Singurii cu care suntem in competitie, crede Mirela Stere, Director HR Macromex, suntem noi insine. O credem, pentru ca are o experienta de 28 de ani in Resurse Umane. In 1991, cand a si-a inceput cariera in HR, isi aminteste ca scria cat era ziua de lunga in baza de date a companiei, un registru galben si lipicios, pe care multe generatii de colege servisera prajituri, firma administra toata cofetariile si laboratoarele din sectorul 1.
Absolventa a Facultatii de Instalatii si Constructii Bucuresti, din 2004, Mirela coordoneaza departementul de Resurse Umane Macromex, companie 100% romaneasca. In resurse umane, adaptarea la schimbare este singura constanta, si Mirela a simtit acest lucru pe pielea ei.
Experienta profesionala
Am 28 de ani de cand lucrez in domeniul resurselor umane. Am 27 de ani de cand am terminat Facultatea de Instalatii pentru Constructii Bucuresti. Voi implini in curind 16 ani de cand m-am alaturat unei companii antreprenoriale super cool si aici e vorba despre Macromex. Am 12 ani de cand am obtinut o Diploma profesionala in Management la The Open University. Am 11 ani de cand sunt Trainer/ Formator acreditat si de cand am fost Manager de proiect la Academia Macromex – unul dintre primele proiecte cu fonduri UE din Romania. Am 4 ani de cand am finalizat cursul de actorie la InLight si am jucat pe scena teatrului Godot in piesa Parapathie si in filmul de scurt metraj – Together. Si voi face aproape un an de cand sunt coach autorizat si de cand primul meu volum de poezii – MiStere, a vazut lumina tiparului la Editura Floare de Iris.
Cum m-au ajutat toate acestea? M-au ajutat sa ma descopar, sa evoluez, sa fiu autentica si empatica, sa fiu un bun manager si coleg, sa fiu omul care sunt astazi.
De ce HR
Schimbarile post-revolutionare m-au intreptat catre zona resurselor umane din vremuri in care acestea se numeau oricum, mai putin HR.
Am fost Inspector de personal la SC Fraga SA (fost ICR 1), apoi Sef serviciu personal la o firma de contructii (inca speram sa imi folosesc cunostintele acumulate in timpul facultatii), apoi am fost Sef birou Resurse Umane la The European Business Associates. In perioada 1998-2004 am fost HR Officer la First Logistics Distribution iar din aprilie 2004 coordonez departamentul de HR al companiei Macromex.
Inceputurile in Resurse Umane
In 1991 pe cand eram un biet invatacel intr-ale HR-ului (ceea ce numim acum un entry-level), scriam cat era ziua de lunga intr-un terfelog. Asa era numita “baza de date” a angajatilor companiei, un catastif galben de vreme si lipicios de la prajiturile ce fusesera servite peste el…de catre predecesoarele mele pofticioase. Fraga – caci asa se numea sugestiv si real compania, administra toate cofetariile si laboratoarele din sectorul 1. Tot in acele timpuri, ca urmare a deciziilor luate de catre clasa politica a vremii - se iesea la pensie in masa. Imi amintesc ca faceam zilnic zeci de dosare de pensie pe care le depuneam ulterior la Casele teritoriale de pensii.
Raportat la prezent, intre rolul departamentului de HR din 1991 si cel actual, vorbim de o diferenta de la Pamant la Luna si mai departe. Nu am sa folosesc sablonul cu partener strategic de business insa evolutia rolului este fantastica, aproape la fel de dinamica precum evolutia tehnologiei. Si daca ne gandim ca in spatele oricarei tehnologii sta omul – q.e.d.
Invataminte
Sunt cateva lucruri esentiale si anume: singura constanta este schimbarea, singurii cu care suntem intr-o reala competitie suntem noi insine, fiecare om are un potential pe care il poate valorifica la maxim odata ce devine costient de el, increderea si puterea exemplului motiveaza si inspira cel mai mult, vulnerabilitatea inseamna putere, ca intre marathon si plimbarea la pas nu este nici o diferenta, ca oamenii nu se incadreaza in sabloane.
Cei mai buni profesori mi-au fost orgoliul si nerabdarea. Vestea buna este ca acestea se estompeaza odata cu trecerea timpului. Ca in gluma cu tentatiile: de la o varsta nu mai trebuie sa te feresti de tentatii ca se feresc ele de tine (ha, ha). Revenind intr-o nota serioasa, au fost situatii mai tensionate sau la limita insa atata vreme cat le-am gestionat eficient si nu au avut urmari dramatice, asa cum am spus, le-am considerat lectii si nu greseli. Poata ca a doua oara as fi tuns putin din orgoliu si as fi completat la rabdare iar finalul ar fi fost cel mai probabil acelasi, doar ca nivelul de stress ar fi fost mult mai mic.
Schimbari HR
Resursele umane s-au sofisticat in ultimii ani, depasind zonele clasice de recrutare, administrare, comp & ben, training si dezvoltare. Vorbim de digitalizarea proceselor de HR, de comunicarea interna si externa (cu binecunoscuta zona de employer branding), vorbim de mindfulness, de integrarea cu inscusinta a diferentelor de gen, varsta, nationalitate, orientare, s.a.m.d. Nu a fost prea greu sa ma adaptez pentru ca toleranta, diversitatea si adaptarea le-am cunoscut la o varsta frageda, in perioada petrecuta in Zambia in 1972, cand m-am imprietenit intr-o clipa cu copiii pe care i-am gasit in strada.
Imi place sa invat, consider ca timpul este cea mai de pret resursa de care dispunem si de care trebuie sa profitam din plin. Imi place sa explorez si sa descopar locuri, oameni, lucruri si noi contexte. Si nu vreau sa ma adaptez, vreau sa gust din plin din tot ceea ce este nou, sa nu fie un efort ci o bucurie.
Cea mai mare provocare
Depinde cum definim “mare”. Au fost cateva provocari si este greu sa aleg din ele.
Daca in mare cautam noutatea absoluta- cea mai mare provocare a fost Academia Macromex – primul proiect un fonduri europene a carui valoare a fost 88,000 euro, proiect care a adus o energie si o emulatie in companie care inca mai rezista si acum, la 11 ani de la terminarea lui. A fost si prima recunoastere a comunitatii profesionistilor de HR din Romania – HR Club la sectiunea de Training si Dezvoltare, aparut in manualul de bune practici. Am avut curajul si nebunia de a fi Project Manager fara sa stiu exact in ce ma bag si am avut norocul sa am sustinerea echipei de proiect, care m-a acompaniat cu profesionalism si determinare, nestiind nici ei in ceea ce se baga. A primat increderea reciproca si dorinta de a face ceva nou si de impact.
Daca in mare cautam volumul, imi amintesc de proiectul masiv de recrutare “Angajam eschimosi tererari pentru Polul Nord”. Sa populezi cel mai automatizat depozit de produse congelate din SE Europei intr-o zona saraca a fortei de munca nu-i treba usoara. Din nou, am gandit-o la scara mare, am recrutat in peste 17 medii on-line si off-line si am identificat cca 80 de colegi care sa lucreze la minus 24 de grade. Unii dintre ei inca ne insotesc in experienta Macromexiana. Si acum realizez ca tot ce facem noi aici este macro, este wow si de aceea ne place. Din nou am obtinut recunoasterea comunitatii HR la sectiunea recrutare.
Anul acesta am primit recunoasterea pentru proiectul “Oameni si valori – aka brandul de angajat Macromex” – la sectiunea Strategie de HR. Proiectul s-a intins pe 2 ani – 2017 si 2018, a identificat acel ceva care ne face unici. Peste 90 de colegi au definit impreuna cele 5 standarde de leadership care ne apartin.
Soluții pentru criza de talente
Recrutarea este subiectul “hot” de pe agenda CEO si HR-ilor din toate industriile. Periodic ne adaptam strategia de recrutare si ne adresam in diferite moduri potentialilor candidati, customizand mesajele din on-line functie de “persona” pe care o targetam. De anul acesta avem pagina Linkedin de companie, avem proiectul cu ambasadorii de brand, continuam proiectul de internal referrals: cautatorii de comori in care bonusam cu 100/200 euro recomandarile de blue/white collar sau pozitiile de specialisti si manageri.
Nu facem nimic senzational sau diferit fata de initiativele din alte companii, dar am investit constant si pe termen lung in reputatia de angajator, pana sa fie la moda brandul de angajator.
Experiențe memorabile recrutare
Am atatea amintiri legate de recrutare incat imi este extrem de greu sa aleg dintre ele.
Am sa dau totusi un exemplu cald, cand recrutam pentru pozitia de Trainer & OD Specialist. Facusem destul de mult buzz in piata cu anuntul de recrutare care spunea asa:
CEO Wanted for Corso & Edenia Officer - if you want and know how, you can be the one who maximizes the potential of our colleagues who manages the two brands ... but not only!
Sounds good, isn't it ?! More about us you can find on Macromex's site, and if you want to know more about the job, let us know! We all have the potential to impact the world. We are waiting for you to join Macromex team and you will have the opportunity to help people grow and change their lives.
Si a pornit procesul. Interviuri individuale, interviuri de grup cu echipa de HR, teste, verificari de referinte. Mult mai greu decat mi-am inchipuit. Il gasisem pe The One. Oferta transmisa, oferta acceptata verbal. Esec total pe motiv de incompatibilitate de “printzipuri”. Nu m-am dat batuta si am continuat procesul. L-am indentificat pe cel de-al doilea The One. Ca sa nu lungesc povestea, din nou esec. In cele din urma o buna prietena si profesionista din zona de consultanta mi-a recomandat un potential candidat. Primul nostru interviu avea toate sansele sa devina un fiasco total. I-am spus omului ca nu mai vreau barbat, ca nu vreau din banking si nu’s ce am reusit sa ii transmit de nu a fugit omul mancand pamintul. De fapt stiu! A aparut conexiunea cand am inceput sa povestim despre pasiuni si orice altceva in afara de job.
Fiecare dintre noi am descoperit omul din spatele job-ului. Si asta reprezinta esenta procesului de recrutare dar mai ales premisele unei colaborari ulterioare de succes.
Motivarea angajatilor
Din punctul meu de vedere libertatea de a face lucruri, de a initia proiecte, de a conta in companie, indiferent de pozitia pe care o ocupi reprezinta cele mai puternice motivatii. Iar cum la noi in companie totul este dinamic si nici un an nu seamana cu celalalt, pare ca lucram in fiecare an intr-o companie noua, dar avand aceeasi colegi. Respectul, incredera, sinceritatea, simplitatea si normalitatea vor fi mereu premise castigatoare in orice fel de relatie.
Cum realizam un employer branding puternic
As vrea sa am raspunsul la aceasta intrebare insa din punctul meu de vedere noi facem inca primii pasi. Primii, dar siguri. Pentru noi (departamentul de HR) tot ce au facut colegii de la Marketing pentru brandurile de produse a fost super inspirational. Dinamismul si complexitatea business-ului face ca focusul departamentului de marketing sa fie 100% pe branduri in timp ce HR dezvolta brandul de angajator inspirit, asa cum spuneam, de catre colegii din Marketing.
Faptul ca suntem implicati (departamentul HR) in toate campaniile si activarile de marketing, ne ofera foarte mult continut cu care construim si brandul de angajator. Ultimul eveniment la care am participat a fost Eduard, fermier urban.
Dezvoltarea personala
Refuz sa ma adaptez si aleg sa ma bucur de experiente, de oameni si de locuri. Sunt curioasa de felul meu si ambitioasa si imi place sa stiu din toate domeniile cat mai mult. Nu pentru a fi partener strategic de business ci pentru a fi de folos colegilor mei.
Ca sa raman in trend si sa atingem si zona de gamification, raspunsul la ultima intrebare este acelasi ca la prima intrebare (partea de cursuri si activitati). Explorez, experimentez, exersez pentru ca in final sa excelez.