Eforturile Nestlé de a adresa schimbările climatice se bazează pe o activitate consecventă în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, spune Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager Nestle Romania, lucru care i-a determinat în septembrie 2019 să se angajeze la obiectivul de zero emisii de gaze cu efect de seră în întregul lanț valoric până în anul 2050.
În privința resurselor alocate pentru inițiativele sustenabile, Nestle a anunțat recent investiții de până la 2 miliarde CHF pentru a stimula trecerea la plastic reciclat în ambalajele destinate industriei alimentare și pentru a accelera dezvoltarea de soluții inovatoare și sustenabile pentru ambalaje.
Ca rezultate, în primele 100 de centre de distribuție ale companiei, emisiile de gaze cu efect de seră au scăzut cu aproape 40% în ultimii patru ani, iar din 2014, reducerea gazelor cu efect de seră de-a lungul lanțului valoric este echivalentă cu cea generată de 1,2 milioane de autovehicule.
Discutăm cu Irina despre acestea, dar și despre obiective strategice, politicile eco în cultura organizațională Nestle, și noile generații de consumatori.
Politicile green ale companiei
Schimbările climatice reprezintă una dintre cele mai importante probleme globale actuale, cu un impact direct asupra activității noastre la nivel internațional, astfel că reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, tranziția către surse regenerabile de energie și noi măsuri pentru diminuarea efectelor schimbărilor climatice sunt absolut necesare pentru noi, atât pentru a ne putea îndeplini misiunea de a îmbunătăți calitatea vieții, cât și de a contribui la un viitor mai sănătos și sustenabil.
Pentru îmbunătățirea eficienței energetice, folosirea de combustibili mai curați și dezvoltarea investițiilor în surse regenerabile, s-a trecut de la transportul rutier pe distanțe lungi la transportul feroviar sau maritim pe scară scurtă în Europa, optarea pentru energia eoliană pentru furnizarea de energie la fabricile noastre din Mexic și instalarea cazanelor pe lemne la unele dintre fabricile din Franța.
Ambalajele destinate produselor noastre reprezintă una dintre prioritățile companiei pentru perioada imediat următoare, în acest sens fiind creat anul trecut primul institut de cercetare destinat industriei alimentare – Nestlé Institute of Packaging Sciences.
Factorii care influențează politica verde
În construcția și alegerea politicilor sustenabile pornim de la obiectivul asumat ca până în anul 2050 operațiunile Nestlé să aibă un impact zero asupra mediului și le transformăm pentru a reduce emisiile, a pune capăt defrișărilor, a reduce pierderile și risipa de alimente, îmbunătățim calitatea solului și vrem să oferim pieței mai multe proteine pe bază de plante. Aceste obiective sunt urmărite prin îmbunătățirea administrării apei în toate procesele, preocupare continuă pentru reducerea utilizării materialelor plastice și folosirea preponderentă a celor reciclate sau reutilizabile. De asemenea, ne străduim să creăm mai puține deșeuri, să ne păstrăm habitatele naturale și să încurajăm consumatorii să se implice.
La nivelul pieței South East Market, din care România face parte, în perioada 2011-2018 au fost implementate măsuri care au dus la scăderea consumului de apă folosite cu 57%, reducerea cantității de deșeuri generate cu 81%, reducerea energiei folosite cu 81% și reducerea emisiilor de CO2 cu 89%. Birourile și fabricile din piață au atins obiectivul de Zero Waste setat pentru 2020, iar plasticele de unică folosință au fost eliminate.
În plus, în România au fost demarate parteneriate cu instituții cheie din domeniul protejării mediului, campanii de ecologizare împreună cu Apele Române, Garda de Mediu, proiecte de protejare a biodiversității împreună cu Parcul Național Cozia. În anul 2018, circa 800 de voluntari au participat la acțiunile de ecologizare inițiate de către companie în România, cu peste 40 de tone de deșeuri eliminate din mediul înconjurător și incluse în ciclul de reciclare sau valorificare.
Obiective strategice
Lucrăm atât cu obiective pe termen mediu cât și cu obiective pe termen lung, care urmăresc atingerea de parametri stabiliți în acorduri internaționale de mediu, iar în multe zone conducem prin exemplul proiectelor deja implementate.
Poate cel mai ambițios obiectiv asumat de Nestlé până în prezent este cel de a atinge emisii zero în operațiunile internaționale până în anul 2050, în concordanță cu obiectivul Acordului de la Paris, de a limita creșterea temperaturii globale la 1,5 grade Celsius. În acest sens sunt gandite si dezvoltate produse cu un impact mai mic asupra mediului, sunt dezvoltate inițiative agricole și de mediu, iar o treime din fabricile Nestlé utilizează deja electricitate din surse regenerabile.
Politicile eco în cultura organizațională
Principiile noastre de management și conducere descriu cultura și valorile de bază pe care ne dorim să le păstreze angajații noștri. Comportamentul sustenabil este parte din modelul nostru operațional, iar multe dintre inițiativele în această direcție provin chiar din partea angajaților. Mai mult, în plus față de inovațiile operaționale sau soluțiile de utilizare responsabilă a resurselor pe care le propun, angajații Nestlé se implică într-un procent mare și consecvent în multe acțiuni de mediu. Exemple internaționale de acțiuni de ecologizare, cum sunt Ziua Mondială a Oceanelor sau Ziua Mondială a Curățeniei, sunt implementate în România anual cu participarea și implicarea voluntară a sute de colegi și au ca rezultat colectarea a zeci de tone de deșeuri din arii protejate.
Relația cu alți parteneri
„Creating Shared Value” este conceptul care condensează abordarea operațională de business a Nestlé și care descrie și modul în care înțelegem să dezvoltăm politica de sustenabilitate a mediului, în România sau global. Pe plan local în rândul partenerilor care contribuie la aplicarea programelor de sustenabilitate și care aderă la eforturile Nestlé, sunt incluse asociații de profil din industria noastră, autorități, organizații neguvernamentale, furnizori și nu în ultimul rând comunitățile în care activăm și pentru care derulăm programe aplicate de ecologizare și de educație pentru un mediu curat. Astfel că relația cu partenerii și furnizorii merge mai departe decât relația comercială și implică și obiective comune, atinse prin colaborare participativă.
Proiecte
Fiecare program în parte are stabilite ținte individuale și o perioadă de timp determinată pentru a atinge rezultatele. Pentru problema plasticului investim 2 miliarde CHF pentru a folosi numai ambalaje reciclabile și reutilizabile până în anul 2025 pentru produsele Nestlé. Cercetarea și dezvoltarea pentru acest tip de ambalaje este susținută de Institutul Nestlé for Packaging Sciences și prin investiții în start-up-uri de profil, pentru care sunt alocate fonduri de 250 milioane CHF. Primele ambalaje reciclabile din hartie sunt folosite deja pentru pudra de cacao Nesquik All Natural și batoanele YES!.
Avem in vedere toate tipurile de resurse utilizate, așa că încă de anul trecut 77% din principalele materii prime folosite în producție provin din culturi cu impact zero asupra pădurilor, iar 143 de fabrici Nestlé folosesc deja doar energie din surse regenerabile. Prin folosirea de resurse certificate și prin investițiile alocate, la rândul lor furnizorii pot investi în noi infrastructuri de ferme eoliene și solare.
Schimbările climatice
Sunt categoric o problemă globală, care ne afectează pe toți, dar care nu poate fi tratată doar prin actiuni individuale, ci necesită eforturi concentrate, atât publice cât și private la nivel de industrii. Influența fenomenelor meteorologice extreme sau neregulate impactează zone diverse de pe glob și afectează în primul rând modul în care producem alimentele. Modificările meteo, ale temperaturii și disponibilității apei afectează deja fermierii și pornind de la felul cum este afectată producția hranei, se resimte apoi în întregul lanț valoric până la consumator. Dincolo de provocările financiare și operaționale, care prin inovație și un managment îmbunătățit pot fi gestionate, mult mai important este felul în care în viitor va fi afectată oferta și distribuția de alimente la nivel global.
Implementăm deja programe menite să reducă impactul asupra disponibilității hranei și alimentelor la nivel internațional și în funcție de zone cu potențial de risc. Acest lucru este realizat prin gestionarea și exploatarea corectă a terenurilor agricole sau forestiere, programe de reducere a emisiilor cu efect de seră, gestionare responsabilă a apei și cultivarea de plante rezistente la secetă.
Colectarea informațiilor
Pentru combaterea schimbărilor climatice avem o abordare cuprinzătoare, bazată pe cercetare și date științifice. Pornim de la necesitățile comunităților, de la cercetările aplicate realizate de echipele Nestlé și ne armonizăm propriile obiective în concordanță cu cele setate de industrie, autorități și mediul de business, pentru a valorifica sinergii și a colabora eficient pentru a atinge aceleași ținte.
Comunitatea
Interacțiunea și colaborarea cu membrii comunităților în care activăm este esențială pentru dezvoltarea și implementarea acțiunilor de sustenabilitate pentru mediu. În același timp, transparența și informarea continuă cu privire la aceste acțiuni fac să avem la nivel local un grad de implicare ridicat, atât din partea partenerilor și a consumatorilor individuali. Importanta acestei conversații este esențială în creșterea nivelului de educație și de conștientizare a pericolelor poluării și crește și gradul de implicare voluntară în proiecte.
Noile generații de consumatori
Îmbinând statutul de cel mai mare producător de produse alimentare din lume cu inițiativele de promovare și susținere a tinerilor prin proiecte dedicate (Nestlé Needs YOUth), noile generații de consumatori sunt deja parte din companie și ghidează politicile și programele noastre prin implicare directă și exemplu personal. Acest lucru, împreună cu respectul pentru viitor și un mediu sustenabil, care reprezintă una dintre valorile cheie în jurul căreia este construită întreaga activitate a companiei, ne fac să fim extrem de aproape de consumatori în ceea ce privește nevoile acestuia, indiferent de subiect.