Google indexează formula ”business-as-usual” în contrapunct cu ”sustainability”. Asta înseamnă un singur lucru - e devreme în lupta pentru sustenabilitate. Iar asta înseamna un singur lucru – e târziu în lupta pentru sustenabilitate. Cât va dura până când cei doi termeni se vor calibra? ONU propune anul 2030, prin cele 17 obiective setate acum 4 ani. Întrebarea fundamentală e cât de mult iau în serios companiile aceste obiective, sau cât fac exercitii de PR pe ele?
Consumatorii oferă semnale că nu mai sunt interesați de splitul dintre eco și economie. Între timp, Greta Thunberg tocmai a traversat Oceanul Atlantic cu un catamaran, adică fără efecte asupra mediului, îndreptându-se spre conferința de climate COP25, din Madrid, deschisă de secretarul general UN, António Guterres, prin afirmația că putem atinge în curand un point of no return în criza climatică.
Abordam și noi tema în IQads/SMARK, și pornim un dialog cu companiile din România despre sustenabilitate și politici eco. Deschidem seria cu Alex Bratu, Country Manager JYSK România și Bulgaria. Alex ne-a vorbit despre obictivele strategice ale companiei în acest sens, despre factorii care influențează politica verde a companiei și despre sustenabilitatea în relația cu partenerii.
Politici de sustenabilitate
În JYSK discuția despre practicile sustenabile ocupă un loc important, pornind de la board-ul companiei, până la angajații din magazine. Avem un departament dedicat în Danemarca, departamentul de Comunicare și CSR, care identifică practicile sustenabile pe care le putem adopta și zonele în care trebuie să facem schimbări și, în colaborare cu celelalte departamente, le pune în aplicare. Un rol important îl are și departamentul de Purchasing, care identifică furnizorii potriviți, în funcție de cerințele companiei referitoare la materiale și practici sustenabile.
În anul 2006, JYSK a devenit una dintre primele companii daneze care s-au alăturat Amfori Business Social Complience Initiative (Amfori BSCI), care asigură responsabilitatea lanțului de aprovizionare. Toți furnizorii noștri trebuie să respecte cele 11 principii ale Codului de conduită comun, printre care program decent de lucru, remunerație corectă, mediu de lucru sănătos și desigur, angajarea cu forme legale.
De asemenea, am decis că toate produsele textile noi din sortimentul JYSK trebuie să fie certificate Oeko-Tex Standard 100.
Factorii care influențează politica verde a companiei
Atunci când am decis către ce să ne îndreptăm atenția, am început printr-o evaluare a ariilor asupra cărora JYSK are cel mai mare impact asupra mediului, luând în calcul Obiectivele de dezvoltare durabilă create de către ONU. Acest lucru înseamnă că punem un accent mare pe obiectivul cu numărul 6 – Apă curată și sanitație, numărul 8 – Muncă decentă și creștere economică, numărul 12 – Consum și producție responsabile, numărul 13 – Acțiune climatică și numărul 15 – Viața terestră. Avem inițiative strategice în toate aceste domenii.
Obiective strategice în politica de mediu
Implementăm acțiuni care să ne ajute să avem un consum mai mic de apă și de pestidice în producția de bumbac. Vrem să reducem folosirea plasticului și să folosim, acolo unde este posibil, plastic reciclabil. Avem în plan reducerea impactului negativ pe care furnizorii noștri îl au asupra mediului și ne dorim să facilităm procesul de reciclare pentru clienții noștri. De exemplu, clienții pot aduce în magazine ambalaje din carton sau din plastic, pe care noi le colectăm și le trimitem companiei cu ajutorul căreia reciclăm.
Politicile eco în cultura organizațională
În România, în ultimele luni am demarat o campanie de reciclare a produselor DEEE și DBE în magazinele noastre, iar în cadrul campaniei i-am premiat și pe clienți, și pe angajații care reciclează.
Comunicăm inițiativele și acțiunile pe care le facem pe canalele noastre de comunicare: intranet, revista online a angajaților, GOJYSK.com, sau pe grupul de Facebook al angajaților.
Alături de angajați voluntari, am făcut în ultimii ani acțiuni de ecologizare și de împădurire, acțiuni care au avut și rolul de a promova în rândul angajaților importanța grijii față de mediu.
Sustenabilitatea în relația cu partenerii
Ne alegem furnizorii în funcție de politicile noastre de sustenabilitate. Lucrăm numai cu furnizori care se obligă să respecte Codul de conduită comun Amfori BSCI și, pentru a ne asigura că îl respectă, facem periodic un audit asupra furnizorilor, realizat de către o companie externă.
Măsuri privind impactul asupra mediului
Printre măsurile pe care le-am luat se numără comercializarea mobilierului de grădină din lemn certificat FSC, ceea ce înseamnă că lemnul provine din păduri exploatate sustenabil, în care nu se taie mai mulți arbori decât se pot regenera natural, interzicerea substanțelor SVHC în produsele noastre, construirea unui nou centru de distribuție în Bozhurishte, o investiție de 107 milioane de euro în Bulgaria, care va deservi țările din regiune și care ne va ajuta să economisim aproximativ 10 milioane de kilometri pe an în transportul bunurilor din zona Balcanilor și, automat, să avem un impact mult mai mic asupra mediului. Continuăm să extindem procentul de mobilier de interior din lemn certificat FSC și procentul de produse realizate din bumbac organic.
Schimbările climatice
Credem cu tărie că fiecare aspect al vieții companiilor și oamenilor în general va fi afectat dacă nu acționăm mai responsabil și dacă nu luăm în serios schimbările climatice.
Uneori poate apărea problema lipsei de cooperări între țări. Cum noi suntem o companie internațională, ne este mai ușor să cooperăm între țări. Un exemplu pentru această cooperare este reciclarea plasticului, care s-ar face mai ușor dacă toate țările ar folosi aceleași simboluri pentru a marca diverse tipuri de plastic, pentru a evita amestecarea lor.
Efectul Greta Thunberg
Este foarte reprezentativ. Discuția despre protejarea mediului se va amplifica din ce în ce mai mult, iar noile generații vor fi din ce în ce mai atente la felul în care consumă și la ce consumă. Nu doar noi, ci toate companiile vor trebui să producă și să acțiuneze responsabil, pentru a întruni așteptările consumatorilor.