Horațiu Ioani, neurochirurg & antreprenor: Medicul nu este o instanță supremă care dictează, ci un partener pe o cale uneori anevoioasă

Horațiu Ioani, neurochirurg & antreprenor: Medicul nu este o instanță supremă care dictează, ci un partener pe o cale uneori anevoioasă

După ce s-a specializat în Marea Britanie, neurochirgul Horațiu Ioani a ales să se întoarcă în țară  pentru a pune bazele unei schimbări în medicina românească. Operează în prezent la Spitalul Colentina din București și este antreprenor. A fondat, în urmă cu ceva vreme, prima platformă medicală de consultații online, Neurocentrum. A fost o nevoie pe care a descoperit-o, atunci când s-au înmulțit pacienții care îi trimiteau RMN sau CT pe whatsapp pentru o evaluare medicală. 

Neurocentrum s-a transformat, la scurtă vreme, în Medicentrum, deoarece consultațiile online depășeau sfera neurochirurgiei. Pe noua platformă sunt acum 54 de medici, din 29 de specialități. Ei evaluează investigații și analize trimise online. Iar pacienții sunt încântați pentru că nu mai stau cu lunile să aștepte o programare, iar cei din provincie nu trebuie să se deplaseze în București. 

”Noi nu evaluăm urgențe. Noi nu oferim doar “a doua opinie medicală”, de fapt oferim asta foarte puțin. Legat de a doua opinie, oamenii caută tot mai mult o a doua părere, pentru că trăim într-un sistem de nesiguranță și nimeni nu îi poate condamna.” 

Discutam cu Horațiu Ioani despre Medicentrum și despre cum funcționează această platformă de evaluare medicală de la distanță.

 

Un neurochirurg antreprenor

Mă numesc Horațiu Ioani și sunt medic neurochirurg. Mi-am început specialitatea la Cluj și am continuat-o în Marea Britanie, unde am locuit aproape 8 ani. Acolo am fost încurajat de către mentorul meu să susțin examenul britanic de specialitate. Sunt  singurul chirurg care practică în România, fellow în Colegiul Regal al Marii Britanii.

M-am întors în România, împreună cu familia, acum 4 ani și, de atunci, mi-am continuat aici activitatea. În prezent, am luat-o si pe calea antreprenoriatului. Am fondat o platformă de evaluare medicală la distanță dupa un model consacrat in Anglia.

 

Acasă

În Marea Britanie mi-am facut pregatirea. Dacă aș fi rămas, aș fi fost unul dintre medicii specialiști de acolo și atât. Să vin in România cu tot ce am învățat în străinătate a fost cu totul altceva. Aici simți că ceea ce faci are un sens dincolo de fiecare caz în parte. Poți începe ceva, poți pune niște baze pentru o schimbare, te poți implica într-un fel care îți dă mai mult sens la toată practica ta. 

 

Sistemul medical de stat

Medicina românească merge în direcția bună. Atât medicii cât și pacienții sunt doritori de schimbare.

Cel mai complicat, în activitatea curentă, e că nu există niște căi clinice pentru pacienți. Adică, după ce pacientul intră în sistemul medical, e luat într-o evidență de un anumit medic, sistemul să aibă grijă de el, să-l trimită unde are nevoie, nu să-l lase de izbeliște, pe cont propriu, descurcă-se.

Lucrurile trebuie făcute cu un plan, integrat, după ce s-au pus de acord specialiști care au vorbit între ei, după niște protocoale precise.

E foarte greu, când vin pacienți la neurochirurg cu RMN sau CT de acum 6 luni. E o perioadă enormă de timp. Ce s-a întâmplat între? Sau când intră un om de pe stradă: ”mi s-a spus că am o tumoră și ar fi bine să mă vadă un neurochirurg”. 

 

De ce e nevoie pentru a crește standardele serviciilor medicale

Ar fi nevoie de asigurări private care să acopere și tratamentul la stat la un cost just și banii să urmeze pacientul. Majoritatea procedurilor complexe se fac în sistemul de stat.

A ajuns o procedură, care se face în spitalizare de zi într-un serviciu privat, să fie plătită mai mult decât un caz complex pentru care pacientul stă uneori și câteva zile în spitalul de stat.

 

Sistemul medical privat

Sistemul privat este mult mai bine organizat decât cel de stat. Se fac cam aceleași lucruri peste tot, de către aceiași medici, care se mută cu pacienții de la un centru medical la altul în funcție de promisiuni administrative.

Diferența o face echipa de vânzări asociată centrului medical respectiv. Spitalele private nu atrag pacienți pentru că pacienții ( cu foarte mici excepții) merg la medic, nu la spital. Spitalele private încearcă să atragă medici.

 

Contextul apariției platformei 

Întâi am înființat Neurocentrum, pentru că mulți pacienți mă sunau sau îmi trimiteau RMN/CT pe whatsapp, inclusiv oameni din alte orașe, care voiau să știe dacă are rost să se pună pe drumuri până la București, să îi văd.

Problema cu whatsapp-ul, în general, e că pacientul e mai mult decât un mesaj într-un anumit moment. Ca să-i poți da omului un răspuns corect, ca medic, ai nevoie  să integrezi informațiile, ai nevoie de un context clinic să interpretezi ceva, orice. Ai nevoie să știi multe despre acel pacient, vrei să știi despre el TOT. Nu merge chiar așa, pe whatsapp.

Atunci, mi-am făcut un set de întrebări pe care le adresez oricărui pacient standard și un loc unde el să-și încarce imagistica. Am invitat colegii cu care colaboram și i-am zis Neurocentrum. Pacienții au fost superîncântați, am invitat și alți colegi aici, am făcut un stil de lucru similar cu ce am văzut că se practică în UK, adică echipe multidisciplinare, care analizau cazurile, făceau un plan și-i ofereau pacientului opțiuni, explicate cu tot ce înseamnă riscuri și beneficii pentru fiecare în parte.

 

Și vestea s-a dus 

Nu i-am făcut niciun fel de reclamă, pacienții mulțumiți ne recomandau altor pacienți și tot așa ne-a mers vestea. Oamenii apreciau atât, încât am ajuns să primesc mesaje legate de cu totul alte probleme medicale, nu numai de neuro-oncologie. ”Am încredere în dumneavoastră, vă rog să-mi recomandați un dermatolog. Un gastroenterolog, un oftalmolog.”.

Mi-a scris inclusiv cineva că are hemoroizi și nu știe la cine să se ducă. Atunci, Neurocentrum s-a transformat în Medicentrum, care reunește în acest moment 54 de medici, din 29 de specialități. De ce să oferim doar neurochirurgie și oncologie, când nevoile reale ale oamenilor sunt mult mai mari?

 

Salvarea unui pacient, la un telefon distanță uneori

De exemplu, înainte să lansez platforma, tatăl unei cunoștințe avea nevoie de o operație complexă, pe aortă, care nu se putea face în România, așa li s-a spus. Era viața lui în joc. Pacientului i s-a recomandat o clinică în Irlanda, unde operația costa 37 de mii de euro.

Oamenii erau disperați, pentru că nu aveau acești bani. Ar fi avut vreo 7 mii de euro, că își vindeau mașina. Dar 37? Pur și simplu, nu aveau de unde. Și m-au întrebat, în ideea că poate îi trimit undeva mai ieftin, în Europa. 

Imediat, am sunat un coleg chirurg și l-am întrebat dacă-i adevărat că nu se poate opera la noi în țară un astfel de caz. A chemat la el pacientul și, în mai puțin de două săptămâni, l-a operat. Omul e bine-merci acum, sănătos și fericit alături de familia lui.

Practic nu am făcut nimic decât să dau un telefon. Dar ce telefon! Care a salvat viața unui om fără alte opțiuni. Am pus în legătură oameni care aveau nevoie unii de alții fără să știe. Dar câți or mai fi in sitații similare, de care nu știu eu? Prin Medicentrum, îi pun în legătură mai scurt, direct, fără ca totul să treacă de fiecare dată prin mine.

 

 

Cum funcționează Medicentrum

Medicentrum are un formular, pe care pacientul îl completează, răspunde la un set de întrebări, își încarcă analizele și investigațiile făcute, selectează medicul și specialitatea. În dreptul fiecărui medic, scrie exact cât costă. Medicul primește cazul, îl studiază și sună pacientul.

În urma discuției telefonice, medicul scrie un raport, pe care i-l trimite pacientului și cam asta e. Fără să aștepți după o programare, fără să stai pe la uși, fără să te deplasezi prin trafic.

Uneori, va fi nevoie ca medicul să vadă totuși pacientul. Medicentrum nu înlocuiește o consultație în cabinet. Avantajul e însă ca atunci, când se prezintă la cabinet, pacientul să vină complet investigat, cu tot ce trebuie la el. Foarte mulți se plâng că au așteptat două săptămâni pentru o programare, și-au luat liber de la birou, au plătit o sumă de bani, ca să li se spună că au nevoie de un RMN. Sau de altceva.

E foarte important ca oamenii să știe că atunci când se prezintă la un medic specialist, ar fi bine să îi ofere toate informațiile posibile și că informațiile astea vin din investigații paraclinice. Nici cel mai bun medic din lume nu se uită la tine și știe ce ai.

Pentru medici, nu există costuri. Fiecare își stabilește singur o sumă, pe care o consideră corectă în schimbul muncii lui, ca să se simtă respectat și motivat. Cred că nimeni nu datorează nimic nimănui și cred că Medicentrum e o formă elegantă de a arăta respectul față de medic și de a veni în întâmpinarea nevoilor actuale ale unui pacient.

Medicul vrea respect, să lucreze în timpul stabilit de el, eficient și remunerat, iar pacientul vrea și el respect, viteză și să nu coste o cârcă de bani. Deși, din ce am observat, să știți că nu cât costă e cel mai important pentru pacienți, ci faptul că primesc un sfat rapid. Când ești bolnav, când poate nu știi ce ai sau când vrei să știi că nu ai, timpul e ceva mult mai important decât niște bani.

 

Obiectivele de business

Obiectivele de business au fost clare de la început, pentru că avem nevoie de un anumit număr de pacienți pe zi, ca să supraviețuim. Proiectul a câștigat o finanțare europeană prin concurs, care ne obligă ca, după epuizarea fondurilor, să ne susținem singuri o perioadă de timp.

În acest moment, avem doi angajați cu carte de muncă, știți ce înseamnă asta, de fapt. Plus, costurile care mai sunt pe parte tehnică, de întreținere a acestui site. 

 

Finanțarea platformei

Platforma a câștigat o finanțare europeană, e un proiect al Startup Centru. Momentan avem 54 de medici din 29 de specialități. Lista completă e aici: medicentrum.ro/medicii-nostri.

 

Echipa Medicentrum

Am început cu colegii din echipa mea, practic, oamenii pe care-i găseai în agenda telefonului meu. Încet-încet, au început și alții să vină, prin recomandări. Medicii sunt încântați de acest mod de lucru, au înțeles că nu vrem să înlocuim medicina din cabinet, ci doar s-o optimizăm, ca să nu mai punem bietul pacient pe drumuri, iar ce putem face la telefon, să facem pentru el.

 

Strategia de marketing

La strategia de marketing lucrăm chiar acum. (Am vrut să-i dau mai întâi un timp, în care să mă conving că funcționează. Butoanele, internetul, că modelul știu precis că merge, sunt alte țări în care funcționează deja.) 

Momentan, platforma trăiește doar din word of mouth. A scris soția mea câteva articole pe blogul ei, care s-au viralizat, și așa a mai aflat lumea de noi.

În trei luni de la lansare, pagina de Facebook Medicentrum a depășit 10 mii de like-uri organic, fără să băgăm vreun ban. De când cu coronavirus, numărul de cereri a crescut, pentru că oamenii se feresc și mai mult de sălile de așteptare aglomerate. 

 

Diagnostic de la distanță

Pacientul răspunde la niște întrebări standard, set-ul care se pune la orice anamneză. Încarcă analizele, RMN, CT sau ce are el, bilete de ieșire din spital, toate documentele medicale, trimite către medicul specialist. Acesta descarcă dosarul, îl studiază și sună pacientul. La telefon, poate pune întrebări suplimentare, ca să obțină informații și mai țintite. De asemenea, pacientul poate pune orice întrebări dorește. La final, medicul face un raport și îi trimite pacientului în scris.

Uneori, e nevoie ca medicul să vadă pacientul. Nu se poate face toată medicina online, dar o parte sigur o putem face. Asta nu este deloc ceva nou. Sunt multe țări în care genul acesta de evaluare se practică demult, pentru că e mult mai convenabil și mai ieftin.

Fără deplasare, dacă nu e nevoie de ea. Și când e nevoie ca pacientul să fie văzut de medic, el primește o listă cu ce investigații să aibă făcute, precum și o recomandare cu unde să meargă.

 

Impactul platformei până în prezent

Pot spune că, dintre pacienții mei, 90% dintre cei care mă contactează preferă să îmi trimită prin Medicentrum. Pentru că e mai simplu, mai rapid, nu e nevoie să-și ia liber de la serviciu, să piardă timp în trafic, să stea pe la uși. Acest procent e similar cu cel din Marea Britanie, unde ajungeam să vedem fizic aproximativ 10% dintre pacienți.

 

Reacția pacienților

Mulți întreabă ”cum, și nu mă mai vede medicul în cabinet?” Răspunsul e ”posibil”. Medicentrum nu își propune să înlocuiască o consultație fizică, ci să o pregătească sau să o optimizeze. Nu putem face orice online, dar putem face multe. Ce putem rezolva la distanță, rezolvăm. Pentru restul, invităm pacientul la cabinet. 

 

Oamenii caută tot mai des a doua opinie

Noi nu evaluăm urgențe. Noi nu oferim doar “a doua opinie medicală”, de fapt oferim asta foarte puțin.

Prototipul pacientului care ni se adresează este cel care a fost la un medic, de familie sau specialist, și i s-a spus că mai trebuie să fie văzut și de un alt medic specialist, de exemplu neurochirurg.

Ca regulă generală: orice specialitate medicală are un set de întrebări și niște analize ( laborator sau imagistice) pe baza cărora se recomandă investigațiile ulterioare. Dacă pe baza acestora se recomandă ca pacientul să fie și examinat în cabinet, i se spune unde și când să vină.

Legat de “a doua opinie”, oamenii caută tot mai mult o a doua părere, pentru că trăim într-un sistem de nesiguranță și nimeni nu îi poate condamna. Eu cred foarte mult că, pentru ca un tratament să meargă, e esențial ca pacientul să îl aleagă și să îl înțeleagă.

Să fie, într-un fel, decizia fiecărui om, după ce medicul l-a sfătuit și i-a explicat cu bune și cu rele fiecare altă variantă. Pacienții care vor a doua opinie sunt cei care caută, care vor să se convingă, sunt curajoșii care vor lua decizii asumate și care au toate șansele ca lucrurile să meargă bine.

Cred că românii înțeleg tot mai clar că medicul nu este o instanță supremă care dictează, ci un partener pe o cale care poate fi anevoioasă.

 

Ce urmează

Vrem sa avem o acoperire națională și decontarea acestor evaluări prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Oameni

Sectiune


Comentarii

Necsoiu Monica Ana
acum 3 ani
M-am abonat dar tot nu vad între articolul !!!


Branded


Related