[Istorii de brand] 130 de ani de Farmec. Liliana Popa: Minimalismul va fi mereu o strategie bună împotriva trecerii timpului

[Istorii de brand] 130 de ani de Farmec. Liliana Popa: Minimalismul va fi mereu o strategie bună împotriva trecerii timpului

Care e puterea logo-ului în 2020, epoca experienței și a aglomerației, a consumatorilor plictisiți și a noilor generații din ce în ce mai critice? Care e valoarea lui în ecosistemul brandului? Și cum reușește un astfel de simbol să reziste timpului? Ne-am gândit că astfel de întrebări ar putea primi răspunsuri cât mai practice, din experiența și poveștile unor branduri românești care au făcut istorie. Așa am pornit pe urmele logo-urilor românești, chiar de la începuturile lor. Prima destinație: anul 1889. 

În primul capitol al acestei istorii publicitare, Liliana Popa, PR Manager Farmec, vorbește despre începuturile Farmec, de acum 130 de ani, cum a fost creat logo-ul mov, care au fost schimbările prin care a trecut și ce elemente au rămas la fel.

Indiferent de epocă, puterea unui logo stă în minimalism, claritate și consecvență și, desigur, este esențial să aibă în spate o poveste puternică și cu o identitate vizuală în acord cu personalitatea sa.

 Povestea Farmec începe chiar așa:

 

Povestea logo-ului Farmec

Compania Farmec are o istorie pe piața locală de peste 130 de ani, ceea ce reprezintă mai mult de un secol de tradiție și excelență în industria românească de cosmetică, fapt care ne face dificilă urmărirea traiectoriei exacte a identității noastre vizuale.

Logo-ul care ne reprezintă astăzi, respectiv modelul cu un F înscris într-un cerc, datează din anii ’70, ani în care Farmec era o întreprindere de stat. Prima versiune pe care o putem data este cea inscripționată cu caractere light de rând „farmec”, prelucrată de un designer intern.

Farmec era la vremea respectivă cea mai modernă și cea mai mare fabrică de cosmetice din sud-estul Europei. A fost perioada, în care ne-am consolidat relațiile cu parteneri internaționali, lansările de noi produse erau pe un trend ascendent iar parcul tehnologic în plină expansiune.

 

Elementele de baza ale logo-ului

Logo-ul Farmec, ca orice logo în esență, avea menirea de identificare și asociere rapidă de către consumator cu producãtorul de cosmetice „Farmec”.

Fontul a fost în concordanță cu stilul ales pentru logo, fiind unul simplu, dar personalizat, care a transmis și care continuă să transmită ideea de frumusețe prin simplitate. Fontul simplu, cu literele groase, a avut ca scop atragerea atenției consumatorilor prin vizibilitatea pe care o oferea pe materialele folosite.

Culoarea mov folosită și F-ul în cerc au trecut testul timpului și au rămas peste decenii elementele neschimbate ale logo-ului, care l-au consacrat. Acum, logo-ul este recunoscut în peste 30 de țări, în care exportăm produse, ca identitatea unui model de verticalitate în business, fiind un reper pe piața de cosmetice. 

 

Evoluție

Cea mai recentă evoluție a logo-ului s-a desfășurat în trei etape: 1992, 1996 și după 2000. În 2009 s-a elaborat manualul de identitate vizualã, pornind de la elementul cerc cu F înscris plus cuvântul „farmec”, mic și el în cerc. Apoi, din nevoia de a plasa logo-ul pe ambalajele tuturor produselor și, din considerente de mărime și posibilităţi tehnice de tipar, s-a renunţat la textul „farmec” din interiorul cercului şi a rămas doar F-ul.

Următoarea etapă a fost alăturarea simbolului F cu cuvântul „farmec”, având caractere vizibile şi personalizate, astfel încât să definească identitatea producătorului de cosmetice.

În final s-a ajuns la forma actuală în care cercul cu F s-a întrepătruns cu textul „farmec”, iar dedesubt s-a inserat semnătura Anei Aslan, plus  textul „Original Gerovital”, pentru a scoate în evidență contribuția renumitei cercetătoare, care a stat la baza rețetei originale a cremelor Gerovital, devenind prima formulă anti-age din lume.

Parafa de sub logo întărește faptul cã produsele Farmec sunt originale, iar compania este proprietarul drepturilor de folosire a moştenirii Anei Aslan, pe partea de produse cosmetice, pe care oducem și astăzi mai departe, punând mult accent pe cercetare și ingrediente eficiente și de calitate. 

 

Schimbări recente

În 2008, Farmec a preluat integral de la compania Miraj drepturile de utilizare ale mărcii Gerovital, deținute anterior de ambele companii, devenind unicul proprietar al brandului Gerovital. Până la anul 1989, marca Gerovital H3, cu facsimilul de semnătură „Prof. Dr. Ana Aslan“ aparținea în totalitate statului român.

Astfel, sub logo-ul „Farmec” a fost adăugat textul „original Gerovital by prof. dr. Ana Aslan”, pentru a reprezenta tradiția și calitatea pe care le reprezintă business-ul.

 

Cum rezistă un logo în timp

Minimalismul va fi mereu o strategie bună împotriva trecerii timpului și a limitărilor impuse de trendurile schimbătoare. Un logo, care conține numele brandului sau câteva litere reprezentative, într-un font simplu și o culoare definitorie, își va asigura perenitatea și forța peste ani, dincolo de evoluția brandului, a companiei sau chiar a societății. 

 

Cât de important este logo-ul pentru un brand în 2020

În ultimii ani s-a rafinat mult tot ce ține de identitatea vizuală a unui brand, care cântărește mai mult decât acum câteva decenii, când nu existau atâtea branduri, modalități de prezentare și activări de brand. Astfel, trebuie să ai un logo puternic, marcant, care să iasă în evidență și să fie recognoscibil de către orice public, în orice țară (pe o piață internațională) și context.

Cred că, indiferent de epocă, puterea unui logo stă în minimalism, claritate și consecvență și, desigur, este esențial să aibă în spate o poveste puternică și cu o identitate vizuală în acord cu personalitatea sa.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Sectiune



Branded


Related