Networking-ul in antreprenoriat. Roxana Domnica: M-am gandit sa le ofer oamenilor mai mult timp sa se prezinte, sa se cunoasca si sa apartina unui trib

Networking-ul in antreprenoriat. Roxana Domnica: M-am gandit sa le ofer oamenilor mai mult timp sa se prezinte, sa se cunoasca si sa apartina unui trib

Este plina de energie, crede in relatiile de business mai mult decat intr-o colectie de carti de vizita, iar de aproape 4 ani construieste, membru cu membru, o retea de networking pentru antreprenori si freelanceri. Roxana Domnica este omul din spatele MORE Networking, o comunitate unde oamenii de business se intalnesc periodic, se cunosc, impart experiente, invata unii de la altii si se recomanda potentialilor clienti.

Indicatorul meu personal este sa vad relatii care dureaza. Oameni care s-au intalnit la un eveniment, in urma cu 3 ani, iar acum colaboreaza in business. Oameni care incep proiecte pentru ca s-au inteles de la prima intalnire, oameni care se asociaza, se invita in diferite alte comunitati, devin clienti si furnizori unii pentru altii, asa se construiesc poduri intre oameni. ”, spune Roxana.

Roxana Domnica este antreprenor de 4 ani, dupa 13 ani in care a fost angajata in diverse companii si este un facilitator entuziast de relatii durabile in comunitatea pe care a creat-o.

 

De unde a venit ideea

Primul meu job a fost in perioada studentiei, cand aveam nevoie de bani si m-am angajat. Am lucrat, timp de 13 ani, in companii de software, unde am invatat marketing si comunicare. Iar de 4 ani sunt antreprenor si implicata in mai multe proiecte. Primul meu sef era mai mic decat mine ca varsta, fapt care m-a facut sa invat din mers cum se conduce o sucursala in Romania. Cred ca sunt intraprenor de cand ma stiu. Niciodata nu a trebuit sa urmareasca cineva daca imi indeplinesc taskurile si mereu am crezut ca job-ul este al companiei, iar cariera este a mea.

Am lucrat in companii mari care in Romania nu aveau sucursale cu multi oameni iar asta m-a fortat sa caut metode de a-mi dezvolta o retea de oameni care ma puteau recomanda. Am facut parte activ dintr-o organizatie de business networking aproape 4 ani, timp in care m-am implicat in proceduri si in tot ce inseamna sa conectezi oamenii. Asa am aflat de conceptul de business networking pe care l-am introdus mai tarziu in comunitatea MORE Networking. Pentru mine a fost un stil de viata de la inceput, a fost locul unde m-am format ca om de business, m-am educat, am gasit prieteni si clienti pe care ii am si acum. A fost o scoala antreprenoriala si un joc social in acelasi timp. 

 

Primii membrii MORE

Cand organizatia din care faceam parte si-a incheiat activitatea in Romania, colegii mei m-au indemnat sa lansez ceva. Orice. Numai sa nu pierdem obiceiul de a ne vedea constant, de a schimba idei si informatii si de a ne recomanda. Astfel ca, pe 24 Martie 2016, intr-o sala mica din Hotelul Marshal Dorobanti, am lansat MORE Networking cu 10 oameni, primii membri. Le multumesc pentru incredere.

Eu spun des ca networkingul a aparut din nevoia oamenilor de a se cunoaste, nu doar a se intalni. Dupa fiecare eveniment mare la care mergeam, imi notam in agenda: „E nevoie de mai mult networking!”. Cand am lansat comunitatea, m-am uitat peste notite si am vazut scris des MORE Networking. Si m-am gandit sa le ofer oamenilor mai mult timp sa se prezinte, sa se cunoasca, sa castige incredere si sa apartina unui trib. Asa am format tribul meu.

 

Transparenta si educatie antreprenoriala

Misiunea a fost inca din prima zi sa oferim o alternativa la ceea ce se stia despre comunitati de networking si sa invatam oamenii ca networkingul este un instrument de business, nu doar schimbul de carti de vizita in pauzele de cafea de la conferinte.

Am pus toate informatiile pe site – cat costa, cum se desfasoara, cine participa -, toate evenimentele pe Facebook, poze cu membri si poze de la fiecare intalnire a oamenilor. Am scris ce obtii si ce nu este un club de business networking. Am facut parteneriate media si am invitat oameni cu retele mari sa urce pe scenele conferintelor noastre.

Si astazi ne mandrim cu faptul ca oamenii stiu de noi, au auzit de la cineva care a fost la o intalnire si ne cauta sa vina sa cunoasca conceptul. Nu l-am inventat noi, dar il populam si il folosim asa cum trebuie. Pentru ca in Romania lui „merge si asa” antreprenorii incep afaceri fara sa stie cum sa faca un buget, un profil de client sau o strategie de comunicare. Unii nu stiu care sunt beneficiile si care avantajele, nu au obiective pe termen mediu si nu stiu daca bugetul de marketing este investit in canalul potrivit. Unii nu stiu nici sa spuna ce ii diferentiaza sau ca antreprenorul este ambsadorul brandului lui.

 

Provocari de inceput

Multi confunda conceptele „business networking” cu „network marketing” (multi level marketing). La inceput oamenii ma intrebau ce vindem si refuzau invitatia la networking crezand ca este o prezentare de produse. De aceea, unul din primele sloganuri folosite a fost LESS sales, MORE networking.

A fost greu sa fac oamenii sa aiba incredere cand spun ca networkingul este o investitie pe termen lung. A fost greu sa organizez primele evenimente si sa caut locatii. Am platit sume mari pe locatii frumoase, din dorinta de o oferi oamenilor un mediu placut de interactiune. Am batut la fiecare usa cu entuziasm, unele nici nu s-au deschis, altele ne-au costat mult, iar cateva ne-au primit si ne-au ajutat sa cream experiente, nu doar evenimente. Am avut noroc de oameni care ne-au ajutat cu produse cand a fost cazul, cu video-uri de prezentare, cu poze si tot ce are nevoie un eveniment pentru a fi reusit.

 

Si partea usoara

A fost si usor, pentru ca am creat intotdeauna evenimente pentru oamenii, nu pentru bani. Nu asta a fost scopul. Si eu si sotul meu avem alte business-uri care produc profit, comunitatea a fost creata cu scopul de a ajuta membrii sa fie vizibili si sa faca ei bani. Pentru ca noi credem in ideea de „givers gain” – cel mai important principiu in networking fiind reciprocitatea. Cumva, primesti mereu ceva la schimb cand ajuti, trebuie doar sa nu tii scorul.

 

Cum se contruiesc relatiile

Intr-o comunitate de networking sunt in principal antreprenori, dar si soloprenori, freelanceri sau manageri de departamente. Se formeaza mai multe grupuri, fiecare cu un consiliu director, membri si un regulament de functionare. Fiecare membru are exclusivitate pe domeniul sau de activitate in grupul din care face parte. Ne intalnim dimineata pentru business networking, seara pentru ateliere de networking, periodic pentru seri de networking after work si anual pentru conferinta de business networking.

Avem o traditie pe care multi antreprenori o stiu deja – in iulie, inainte de vacanta de networking, organizam Networking Garden Party – pentru ca suntem antreprenori, dar asta nu ne ocupa tot timpul. Taxa de membership ofera statutul de membru si permite accesul la evenimentele MORE Networking. Taxa este o investitie in prezentare, promovare si dezvoltare individuala si de echipa. Ne sustinem cu know how din domenii diferite – de exemplu avem un specialist in GDPR, care ne tine la curent cu ultimele noutati, dar si un coleg dintr-un teatru de improvizatie care ne ajuta sa scapam de emotii pe scena. Avem producatori, oameni de comunicare, marketing si PR, oameni din banci, asigurari, antrenori de business si multe alte domenii. Toti fac schimb de cunostinte si recomandari.

 

Relatii

In fiecare an am mai deschis un grup de networking, acum suntem 3 si anul viitor mai adaugam un grup comunitatii. Suntem aproape 50 de membri, am avut peste 300 de evenimente de business si peste 4.000 de oameni de afaceri au participat la ele. Membrii MORE sunt activi, participa saptamanal la intalniri si ateliere, vin la evenimente, isi folosesc reteaua proprie si se recomanda cu incredere. Succesul lor este indicatorul nostru de performanta.

Indicatorul meu personal este sa vad relatii care dureaza. Oameni care s-au intalnit la un eveniment, in urma cu 3 ani, iar acum colaboreaza. Oameni care incep proiecte pentru ca s-au inteles de la prima intalnire, oameni care se asociaza, se invita in diferite alte comunitati, devin clienti si furnizori unii pentru altii, asa se construiesc poduri intre oameni.

 

Importanta networkingului in business

Networking-ul este un instrument serios in strategia de afaceri, nu doar ceva ce faci dupa orele de program. Trebuie sa fie ceva natural, sa faca parte din ceea ce faci deja, dar sa fie un lucru pe care il faci cu un obiectiv clar si cu un plan.

Cele trei puncte cheie in strategia de networking sunt

  • Gandeste relatiile pe termen lung.
  • E important sa crezi ca daruind vei dobandi.
  • Ai incredere in tine si in valoarea pe care o oferi.

Un networker profesionist are teluri pe termen lung. Este ca un agricultor, nu ca un vanator. Pentru ca networkingul nu inseamna sa mergi la evenimente si sa culegi contacte. Networking-ul inseamna sa cultivi relatii.

 

Asa da. Asa nu

Asa nu: etichetele. Sunt oameni care descalifica oportunitatile fara sa investeasca timp sa cunoasca un om. Sunt intrebata des ce functii au oameni care vor participa sau ce nivel au companiile care vin la networking. Ambele sunt irelevante, pentru ca networkingul inseamna sa te conectezi cu reteaua unui om, nu doar cu el. Asta inseamna relatii strategice pe termen lung.

Asa da: less is more. Sa vorbesti putin si sa asculti mult, sa livrezi mai mult decat ai promis. Este un detaliu care poate face diferenta.

 

Cum s-au schimbat lucrurile in timp

Sunt mult mai multe evenimente dedicate networkingului in Bucuresti, decat acum 6-7 ani, cand am inceput sa merg la acest gen de evenimente. Mi-ar placea sa spun ca s-au schimbat mult mai multe, dar nu observ acest lucru. In continuare simt lipsa de educatie antreprenoriala, desi a crescut mult numarul evenimentelor despre tot ce trebuie sa stie un antreprenor ca sa reuseasca.

Ce nu s-a schimbat este ca oamenii merg la evenimente ca spectatori, nu ca scolari. Vad oameni care merg la evenimente fara obiective concrete, nu isi noteaza nimic, nu ii inspira nimeni de acolo. Ori acest lucru inseamna o pierdere de timp. Asa cum poate fi si networkingul, facut doar ca socializare, nu ca investitie de business.

 

Beneficiile comunitatii

Sunt multe benfiicile pe care le au membrii comunitatii MORE, pornind de la oportunitati de business, la vizibilitate asupra companiei sau a brandului personal, aparitii in media, recomandari. Apoi, au ocazia sa isi dezvoltate niste abilitati care ajuta un antreprenor: public speaking, comunicarea cu parteneri din diverse medii. Si, nu in cele din urma, se leaga multe relatii de prietenie, pentru ca facem diverse activitati impreuna in timpul liber: participam la maratoane, organizam team buildinguri.

A face parte dintr-o comunitate de business networking poate fi o oportunitate sa te faci remarcat, sa inveti lucruri noi si sa eviti esecul intr-o afacere.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related