Sunt multe de facut pe tema schimbarilor climatice, dar un lucru s-a facut deja – s-a captat si focalizat atentia oamenilor. Greta Thunberg a jucat un rol important aici, fapt pentru care TIME a numit-o zilele trecute persoana anului. De asemenea, dupa ce au observat o creștere de 100 de ori a utilizării sale, lexicografii de la Collins Dictionary, au numit initiativa lui Thunberg, climate strike, expresia anului. In septembrie 2019, aproximativ 4 milioane de oameni din toata lumea au iesit in strada pentru aceasta cauza, devenind cel mai mare protest pe aceasta tema din istorie.
Continuam seria dedicata politicile de mediu gandite de companiile din Romania, cu Simona Firtat, Corporate Communication and Public Affairs Manager, L’Oreal Romania.
Simona considera ca unul din factorii care influenteaza strategia de sustenabilitate a companiei este tocmai impactul de care aceasta il are:
Suntem constienti ca, in calitate de leader de piata putem seta tendinte, putem contribui la educarea unui numar mare de consumatori si parteneri de business.
Compania isi aduna informatiile relevante pe aceasta tema printr-un parteneriat cu Natiunile Unite si implicarea in organizatia Science Based Target, precum si prin parteneriate cu autoritatile locale, astfel incat, strategiile green sa fie bine documentate.
Discutam cu Simona despre inputul angajatilor in dimensiunea eco a culturii organizationale, despre impactul companiei in comunitate si raportarea la noile generatii de consumatori.
Strategii de sustenabilitate
Schimbarile climatice sunt mai mult decat parte din conversatia L’Oreal, sunt in centrul preocuparilor grupului inca din 2013, cand a fost lansat programul Sharing Beauty With All -un program de transformare a modelului de afaceri al L’Oreal, astfel incat impactul nostru asupra mediului sa fie semnificativ redus.
Spre exemplu, ne-am asumat atunci ca pana in 2020 vom reduce emisiile de carbon generate in procesul de productie cu 60% fata de 2005, iar emisiile de CO2 ale spatiilor colerciale, depozitelor si birourilor noastre vor fi reduse cu 60% fata de 2016.
Parte din acelasi proiect amplu de transformare, in 2015 am fost printre semnatarii angajamentului luat de companii, guverne si administratii locale in cadrul UN COP21 de a mentine incalzirea globala sub 2°C.
Politici eco
La nivel global, suntem parte din initiativa Science Based Targets si ne-am asumat ca, pana in 2025 ne vom reduce emisiile directe si indirecte de CO2 cu 50% in intensitate fata de 2016.
Pe plan local, aceasta se traduce in mai putine deseuri si mai putin CO2 generat direct sau indirect. Renuntam complet la masinile diesel pana in 2025, avem o politica agresiva de educare in ceea ce priveste generarea de deseuri si reciclarea, tintim spre emisii zero in toate spatiile noastre administrative, indiferent ca le detinem sau nu, reducem cu 50% calatoriile cu avionul (din fericire, tehnologia ne permite sa ne conectam la distanta fara a calatori), aplicam principiile eco-design-ului in toate magazinele noastre proprii (17 in acest moment).
Cultura organizationala
As spune ca procesul este invers. Angajatii provoaca inca si mai mult compania, cer un impact si mai mare, degeaba le prezentam rezultatele pozitive in gestionarea deseurilor, daca nu avem progrese la fel de importante in alte domenii. Este o presiune constructiva pentru companie.
Spre exemplu, colegii nostri se mobilizeaza exemplar cand vine vorba sa reducem emisiile de carbon prin folosirea de mijloace de transport alternative pentru a veni la birou.
Relatia cu partenerii
Suntem pentru partenerii nostri ceea ce sunt angajatii pentru noi: polul de presiune. Principiile noastre privind poluarea, emisiile de CO2 si de gaze cu efect de sera sunt norma in relatiile noastre comerciale. Lucram cu parteneri care se inscriu in aceeasi linie de gandire ca noi. Iar pentru cei care nu au know-how-ul necesar pentru a isi reduce amprenta asupra mediului am dezvoltat programe pe trei ani in care lucram alatui de ei pentru a ii ajuta. Sunt cazuri punctuale, insa, dar cu impact puternic. Din fericire, majoritatea partenerilor nostri se inscriu in logica noastra in ceea ce priveste sustenabilitatea.
Influenta schimbarilor climatice
Deja procurarea unora dintre ingredientele naturale folosite in produsele noastre a devenit o provocare, fie din cauza ariditatii, fie din cauza inundatiilor sau a alunecarilor de teren. Apa este un alt element al carui disponibilitate sau calitate poate scoate companiile din joc. Migratia populatiei cauzata de schimbarile climatice – fie de incendii de vegetatie, de inundatii, alunecari de teren si altele – slabeste puterea de cumparare in anumite piete si afecteaza vanzarile. Nu doar puterea de cumparare este afectata, dar si dinamica cererii pentru anumite produse intr-o zona sau alta.
Impactul in comunitate
In Romania, suntem mebri in asociatii de profil sau in grupurile de lucru pe mediu ale asociatiilor sectoriale sau de business. Avem proiecte cu furnizorii nostri de servicii logistice pentru a reduce emisiile de transport generate de distributia produselor noastre, gandim proiecte cu partenerii de retail pentru campanii de educare si informare a consumatorilor privind gestionarea deseurilor, cautam solutii cu dezvoltatorii spatiilro in care ne desfasuram activitatea pentru a folosi cat mai multe resurse regenerabile si a reduce consumul de apa si de electricitate.
Conversatia globala
Suntem toti in conversatia aceasta: companii, consumatori, autoritati, media, nu lipseste nimeni. Insa fiecaruia ii lipseste cate ceva. Implicarea companiilor in reducerea emsiilor indirecte de CO2 ar putea fi gandita strategic la scara larga. Infrastructura care sa faca reciclarea facila pentru consumatori ar putea fi mult imbunatatita. Investitiile strategice in protejarea mediului ar merita marite. Campaniile de educare a populatiei privind poluarea initiate si derulate de media ar putea fi amplificate. Daca fiecare actor ar face maximum din ceea ce poate face, vom reusi sa atingem targetul de incalzire globala de sub 2°C.
Noile generatii de consumatori
Ii ascultam, ii intelegem si cream produse si servicii care sa raspunda nevoilor lor. Asta este ceea ce face L’Oreal de peste 110 ani. Pe toate palierele, fie ca vorbim despre dezvoltarea de produse noi, ingredientele pe care le folosim sau gesturile noi pe care le aducem in ritualul de ingrijire.
Avem un parteneriat pe termen lung cu consumatorii. Fiecare generatie a fost, la un moment dat, noua generatie si a adus o miza noua in discutie. Fiecare generatie a provocat, la un moment dat, status quo-ul. Si bine a facut. Doar astfel putem evolua toti in directia corecta. Este ceea ce face si Greta Thunberg acum, cu amplitudinea pe care canalele momentului i-o permit. Preocuparea tinerei generatii fata de schimbarile climatice este si preocuparea noastra. Mai mult, credem ca dreptul la un mediu sanatos este un drept fundamental al oamenilor.