CSR-ul global si, treptat, cel local se manifesta prin programe mult mai ample, derulate de profesionisti supraspecializati in domeniu, noi procedee de etica si transparentizare, tatonarea terenului privind crearea de produse sustenabile, in paralel cu schimbarile legate de deciziile de consum influentate tot mai mult de performantele sociale ale brandurilor, spune Ina Badarau (PR Manager, MedLife).
Si in ceea ce priveste MedLife, directiile de CSR s-au extins in ultimii ani. Din pozitionarea "Facem Romania bine" a reiesit, la capitolul CSR, preocuparea pentru o economie sanatoasa si sustinerea in acest sens a antreprenoriatului urban si rural, dar si o directie de protejare a mediului inconjurator prin reimpadurirea unor zone defrisate sau reducerea consumului de energie si apa.
Astfel, au urmat o serie de proiecte de mentorat pentru antreprenori si de popularizare a antreprenoriatului in randul studentilor, derulate in parteneriat cu asociatia Romanian Business Leaders, la infiintarea careia a contribuit si Presedintele MedLife, Mihai Marcu. Pe partea de mediu, MedLife a pornit in 2017 campania "Facem Romania Verde", continuata si anul trecut.
In acelasi timp, MedLife ramane implicata si in asigurarea accesului la servicii medicale pentru oamenii din mediul rural si cei din categorii defavorizate, promovand totodata preventia in randul pacientilor si sustinand formarea educationala a noilor generatii de medici.
Tendinte: CSR-ul operational
CSR-ul local s-a schimbat 360 de grade in ultimii 10 ani. Daca in 2009 discutam de proiecte punctuale care vizau sustinerea unor cauze sociale / charity, acum discutam despre o abordare strategica pe termen mediu si lung, parteneriate cu ONG-uri alese pe spranceana, programe de complexitate medie spre mare cu impact direct asupra calitatii vietii /mediului etc, dar si despre raportarile anuale aferente.
In egala masura, se observa si o tranzitie a CSR-ului catre zona de business. Tot mai multe companii sunt preocupate de impactul asupra mediului sau in comunitate, investesc in programe sustenabile si pun accent mai mare pe nivelul de transparentizare. Acest trend se va accentua ca urmare a noilor reglementari ce transpun partial Directiva Europeana 95, potrivit carora din 1 ianuarie 2019 companiile romanesti care au peste 500 de angajati sunt obligate sa raporteze datele non – financiare.
Pana la intrarea in vigoare a acestui ordin, doar anumite companii de interes public erau obligate sa prezinte astfel de raportari. Sigur, nu legea ar trebui sa ne constranga la asta, dar este totusi un exercitiu util care va contribui la maturizarea CSR-ul romanesc.
Integrarea CSR-ului in zona de business nu e un aspect optional in randul companiilor de servicii medicale. Activam intr-o industrie in care responsabilitatea este mai presus de cuvinte. In mainile colegilor nostri sunt vietile, dar si sperantele a milioane de romani care ne-au trecut pragul.
In acest sens, investim in angajatii nostri, investim in tehnologie moderna si solutii digitalizate pentru a tine pasul cu nevoile pacientilor, derulam programe umanitare pentru diverse categorii sociale, ne implicam in proiecte educationale si de mediu, toate avand la baza principii sanatoase de etica.
Transparenta si transparentizare
Nu cred ca putem discuta despre companii cu adevarat responsabile daca nu luam in calcul si transparentizarea practicilor acestora. Transparentizarea construieste incredere, iar pe termen mediu si lung aceasta relatie mutuala poate rezulta in migrarea consumatorului din pozitia de prospect in cea de client sau chiar ambasador.
In Romania se observa un trend ascendent in ce priveste transparentizarea businessurilor. Fie ca o fac avand ca referinta bunele practici dezvoltate de multinationale, sau ca urmare a unor constrangeri legislative, tot mai multe companii decid sa faca publice activitatile non-financiare, acesta fiind un semnal important de maturizare al pietii.
La randul nostru, punem accent mare pe transparenta activitatilor catre stakeholderii nostri, atat la nivel extern, cat si intern. Avem o serie de canale prin care comunicam directiile strategice, programele de CSR si parametrii pentru etapa de evaluare, iar feedback-ul pe care il primim ne ajuta sa ne imbunatatim constant actiunile.
Valorile targetului Medlife
Dincolo de aspectele demografice (corporatist, familist, mediul urban, venituri medii spre mari, preocupat de un stil de viata sanatos etc), atunci cand vorbim de valori, targetul nostru are o caracteristica foarte importanta – hotararea de a se implica si de a contribui la schimbare.
Sunt oameni care simt nevoia de a aduce mai mult sens in vietile lor si de a face lucruri cu impact direct in comunitate. Aleg voluntariatul pentru actiuni de reciclare si protejare a mediului, participa la actiuni de donare sau umanitare si sunt solidari pentru o Romanie mai buna. Au incredere unii in altii, stiu ce inseamna puterea unei comunitati.
Cel mai recent exemplu de implicare este programul “Inimi sanatoase pentru copii” derulat in parteneriat cu Fundatia Polisano. Ca urmare a solidarizarii mai multor companii, a zeci de voluntari si medici din tara si strainatate, au fost salvate inimile a noua copii cu malformatii cardiace grave.
In cei 5 ani de la lansarea programului au fost operati in total 112 copii din toata tara. Din pacate estimarile oficiale arata ca in Romania anual mor cca 1.000 de copii cu malformatii cardiace grave, pentru ca nu sunt operati in clinicile din tara sau din strainatate, unde doar jumatate dintre ei au sansa sa beneficieze de o interventie. Programul va continua cu alte doua editii care vor avea loc in perioada urmatoare.
CSR in 2019 in cadrul Medlife
Strategia noastra de sustenabilitate vizeaza cateva directii de interes:
- Sanatatea oamenilor din mediul rural si a celor care provin din randul categoriilor defavorizate prin facilitarea accesului la servicii medicale
- Educatie medicala si preventie, prin formarea noii generatii de medici si informarea corecta a pacientilor
- Protejarea mediului prin reimpadurirea unor zone defrisate si reducerea consumului de energie & apa
- Antreprenoriatul, educatie si guvernanta corporativa – prin programe ce au ca obiectiv pregatirea liderilor si companiilor de maine pentru o economie mai sanatoasa
Avem mai multe parteneriate strategice la nivel national, unul de referinta fiind parteneriatul cu Romanian Business Leaders.
Filosifia din spate e foarte simpla; dincolo de vindecare, vrem ca Romania sa aiba si o economie sanatoasa, si un sistem de invatamant sanatos. Doar intarind pilonii sanatate, economie, educatie, vom putea vorbi de progres si de bine. Astfel, impreuna cu RBL, am inceput un demers de a pune in lumina potentialul ideilor de antreprenoriat in mediile urban si rural, prin proiecte precum:
Vreau sa fiu antreprenor, un proiect ambitios de a creste perceptia valorii antreprenoriatului in randul elevilor si al studentilor din Romania. In 3 ani de activitate, au fost organizate peste 200 de ateliere de antreprenoriat la care au participat peste 26.000 de tineri elevi si studenti din toata tara.
Antreprenoresti, o initiativa inedita de sprijin a comunitatilor din mediul rural prin construirea unui model de dezvoltare economica si sociala care sa permita crearea de noi oportunitati de afaceri, acasa. In primul an de activitate 2017-2018, au fost adoptate 3 comunitati: Corbi, Valea Stanciului si Ghindaresti. Peste 200 de gospodarii au fost instruite in tainele antreprenoriatului.
Din acelasi ciclu este si Mentoria, o platforma de mentorat cu scopul de a creste antreprenori care sa devina jucatori reprezentativi pe piata locala, pregatiti sa fructifice oportunitati de crestere si pe plan international. In primii 2 ani, au fost implicati 100 de mentori si 100 de antreprenori. In 5% din cazuri, mentorii au si investit in afacerile celor mentorati.
Directii noi de CSR: protejarea mediului
Cea mai noua directie integrata in strategia de sustenabilitate este protejarea mediului. Ratiunea din spate este strans legata de angajamentul nostru de a face Romania bine si a construi un viitor mai bun. In viziunea noastra, copiii sunt viitorul, iar odata cu ei trebuie sa crestem si sa construim mediul inconjurator in care acestia sa se dezvolte.
Din pacate, statistile arata ca padurile, esentiale vietii, s-au imputinat dramatic, ajungand sa reprezinte doar 28,95% din suprafata tarii. In acelasi timp, nu s-au imputinat doar padurile Romaniei, ci si copiii care se nasc, cei ce vrem sa fie viitorul tarii. Daca in 2016 se nasteau 189.783 copii, cu 11.240 mai putini fata de anul anterior, in primele luni din 2017 se inregistra o scadere de inca 12% fata de anul precedent.
In 2017, ne-am propus sa facem o schimbare pentru a „face bine” si mediului inconjurator, incercand sa incurajam, in acelasi timp, si natalitatea. Deoarece preocuparea pentru copii este in ADN-ul nostru, grija pentru viitorul acestora a reprezentat punctul de pornire al unui nou angajament MedLife – Facem Romania Verde.
Campania „Facem Romania Verde” a venit cu promisiunea de a planta cate un copac pentru fiecare nou-nascut din maternitatile MedLife. Pentru ca proiectul sa prinda viata, am identificat una dintre zonele din Romania cu cel mai mare nivel al defrisarilor. Prin asocierea cu Fundatia Conservation Carpathia, ne-am luat angajamentul de a reimpaduri, odata cu fiecare copil venit pe lume, o suprafata defrisata din Muntii Fagaras.
Proiectul a demarat pe 10 noiembrie 2017, odata cu prima actiune de plantare, la care au luat parte angajati MedLife alaturi de voluntari si membri din echipa Fundatiei Conservation Carpathia.
Au urmat o serie de actiuni offline si online, inclusiv lansarea celei mai lungi scrisori de promisiuni in care sute de parinti, colegi si influenceri au fost provocati sa scrie un mesaj pentru generatiile urmatoare. Scrisoarea a adunat peste 1.100 de mesaje si a fost plantata simbolic ca respectare a promisiunilor in Capsula Timpului in zona reimpadurita din Muntii Fagaras.
Rezultatele demersurilor s-au concretizat prin plantarea a peste 40.000 de copacei. In plus, rezultatele comunicarii au demonstrat empatizarea oamenilor cu ideea campaniei, obtinandu-se peste 8.000 de interactiuni in Social Media si peste 150 de articole in mass-media dedicate subiectului, numarul total al celor care au fost atinsi de mesajul nostru fiind de peste 7.000.000.
Proportia bugetelor alocate CSR-ului in ultimii 2 ani
Bugetul alocat actiunilor de CSR este intr-o usoara crestere fata de ultimii 2 ani cu pana la 20%, acest lucru fiind datorat in mod special cresterii numarului de programe, dar si a complexitatii acestora.
Succesul initiativelor de CSR. Rezultate 2017 vs. 2018
Pentru proiectele care se afla la inceput de drum, incercam sa masuram rezultatele lunar tocmai pentru a face imbunatatiri acolo unde este cazul. Pentru proiectele care s-au rodat deja, masurarile le facem trimestrial sau bianual. Aditional, desfasuram si masurarea de la final de an pentru toate proiectele aflate in derulare, in ideea de a evalua daca este nevoie sa acceleram dezvoltarea / extinderea anumitor proiecte sau sa le optimizam.
Trendul este unul pozitiv. Rezultatele de pana acum ne confirma ca ne indreptam intr-o directie buna, iar bucuria si multumirea romanilor care au participat la proiectele derulate ne incurajeaza si ne ambitioneaza sa continuam acest drum.