Cât e loterie și cât e strategie în lansarea unui business, în vremurile acestea? Cât depinde de produsele pe care le oferă și cât de capriciile pieței și cercetarea în detaliu a consumatorilor? Am pornit la căutat povești de afaceri din Republica Moldova si am vorbit cu cei care au luat decizia de a fi propriii șefi și angajați. Vorbim cu mai mulți producători de peste Prut, să vedem cum au început, cum își fac loc pe piață, cum stau la capitolul promovării și altele, și altele, și altele.
Începem cu Dumitru Chitoroaga, fondatorul Aroma Pădurilor, companie care oferă ceaiuri naturale, culese dintr-o plantație de 22 ha din satul Năpădeni. Cândva jurnalist, cu studii la Universitatea Babeș - Bolyai, cu ani de muncă în televiziune, care din dragoste pentru eco, bio și tot ce-i sănătos, ca mâncarea făcută de bunica, a decis s-o ia pe calea antreprenoriatului în domeniul agricol, care, crede el, e cea dreaptă.
Drept că nu-ți spune nimeni că nu prea se fac cozi la magazinele cu produse autohtone, iar dezamăgirea crește după negocierile cu rețelele comerciale. Dar cu mult entuziasm și speranță Dumitru merge înainte. Hai cu primele off-uri din viața micilor antreprenori.
Biografie
Sunt jurnalist, activez în acest domeniu mai bine de 15 ani. Studiile le-am făcut la Universitatea Babeș - Bolyai la FSPAC. În 2008, am revenit la Chișinău și am decis inițial să fac jurnalism sportiv. Până în 2014 am activat la Instituția Publică Teleradio-Moldova, mai întâi în calitate de redactor la emisiunile de tineret, comentator sportiv, după care producător de emisiuni și televizarea competițiilor sportive. În 2011, am fondat împreună cu bunul meu prieten, Nicolae Pascaru, o companie de promovare și marketing. Am implementat și am promovat multe proiecte sociale, comerciale care au avut rezonanță națională.
Îmi place mult să călătoresc și să explorez noi țări, dar și raioanele din RM. Îmi plac competițiile sportive de mare anvergură. Din 2012, mi-am făcut o tradiție și obligatoriu merg la un meci de deschidere a unui campionat European sau Mondial, la o finală de Liga Campionilor.
De ce producător
Întotdeauna am fost atras, nu îmi explic de multe ori motivul, de agricultură și biotehnologii. Mereu am fost adeptul produselor ecologice și am criticat aplicarea erbicidelor, pesticidelor și altor chimicale, în agricultura din R. Moldova, care are un potențial uriaș pe segmentul bio.
Nu-mi place să dorm prea mult și să nu am activități. În plus, am avut o experiență de viață mai bine de un an în SUA, care m-a învățat un lucru – „cea mai bună meserie este să lucrezi pentru tine”, asta a devenit lozinca mea.
Am avut ocazia să vizitez o plantație de măceșe pentru România și UE, de circa 100 ha, în comuna Sulița, Județul Botoșani. Am încercat să studiez proiectul și mi-am dat seama că este o direcție corectă de a dezvolta afaceri în domeniul pomușoarelor de pădure, în contextul în care satele devin tot mai nepopulate, iar fructele de pădure rămân nerecoltate. Sunt fructe la mare căutare nu doar pentru industria alimentară, dar și farmaceutică.
Istoria companiei
Primul pas a fost în 2012, când am înființat o plantație de măceșe pe circa 17 ha, în localitatea Năpădeni, Ungheni, la doar 60 de km de granița cu România și la 90 km de Chișinău. Era cea mai mare de acest gen la vremea respectivă. Am și importat prima combină de recoltare mecanizată a măceșelor în R. Moldova. Nu am să uit niciodată reacția vameșilor cărora nu le venea să creadă că există așa ceva. Se uitau la acest mecanism de parcă era un OZN. Având mai multe terenuri agricole, mi-am dat seama că ar fi bine să-mi extind producția și pe domeniul plantelor medicinale, pentru a forma niște mixuri de ierburi naturale. Am mai procurat un mecanism unic de recoltare a plantelor medicinale. Plantația a fost înființată în baza materialului săditor, dar și la recomandările Institutului Genetic din Chișinău care are o colecție splendidă de mentă la care s-a lucrat peste 40 de ani pentru aclimatizare.
Din acest an, în premieră pentru țara noastră, dar și alte state chiar din UE, voi utiliza ceano-bacterii în cantități industriale pentru plante medicinale și măceșe, care vor avea efectul de îngrășăminte cât se poate de naturale. Sunt convins că rezultatele vor fi pe măsură. Este o colaborare cu dr. Alina Timofte și catedra de biologie USM. Astfel, încercăm să implementăm tehnologii moderne la noi acasă.
Produsele
Din 2018 am decis să ieșim pe piață cu un produs final, și anume amestecuri de plante medicinale. Inițial am decis să avem o gamă de cinci amestecuri, dar să fie bine ambalate și cu un concept care să atragă cumpărătorii. Plantele sunt crescute fără vreun gram de chimicale, totul este natural. Combinațiile sunt foarte simple, dar reprezintă adevărate „bombe” de vitamine. Niciodată nu am înțeles motivul pentru care copii din grădinițe, elevii din școli, nu sunt educați ca să consume un ceai din ierburi sau amestecuri de plante care le-ar ridica imunitatea. Am avea o generație cu mult mai sănătoasă și cu imunitate ridicată.
Primele încercări
Sincer, au arătat foarte bine din start. Am analizat mult, am strâns informații de la tehnologi, ingineri. A fost bine calculat și chiar ne bucurăm de ceea ce vedem astăzi pe rafturi.
Echipa
Poate pare ciudat, dar este o afacere, practic, de familie. Soția mea, Corina, se ocupă de promovare. Bineînțeles că o ajut. Eu mai mult mă ocup de partea producției și procesării. Avem în jur de 10 muncitori sezonieri. Grație tehnologiilor moderne, reușim să întreținem plantații de circa 22 ha și cu 5-7 oameni. În procesul tehnologic la fel lucrează 5-7 oameni. Eu am un rol mai mult de administrare și de relațiile comerciale cu magazinele.
Procesul de producție
Începe încă din primăvară, când plantația de măceșe este curată, după care aplicăm frezele și din acest an vom stropi butașii cu ceano-bacteriile care ne vor ajuta să creștem productivitatea. Sunt plante anuale care le semănăm primăvara. Menta o răsădim dacă este cazul. Ca mai apoi din luna iunie - iulie începem, în paralel, procesarea.
Etapele descrise de mai sus sunt cele mai placate cât de straniu nu ar părea. „Infernul” începe când începem negocierile cu rețelele comerciale și lupta cu marele companii din domeniu.
Promovare
Una din tragediile micilor producători este lipsa unor sume mari pentru promovare. Cunoaștem bine efectele publicității offline și online, cu atât mai mult că ani de zile am promovat diferite produse. Paradoxal, dar anume publicitatea este, poate, cea mai scumpă și riscantă investiție. Nici măcar schimbările climaterice nu pot avea efectele negative, ca în cazul în care te confrunți cu o anti-reclamă sau cu presiuni din partea concurenților.
Bugetul nostru nu depășește 15.000 euro anual pentru publicitate, în timp ce companiile germane își permit să cheltuie sute de mii de euro. Aici pornește diferența. Suntem activi online și, în limita posibilităților, offline, inclusiv la târguri cu produse ECO. Mediul online este ca un colac de salvare pentru noi, protejându-ne de retailer, care în Republica Moldova sunt niște structuri „cancerigene”, îndreptate împotriva producătorilor autohtoni. Site-ul nostru aromapadurilor.md, dar și al partenerilor fromtheheart.com, sunt pilonii de bază de promovare online. Încercăm să combinăm acest element cu publicitatea stradală.
Orice publicitate este binevenită. Încercăm să ne agățăm de orice eveniment care ne poate face auziți și cunoscuți. Strategia noastră este de a pune accent pe valoarea ecologică a produsului și de a educa o generație care să consume cât mai multă producție BIO. Este argumentul de bază în mesajele noastre.
Afacere în Moldova
A deschide o afacere în Republica Moldova este simplu și rapid. Nu ai multe bătăi de cap. Niciodată nu am simțit o presiune din partea organelor de stat, inspectoratului fiscal sau alte instituții. Marea problemă este însăși piața. Ea funcționează contrar intereselor producătorilor moldoveni și ale cetățenilor într-un final. Cea mai mare provocare este să ajungi pe rafturile din magazine, buticuri, puncte comerciale din piață. Companii mari ca Metro, Kaufland, Fourchette, nici nu vor să audă de producătorii moldoveni.
Da, am beneficiat de fonduri europene și americane, dar am ușa închisă la mine acasă de a vinde un produs finit. Am ușa deschisă în exterior de a vinde materie primă. Nu vreau să se înțeleagă că sunt împotriva Acordului de Liber Schimb sau al aprofundării relațiilor comerciale cu UE, ba dimpotrivă. Aici statul nostru clachează serios și nu știe să-și promoveze interesele. UE acordă granturi de câteva sute de milioane Republicii Moldova, dar procurăm produse alimentare de miliarde de euro anual. Nu suntem favorizați nici măcar la licitațiile publice. Ceaiul negru și verde este la ordinea zilei din grădinițe și școli, noi însă exportăm în Germania fructe de pădure și plante medicinale pentru companii care produc alimentație pentru copii din UE. Asta înseamnă un exemplu despre cum să-ți promovezi interesele.
Piața
Devine din ce în ce mai mică, urmare a migrației masive din țară. Unica șansă este de a-i determina pe cetățenii noștri de a consuma produs autohton. Este unica șansă de a rezista în fața unei concurențe care ne dezavantajează din start. Sper, de asemenea, că piața online să crească cât mai rapid. Este o șansă unică de a face vânzări directe și de a evita un lanț întreg, precum distribuitor, rețea comercială, transport către depozite etc, care ar face ca produsul nostru să fie mai competitiv. Consider că piața online ar putea schimba radical regulile de joc.
Un ochi în viitor
Scopul nostru este de a vinde amestecuri de plante și fructe de pădure ca produs finit, exact atât cât producem. Nu tindem să monopolizăm piața sub nicio formă, nici nu avem această capacitate. O agricultură ecologică este mai costisitoare și îți fură mai mult timp. Noi, moldovenii, avem posibilitatea de a produce și a consuma produse BIO în cantități mari, ceea ce este ireal pentru o țară ca India, Nepal sau Bangladesh. Același lucru este valabil și pentru România.
De altfel, vrem foarte mult să intrăm și pe piața online românească, pe care o consider una de mare perspectivă pentru producători atât din Republica Moldova, cât și din România.
În câteva decenii, produsele BIO vor deveni un lux și sperăm că anume noi, și nu alții, să fim consumatorii acestor produse.