[CSR in 2019] Constantin Bratu (Coca-Cola Romania): Ne implicam in zona managementului ambalajelor pe 3 directii majore: design, colectare si parteneriate

[CSR in 2019] Constantin Bratu (Coca-Cola Romania): Ne implicam in zona managementului ambalajelor pe 3 directii majore: design, colectare si parteneriate

In zona CSR-ului operational, consumatorii isi doresc un lucru foarte firesc, spune Constantin Bratu (Public Affairs and Communication Manager, Coca-Cola Romania), si anume responsabilitatea propriilor actiuni la nivel de companie. Iar sustenabilitatea in business a ajuns la zi si in Romania, adauga el, pe de o parte datorita analizelor interne derulate de companii, dar si prin dezvoltarea cadrului legislativ specific si aparitia agentiilor specializate in domeniu.

Coca-Cola Romania abordeaza CSR-ul pe 3 directii strategice stabilite la nivel global: protejarea mediului si managementul ambalajelor; protejarea resurselor de apa din natura; consolidarea comunitatilor locale.

In zona ambalajelor, compania implementeaza local programul "O lume fara deseuri", care implica regandirea designului de ambalaje, colectarea si reciclarea deseurilor si programe de informare a publicului. O serie de astfel de demersuri, realizate in parteneriat cu CSR Nest, urmeaza sa fie lansate in aceasta vara. 

Totodata, printr-un parteneriat de 7 ani cu WWF, Coca-Cola Romania contribuie la refacerea zonelor umede de-a lungul Dunarii, iar prin Fundatia Coca-Cola, compania deruleaza un program amplu de mentorat dedicat tinerilor cu idei de business orientate in viitor, Future Makers, care ajunge in acest an la cea de-a doua editie.

 

Tendinte: CSR-ul operational

E adevarat ca, pentru mult timp, in Romania, conceptul de Corporate Social Responsibility a fost asociat preponderent cu sustinerea cauzelor sociale. Dar situatia s-a schimbat mult in ultimii ani. CSR-ul a ajuns tot mai bine inteles in mediul de afaceri, ajungand sa fie tratat ca un concept integrat de actiuni implementate pentru a-ti desfasura afacerea intr-un mod responsabil si sustenabil.

Acest lucru se datoreaza atat companiilor care au inceput sa-si analizeze afacerea si prin prisma sustenabilitatii, schimband felul in care dezvolta si implementeaza actiuni de CSR, dar si dezvoltarii cadrului legislativ care reglementeaza zona de sustenabilitate si CSR, astfel aparand agentii specifice care activeaza in acest domeniu.

Compania Coca-Cola este una dintre companiile etalon la nivel global, care a integrat sustenabilitatea in intreaga sa activitate, de la aprovizionarea cu ingrediente, pana la comercializarea produselor, de la modul in care ne tratam angajatii si pana la actiunile de sustinere a comunitatilor locale.

Toate initiativele globale se aplica la nivel local. Exista o serie de politici si proceduri care adreseaza toate zonele de CSR, exista indicatori si obiective urmarite indeaproape si raportate.

 

Transparenta si transparentizare

Este firesc sa oferim informatii de interes consumatorilor nostri, precum si raspunsuri la intrebari indreptatite. As zice ca transparenta este o dovada de respect fata de consumatori.

Pornind de la informatiile de pe etichetele produselor noastre (lista ingredientelor, informatii nutritionale, adresa si telefon de contact etc), pana la informatiile existente pe multiple canale de comunicare puse la dispozitia consumatorilor nostri (website-uri, pagini de Facebook etc), incercam sa venim in intampinarea lor si sa le oferim detalii despre produsele si activitatea noastra. 

Anual, publicam raportul global de sustenabilitate care ofera detalii despre “amprenta” companiei, se raporteaza evolutia in indeplinirea indicatorilor de sustenabilitate asumati, alaturi de toate initiativele derulate in perioada de timp raportata. Sustenabilitatea nu mai este o tendinta in compania noastra, este parte din business.

 

Valorile consumatorilor cu care comunicati

Pe langa preocuparile generale identificate prin diferite cercetari sociologice, am dezvoltat de-a lungul timpului cercetari proprii pentru a identifica cele mai importante teme/subiecte pentru consumatorii nostri, testand totodata parerea lor fata de diverse initiative de CSR pe care doream sa le dezvoltam.  

Ei sunt interesati de un mediu curat si isi doresc o implicare mai puternica din partea companiilor ca actor responabil in societate – acestea sunt printre cele mai relevante topicuri de la noi, iar in ceea ce priveste Compania Coca-Cola, exista un interes crescut si fata de initiativele dezvoltate in zona de management al ambalajelor. 

In urma unei cercetari efectuate in 2017, am identificat primele 3 puncte majore de interes in randul consumatorilor nostri, in ce priveste actiunile concrete derulate de-a lungul timpului de catre companie:

- Demersurile privind reducerea de zahar din produsele noastre.
- Dezvoltarea de programe comunitare specifice pentru Romania.
- Utilizarea ambalajelor 100% reciclabile.

 

CSR in 2019 in cadrul Coca-Cola

Ne implicam in proiecte mari de CSR prin intermediul Fundatiei Globale Coca-Cola care ofera finantari pentru diverse programe care se inscriu in directiile globale de CSR. La nivel international avem trei directii strategice:

1) Protectia mediului si managementul ambalajelor.
2) Protejarea resurselor de apa din natura.
3) Consolidarea comunitatilor prin programe de educare si dezvoltare profesionala, dedicate femeilor, tinerilor etc.

In Romania dezvoltam proiecte pe fiecare dintre cele 3 directii. Avem o serie de programe dezvoltate alaturi de CSR Nest cu focus pe partea de colectare selectiva si educare privind deseurile reciclabile, ce vor incepe vara aceasta.

Avem, de asemenea, un parteneriat de 7 ani cu WWF privind refacerea zonelor umede de-a lungul Dunarii. Am derulat, in ultimii ani, mai multe proiecte de educatie pentru un stil de viata echilibrat alaturi de fundatia Prais (“Suntem generatia in miscare” & “Si eu traiesc sanatos”).

Iar 2019 este deja al doilea an in care dezvoltam, in parteneriat cu Global Shapers si Social Innovation Solutions, programul de mentorat Future Makers, dedicat tinerilor cu aspiratii antreprenoriale. 

 

Directii noi de CSR in ultimii 2 ani

La inceputul lui 2018, Compania Coca-Cola a anuntat global o redefinire fundamentala a abordarii in domeniul ambalajelor. Compania isi propune sa ajute ca, pana in 2030, pentru fiecare sticla sau doza vanduta sa se colecteze si sa se recicleze o cantitate identica de ambalaje.

Acest obiectiv reprezinta punctul central al noii viziuni a companiei, „O lume fara deseuri”. Ea va fi sustinuta de Sistemul Coca-Cola cu investitii complexe, care includ si preocuparea continua de a face ambalajele 100% reciclabile. “O lume fara deseuri” (“World Without Waste”) nu inseamna doar proiecte de CSR, ci implica 3 directii majore de interventie:

Design – demersuri privind proiectarea ambalajelor noastre astfel incat ele sa aiba un impact cat mai mic asupra mediului. In Romania, toate ambalajele utilizate sunt 100% reciclabile. De-a lungul timpului, am reusit si sa reducem volumul ambalajelor puse pe piata, utilizand sticle si pet-uri mai usoare.

De asemenea, folosim deja de cativa ani PlantBottle – un concept inovator care implica utilizarea in proportie de 30% a pet-ului obtinut din plante, ca materie prima in componenta unor ambalaje din portofoliu (cum ar fi cele pentru Dorna sau AdeZ). Si nu ne oprim aici, investigam noi posibilitati de a imbunatati constant ambalajele produselor noastre.

Colectare – avem initiative de sustinere a diverselor sisteme de colectare si reciclare a ambalajelor in comunitatile in care activam.

Parteneriate – devoltam parteneriate strategice si diferite programe de educare si implicare a publicului, cum sunt cele dezvoltate cu ONG-ul CSR Nest si partenerii acestuia.

In ceea ce priveste sustenabilitatea, suntem atenti la ce se intampla in jurul nostru si raspundem preocuparilor, dar si diverselor zone de interes aparute intern in cadrul companiei.

Daca vorbim de proiecte pentru comunitati, incercam sa ramanem in cadrul celor 3 directii strategice globale ale Companiei Coca-Cola, alese printr-un lung si foarte serios proces de evaluare. Bineinteles ca pot exista si exceptii, in cazul in care se identifica o nevoie locala stringenta care trebuie adresata.

 

Cea mai recenta campanie ampla de CSR

Programul Future Makers este unul dintre cele mai recente. Demarat in prima parte a anului trecut, a fost gandit sub forma unui program de sustinere pentru tinerii intreprinzatori, interesati de startul unei afaceri, avand doua componente importante:

  • sesiuni de workshopuri si mentorat in mai multe judete ale tarii
  • o competitie de idei de business, cu o etapa de „incubare” de 3 luni de-a lungul careia echipele selectate si-au aprofundat cunostintele si si-au perfectionat planurile de afaceri, ajutati de mentori si specialisti

Peste 1.600 de tineri cu varste intre 20 si 29 de ani au participat la workshopurile organizate in 17 judete ale tarii. Competitia s-a bucurat in prima etapa de peste 160 de proiecte inscrise, cu idei din diferite domenii, de la educatie si agriculturapana la transport urban, servicii si tehnologii care ne ajuta in viata de zi cu zi. 50 de proiecte au mers mai departe in programul de incubare de trei luni.

In ultima faza a competitiei, cele 50 de echipe si-au sustinut proiectele in fata unui juriu de specialitate, dintre acestea fiind selectati cei 6 finalisti, recompensati fiecare cu 2.500 de euro si acces la o retea globala de resurse care sa le vina in ajutor in dezvoltarea afacerilor propuse.

Printre ideile finaliste s-au numarat biciclete din bambus, plante crescute fara pamant, aplicatii conversationale pentru depresie, dar si educatie cu ajutorul teatrului si al tehnologiei. Teatrul-serial intitulat „Aventurile lui Tzitzi Poc” a fost marele castigator al competitiei de idei, plecand acasa cu trofeul Future Makers si un premiu in valoare totala de 5.000 de euro.

Proiectul a fost finantat de Fundatia Coca-Cola si implementat alaturi de Global Shapers Bucharest Hub si Social Innovation Solutions, iar anul acesta a fost demarata a doua editie, cu obiective si mai ambitioase: mai multe workshopuri in mai multe orase ale tarii, mai multi tineri implicati si mai multe idei de business.

 

Bugetele alocate CSR-ului

In ultimii ani nu s-au produs schimbari radicale. In 2019, bugetul este mai mare pentru ca avem mai multe programe in plan, insa per ansamblu marjele de investitii sunt la fel ca in anii precedenti.

 

Succesul initiativelor de CSR. Rezultatele actiunilor 2017 vs. 2018

Inca de la inceput, orice initiativa de CSR are obiective foarte clare, urmarite pe tot parcursul derularii proiectelor. In functie de indeplinirea lor, se analizeaza impactul proiectelor si, implicit, se ia o decizie privind continuarea sau incheierea diferitelor parteneriate. Din fericire insa, cel putin in ultimii ani, tintele au fost atinse cu succes, chiar depasite de multe ori.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related