[CSR în 2019] Camelia Ene (MOL Romania): Cele mai multe dintre platformele noastre de CSR s-au transformat în evenimente anuale tradiționale

[CSR în 2019] Camelia Ene (MOL Romania): Cele mai multe dintre platformele noastre de CSR s-au transformat în evenimente anuale tradiționale

În ultimii ani, în România au avut loc schimbări majore în domeniul responsabilității sociale. Schimbări în bine, spune Camelia Ene (CEO, MOL România). Iar parte din aceasta schimbare este și compania pe care ea o conduce.

Lucrurile au evoluat foarte mult, fie că ne referim la societatea civilă sau la actorii economici.

Unul dintre lucrurile cele mai importante despre care se face vorbire în acest domeniu (și care a văzut progrese, de asemenea) este transparența. Astfel, cât privește Planul de sustenabilitate MOL 2020, transparența nu este doar un deziderat, ci unul dintre obiectivele legate de etică și guvernanță.

În acest sens, obiectivul companiei este de a îmbunătăți practicile de raportare (integrare continua, publicare de informații, site web etc).

De la Camelia aflăm și că, la nivel de grup, a fost creată poziția Group Ethics Officer, aceasta având corespondenți în fiecare ramură locală a companiei, inclusiv în România.

Despre campaniile recente de CSR ale MOL România puteți citi în materialul de mai jos. Printre noutăți se află și implicarea în construcția unui heliport pe acoperișul spitalului pentru copii Marie Curie din București, reducând astfel timpul de transport al pacienților. 

 

Trenduri in CSR. Nivelul operațional

MOL este un partener tradițional și devotat al comunităților, o poziție pe care compania și-a consolidat-o în mod constant printr-o strategie foarte complexă și aprofundată de responsabilitate socială. În același timp, etica în ceea ce privește furnizorii, producția, cultura organizațională, angajații joacă un rol important pentru companie.

Pentru MOL, etica face parte din cadrul general al sustenabilității și este un domeniu care acoperă subiecte esențiale legate de managementul responsabil al companiei. Aceasta include cadrul de management al eticii și structura și practicile de guvernanță care contribuie la sustenabilitatea companiei.

Practicile privind etica și guvernanța sunt esențiale pentru a ne asigura că la nivelul companiei sunt monitorizate și înțelese riscurile la adresa sustenabilității iar Grupul are capacitatea de a gestiona aceste riscuri.

Aceasta contribuie la îmbunătățirea poziției financiare a Grupului MOL, menținând în același timp autenticitatea grupului în relația cu investitorii și oferind în același timp companiei posibilitatea de a funcționa ca "bun cetățean corporativ". În acest domeniu, luăm în considerare subiecte precum guvernanța corporativă, etica în afaceri, transparența, managementul riscurilor.

Așa cum a fost cazul în multe domenii, Grupul MOL a fost un pionier și în domeniul eticii. Primul cod de etică al companiei a fost publicat în 1999, iar documentul a fost ulterior actualizat ajungând la variantele valabile în prezent - Codul de etică și conduită de afaceri și Codul de etică al Partenerului de Afaceri.

Există o poziție internă dedicată - Group Ethics Officer -, creată la nivel de Grup iar ofițerii de etică locali au fost nominalizați în fiecare companie din cadrul grupului MOL - inclusiv în MOL România.

 

Transparența

Transparența este de o importanță majoră în viața fiecărei companii care se angajează să atingă obiective de dezvoltare durabilă. De fapt, Planul de sustenabilitate MOL 2020 menționează transparența printre obiectivele legate de etică și guvernanță. În acest sens, obiectivul companiei este de a îmbunătăți practicile de raportare (integrare continua, publicare de informații, site web etc)

MOL România se mândrește cu activitatea sa de pionierat în multe domenii iar CSR-ul este unul dintre sectoarele de activitate în care MOL România a avut o prezență revoluționară. MOL România a lansat prima sa platformă de CSR - programul "Spații Verzi " - cu aproape 15 ani în urmă, având ca scop îmbunătățirea zonelor verzi din comunitățile locale și oferirea de ajutor pentru conservarea ariilor protejate.

Datorită succesului său, MOL România și Fundația pentru Parteneriat au extins programul care include acum doi piloni - Spaţii Verzi Urbane și Arii Naturale Protejate.

Faptul că am fost un pionier în domeniul CSR ne-a permis să dobândim o experiență unică și vastă și, în această calitate, am fost martori la schimbări extraordinare și pozitive în domeniul responsabilității sociale din România. Lucrurile au evoluat foarte mult în România, fie că ne referim la societatea civilă sau la actorii economici.

Suntem încrezători că, în fiecare an, companiile vor fi din ce în ce mai interesate să se implice în campanii complexe cu rezultate pe termen lung, cu scopul de a oferi răspunsuri eficiente la nevoile comunității.

 

Parteneriate

Principalele programe de responsabilitate socială ale MOL România se desfăşoară anual și au devenit o tradiție. Pentru a maximiza impactul asupra comunităților locale, MOL România colaborează cu parteneri consacrați din sfera societății civile, în mod special cu Fundaţia Pentru Comunitate şi Fundaţia pentru Parteneriat.

Astfel, în colaborare cu Fundaţia pentru Comunitate, MOL desfăşoară următoarele programe:  

Programul MOL de promovare a talentelor prin care MOL România acordă sprijin financiar tinerilor talentaţi din domeniul artei şi sportului, cu vârsta cuprinsă între 8 şi 18 ani. Fondul total al sponsorizărilor este de aproximativ 350.000 lei pe an. Programul a luat naştere în 2006 şi, asemenea celorlalte platforme de CSR ale companiei, s-a extins de-a lungul anilor. 

Premiile Mentor pentru excelenţa în educaţie. Este o inițiativă prin care se aduce recunoaștere eforturilor acelor profesori şi  antrenori care au descoperit şi au condus tinere talente spre performanţe de excepţie. Programul a luat naştere în 2010.

De atunci, anual sunt premiați 10 profesori sau antrenori care au contribuit la rezultatele excepționale ale elevilor lor, ale unor tineri sportivi sau artiști. Mentorii primesc fiecare suma de 8.000 de lei (aprox 1.813 EUR) și un trofeu realizat de reputatul artistul Ioan Nemţoi. 

Programul MOL pentru sănătatea copiilor, prin care se acordă anual sponsorizări organizaţiilor nonguvernamentale care derulează proiecte de terapie emoţională sau terapie prin artă, având ca scop reabilitarea psiho-socială a copiilor cu dizabilităţi sau afecţiuni grave.

Programul se desfășoară anual începând din 2009 iar fondul total al sponsorizărilor este de aproximativ 400.000 RON/an. Suma totală alocată proiectelor în primii 9 ani de existență ai programului a depășit 2,7 milioane RON. Prin această sumă au fost finanțate 169 de proiecte de care au beneficiat peste 10.000 de copii.  

Programul MOL Permis Pentru Viitor, lansat în 2015, prin care se acoperă cheltuielile aferente școlii de șoferi pentru tineri care provin din medii defavorizate, cu vârste cuprinse între 17 şi 25 de ani. Fondul total al sponsorizărilor este de 75.000 de lei anual.

În cooperare cu Fundaţia pentru Parteneriat, MOL România desfăşoară Programul Spaţii Verzi, o iniţiativă lansată în 2006. Aceasta este de asemenea şi cea mai veche platformă de responsabilitate socială a MOL România.

Separat, angajaţii MOL sunt implicaţi în activităţi de voluntariat corporativ. Astfel, începând din 2009, angajaţii companiei fac anual muncă voluntară în  casele de tip familial  administrate de Fundaţia Sfântul Francisc.

Totodată, de-a lungul anilor MOL România a susţinut sportivi de perfomanță, cum ar fi primul campion paralimpic al României la ciclism, Carol-Eduard Novak, dar şi evenimente culturale si sportive de marcă: Gala UNITER; Rowmania FEST – Festivalul Internaţional al Bărcilor cu Vâsle sau TIFF – Festivalul International de Film Transilvania. 

În 2012, MOL România a devenit prima reţea de benzinării care a iniţiat un program pentru colectarea de la populaţie a uleiului alimentar uzat, cu scopul de a contribui la protecția mediului și la educaţia civică privind acest subiect.

În 2016, MOL România s-a alăturat iniţiativei Every Can Counts, care încurajează colectarea selectivă a dozelor din aluminiu, în vederea reciclării acestora. În cadrul acestui program, MOL România a instalat în 35 de stații din țară recipiente pentru colectarea selectivă a acestor ambalaje.

Recent, MOL România a devenit a devenit Suporter al Patrulei de Reciclare pentru colectarea bateriilor uzate și a deșeurilor electrice mici.

Nu în cele din urmă, MOL România a decis să se implice într-un proiect de suflet care este în același timp foarte ambițios – construirea unui heliport pe acoperișul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Maria Sklodowska Curie, unul dintre cele două cele mai mari spitale de pediatrie din țară.

Compania finanțează acest proiect al cărui scop este de a reduce timpul de transport al micilor pacienți aflați în stare critică, astfel crescând șansele lor de a supraviețui și de a se însănătoși.

Numeroase proiecte de responsabilitate socială dezvoltate de MOL România au la bază modele dezvoltate anterior la nivelul Grupului MOL, însă ele sunt adaptate în funcţie de nevoile identificate în societatea românească. Impactul este măsurat în conformitate cu metodologia London Benchmarking Group, care este conformă cu indicii CCI și CR și aplicată de DJSI; GRI și BITC.

 

Noi direcții de CSR

Filozofia noastră este de a deveni partenerul tradițional și de încredere al comunităților, astfel că ne adaptăm constant și ne actualizăm platformele. Ideea principală este de a oferi cel mai bun răspuns pentru nevoile societății. Vrem mereu să ne asigurăm că prin intermediul platformelor CSR acoperim cât mai mult posibil nevoile sociale pe care le-am identificat anterior ca țintă pentru activitatea noastră.

Așa cum procedăm și cu modelul nostru de afaceri, și în cazul activităților de CSR suntem constant preocupați de eficientizare. Resursele pe care le putem aloca sunt limitate, deci este important să ne asigurăm că sprijinul pe care îl putem obține ajunge exact acolo unde este necesar, astfel încât impactul sprijinului oferit să fie cât mai mare posibil.

 

Cea mai recentă campanie de CSR

Programele de implicare în comunitate ale MOL România sunt concepute să funcționeze pe termen lung. Sunt programe care au dobândit notorietate și tradiție de-a lungul anilor. Cele mai multe dintre platformele noastre de CSR s-au transformat în evenimente anuale tradiționale, iar majoritatea au în jur de 10 ani vechime. În ultimul timp am decis să adăugăm la tradiția platformelor anuale și am decis să sprijinim construcția unui heliport pe acoperișul spitalului Marie Curie.

Împreună cu Asociația Inima Copiilor și doctorul Cătălin Cârstoveanu vom construi heliportul, care este prima construcție de acest gen pentru un spital de pediatrie din România. Este cel mai recent proiect pentru comunitate și suntem foarte mândri că, datorită acestui proiect, mai mulți copii aflați în stare gravă vor putea fi transportați mai repede la spital și vor avea în mod automat șanse mai mari de a trăi.

 

Despre bugetele repartizate CSR-ului

Suntem conștienți de faptul că bugetul nostru este limitat, astfel că eficiența este preocuparea noastră principală. Împreună cu partenerii noștri încercăm să găsim modalități de a valorifica cât mai mult resursele pe care le avem, în favoarea comunităților.

 

KPIs și rezultate

Avem indicatori tehnici care măsoară impactul, cum ar fi numărul de aplicații, calitatea proiectelor, vizibilitatea acestora în comunitate, numărul de beneficiari și calitatea implementării. Dar pentru MOL cel mai important criteriu este impactul programelor în comunitate, deoarece ne propunem cu adevărat să devenim partenerul de încredere al comunității.

Există, de asemenea, o evaluare subiectivă pe care o facem: zâmbetele, emoțiile, succesele și bucuria beneficiarilor. Suntem mândri că, de exemplu, tinerii artiști și sportivi, pe care i-am susținut de-a lungul anilor cu ajutorul programului nostru de sprijinire a tinerilor talentați, devin faimoși.

De exemplu, 5 dintre sportivii care au reprezentat România la Jocurile Olimpice de Vară de la Rio de Janeiro din 2016 erau foști beneficiari ai programului MOL pentru tinere talente. Suntem bucuroși că, prin programul MOL pentru sănătatea copiilor, am redus suferința prin care trec mii de copii bolnavi cronici.

Profesorii pe care îi premiem în fiecare an, prin intermediul platformei noastre Mentor, ne aduc multă bucurie și reușesc să ofere un exemplu despre sensul mentoratului și modelarea personalității tinerilor.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related