Discriminarea de vârstă la angajare este un fenomen prezent tot mai des în România ultimilor ani. Companiile se feresc, în general, să angajeze persoane trecute de 45 de ani, care desi sunt considerate seniori în ceea ce privește experiența, sunt trecute cu vederea pentru că sunt privite ca învechite.
Angajez 45+ este prima campanie națională împotriva discriminării de vârstă la angajare, pornită de un grup de specialiști în resurse umane, la sfârșitul anului trecut. Fără niciun fel de buget la acea vreme, Rodica Obancea și Alina Anghel au dat drumul acestui manifest de combatere a crizei forței de muncă și de educare a pieței de profil. În prima fază, online.
Vă invit să vă imaginați prin ce trece un om competent, când vede că nu își găsește loc de muncă și timpul trece: depresie, frustrare, durere, respingere, pierderea încrederii de sine, spune Rodica Obancea, co-fondator al Comunității GreatHRs.
Startul evenimentelor offline a fost dat zilele acestea printr-o conferință, iar până la finalul anului viitor, Campania Angajez 45+ se va concentra pe întâlniri între candidați, companii și specialiști în resurse umane. De asemenea, va fi deschis și call center pentru orientarea în carieră a celor aflați în cautarea unui loc de muncă.
Contextul
Campania Angajez 45+ a luat naștere dintr-un mesaj al unei doamne de peste 40 de ani care ne-a povestit experiența ei dureroasă în căutarea unui loc de muncă. Am început apoi să vedem că, în jurul nostru, sunt multe astfel de povești și am simțit că este ceva ce putem noi să facem, că putem contribui cu competența noastră la schimbări în întreaga piață. Astfel, a început să se contureze echipa de proiect.
Eu am adus în proiect experiența mea de peste 13 ani în schimbare și dezvoltare de resurse umane, partenera mea, Alina Anghel, contribuie cu competența ei în crearea brandurilor de angajator. Alături de noi, avem mulți alți voluntari: de la studenți la profesioniști cu experiență relevantă, de la angajați până la antreprenori, oameni de comunicare, marketing, specialiști din IT, AI, HR, care au rezonat cu viziunea noastră și au simțit că pot da ceva înapoi pieței.
Cot la cot cu echipa de voluntari, lucrează neîncetat și Comunitatea GreatHRs. Suntem o comunitate de profesioniști în management și resurse umane cu obiectivul de a crea spațiul pentru inovație și curaj în această arie. Din perspectiva noastră, competența de a lucra cu oamenii, în organizații, este util să fie prezentă nu doar la profeisoniștii în resurse umane, ci și la manageri și specialiști.
Nevoia
Campania a pornit din nevoia candidaților seniori de a ajunge la interviuri, de a li se vizualiza cv-urile. Am cunoscut și sunt aproape de mine profesioniști foarte bine calificați, cu competențe înalte în domeniul lor de activitate, cărora le-a luat peste un an și jumătate ca să își găsească un job nou. Vă invit să vă imaginați prin ce trece un om competent, când vede că nu își găsește loc de muncă și timpul trece: depresie, frustrare, durere, respingere, pierderea încrederii de sine. Totodată, vă invit să vă uitați în organizații: sunt mulți angajați seniori care nu îndrăznesc să plece, să își caute un loc nou de muncă, pentru că știu că nu îl găsesc ușor. Ei rămân astfel captivi în organizația respectivă.
Proiect de antreprenoriat social
Ideea proiectului Angajez 45+ a venit din conversațiile cu oamenii din jurul nostru. Abia atunci am început să văd că aproape fiecare om din jurul meu avea pe cineva plecat din România, care muncea în afară, deoarece aici nu a găsit un job potrivit cu competențele sale. Se adăuga aici și mediul social și politic, care nu ne încurajează să rămânem în țară.
Este un proiect de antreprenoriat social. Noi strângem fonduri de la companii private pentru a pune în practică obiectivele campaniei noastre și a genera schimbare. Ne dorim să contribuim activ la crearea unei piețe a muncii în care candidații seniori să fie mândri că sunt deschiși la învățare și că găsesc locuri de muncă optime, iar angajatorii să fie mândri că au oamenii potriviți la locul potrivit. Noi vedem o astfel de piață ca fiind una incluzivă și sustenabilă.
Schimbarea mentalităților
Vrem să schimbăm mai multe mentalități. Mentalitatea multor candidați că ei nu trebuie să facă nimic pentru a avea un job, pentru că vor veni angajatorii să îi angajeze. Mentalitatea că angajatorii sunt responsabili să le asigure o carieră, să îi promoveze și să îi trimită la training. Economia s-a schimbat, piața muncii s-a schimbat. În economia actuală, dacă nu ești continuu conectat cu piața și nu ești deschis la schimbare și învătare continuă, indiferent de vârstă, poate fi dificil să ai o carieră împlinită.
Mentalitatea angajatorilor, că seniorii sunt “angajați cu bagaj”, că vor mulți bani, dar nu produc de banii respectivi sau că sunt rigizi și inflexibili la nou, la schimbare, la digitalizare, spre deosebire de cei tineri, că nu stau peste program. Rezultatele campaniei sunt legate de numărul de angajatori incluzivi și numărul specific de candidați pe care i-am ajutat, prin intermediul proiectului Angajez 45+, să se angajeze.
Campania se adresează tuturor celor care au un impact în piața forței de muncă: angajatori – reprezentați prin managerii care angajează, dar și profesioniștii de resurse umane, candidați, agenții de recrutare și recruiteri, reprezentanți ai guvernului, dar și ONG-uri și asociații relevante.
Ne-am asumat că vom face un proiect de schimbare a pieței și că angajamentul nostru este de 2 ani în această direcție. A trecut deja 1 an și am creat o fundație solidă în acest proiect. Și continuăm să mergem pe acest drum cu la fel de mult entuziasm și încredere.
Conceptul campaniei Angajez 45+
Conceptul campaniei are la bază ideea de maturitate și este expus prin perspectivele tuturor actorilor din piața forței de muncă, orbitând în jurul celor două teme principale: "Profesionalismul nu are vârsta." și "Împreună schimbăm piața muncii!".
Comunicarea către public este amplă, pentru că ne adresăm unei plaje foarte largi de organizații și persoane, fiecare cu propriile caracteristici, probleme și atitudini.
Angajez 45+ este un manifest modern care caută să evidențieze maturitatea ce există deja în piață și să arate valoarea creată în jurul acesteia. Este o campanie pozitivă, care arată că se poate, că există deja companii care sunt deschise și au practici incluzive și că sunt candidați care s-au reinventat în carieră, care s-au recalificat și reorientat profesional. Totodată, cu o floare nu poți face primăvară, spune o vorbă, avem nevoie de masa critică pentru schimbare.
Anul acesta, în cadrul campaniei, au fost realizate focus grupuri cu agenții de recrutare, un studiu care să scoată clar la lumină industriile și zonele țării unde vârsta este o problemă la angajare, o platformă de joburi și parteneriate cu furnizori de resurse în recrutare și vizibilitate.
Canale de promovare
În anul acesta am pus bazele promovării și comunicării în mod special în mediul online, pe canalele de social media: site, Facebook, Instagram și Linkedin. Bugetul pe care noi l-am avut până acum a fost inexistent, am creat o bază a proiectului doar prin contribuții voluntare. În online, suntem bine reprezentați.
În ultimile luni, proiectul a început să strângă fonduri, au venit alături de noi parteneri precum, DB Cargo, Wyser, AD Pharma și suntem pregătiți acum să mergem și în mediul offline. Prima conferință a avut loc în București, și am urmărit aici să conștientizăm actorii relevanți din piață pe aceată temă și să îi invităm să creeze împreună soluții noi, care au potențialul să creeze rezultate noi. Urmează în cadrul campaniei conferințe similare în orașele importante din România.
Ce spun cifrele
Conform cercetării de piață pe care am făcut-o în acest proiect, împreună cu partenerul nostru, Ipsos Interactive Services, am aflat faptul că 47% dintre angajații chestionați sunt deschisi să aplice la un job nou, însă doar 25% dintre cei chestionați au aplicat la o ofertă de job în ultimii 5 ani. 36% dintre ei au spus că nu s-au gândit să își schimbe job-ul, 31% nu au găsit nici o oportunitate în piață, 9% au spus că le-a fost teamă că ar fi mai prost plătiți și 8% au considerat că nu vor găsi o ofertă conform nivelului lor de pregătire actual.
Dinamica pieței muncii
În calitate de coach profesionist, sunt prezentă zilnic în multe organizații din România și lucrez direct cu conducătorii pentru a crea soluțiile de care au nevoie să atingă obiectivele de business în mod sustenabil. Din ce în ce mai mult văd necesară flexibilizarea muncii: la vremuri noi avem nevoie de moduri noi de a munci. Mai multă împuternicire și autonomie a angajaților în organizații, mai mult lucru pe proiecte, angajați cu norme parțiale, dar și accesarea de competențe din exterior, din afara organizației, în regim de colaborare.
Văd nevoia de diversitate în piața forței de muncă (angajați, colaboratori și parteneri care contribuie pe proiecte) și deschidere mai mare a organizațiilor către colaborarea cu mediul extern și comunitățile în care sunt prezente.
Văd multe companii care au dificultăți foarte mari în a-și găsi fortă de muncă calificată și în același timp au dificultăți în a reține angajații buni, în special pe cei mai tineri. Și asta este o oportunitate pentru companii să găsească moduri noi de operare, procese și practici noi de management al oamenilor și al performanței, ca să schimbe realitatea aceasta. Sunt multe companii care au conștientizat că mediul de business este într-o schimbare continuă, că dinamica și complexitatea sunt din ce în ce mai mari și explorează și alte moduri de acțiune. Însă abia suntem la început, iar aceste companii sunt pionierii schimbării.
Totodată, de partea cealaltă a pieței, candidații tineri, până în 35 de ani sunt foarte căutați și frecvent trec de la un job la altul, mai ales candidații cu studii superioare și cu calificări căutate de piață. Seniorilor le este mai greu să acceseze job-uri noi și mulți dintre ei rămân în job-urile actuale din teama că nu vor găsi altceva mai bun. Însă începe să ia naștere un trend în rândul candidaților care merg înspre zona antreprenorială, dar și către meserii liberale.
Este de așteptat ca, în următorii anii, să crească ponderea mixului între angajați și colaboratori externi, ca management al forței de muncă. Cred că piața forței de muncă începe să fie similară cu piața de produse și servicii: ca să fii relevant în piață, ai nevoie să fii conectat, să fii vizibil și să încorporezi continuu schimbările care apar.