Chiar și în 2020, natura continuă să fie inspirație.Și nu doar pentru artiști, ci și pentru startul unor afaceri. Cu atât mai mult în această perioadă de izolare avem nevoie de natură. Așa că aducem povești inspirate de ea. Cum e Lilia Surdu, fondatoare și designer MOVE Womenswear, care creează haine din mătase naturală, pictate manual. Ea n-are nevoie de studiouri și efecte speciale pentru ședințele foto. Dealurile, câmpiile, lacurile și râurile sunt studioul ei.
Pe lângă învățarea designului vestimentar, Lilia are studii și în relații internaționale și științe politice, lucrând mai mulți ani în calitate de specialist în comunicare la Organizația Națiunilor Unite. Dar pentru că arta a fost mai convingătoare, a prins-o în mrejele ei și a determinat-o să facă ce-i mai aproape de suflet.
Background
Am un background foarte divers, care mă ajută la administrarea afacerii și gestionarea multitudinii de provocări, pe care le întâlnesc zilnic. Fiind o fire artistică, am îmbrățișat diferite specialități și am activat în mai multe domenii. Am studii în relații internaționale și științe politice, design vestimentar și am lucrat mai mulți ani în Organizația Națiunilor Unite, în calitate de specialist în domeniul comunicării și relații cu publicul.
Cu bagajul plin de cunoștințe și îndeletniciri, am hotărât să inițiez propria afacere în fashion, pentru că mereu am avut pasiunea pentru design și pictură. De 5 ani administrez afacerea MOVE, propriul brand de haine și accesorii pictate manual.
Fac de toate. În fiecare zi, agenda este plina de activități. Creez colecții, strategii de vânzare și marketing, am grijă de showroom și clienți. Comunicarea cu oamenii care pot contribui la dezvoltarea și administrarea afacerii este foarte importantă. Este un job divers și multilateral. Am devenit mai tolerantă, mai focusată și accept prezentul cu lucruri frumoase, dar și mai complicate.
Timp liber? Nu am timp liber. De curând am devenit mamă și lista de activități a crescut, iar timpul liber este o oportunitate pentru a ghida mersul afacerii și a fetiței mele, Gabriela.
Drumul spre producție
Întotdeauna mi-a plăcut arta și frumosul. Am practicat mulți ani pictura pe mătase, tot felul de activități artistice și handmade până am început afacerea. Fiind în căutarea unui cadou unic și foarte deosebit, am pictat primele eșarfe. Cadourile s-au bucurat de succes și interesul sporit a marcat inițierea unei afaceri. Timp de câțiva ani am tâlcuit planul de business.
Imboldul a fost atunci când am participat la Fashion Show-ul „Din Inima”, unde am admirat creațiile autohtone. Am fost foarte impresionată atunci și am înțeles că și în Republica Moldova este posibil să crești un brand de haine și accesorii.
Istoria brandului MOVE
Începe în 2015, când am lansat o colecție de haine din stofe naturale cu detalii pictate manual. După ce am amenajat punctul de vânzare și secția de producere, am organizat o petrecere de 3 zile pline de distracție și clienți fericiți. Ideea brandului începe încă din fragedă copilărie, când împreună cu sora mea desenam, defilam în rochiile vaporoase ale mamei și drapam stofe. Jocul copilăriei, astăzi, a devenit esența afacerii- creăm haine și accesorii din stofe naturale pictate manual.
Greutăți
La început au fost multe. Și continuă să fie. Eu le numesc provocări de dezvoltare. Obstacolele depășite marchează mișcarea spre succes, avântul profesional și personal. Nu a fost nimic ușor, absolut nimic. Să găsești o echipă profesionistă, de încredere, un loc potrivit pentru producere, vânzare, promovare, să schimbi modelul de afacere, să faci prima, a doua și a 10-a colecție, să vinzi produsele… Orice activitate necesită multă implicare, dar asta este și farmecul propriei afaceri. Tu înțelegi că totul depinde de tine și nu mai blamezi aiurea pe toți din jur – statul, vremea sau vecinul. :) Tu ești persoana responsabilă.
Produse
MOVE creează haine din mătase naturală, pictate manual pentru iubitorii de artă. Fiecare rochie este o filă albă unde colorăm o istorie. Compozițiile desenate pe haine sunt unice, iar replicile acestora diferă ușor, ceea ce reprezintă dovada muncii meticuloase a artiștilor noștri.
Pictăm pe mătase și este o cale grea. Am fi putut alege printul pe stofă, așa cum o fac mulți, însă nu am fi obținut niciodată rochii vii și atemporale. Haina este o continuitate a corpului și exprimă armonia integră a unui peisaj natural. Anume acest avantaj comparativ ne pune în valoare brandul.
Primele încercări
Când am desenat prima schiță era o rochie romantică de un verde smarald. Era un experiment și îmi amintesc cum testam pe mostre o mulțime de combinații de culori. Pe rochie totul a fost foarte diferit. Primele straturi de culori arătau altfel decât am planificat și am petrecut multe ore pentru a obține rezultatul dorit. Treptat, am acumulat experiență, iar acum știm exact cum se comportă vopseaua pe diferite stofe, avem formule pentru toate nuanțele și etape bine stabilite de lucru.
Echipa
În perioada de când ne-am lansat ca și afacere, echipa noastră a crescut, s-a micșorat, s-a extins și am folosit resurse multe din exterior, persoane care au expertiză în ceva anume. În ultima perioadă, subcontractăm specialiști foarte diverși care sunt specializați într-un domeniu îngust, cum ar fi anumite tipuri de cusături sau sisteme de decorare. În sezon de maximă necesitate echipa extinsă (outsorcing) poate ajunge la 10-15 persoane implicate.
Totul începe de la inspirație
Care mereu vine din natură. O nouă colecție mai întâi apare pe hârtie. Apoi, culorile, formele, stofele și croielile sunt tălmăcite împreună cu echipa de producere și artiștii noștri. E un proces complex, dar plin de entuziasm creator.
Promovare
Femeia care alege să poarte MOVE are o fire artistică, este inteligentă, independentă și cu simțul estetic bine dezvoltat. Pentru a face mai vizibilă afacerea și pentru a fi mai aproape de grupul țintă ai nevoie de un set de instrumente de promovare. Pe parcurs, noi am adaptat propria strategie. Lucrăm foarte mult pentru a obține un material ilustrativ calitativ și cu atmosfera artistică. O echipă întreagă depune eforturi colosale pentru a realiza o ședință foto sau video, unde fiecare detaliu este important: modele, stilizare, locație, make-up etc., pentru că fiecare fotografie trebuie să redea o istorie.
Inițiem campanii, utilizând diferite canale de informare care se potrivesc cu conceptul brandului nostru. Participăm la diverse expoziții de modă naționale și internaționale, fashion show-uri, evenimente, cum ar fi săptămânile de modă de la Paris și Londra, participăm și inițiem activități, colaborări, unde interacționăm cu multă lume creativă și talentată. De curând, am inițiat un proiect comun cu herbalista Aurelia Guzun, deoarece noi împărtășim aceeași inspirație – natura, plantele și peisajele pitorești din Moldova. Noi, cei de la MOVE, manifestăm dragostea față de plante prin desenul pe mătase naturală, iar herbalista Aurelia Guzun aduce plantele în casele noastre pentru binele pe care îl fac acestea pentru sufletul și sănătatea noastră. Mereu suntem deschiși să comunicăm și să descoperim ceva nou și util pentru a fi mai aproape de femeia MOVE.
Nu este complicat să deschizi o afacere
E complicat s-o gestionezi și s-o menții. Procedurile sunt simplificate, mergi și îți faci setul de documente, autorizații. Evident că ai nevoie de ajutor, contabili, specialiști pe resurse umane, în funcție de specificul afacerii. Dacă urmezi pașii necesari, devii un antreprenor cu acte în regulă. Adevăratele provocări vin atunci când începi să administrezi afacerea și ești în căutarea echilibrului dintre designer, administrator și expert financiar.
Piața: lux și piese unice
Esența brandului MOVE se regăsește în ideea de „wearable art”, deoarece poți purta natura pictată pe mătase. Abordând conceptul de Slow Fashion, am renunțat la sezoane, nu mai avem nici vara, nici iarna - am creat o serie de ținute fără sezon. S-a lucrat minuțios ore în șir, de aceea fiecare piesă vestimentară devine o operă de artă. Când lumea modei este invadată de colecții Fast Fashion, noi ținem la calitate și nu ne grăbim să facem haine de sezon.
Planuri de viitor
Un antreprenor organizat are stabilit un plan pe mai mulți ani înainte. Planurile pentru următorii ani sunt foarte realiste. Dorim să dezvoltăm produsul nostru și să-l diversificăm. Vrem să extindem numărul de magazine online și offline unde pot fi procurate produsele MOVE. Evident, să păstrăm calitatea și să îmbunătățim experiența clienților noștri.
Ca designer, visez în următorii ani să avem un produs inovativ și unic, să fim generatorii noilor curente și tendințe în lumea fashion și cea artistică.