula biodegradabila, poate ambalajul fi reciclat?), pana la felul in care impacam comunitatile si angajatii in tot acest proces – cate locuri de munca generam in comunitatile cu care interactionam? cum sunt tratati angajatii in tot acest proces?

 

Iar raspunsul la multe dintre aceste intrebari are o componenta etica puternica. Pentru altele, raspunsul este o investitie crescuta in tehnologii, cercetare, inovare.

In Romania, sunt companii ce deruleaza proiecte impresionante in interesul diverselor comunitati sau pentru a sprijini cauze sociale importante. E minunat! Romanii si Romania au nevoie. Cred, insa, ca adevaratul sprijin pe care companiile, fie ele multinationale sau antreprenoriale, mari sau mici, il pot oferi comunitatilor este daca integreaza etica si responsabilitatea in actiunile lor si dezvolta afaceri sustenabile pe termen lung.


Sursa: Facebook

 

Transparenta si transparentizare

Nevoia consumatorilor pentru transparenta este legitima. Si, daca n-a facut-o inca, forteaza companiile sa isi imbunatateasca procesele de business. Provocarea cea mai mare, insa, este sa traduci toate aceste procese pe limba consumatorului obisnuit, intr-o lume in care adevarul personal primeaza, iar companiile sunt acuzate de interese ascunse, in ciuda unor practici corecte si transparente.

Pentru noi, principiile etice asumate – care au ramuri puternice in zona de sustenabilitate – si raportarea complexa, anuala, a rezultatelor sunt doua moduri prin care asiguram transparenta proceselor fata de consumatori. Certificarile, premiile si recunoasterile pe care le obtinem de la organisme independente sunt si garantia ca dincolo de auto-promo este multa substanta si o responsabilitate profunda.  


Sursa

 

CSR-ul din Romania in raport cu trendurile globale

Cand Catedrala Notre Dame ardea, opinia publica din Romania era in doliu. Cand mari companii internationale au anuntat donatii colosale pentru refacerea ei, opinia publica din Romania a gasit zeci de cauze considerate mai potrivite pentru acele sume. Situatia cred ca reprezinta foarte bine sensibilitatea CSR-ului: exista atat de multe hot topics si atat de multa emotie in definirea zonelor de actiune, incat este foarte greu sa armonizezi, sa gasesti un raport unanim acceptat drept corect intre nevoi globale si nevoi locale.

Nu cred in tendinte in CSR. Tendintele pot fi interpretate ca modele, iar asta nu este CSR. Cred ca CSR-ul functioneaza pe nevoile descrise de Maslow in piramida lui.

Exista tari in care societatea a depasit nevoile de baza, astfel, preocuparile vin din sfere cu un impact mai global, in timp ce sunt societati in care nevoile primare sunt atat de mari (hrana, apa, adapost), incat nu constientizeaza nevoile globale (schimbari climatice care afecteaza accesul la hrana, apa sau adapost).

Cred ca, atat timp cat companiile, la nivel global, isi propun sa faca „business for good”, vor putea identifica, la nivel local, cea mai buna definitie pentru „bine”.

 

Valorile consumatorilor L'Oreal

Suntem o companie de beauty, iar principala preocupare a consumatorilor nostri este sa stie ca produsele pe care le folosesc sunt sigure si ca au fost produse cu respect fata de mediu, animale si oameni.

Apoi, sunt preocupati ca prin folosirea produselor sa nu afecteze, la randul lor, acest trio. De aici si preocuparea noastra pentru a produce si pentru a aduce in Romania produse cu formule biodegradabile, in ambalaje reciclabile, realizate din materiale reciclate.


Sursa: Facebook

O alta preocupare este fata de starea de bine a comunitatilor defavorizate. Si ii implicam permanent in campanii de constientizare a riscurilor expunerii excesive la soare, de exemplu, in campanii de educare privind importanta verificarii starii de sanatate a alunitelor, sau in actiuni de sprijinire a asociatiilor care au grija de persoane cu dizabilitati.

Ne e usor sa le aflam interesele in aceasta sfera pentru ca suntem in permanenta in contact cu ei. Prin studii, focus groupuri si, cel mai important, la punctele de vanzare. Acolo unde, de multe ori, povestea, etica si sustenabilitatea din spatele produsului fac diferenta intre achizitie si refuz.

 

Directii de CSR L'Oreal Romania

Suntem preocupati de amprenta noastra si de imbunatatirea impactului pe care il avem asupra mediului si a comunitatilor; ne-am asumat, aici, in Romania, sub proiectul Sharing Beauty With All, obiective clare de reducere a emisiilor de CO2, de crestere a gradului de reciclare si reutilizare, de implicare in comunitatile defavorizate.

Suntem atenti la echilibrul de gen si la oferirea de oportunitati egale femeilor si barbatilor in societate si punem cat de mult putem frumusetea in sprijinul unei vieti mai bune, prin actiunile noastre filantropice. Este modul prin care grupul L’Oreal contribuie la 14 din cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabila definite de Natiunile Unite in 2015.

Am ales acele sfere in care putem avea o contributie reala, sustinuta pe termen lung, zonele in care ne desfasuram activitatea si pe care le cunoastem cel mai bine.

Spe exemplu, L’Oreal a fost fondata de un cercetator, asa ca cercetarea este adanc inradacinata in istoria si ADN-ul companiei, cu peste 900 milioane de euro investiti anual in acest sens. Cunoastem, astfel, foarte bine provocarile domeniului, si, mai ales, motivele care nu le permit femeilor din cercetare sa reuseasca in cariera in acelasi mod ca barbatii. 

De aceea, de peste 20 de ani la nivel international si de 10 ani in Romania, in parteneriat cu UNESCO, prin proiectul Pentru Femeile din Stiinta (For Women in Science) oferim burse tinerelor cercetatoare, pentru a le ajuta sa schimbe lumea prin stiinta.   


Sursa: Facebook

Acestea sunt directiile strategice pe care le urmam an de an si incercam sa gasim, in perimetrul lor, proiecte in care sa ne implicam pe termen lung. Nu cred prea mult in „one shot”-uri, desi uneori raspundem solicitarilor punctuale de ajutor.

 

Cea mai recenta campanie ampla de CSR

Vorbim aici despre programul de burse private L’Oreal – UNESCO Pentru Femeile din Stiinta. Oferim anual patru burse a cate 42.000 lei fiecare pentru patru tinere cercetatoare romance, ce au sub 35 de ani si sunt doctorande ori au obtinut titlul de doctor.

Avem un juriu format din cercetatori si academicieni prestigiosi, iar obiectivul nostru este sa dam sanse unui numar cat mai mare de tinere ca lucrarile sa le fie evaluate. Astfel, campania noastra de comunicare se concentreaza, intr-o prima etapa, pe crearea de awareness in jurul inscrierilor.


Castigatoarele bursei din 2017 // Sursa

Odata ce evaluarea proiectelor este finalizata, anuntarea castigatoarelor vine in contextul unui nou val de comunicare, in care vrem ca realizarile lor sa fie cunoscute, sa inspire si sa motiveze alte eleve sau studente sa imbrace o cariera in cercetare. Asta pentru ca inca avem dezechilibre de gen puternice in domeniul tehnic si in cercetare, ceea ce nu poate decat sa dauneze progresului stiintei.

In 2018 am reusit sa dublam numarul inscrierilor si sa aducem in spatiul public un subiect greu, in lipsa vreunei doze de can-can: rolul femeii in cercetarea stiintifica romaneasca si felul in care femeile sprijina avansul stiintei si tehnologiei, prin munca lor. 


Castigatoarele din 2018 // Sursa

 

Proportia bugetelor alocate CSR-ului in ultimii 2 ani

Bugetele au crescut usor, mai mult ca urmare a indexarii.

 

Succesul initiativelor de CSR. Rezultate 2017 vs. 2018

Succesul in sustenabilitate este greu de definit. Pentru ca vorbim despre impact pe termen lung si, asa cum am vazut in proiectele noastre, o bursa de 10.000 de dolari pentru un cercetator poate duce la mii de pacienti corect diagnosticati.

Da, putem masura – si facem asta – tonele de CO2 economisite prin imbunatatirea parcului auto sau prin promovarea mijloacelor alternative de transport, putem masura kilogramele de deseuri stranse in actiunile de voluntariat, sutele de beneficiari ai programelor noastre de implicare in comunitati etc. Si ne bucuram sa raportam cifre in crestere de la an la an.

Dar este greu sa masuram impactul pe care il are pe termen lung asupra unui adolescent institutionalizat o zi in care descopera, alaturi de angajatii nostri, trei meserii pe care le-ar putea avea. Este greu de masurat impactul pe termen lung al unui pachet de produse cosmetice asupra unei femei abuzate, care nu si-a ingrijit niciodata parul.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related