În România, mediul business a depășit etapa de înțelegere a CSR-ului, trecând spre cea de dezvoltare, spune Irina Butnaru (Corporate Communications Manager PENNY Market | REWE România). Ea adaugă că pătrunderea CSR-ului în mediul local s-a întâmplat și prin intermediul unor "hot topics", însă construcția unui program de CSR funcțional și relevant se bazează în fond pe experiment și consecvență:
Eforturile noastre și ale altor companii dovedesc că rezultatele bune se întâmplă de-a lungul mai multor ani de activitate și că potențialul unor idei și activități în domeniul CSR-ului se descoperă prin implicare și desfășurarea continuă de proiecte.
În ceea ce privește responsabilitatea internă a companiilor și integrarea sustenabilității în strategiile și procesele de business, Irina ne spune că, în cazul REWE Group, managementul este în totalitate implicat. Grupul REWE a setat și punctele de start ale strategiei locale de CSR (desfășurată pe 4 piloni: Produse verzi; Energie, climă și mediu; Angajați; Implicare socială), PENNY Market adaptând direcțiile relevant la comunitățile locale și dezvoltând parteneriate pe termen lung cu Habitat for Humanity, SOS Satele Copiilor, World Vision, Plantăm Fapte Bune.
Totodată, aflăm de la Irina că anul trecut s-a încheiat un proces de remodelare a rețelei PENNY Market, în urma căruia s-au realizat și optimizări tehnice pentru sistemul de eficiență energetică, compania măsurând și cantitatea de emisii de CO2 și pentru fiecare magazin în parte și consumul de energie electrică per suprafață de vânzare, între alți indicatori.
Tendințe: CSR-ul operațional
PENNY Market este conceptul de succes al grupului german REWE, de la care am preluat o viziune pe care am implementat-o și local: tratăm conceptul de sustenabilitate cu seriozitate și îl considerăm nu doar un trend, ci parte din strategia noastră de business.
În esență, CSR-ul se traduce pentru noi în sustenabilitate și merge dincolo de susținerea unor cauze sociale: se referă la dezvoltarea unor game de produse sustenabile, încheierea unor parteneriate corecte, desfășurarea tuturor activităților de retail având mereu în vedere impactul asupra mediului și protejarea acestuia conform standardelor ONU, dar și asumarea responsabilității pentru angajații noștri și implicarea în comunitățile unde suntem prezenți.
Transparență și transparentizare
Ne bazăm pe credibilitate și transparență atât în comunicarea noastră externă (etichetarea produselor, realizarea campaniilor de publicitate, etc.), cât și în cea internă, în cadrul proceselor de selecție, recrutare și motivare a angajaților. Lucrăm la primul nostru raport non-financiar tocmai în vederea creșterii transparenței la nivelul companiei noastre. Ne dorim ca toți cei interesați de activitatea PENNY Market să poată afla despre modul în care ne desfășurăm activitatea în România.
La nivel intern, directorii generali (Domnul Daniel Gross si Domnul Dennis Biernatzki) sunt deschiși să asculte feedbackul diverselor grupuri de stakeholderi, pornind de la angajați, media și parteneri, și, mai mult, se implică direct în acțiunile de voluntariat și de susținere a comunităților atât local, cât și internațional.
Câteva exemple sunt Cupa REWE, campionatul intern de fotbal al cărui finală se desfășoară în Germania, activitățile de constructie cu misiunea de a eradica locuirea precară și de a susține educația copiilor din comunități defavorizate, dar și activități sportive precum Bucharest International 10k sau Bucharest Half Marathon.
Valorile consumatorilor PENNY Market
Printre valorile brandului PENNY Market se regăsesc și grija și capacitatea de a fi aproape și la îndemână. Aceste două valori se regăsesc și în nevoile consumatorilor care au devenit din ce în ce mai selectivi. Pe lângă produse de calitate și prețuri corecte, clienții sunt atenți și la acțiunile sociale pe care compania le întreprinde, la etică și integritatea acesteia.
Investițiile pentru protejarea mediului înconjurător, preocuparea pentru educație și sport, dar și grija deosebită pentru bunăstarea angajaților sunt domenii de interes care pot influența decizia de cumpărare și fidelizarea consumatorului din România.
CSR în cadrul REWE
În cadrul companiei noastre, CSR-ul ia forma unui concept mai larg: cel al sustenabilității. Atât strategia, cât și pilonii de sustenabilitate au fost preluați de la grupul de care PENNY Market aparține, REWE Group, iar managementul este în totalitate implicat în integrarea acestora în practicile de business.
La nivel local, ne-am adaptat la specificul din România. Cei 4 piloni de sustenabilitate după care ne ghidăm sunt: Produse verzi; Energie, climă și mediu; Angajați; Implicare socială. Toate proiectele trec prin filtrul acestei matrici care ne ghidează spre un viitor sustenabil și o afacere de succes.
Pentru a reuși să avem impactul pe care ni-l dorim pe termen mediu și lung, am ales să ne alăturăm unor organizații non-guvernamentale pentru câteva cauze prioritare pentru noi în cadrul pilonului Implicare socială.
Suntem foarte atenți la comunități și la felul în care activitatea noastră le influențează. Un exemplu este deschiderea depozitului din Bacău, primul de acest tip din regiunea Moldova, unde, pe lângă crearea de noi oportunități de angajare pentru localnici, ne-am implicat în construirea unui triplex la Moinești și în renovarea unui centru medical din localitatea Nicolae Bălcescu alături de partenerul nostru Habitat for Humanity. Tot alături de ei, construim în prezent un centru comunitar educațional la Buftea.
În ce privește identificarea zonelor cu potențial real, ne ajută foarte tare să găsim acele organizații non-guvernamentale care cunosc cel mai bine problemele cu care se confruntă comunitățile aflate în dificultate.
Câteva parteneriate de amploare sunt în colaborare cu SOS Satele Copiilor, cu World Vision prin proiectul Vreau in clasa a 9 –a dedicat elevilor din mediul rural, dar și Plantăm Fapte Bune în parteneriat cu Eco Assist, care a devenit o acțiune de teambuilding deschisă întregii echipe Penny Market. De asemenea, susținem acțiunile sportive cum ar fi Bucharest International 10K.
Noi direcții de CSR
În ultimii doi ani ne-am concentrat atenția asupra expansiunii sustenabile a rețelei de magazine PENNY Market, a extinderii gamei de produse românești achiziționate de la furnizori locali și regionali, dar și activităţilor educative şi de formare a tinerilor, promovării sportului și susținerii comunităților defavorizate.
Am ales aceste direcții în mod firesc, urmărind integrarea sustenabilității în activitățile de business ale companiei noastre, dar și având în vedere specificul local.
La finalul lui 2018 am încheiat procesul de remodelare a întregii rețele de magazine PENNY Market prin investiții de peste 120 de milioane de lei. Noul format nu aduce doar îmbunătățiri de design ale magazinului și o listă mai bogată de produse proaspete de la furnizori locali, ci și optimizări tehnice pentru sistemul de eficiență energetică. PENNY Market a fost primul retailer care a obținut certificarea ISO 50001 în anul 2017.
Cea mai recentă campanie amplă de CSR
Cea mai recentă campanie de CSR a stat la intersecția a doi piloni de sustenabilitate din cadrul PENNY Market: Energie, climă și mediu și Implicare socială.
Campania se desfașoară la nivel național sub denumirea ,,Grijă de România”, în linie cu comunicarea de brand și are ca scop reducerea consumului de pungi de plastic, educarea clienților în spiritul dezvoltării sustenabile, dar și susținerea copiilor din asociația SOS Satele Copiilor.
Povestea și mecanismul campaniei sunt prezentate de personajul Verde Împărat a cărui misiune este aceea de a încuraja clienții să folosească cât mai des sacoșa pentru cumpărături PENNY.
Aceasta face 3 lucruri bune: pentru tine, pentru ceilalți (la fiecare revenire în magazin cu punga biodegradabilă, clientul și SOS Satele Copiilor beneficiază de 0,25 de bani fiecare) și pentru natură (punga este refolosibilă, cu cât o reutilizezi mai mult, cu atât mai mult se bucură natura).
Astfel, am reușit să strângem o sumă de peste 13,000 lei în primele luni care a fost direcționată către SOS Satele Copiilor. Campania se va derula până la sfârșitul anului 2019.
Un alt proiect de succes început in 2017 privind implicarea socială, de această dată având ca subiect principal educația, este programul de burse profesionale „Vreau în clasa a IX-a” dedicat elevilor din mediul rural și desfășurat în parteneriat cu World Vision România.
PENNY Market oferă o bursă individuală de 200 de lei pentru 28 de tineri prin intermediul căreia aceștia au posibilitatea de a participa la activități educaționale și de formare. Totodată, tinerii desfășoară și activități practice în cadrul magazinelor PENNY și au acces la oportunități de carieră în interiorul companiei.
Bugetele alocate CSR-ului
În ultimii doi ani am crescut: atât noi, ca profesioniști, cât și bugetele alocate sustenabilității. Avem atât proiecte în desfășurare, cât și proiecte-pilot prin care ne dorim să testăm concepte noi cu potențial mare de impact in viitor. Toate aceste aspecte pozitive vin pe baza unor rezultate financiare bune pe care compania le-a înregistrat în ultimii ani în România, dar și ca parte din strategia și viziunea pe termen lung pe care ni le-am asumat.
Succesul inițiativelor de CSR. Rezultatele acțiunilor 2017 vs. 2018
Fiecare proiect este evaluat în funcție de specificul lui și de pilonul în care se încadrează, dar ca numitor comun folosim numărul de beneficiari ai inițiativei.
În proiectele de mediu avem o listă clară de indicatori de performanță prestabiliți pe care îî monitorizăm în mod constant – câteva exemple sunt cantitatea de emisii de CO2 pentru fiecare magazin în parte, cantitatea de energie electrică consumată per suprafață de vânzare.
Bineînțeles, pentru toate activitățile de CSR care presupun voluntariat din partea colegilor, ne ghidăm după feedback-ul calitativ pe care insistăm să îl primim și de care ținem cont în alegerea proiectelor viitoare.